Siis eikö enää saa todeta toisen ihmisen laihtuneen?
Minulla on ystävä, joka on tässä lähiaikoina laihtunut selvästi. Ei siis ennenkään ole lihava ollut, mutta hieman tuhdimpi ihminen.
No emme olleet nähneet noin puoleen vuoteen ja törmäsimme kaupassa. Huomasin jo tuolloin, että on laihtunut todella paljon. Parin päivän päästä viestiteltiin ja mentiin lounaalle. Puhelimme niitä näitä, kun ystäväni kertoi, että on alkanut treenata ihan tosissaan (harrastaa siis jalkapalloa) kun hän on hilkulla päästä naisten sm-sarjaan pelaamaan. Sanoi myös alkaneensa syömään paremmin.
Sanoin sitten, että hän näyttää hoikemmalta, että onko se tuon uuden treenin ja ruokavalion ansiota, vai onko laihduttanut ennen treenin alkua.
Ystäväni katsoi minua pitkään ja sanoi hieman happamasti, että joo, treenistäja ruokavaliosta se luultavasti. Vaihtoi aihetta ja oli loppuajan hyvin hiljainen ja vihaisen oloinen.
Ainoa, mistä olisi voinut suuttua, oli tuo laihtumiseen viittaava kommentti. Eikö siis enää saa kertoa, että on huomannut toisen laihtuneen? Onko se loukkaavaa?
Kommentit (68)
Vierailija kirjoitti:
Minulla on ystävä, joka on tässä lähiaikoina laihtunut selvästi. Ei siis ennenkään ole lihava ollut, mutta hieman tuhdimpi ihminen.
No emme olleet nähneet noin puoleen vuoteen ja törmäsimme kaupassa. Huomasin jo tuolloin, että on laihtunut todella paljon. Parin päivän päästä viestiteltiin ja mentiin lounaalle. Puhelimme niitä näitä, kun ystäväni kertoi, että on alkanut treenata ihan tosissaan (harrastaa siis jalkapalloa) kun hän on hilkulla päästä naisten sm-sarjaan pelaamaan. Sanoi myös alkaneensa syömään paremmin.
Sanoin sitten, että hän näyttää hoikemmalta, että onko se tuon uuden treenin ja ruokavalion ansiota, vai onko laihduttanut ennen treenin alkua.
Ystäväni katsoi minua pitkään ja sanoi hieman happamasti, että joo, treenistäja ruokavaliosta se luultavasti. Vaihtoi aihetta ja oli loppuajan hyvin hiljainen ja vihaisen oloinen.Ainoa, mistä olisi voinut suuttua, oli tuo laihtumiseen viittaava kommentti. Eikö siis enää saa kertoa, että on huomannut toisen laihtuneen? Onko se loukkaavaa?
No, voihan olla, että kaverisi olisi toivonut, että innostuisit hänen todella hienosta urheillullisesta saavutuksestaan - harva täällä jalkapallon naisten SM-sarjasta voi edes haaveilla. Tunsi sitten olonsa vähän enemmän kun vähän pettyneeksi, jos sinusta tärkeintä oli, että on laihtunut treenatessaan, eikä se, että on lahjakkuutensa ja treenaamisen avulla pääsemässä Suomen huipulle...
Tulee mieleen kaksi tapausta, joissa molemmissa henkilö meni kommentoimaan toisen laihtumista kysymällä "Mitä hienoa sulle on tapahtunut, että olet onnistunut noin laihtumaan?". Toisessa tapauksessa laihtunut sanoi, että hänellä on ollut hirveän rankka avioeroprosessi käynnissä ja toinen taas kertoi, että hänellä on rintasyöpä. Itse en koskaan kommentoisi kenenkään painoa tai muutakaan ulkonäköön liittyvää asiaa. Itselläni on jonkin verran liikakiloja vyötäröllä, ja ärsyttää aina, kun jotkut puolitututkin kyselevät, olenko raskaana. Kommentoin siihen aina vaan tekopirteän iloisesti sanomalla, että "Ei, en ole, se ei enää ole biologisesti mahdollista, oletko sinä?", kysyjän iästä riippumatta.
