Siis eikö enää saa todeta toisen ihmisen laihtuneen?
Minulla on ystävä, joka on tässä lähiaikoina laihtunut selvästi. Ei siis ennenkään ole lihava ollut, mutta hieman tuhdimpi ihminen.
No emme olleet nähneet noin puoleen vuoteen ja törmäsimme kaupassa. Huomasin jo tuolloin, että on laihtunut todella paljon. Parin päivän päästä viestiteltiin ja mentiin lounaalle. Puhelimme niitä näitä, kun ystäväni kertoi, että on alkanut treenata ihan tosissaan (harrastaa siis jalkapalloa) kun hän on hilkulla päästä naisten sm-sarjaan pelaamaan. Sanoi myös alkaneensa syömään paremmin.
Sanoin sitten, että hän näyttää hoikemmalta, että onko se tuon uuden treenin ja ruokavalion ansiota, vai onko laihduttanut ennen treenin alkua.
Ystäväni katsoi minua pitkään ja sanoi hieman happamasti, että joo, treenistäja ruokavaliosta se luultavasti. Vaihtoi aihetta ja oli loppuajan hyvin hiljainen ja vihaisen oloinen.
Ainoa, mistä olisi voinut suuttua, oli tuo laihtumiseen viittaava kommentti. Eikö siis enää saa kertoa, että on huomannut toisen laihtuneen? Onko se loukkaavaa?
Kommentit (68)
Vierailija kirjoitti:
Ollaan kaikki hiljaa vaan. Ei kehuta eikä haukuta.
Eikä varsinkaan puhuta mitään.
Pitäisköhän monellakin katsoa peiliin.?
Saa kehua ja puhua, mutta ei ulkonäöstä. Sinulla ei vissiin ole muita puheenaiheita sitten?
Vierailija kirjoitti:
Miltäpä luulette esim.syöpäsairaasta,suolistosairaasta,mt-ongelmaisesta tuntuvan kun kehutte hänen laihtuneen? Jos siis laihtuminen johtuu jostakin sairaudesta/ongelmista. Painon putoaminenhan ei tarkoita että ihminen voisi hyvin,olisi terve tai olisi muuttanut elämäntapojaan terveellisemmäksi. Lisäksi kommentoimalla positiivisesti painon putoamista,viestität kaverillesi että arvostelet hänen ulkonäköään ja hän on mielestäsi parempi ja riittävämpi hoikempana.
Hyvin aseteltu. Olin tulossa sanomaan samaa. Esim mulla on välillä lääkitys joka aiheuttaa pahoinvointia ja ei tee mieli sen aikana syödä. Laihdun vähän, mutta olo on hirveä. Ja nälkä kaksinkertaistuu, kun lääkkeet saa lopettaa, niin että ei siitä hyötyäkään ole.
Vierailija kirjoitti:
Minä laihduin normaalipainon sisällä joskus 3 kg (!!) Ja pari ihmistä viitsivät tulla kehumaan miten upealta nyt näytin. Kyllä ärsytti kun olin tyytyväinen tuohon +3 kg normaalipainooni ja palaisinkin siihen pian lisäksi sen loputtua. Tuntui siis täsmälleen siltä että sen sijaan että olisi kehuttu ulkonäköä, sanottiin että olen lihava isommassa painossa.
*kisakauden loputtua
Vierailija kirjoitti:
Ollaan kaikki hiljaa vaan. Ei kehuta eikä haukuta.
Eikä varsinkaan puhuta mitään.
Pitäisköhän monellakin katsoa peiliin.?
Minä en pidä kirjoitusvirheistä, joten kärsin tekstistäsi.
Pitäisiköhän sinun palata peruskouluun?
En halua kuulla mitään laihtumiestani. Kun laihdun, on sairauteni uusiutunut ja ei tarvitse kenenkään ihmetellä sitä.
En itsekään kommentoi kellekään ulkonäöstä. Vai onko kilttiä sanoa, että oletpa saanut muutaman kilon lisää.
Vierailija kirjoitti:
Nykyään kaikki loukkaantuu kaikesta, koko ajan.
Just näin! Mikään ei ole trendikkäämpää kuin tehdä loukkaantumisesta taidetta.
Vierailija kirjoitti:
On tullut useasti huomattua että vaikka lihava hoikistuisi niin hänellä on silti vielä pitkään lihavan huono itsetunto.
Sekään ei ole hyvää itsetuntoa jos päässä alkaa hölskyä keltainen neste. Itse en osais kommentoida muuta kun hölmistyneenä et "aha" ja vaihtaa puheenaihetta. Eipä mulla siitä mitään sen kummempaa kerrottavaa olis. Joskus mua jopa onniteltiin painonpudotuksesta. Ahdistavaa, haluan olla se seinäkukkanen ja rauhassa.
Vierailija kirjoitti:
On tullut useasti huomattua että vaikka lihava hoikistuisi niin hänellä on silti vielä pitkään lihavan huono itsetunto.
Ei lihavilla ole automaattisesti huono itsetunto. Se iänikuinen lässyttäminen vain ärsyttää.
Voi herranjestas, kyllähän normaalipainon saavutus etenkin jos on ollut reilusti ylipainoinen on aivan mahtavaa - ja kyllä, ihminen kuin ihminen näyttää paremmalta. Eivät kaikki tarkoita kehuessaan, etteikö ihminen olisi ollut kivannäköinen myös kiloineen ja nyt haluaa olla tarkoituksella ilkeä. Hohhoijaa, ammattiloukkaantujien maa.
Mä en tykkää että mun painoa kommentoidaan. Välillä laihdun, välillä lihon. Eniten ärsyttää se, kun joku sanoo että vitsi sä näytät hyvältä, ootko laihtunu?
