Siis eikö enää saa todeta toisen ihmisen laihtuneen?
Minulla on ystävä, joka on tässä lähiaikoina laihtunut selvästi. Ei siis ennenkään ole lihava ollut, mutta hieman tuhdimpi ihminen.
No emme olleet nähneet noin puoleen vuoteen ja törmäsimme kaupassa. Huomasin jo tuolloin, että on laihtunut todella paljon. Parin päivän päästä viestiteltiin ja mentiin lounaalle. Puhelimme niitä näitä, kun ystäväni kertoi, että on alkanut treenata ihan tosissaan (harrastaa siis jalkapalloa) kun hän on hilkulla päästä naisten sm-sarjaan pelaamaan. Sanoi myös alkaneensa syömään paremmin.
Sanoin sitten, että hän näyttää hoikemmalta, että onko se tuon uuden treenin ja ruokavalion ansiota, vai onko laihduttanut ennen treenin alkua.
Ystäväni katsoi minua pitkään ja sanoi hieman happamasti, että joo, treenistäja ruokavaliosta se luultavasti. Vaihtoi aihetta ja oli loppuajan hyvin hiljainen ja vihaisen oloinen.
Ainoa, mistä olisi voinut suuttua, oli tuo laihtumiseen viittaava kommentti. Eikö siis enää saa kertoa, että on huomannut toisen laihtuneen? Onko se loukkaavaa?
Kommentit (68)
Vierailija kirjoitti:
Voi herranjestas, kyllähän normaalipainon saavutus etenkin jos on ollut reilusti ylipainoinen on aivan mahtavaa - ja kyllä, ihminen kuin ihminen näyttää paremmalta. Eivät kaikki tarkoita kehuessaan, etteikö ihminen olisi ollut kivannäköinen myös kiloineen ja nyt haluaa olla tarkoituksella ilkeä. Hohhoijaa, ammattiloukkaantujien maa.
Olen aina ollut pullukka jojoilija. Opiskeluaikoina 80-luvulla oli yhtenä kesänä hyvin fyysisesti raskaassa kesätyössä. Paino tippui, kun työpäivän aikana en ehtinyt juurikaan syödä ja vapaa-aika meni lähinnä nukkuessa. Syksyllä ekana opiskelupäivänä kurssikaveri kailotti aulassa kovalla äänellä "Hei kattokaa kaikki, miten Minna on laihtunut" ja siinä sitten päänsä käänsivät kaikki tutut ja tuntemattomat. Olin silloin aika ujo, ja minua hävetti ihan hirveästi. Talven mittaan nekin kilot tulivat takaisin.
Pahimpia ovat ne, jotka onnittelevat painonpudotuksesta ja sen jälkeen avautuvat, kuinka ovat jo pitkään aikoneet sanoa minun lihomisesta, että enkö ole huomannut. En minäkään sano vanhempansa menettäneelle, että otan osaa, mutta oli se isäsi kyllä ilkeä ihminen.
Toisen lihomisen/laihtumisen kommentointi on moukkamaista. Tämäkin ystäväsi oli alkanut treenata eikä välttämättä laihdutusmielessä. Kun kommentoit jonkun hoikistuneen, sanot samalla "olit ennen hirveä läski".
Itse olen myös loukkaantunut samasta. Toisaalta näin on helppo erottaa ystävistä ne, joilla on käytöstavat..
Vierailija kirjoitti:
Minulla on ystävä, joka on tässä lähiaikoina laihtunut selvästi. Ei siis ennenkään ole lihava ollut, mutta hieman tuhdimpi ihminen.
No emme olleet nähneet noin puoleen vuoteen ja törmäsimme kaupassa. Huomasin jo tuolloin, että on laihtunut todella paljon. Parin päivän päästä viestiteltiin ja mentiin lounaalle. Puhelimme niitä näitä, kun ystäväni kertoi, että on alkanut treenata ihan tosissaan (harrastaa siis jalkapalloa) kun hän on hilkulla päästä naisten sm-sarjaan pelaamaan. Sanoi myös alkaneensa syömään paremmin.
