Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ne alakoulun matematiikan aivopäkinät on kyllä vaikeita. Meinaan jo luokalla 1 tai 2. Itsekkin olen DI ja lapset joskus kysyy apua. Kyllä

Vierailija
06.09.2024 |

Ne alakoulun matematiikan aivopäkinät on kyllä vaikeita. Meinaan jo luokalla 1 tai 2. Itsekkin olen DI ja lapset joskus kysyy apua. Kyllä kestää, että ymmärrän mistä kyse.

Matematiikka on aina kiinnostanut ja olen siitä innostunut. Tykkään siitä. Olen vain siinä huono, mikä on eri asia. Opin hitaasti ja asiat on monimutkaisia ja vaikeita. DI-opinnoissa painotin matematiikkaa ja fysiikkaa, kun ne kiinnostaa.

Kommentit (11)

Vierailija
1/11 |
06.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sähköpuolelta olen. Ap

Vierailija
2/11 |
06.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sama, olin huono matematiikassa (peruskoulun päättötodistuksessa 6, lukiosta kirjoitin lyhyestä matikasta C:n), mutta harrastin ohjelmointia ja halusin it-alan ammatikseni. Halusin opiskelemaan DI:ksi. Onnistuinkin pääsemään sisään Åbo Akademin ruotsinkieliselle DI-linjalle, ja olihan sen matematiikan kanssa töitä parina ekana vuonna. Kolme kertaa taisin ensimmäisen peruskurssin tentin uusia ennen kuin meni läpi.

Mutta tosiaan kuten joku sanoikin, matematiikka ei ole jokin mystinen lahja joka jollain on ja toisella ei, vaan jokainen edes suunnilleen keskivertoälykäs pystyy sitä oppimaan, tarvii vain motivaatiota, työtä ja istumalihaksia. Jos jotain ei osaa, niin yleensä on kyse siitä, että puuttuu pohjatietoa, jota ongelman ratkaiseminen vaatisi. Ja koska mä olin tosiaan lyhyen matematiikan lukiossa lukenut, mun täytyi aika paljonkin hankkia itseopiskelemalla sitä lukion laajan matematiikan pohjatietoa, ennen kuin mulle oli edes teoriassa kaikkea mitä tarvin että pystyn loogisesti ratkaisemaan niitä yliopiston matematiikan ongelmia. Mutta kun halu oli kova DI:ksi valmistua, niin minähän opiskelin, ja onnistuin. Ja ihan tavanomaisessa ajassa valmistuin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/11 |
06.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En minäkään ollut hyvä. Tein paljon töitä matikan eteen lukiossa. Opinnot meni jo kivuttomammin. Nykysin riittää, kun osaa laskea alakoulutason matikkaa. Itsekin DI.

Vierailija
4/11 |
06.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niinpä. Matematiikka on vain yksi asia jonka voi oppia kun harjoittelee ahkerasti. Olet tehnyt töitä ja nyt osaat ne asiat joita diplomi-insinööriltä vaaditaan. Tätä sanoin aina omillekin lapsille ja nyt toiseta heistä tulee juurikin dippainssi.

Vierailija
5/11 |
06.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse teen lujuuslaskentaa, vaikka olin aina huono matematiikassa

Vierailija
6/11 |
06.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerro minulle miksi esim Helsingin sanomissa väitetään normaalissa 230V taloussähkössä olevan plus ja maa, vaikka kyseessä on vaihtovirta? Enkä tarkoita maadoitusliuskaa. 

Vierailija
7/11 |
06.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Matematiikkaa ei tekoälyn aikakautena tarvita yhteenlaskua, kertomista ja jakamista enemmän. 

Vierailija
8/11 |
06.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kerro minulle miksi esim Helsingin sanomissa väitetään normaalissa 230V taloussähkössä olevan plus ja maa, vaikka kyseessä on vaihtovirta? Enkä tarkoita maadoitusliuskaa. 

Sekoittavat todellakin vaiheen sanaan plus ja maa. 

Ohis

Vierailija
9/11 |
06.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

On tosiaan. Meidän kolmasluokkalainen sai kysymyksen: "Jos ajetaan autolla 40 km/h, niin jos Kalliossa tulee vihreä paksu musta, Fat Diarree, ja hän ajaa lahjuspyörällään 20km/h, niin onko Fat Diarree pelkästään tyhmä, vai onko hän myös äärettömän ruma"?  Miten tuohon osaa vastata muuten kuin, että on äääärettömän ruma ja lihava. Näin lapseni vastasi ja sai täydet pisteet.

Vierailija
10/11 |
06.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On tosiaan. Meidän kolmasluokkalainen sai kysymyksen: "Jos ajetaan autolla 40 km/h, niin jos Kalliossa tulee vihreä paksu musta, Fat Diarree, ja hän ajaa lahjuspyörällään 20km/h, niin onko Fat Diarree pelkästään tyhmä, vai onko hän myös äärettömän ruma"?  Miten tuohon osaa vastata muuten kuin, että on äääärettömän ruma ja lihava. Näin lapseni vastasi ja sai täydet pisteet.

Hienoa! Tuollaisia kompakysymyksiä on usein, mutta niihin pitää vastata rehellisesti. Pisteet lapsellesi. 👍

Vierailija
11/11 |
06.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt kyllä kuulostaa paskapuheelta. Vai että 1 ja 2. luokan matikantehtävät vaikeita DI:lle. Oisit vähän trollannut vähemmän ja laittanut edes yläasteen tai lukion 1. luokan tehtäviä tarjolle baittiin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi viisi kuusi