En uskaltaisi kommentoida laihtumista, ellei samainen ihminen olisi itse aiemmin kertonut yrittävänsä laihduttaa.
Koskaan ei voi tietää, onko laihtumisen takana sairastuminen tai vaikkapa keskenmeno.
Kyllä joskus ärsyttää.Olen laihduttanut normaalipainon ylärajalta 11kg (170cm ja 69kg ja 58kg).Olen ihan normaalipainoinen.Treenillä mennyt eli olen timmi.
Nyt sitten yks sun toinen sanoo,että "lähden kohta lentoon" jne...ärsyttävää.Olen huhkinut hulluna ja näytän paremmalta + olen terveempi!Kukaan ei tätä sano.
Minulla oli ennen pitkäaikainen työtoveri, mies. Emme olleet henkilökohtaisesti tuttuja mutta usean vuoden ajan työskentelimme samoissa hommissa ja näimme päivittäin. Minulla oli n. 15kg ylimääräistä. Tämä neropatti harrasti minua kohtaan vitseiksi naamioitua vittuilua painostani. Yritin olla välittämättä siitä koska emme olleet vapaa-ajan tuttuja. No sitten laihdutin ne kilot pois, kun sain inspiraation kesällä. Tulin kesäloman jälkeen töihin ja neropatti oli ihmeissään. No sitten tyyli muuttui, hän alkoi liehittelemään minua. Huoh. Kuvitteli varmaan että kun on kuunnellut vuosia vittuilua niin olen ihan onnessani tästä namupalasta. No en ollut. Minulla on ollut koko ajan pitkäaikainen avomies jolle on ihan sama painanko 15 ene,män tai vähemmän. Vaikka ei olisikaan, tuo pokaustyyli ei pure.
Varmaan ihmiset yleensä tarkoittavat hyvää, mutta kyllä se välillä pistää miettimään. Laihduin itse pari vuotta sitten itselleni epätyypillisen matalaan painoon ja kehuja oikein sateli. Valehtelematta, jokainen läheiseni mainitsi asiasta. Laihtuminen johtui tosin uudesta lääkityksestä ja sen aiheuttamasta jatkuvasta ällötyksestä, jonka takia söin päivän aikana ehkä kulhollisen popcornia ja banaanin. Olin kaiken lisäksi myös noihin aikoihin varsin masentunut (vaikka esitin muille että kaikki on hyvin). Sittemmin paino palasi itselleni tyypillisempään numeroon (n. 5-7 kg enemmän, normaalipainon rajoissa) ja kommentit loppuivat kuin seinään. Olisiko tästä pitänyt päätellä että näytän hyvältä ainoastaan äärimmilleen laihtuneena? Jotenkin ärsyttävää vaikka ihan samahan se loppupeleissä on.
Olisikohan ystäväsi loukkaantunut siitä, että oli "ihan hilkulla päästä SM-sarjaan pelaamaan" ja sinä teit asiasta ulkonäkökysymyksen?
Muutenkaan ei kauheasti kannata kommentoida toisten lihomisia ja laihtumisia. Laihtuminen voi johtua vaikka sairaudesta jota ei halua kuulutella koko maailmalle.
Älä ikinä kommentoi toisen painoa, ellet ole terveydenhuollossa töissä. Ja silloinkin tee tätä vain työpaikallasi oikeissa asiayhteyksissä. Ei työpaikan kahvihuoneessa.
Vierailija kirjoitti:
Voi herranjestas, kyllähän normaalipainon saavutus etenkin jos on ollut reilusti ylipainoinen on aivan mahtavaa - ja kyllä, ihminen kuin ihminen näyttää paremmalta. Eivät kaikki tarkoita kehuessaan, etteikö ihminen olisi ollut kivannäköinen myös kiloineen ja nyt haluaa olla tarkoituksella ilkeä. Hohhoijaa, ammattiloukkaantujien maa.
No kuule kun se normaalipainon saavutus saattaa johtua vaikka sairaudesta, masennuksesta tai syömishäiriöstä. On vähän riskialtista "kehua" jos ei tiedä mitä laihtumisen takana on.
Ja sinun ensimmäinen virkkeesi kertoo, miksi sinun "kehuistasi" loukkaannutaan.
Anoppi sanoi joskus, että olet kyllä niin kapoinen. Siitä tuli jotenkin tosi kurja fiilis,en aluksi edes oikein ymmärtänyt miksi. Ehkä tuli olo, että kokoni on toisen tarkastelun alla ja että muutkin ulkonäköni piirteet skannataan säännöllisesti. Ulkonäkö on herkkä paikka monille, jättäkää sen kommentointi edes vähemmälle.
Enpä oo ikinä tullut ajatelleeksi näitä. Nyt kun miettii, niin en kyllä ikinä painoa ole kommentoinut (paitsi mieheni :) ja samaa tekee kyllä mulle).
Ulkonäköä kyllä sitten muuten kommentoin, yleensä hiuksia, vaatteita, koruja, kenkiä.. ja positiivisesti toki. Pakkomielle aina sanoa, jos mielestäni jollain kaverilla on vaikka hieno paita, tuntuu että harvoin kaupasta löytyy mitään kivaa, mikä ei maksaisi malttaita.
Minä laihduin normaalipainon sisällä joskus 3 kg (!!) Ja pari ihmistä viitsivät tulla kehumaan miten upealta nyt näytin. Kyllä ärsytti kun olin tyytyväinen tuohon +3 kg normaalipainooni ja palaisinkin siihen pian lisäksi sen loputtua. Tuntui siis täsmälleen siltä että sen sijaan että olisi kehuttu ulkonäköä, sanottiin että olen lihava isommassa painossa.