Sanoin sitten, että hän näyttää hoikemmalta, että onko se tuon uuden treenin ja ruokavalion ansiota, vai onko laihduttanut ennen treenin alkua.
Ystäväni katsoi minua pitkään ja sanoi hieman happamasti, että joo, treenistäja ruokavaliosta se luultavasti. Vaihtoi aihetta ja oli loppuajan hyvin hiljainen ja vihaisen oloinen.Ainoa, mistä olisi voinut suuttua, oli tuo laihtumiseen viittaava kommentti. Eikö siis enää saa kertoa, että on huomannut toisen laihtuneen? Onko se loukkaavaa?
Ei ole loukkaavaa.
Minulla oli eräs tuttava, joka aina nähdessämme sanoi minun lihoneen. Päätin, että seuraavalla kerralla sanon häntä tyhmäksi. Niin tein, menipä hiljaiseksi, eikä ole tullut juurikaan vastaan sen jälkeen.
Vierailija kirjoitti:
Minä en halua kuulla ainakaan:
- Oletpa lihonut/pyöristynyt/pulskistunut
- Oletpa harmaantunut sitten viime näkemän
- Olet niin muuttunut, etten ollut tuntea
Kun minulla on uudet vaatteet, en ilahdu kun toinen sanoo: "NYT sä olet tyylikäs." (Siis ilmeisesti huonosti pukeutunut ennen.)
Senkin kyllä ymmärrän, jos paino-ongelmainen loukkaantuu kun hänen painoaan kommentoidaan (vaikka olisikin mennyt alaspäin). Hänelle tulee mieleen, että onko häntä siis ennen kovin lihavana pidetty. Etenkin syömishäiriöiselle on ulkonäkö arka asia.
Miksi et halua saada sitä arvokasta tietoa, että miten joku muu sinut näkee? Toki se voi loukata, mutta itse olen kuitenkin lopulta tyytyväinen jos joku sanoo jotain, jotta voin kehittää itseäni. Tietenkin yhden ihmisen mielipide ei kerro koko totuutta ja pitää suodattaa kaikki kuulemansa. Jos kuitenkin itse olen miettinyt samaa, niin tuollainen on hyvä vahvistus.
Vierailija kirjoitti:
Miltäpä luulette esim.syöpäsairaasta,suolistosairaasta,mt-ongelmaisesta tuntuvan kun kehutte hänen laihtuneen? Jos siis laihtuminen johtuu jostakin sairaudesta/ongelmista. Painon putoaminenhan ei tarkoita että ihminen voisi hyvin,olisi terve tai olisi muuttanut elämäntapojaan terveellisemmäksi. Lisäksi kommentoimalla positiivisesti painon putoamista,viestität kaverillesi että arvostelet hänen ulkonäköään ja hän on mielestäsi parempi ja riittävämpi hoikempana.
No sitten voi sanoa, että laihduin, kun mulla on tämä syöpä. Olen itse tosi avoin ihminen ja vaikka ymmärrän, että toiset eivät halua yhtä avoimesti jakaa ja kertoa omia asioitaan, niin olisi se vain paljon helpompaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä laihdutin ~15kg ja kohtasin silloin paljon näitä kommentteja. Pidin kehuja tavallaan loukkaavina, koska en aiemmin ollut juuri kehuja saanut, eli muut viestittivät minun olevan hyvä ja riittävä vasta laihduttuani. "Oletpa laihtunut" ei myöskään ole toki mikään kehu varsinaisesti, parempi olisi varmasti sanoa näytätpä hyvältä/kivalta tai kehua vaikka vaatteiden istuvuutta ennemmin kuin jonkun fyysistä kokoa.
Sitä en oikein tiedä miksi kaverisi loukkaantui, kun alkoi kuitenkin itse puhua ensin ruokavaliomuutoksista jne. Itse en koskaan ottanut asiaa kenenkään kanssa puheeksi (koska miksi pitäisi), ja siksi nuo kommentit hämmästyttivät, osaltaan järkyttivätkin. On minulla toki syömishäiriötaustakin, eli laihtuminen oli todellakin minulle iso ja HYVIN henkilökohtainen juttu, arka paikka.
