Tuttava sairaanhoitaja paljasti saaneensa viime kuussa päälle 3400e/kk ja tekee kuulemma tosi harvoin yövuoroja. Mikä se sh:n palkka nyt onkaan siis?? Kovasti miettinyt itsekin alalle ryhtymistä!
Paljos fyssareiden liksa on? Johonki pitäis syksyllä hakea ja sairaanhoitajaksi en ole hakenut koska ''pska palkka'', mutta onko edes?? Onko se oikeasti huono, kertokaa!
Kommentit (161)
Suomessa on euroopan kalliimmat duunarit ja samalla halvimmat korkeakoulutetut. Monet dippainssit tekee raskasta duunarin hommia, kun työnantajien vaativuus työntekijää kohtaa on kasvanut ja suunnittelu sekä asiantuntijatyötä ei riitä kaikille, jos töitä ylipäätänsä on. Koulutus ei näy palkassa. En suosittele AMKta vaativampaa koulutusta kenellekään, ellei löydy palavaa intohimoa opiskeluun. Työ opettaa.
t. Kolemen tonnin deeii.
No tsiisus sentään ovat jokaikisen penninsä ansainneet!
Vierailija kirjoitti:
Eikä, valmistun kohta luokanopettajaksi ja alkupalkka on jotain 2600e. Yksin vastuussa yli 20 ipanasta. Potilaista kai lopullisen vastuun kantaa kuitenkin lääkäri. En tunne sh:n työtä tarkemmin, mutta palkka kuulostaa kyllä hyvältä.
Tuleehan tuosta ihan hyvä kk-palkka lukuvuotta kohden.
Sairaanhoitajilla on hyvä palkka tehtäviinsä nähden. Aina vaan valittavat, kitisevät ja kinuavat lisää.
Kaverillas on ollu lomarahat tuossa tilissä.
Aika pienellä pitää saikkarien toimeen tulla vai saako sosiaaliluukulta sen pari tonnia tuon 3400 e päälle, mikä jää puuttumaan inhimillisen rajoilla olevasta perustoimeentulosta (oletuksena, että tuo 3400 siis on nettotulo).
Sairaanhoitajan työssä on yksi ero vaikka nyt tuohon luokanopen työhön: Siinä ei ole pitkän aikavälin henkilökohtaista vastuuta. Tuo on erittäin kuormittava tekijä. Sh tekee työvuoron ja palaa seuraavana päivänä. Ei siellä odota edelleen se sama potilas haava auki siinä asennossa, johon jätti sen edellisenä päivänä. Sh:n työ on sitä, että tekee sen, mitä voi työvuorossa, menee kotiin ja seuraavassa työvuorossa on monesti uudet jutut tai ainakin joku muu on edistänyt niitä hoidettavia asioita sillä aikaa. Opettajalla ongelmat ei katoa. Ne seuraa kotiin ja sama ongelma jatkuu seuraavana ja seuraavana päivänä.
No peruspalkka on kyllä 2400e luokkaa ja jos tekee päivätyötä niin enempää et tuosta saa. Ja niin, miinus verot.
Mä teen aika paljonkin iltoja ja pyhiä, saan kuukaudessa ehkä pari sataa lisiä. Eivät ne paljon palkkapussissa lämmitä verrattuna siihen kuinka paljon missaan aikaa esim. perheeltä, juhlista, yhteisistä viikonlopuista jne. Lisäksi työajat ovat ainakin osittain epäergonomiset.
Vierailija kirjoitti:
Suomessa on euroopan kalliimmat duunarit ja samalla halvimmat korkeakoulutetut. Monet dippainssit tekee raskasta duunarin hommia, kun työnantajien vaativuus työntekijää kohtaa on kasvanut ja suunnittelu sekä asiantuntijatyötä ei riitä kaikille, jos töitä ylipäätänsä on. Koulutus ei näy palkassa. En suosittele AMKta vaativampaa koulutusta kenellekään, ellei löydy palavaa intohimoa opiskeluun. Työ opettaa.
t. Kolemen tonnin deeii.
On pakko kommentoida vaikka ei osu aiheeseen. Missä ihmeessä oikein olet? Julmettu tekijäpula juuri mainitsemistasi osaajista ainakin rakennusalalla. Kaikki, jotka osaavat edes kohtuudella tehtävänsä, työllistyvät hyvällä peruspalkalla heti.
Lääkärin vastaanotolla teen enimmäkseen päivävuoroa ja nettopalkka 2100€.