No, ollaanpa sitä nykyään niin hienotunteisia. Itseäni lähinnä ärsyttää kun tapaa ihmisiä, joita olen nähnyt viimeksi kolme vuotta ja 40 kg sitten, eivätkä sano sanallakaan laihtumisestani mitään. Jokainen sen huomaa, ja katsoo, mutta harva uskaltaa mitään sanoa. Jos tarkoituksena on olla loukkaamatta, niin eikös samalla logiikalla voi jättää kaikki mukavat onnittelut ja muut sanomatta? Mitäs sitä onnitella raskaudesta, on kuitenkin sen verran korkea todennäköisyys, että kyseessä on vahinkoraskaus? Älkää nyt ainakaan yliopistosta valmistumisesta onnitelko, sillä melko suurella todennäköisyydella sitä joutuu olemaan työttömänä ennen töiden löytymistä. Ja sitten kun töitä on vihdoin saatu, niin älkää nyt ainakaan siitä onnitelko, koska työnsaaja luultavasti olisi mieluummin halunnut sen toisen työpaikan, ja saatu työ on perseestä. Parempi kai olla kokonaan hiljaa, ettei kukaan vain loukkaannu. Tuntuu siltä, että tähän ollaan Suomessa menossa.
Ei pidä sanoa painosta. Naapuri oli laihtunut ja onneksi en ehtinyt sanoa siitä. Sillä oli syöpä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä en halua kuulla ainakaan:
- Oletpa lihonut/pyöristynyt/pulskistunut
- Oletpa harmaantunut sitten viime näkemän
- Olet niin muuttunut, etten ollut tuntea
Kun minulla on uudet vaatteet, en ilahdu kun toinen sanoo: "NYT sä olet tyylikäs." (Siis ilmeisesti huonosti pukeutunut ennen.)
Senkin kyllä ymmärrän, jos paino-ongelmainen loukkaantuu kun hänen painoaan kommentoidaan (vaikka olisikin mennyt alaspäin). Hänelle tulee mieleen, että onko häntä siis ennen kovin lihavana pidetty. Etenkin syömishäiriöiselle on ulkonäkö arka asia.
Miksi et halua saada sitä arvokasta tietoa, että miten joku muu sinut näkee? Toki se voi loukata, mutta itse olen kuitenkin lopulta tyytyväinen jos joku sanoo jotain, jotta voin kehittää itseäni. Tietenkin yhden ihmisen mielipide ei kerro koko totuutta ja pitää suodattaa kaikki kuulemansa. Jos kuitenkin itse olen miettinyt samaa, niin tuollainen on hyvä vahvistus.
Niinpä! Mut nykyaika on sellasta et pitäis kehua toista maailman tappiin. Minä ainakin haluaisin tietää mitä muut oikeasti ajattelevat.Näköjään moni ei halua, alapeukuista päätellen. En tee mitään feikkikehuilla
Itse olen laihtunut 20 kg mutta kun joku kommentoi vaivaannun. Syy on se että pelkään että lihon takaisin, en siis ajattele että olen itse tehnyt tämän työn vaan että tuurista kiinni että olen laihtunut. Haluan jotenkin kätkeä onneni. Samasta syystä käytän peittäviä vaatteita.
Olen helposti lihovaa sorttia ja pelkään lihomista terveyden takia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi kenenkään vartaloa tai painoa pitäisi saada kommentoida? Jos välttämättä haluat kehua hoikistuneen ystäväsi kohentunutta ulkonäköä, voit sanoa vaikkapa, että näyttääpä hän freesiltä tai pirteältä.
Parempi kysymys olisi, että miksi ei saisi kommentoida. Tottakai saa kommentoida mitä lystää ja mielestäni se on jopa aika tökeröä olla kommentoimatta kun toinen näyttää ihan eriltä ja esittää aivan kuin ei sitä huomaisi.
Mitä minä juuri luin? Toivottavasti tämä on huono trolli.
Ikävää, että olet menettänyt otteesi rehellisyyteen. Jos molemmat sen tietävät mitä toinen näkee ja asia huutaa kommentointia, mutta sitä ei käytössyistä voida tehdä, niin ollaan jo sellaisella tasolla totuuden kieltämistä, että sattuu katsoa.
Totta kai saat kommentoida ihan mitä lystäät. Mutta älä sitten tule tänne ulisemaan siitä kun kommentointisi kohde loukkaantuu. Sinulla on oikeus kommentoida, toisilla on oikeus loukkaantua.