Apua, en kohta uskalla enää aukaista suutani, koska ilmeisesti lähes kaikki loukkaantuu jostakin. "Oletpa laihtunut" on vähän samanlainen kuin "näytät hyvältä". Sehän on kehu, miten siitä voi loukkaantua? Kai nyt jokainen itsekin tietää, onko laihtunut vai ei. Jos toinen sanoo sen ääneen, mikään ei muutu. Oletettavasti laihtuminen on lähes aina positiivinen juttu, joka ilahduttaa ihmistä itseään.
En toki ole sellainen, että sanon mitä tahansa mieleeni juolahtaa. Itse asiassa päinvastoin, mietin liikaakin sitä, miten toiset reagoivat enkä nyt viljele ympäriinsä ihmisille huomautuksia kilojen vähentymisestä. Joskus kuitenkin olen sanonut ja myös minulle on sanottu monia kertoja laihtumisesta.
No miksi et voi sanoa "näytät hyvältä"?!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä laihdutin ~15kg ja kohtasin silloin paljon näitä kommentteja. Pidin kehuja tavallaan loukkaavina, koska en aiemmin ollut juuri kehuja saanut, eli muut viestittivät minun olevan hyvä ja riittävä vasta laihduttuani. "Oletpa laihtunut" ei myöskään ole toki mikään kehu varsinaisesti, parempi olisi varmasti sanoa näytätpä hyvältä/kivalta tai kehua vaikka vaatteiden istuvuutta ennemmin kuin jonkun fyysistä kokoa.
Sitä en oikein tiedä miksi kaverisi loukkaantui, kun alkoi kuitenkin itse puhua ensin ruokavaliomuutoksista jne. Itse en koskaan ottanut asiaa kenenkään kanssa puheeksi (koska miksi pitäisi), ja siksi nuo kommentit hämmästyttivät, osaltaan järkyttivätkin. On minulla toki syömishäiriötaustakin, eli laihtuminen oli todellakin minulle iso ja HYVIN henkilökohtainen juttu, arka paikka.
Apua, en kohta uskalla enää aukaista suutani, koska ilmeisesti lähes kaikki loukkaantuu jostakin. "Oletpa laihtunut" on vähän samanlainen kuin "näytät hyvältä". Sehän on kehu, miten siitä voi loukkaantua? Kai nyt jokainen itsekin tietää, onko laihtunut vai ei. Jos toinen sanoo sen ääneen, mikään ei muutu. Oletettavasti laihtuminen on lähes aina positiivinen juttu, joka ilahduttaa ihmistä itseään.
.
Jännä kun et vaan ymmärrä, mikä tuossa asenteessa on se loukkaava juttu. Olet laihtunut = näytät hyvältä = kehu. -->
Et ole laihtunut/olet läski = et näytä hyvältä = haukku. Se että laihtuminen nähdään aina positiivisena asiana, mikä implisiittisesti tarkoittaa että ennen laihtumista vallinnut asiantila oli negatiivinen.
Sinä et voi tietää, johtuuko ihmisen laihtuminen vaikkapa syövästä, syömishäiriöstä, oman lapsen kuolemasta, rankasta avioerosta tms. Mikäli haluat kehua ihmisen ulkonäköä, kehu hänen vaatteitaan tai kampaustaan, paino on yksinkertaisesti liian intiimi asia kehuttavaksi.
Miksi kenenkään vartaloa tai painoa pitäisi saada kommentoida? Jos välttämättä haluat kehua hoikistuneen ystäväsi kohentunutta ulkonäköä, voit sanoa vaikkapa, että näyttääpä hän freesiltä tai pirteältä.
Ok, kaikille ihmettelijöille täällä voisi sanoa, että ihmisen ruumis kuuluu intiimiyden alueelle. On huonoa käytöstä huomautella toisen ruumiista. Vai menisitkö kommentoimaan tuttavalle vaikkapa hänen rintojensa kokoa?
Kohteliaisuuksia ja kehuja on toki mukava saada, mutta ei intiimin alueelta vaan vaikkapa pukeutumisesta, iloisuudesta, saavutuksista tms.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En toki ole sellainen, että sanon mitä tahansa mieleeni juolahtaa. Itse asiassa päinvastoin, mietin liikaakin sitä, miten toiset reagoivat enkä nyt viljele ympäriinsä ihmisille huomautuksia kilojen vähentymisestä. Joskus kuitenkin olen sanonut ja myös minulle on sanottu monia kertoja laihtumisesta.