Kuulostaa ihan hyvältä palkalta. Itse olen yksityisellä ja kukaan ei edes katso toista kertaa mikäli palkkapyyntö alkaa kolmosella. Olenkin ollut jo pidemmän aikaa ollut Suomen suurimmalla työnantajalla ja hommissa ei kyllä ole valittamista.
Vierailija kirjoitti:
Lääkärin vastaanotolla teen enimmäkseen päivävuoroa ja nettopalkka 2100€.
Miten olet laskenut nettopalkkasi?
No ainakaan palkan vuoksi ei alalla kannata lähteä. 3000€ on aika kehno palkka tehdystä työmäärästä.
Kuuluu sarjaan, "kun mikään ei riitä". Hyvää palkkaa vetäävät, mut ei riitä, ei.
Vierailija kirjoitti:
Sairaanhoitajan työssä on yksi ero vaikka nyt tuohon luokanopen työhön: Siinä ei ole pitkän aikavälin henkilökohtaista vastuuta. Tuo on erittäin kuormittava tekijä. Sh tekee työvuoron ja palaa seuraavana päivänä. Ei siellä odota edelleen se sama potilas haava auki siinä asennossa, johon jätti sen edellisenä päivänä. Sh:n työ on sitä, että tekee sen, mitä voi työvuorossa, menee kotiin ja seuraavassa työvuorossa on monesti uudet jutut tai ainakin joku muu on edistänyt niitä hoidettavia asioita sillä aikaa. Opettajalla ongelmat ei katoa. Ne seuraa kotiin ja sama ongelma jatkuu seuraavana ja seuraavana päivänä.
Ei sairaanhoitaja ole kovin kauaa töissä, jos jättää haavat auki tai lääkkeet antamatta. On se aina uusien potilaiden tietoihin ja lääkäreiden määräyksiin tutustuminenkin aika rankkaa. Kaikki mitä tehdään myös kirjataan. Minua helpottaa paljon, jos saan hoitaa edellisestä vuorosta tuttua potilasta, jos ei ole erityisen hankala tapaus kyseessä. Nykyään myös sairaanhoitajien pitää isossa sairaalassa hallita useita erikoisaloja, "ylimääräinen" hoitaja voidaan antaa toiselle osastolle lainaan.
T. Kirurgisen osaston hoitsu
Vierailija kirjoitti:
Mun mielestä niiden pitäisi saada se 3000e ihan peruspalkkana. Vuorotyön palkat on pelkkää korvausta.
Lääkärin lähtöpalkka on 3000 e kk. Lääkäriopiskelija on ensimmäisen opiskeluvuoden jälkeen pätevä sairaanhoitajan työhön.
Sairaanhoitajat ovat palkkansa ansainneet. Todellakin. Lisääkin saisi antaa, tärkeä työ!
Vierailija kirjoitti:
Eikä, valmistun kohta luokanopettajaksi ja alkupalkka on jotain 2600e. Yksin vastuussa yli 20 ipanasta. Potilaista kai lopullisen vastuun kantaa kuitenkin lääkäri. En tunne sh:n työtä tarkemmin, mutta palkka kuulostaa kyllä hyvältä.
Ja noista 20 ipanasta kantaa lopullisen vastuun niid n vanhemmat.
Jos lääkäri määrää väärin sytoataatin ja vauva menettää aivotoiminta saa loppuiäkseen kun toteutan sen virheellisen määräyksen niin molemmat saadaan syyte, sekä lääkäri että minä.
Mitäs pahaa tapahtuu jos sinä teet inhimillisen virheen?
Ohiksena vaan, että se sairaanhoitajien koulutus oli ainakin mulle ja tutuille ihan läpihuutojuttu. Pari vaikeahkoa ja jokunen tärkeä käytännön kurssi...muuten oikeastaan ihan vitsi, vuoteen olisi sen asiasisällön saanut puristettua. Ollaan jälkeenpäin naureskeltu niille ryhmätöille, että tällanen amk-tutkinto tosiaan, silloin se lähinnä turhautti.
Ja mitä sitten? Mä olen todella kiitollinen sairaanhoitajille. Kiitos vaan teille jos teitä täällä palstalla on. Olin itse vuodepotilaana pidemmän aikaa sairaalassa ja sain todella hyvää ja ammattitaitoista kohtelua! Hyvä maku jäi ja kiitinkin vielä koko osaston henkilökuntaa lähtiessäni!