Miksi et sitten voi vaan sanoa näytät hyvältä?
Vierailija kirjoitti:
Olisikohan ystäväsi loukkaantunut siitä, että oli "ihan hilkulla päästä SM-sarjaan pelaamaan" ja sinä teit asiasta ulkonäkökysymyksen?
Muutenkaan ei kauheasti kannata kommentoida toisten lihomisia ja laihtumisia. Laihtuminen voi johtua vaikka sairaudesta jota ei halua kuulutella koko maailmalle.
Juuri näin. Toinen kertoi omasta elämästään ja saavutuksistaan, ainoa mihin ap kykeni keskittymään oli toisen paino. Olisin minäkin mennyt aika hiljaiseksi ja alkanut miettimään miksi ihmeessä olen kahvilla ihmisen kanssa, jota ei kiinnosta mitä minä kerron. Painohan oli selvästi ap:n tuttavalle sivuseikka ja varsinainen asia oli se urheilu. Varmaan tuli mieleen, miten noin yksinkertaisen ja pinnallisen ihmisen kanssa on kuvitellut olevansa samalla aaltopituudella tai jonkinasteinen kaveri.
Hämmentävää että ap tai moni muukaan ei edes tajua missä meni pieleen, vaan jostain mielensäpahoittajista meuhkataan. Ei painon kommentointi ole missään nimessä hyvää kanssakäymistä. Varsinkin jos toinen ei edes puhu painostaan tai ole kiinnostunut siitä jauhamaan. Jos toinen puhuu kuntoilusta ja siitä että on kehittynyt lajissaan, on erittäin huonoa arvostelukykyä luulla että se on sama kuin laihduttaminen ja ulkonäkökeskustelu.
Hyvinkin mahdollista että ap:n kaveri ei verisesti suuttunut, vaan on enemmänkin tyrmistynyt ap:n yksinkertaisuudesta ja tajusi että fiksumpaakin seuraa voisi etsiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olisikohan ystäväsi loukkaantunut siitä, että oli "ihan hilkulla päästä SM-sarjaan pelaamaan" ja sinä teit asiasta ulkonäkökysymyksen?
Muutenkaan ei kauheasti kannata kommentoida toisten lihomisia ja laihtumisia. Laihtuminen voi johtua vaikka sairaudesta jota ei halua kuulutella koko maailmalle.
Jos toinen puhuu kuntoilusta ja siitä että on kehittynyt lajissaan, on erittäin huonoa arvostelukykyä luulla että se on sama kuin laihduttaminen ja ulkonäkökeskustelu.
Mutta tätähän kuntoilukeskustelu lähes aina on. Kuvitellaan että ihmisen, varsinkin naisen, ainoa motiivi kohottaa kuntoaan ja harrastaa urheilua on laihtuminen. Ja jos kuntoilu ei laihduta, siitä ei ole mitään hyötyä (vaikka hapenottokyky, tasapaino ja lihasvoima kasvaisivat ja sisäelinrasva vähenisi).
Monet naisethan ovat sitä mieltä, että kuntosalikäynti "menee hukkaan", jos treenin jälkeen syö vaikka suklaata.
Toisen painoa, ellei kyseessä ole todella läheinen ystävä, jonka elämäntilanne ja toiveet ihannekropan suhteen ovat hyvin tiedossa, ei kannata kommentoida. Vaikka useimmiten laihtumisen taustalla onkin tietoinen elintapojen muutos, on virheoletusten riski suuri. Laihtuminen voi olla seurausta sairaudesta tai kuormittavasta elämäntilanteesta. Kaikki eivät myöskään jaa kauneusihannetta, jonka mukaan ihminen on sitä viehättävämpi, mitä hoikempi on. Varsinkin kun liikutaan normaalipainon sisällä, moni voi tuntea olonsa paremmaksi ja kauniimmaksi asteikon ylä- kuin alapäässä. Se, että kommentoidaan painon putoamista kehumismielessä, viestittää, että hoikempi on aina parempi, mutta se, jolle kehut on tarkoitettu, ei ehkä jaa tätä näkemystä, ja hän joutuu vaikeaan asemaan yrittäessään keksiä vastausta.
Olen omien kokemuksieni kautta oppinut olemaan kommentoimatta kenenkään painon muutoksia. Minulla laihtuminen on nimittäin aina liittynyt parisuhdeongelmiin. Yksi miesystäväni sai kontrolloimalla ja manipuloimalla minut syömishäiriön partaalle, ja yksi ero oli puolestaan niin rankka, etten pystynyt viikkokausiin syömään juuri mitään. Vaikka voin näinä aikoina henkisesti todella huonosti, hoikistunut olemukseni keräsi kehuja, mikä sai oloni tuntumaan vielä kurjemmalta: ikään kuin olisin hyvä ja kelvollinen vain hoikkana.
Vierailija kirjoitti:
Miksi kenenkään vartaloa tai painoa pitäisi saada kommentoida? Jos välttämättä haluat kehua hoikistuneen ystäväsi kohentunutta ulkonäköä, voit sanoa vaikkapa, että näyttääpä hän freesiltä tai pirteältä.
Parempi kysymys olisi, että miksi ei saisi kommentoida. Tottakai saa kommentoida mitä lystää ja mielestäni se on jopa aika tökeröä olla kommentoimatta kun toinen näyttää ihan eriltä ja esittää aivan kuin ei sitä huomaisi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Parempi kysymys olisi, että miksi ei saisi kommentoida. Tottakai saa kommentoida mitä lystää ja mielestäni se on jopa aika tökeröä olla kommentoimatta kun toinen näyttää ihan eriltä ja esittää aivan kuin ei sitä huomaisi.
Mitä minä juuri luin? Toivottavasti tämä on huono trolli.
Laihduin itse aikoinaan 40 kg ja kaikki minua harvemmin katsoivat asiakseen ihmetellä yleensä hemmetin kovaan ääneen, että "sä oot laihtunut!". "Ai miten sä olet laihtunut". "Ai vitsi että sä näytät hyvältä!"
Olin myös leikkauttanut hiukset lyhyeksi ja värjännyt hiukset kirkkaan oranssiksi ja silti kaikki vain huomauttelivat laihtumisesta.
En minä alkanut treenaamaan siksi, että näyttäisin hyvältä ja saisin kehuja vaan siksi, että siitä tuli hyvä olo ja lopulta alkoi pitämään itsestään.
Ihan kuin se lihavuus olisi ollut minussa ainoa ominaisuus. Olin vain ollut "Se lihava". Nyt olen sitten varmaan "se, joka ennen oli lihava ja nyt treenaa hulluna".
No jos ympäriltä häviää 40 kg ihraa niin kyllä kai sitä on laihtunut. Miksi siitä pitää huomauttaa? En minäkään huomauttanut, että Maisa on lihonut ja Antti kasvattanut kaljapötsin. En siitäkään, että Emma, joukon kaunotar, rupsahti samassa ajassa pennun tehtyään ihan järkyttävään jamaan. Niitä asioita vaan ei sanota!
Se alkoi siis oikeasti korpeamaan. Siksi muutama saattoi minultakin saada kipakan vastauksen...
Tiedä sitten kelle olla mieliksi, kun jotkut loukkaantuvat siitä, ettei huomaa.
No menin minäkin sanattomaksi, kun näin pitkästä aikaa entistä työkaveria. Minä kysyin, että hei, mitä sinulle nykyään kuuluu, kiva nähdä. Hän vastasi, että ai, ku oot laihtunut, kun ennen olit niin pyöreä.
No jokainen arvojensa mukaan ja sen mukaan, mikä hänelle on tärkeintä. Mutta en tosiaan keksinyt mitään siihen sanottavaa, vaan jatkoin matkaani. Ehkä entinen työkaverinikin nyt miettii, että kylläpäs minä loukkaannuin helposti, kun hänhän vain halusi vuosien näkemisen jälkeen ensimäisenä kommentoida painoani