Typerien ja nolojen kysymysten ketju---Kysy mitä vain, muut vastaavat ilman veetuilua.
Minä voin aloittaa. Voiko hierojalle mennä ilman lihasjumeja ihan vaan nautiskelemaan? Mitä hierojat ajattelvat pehmeälihaksisista hierottavistaan? "V...u mitä tääkin tuli mun aikaani tuhlaamaan"? Ja juu, tätä oon miettinyt jo vuosia.
Kommentit (18521)
Vierailija kirjoitti:
Miten jokin näkyvä valopiste yötaivaalla voi olla kauan sitten sammunutta valoa?? Miksi se ei vaan vuosituhansien saatossa vain katoa eikä jatka matkaansa?
Koska avaruus on tyhjiö. Siellä ei siis ole yksinkertaisesti olemassa mitään mihin se valo voisi edes teoriassa kadota.
Vierailija kirjoitti:
Mikä järki on ennakkoveroissa? Kun ei niitä numeroita millään pysty heittämään oikein vaikka kuinka yrittäisi. Eikö olisi paljon helpompaa maksaa verot jälkikäteen kun on tarkasti eurolleen tiedossa kaikki tulot ja menot niin pääsi itse ja myöskin verovirasto vähemmällä säätämisellä.
Systeeminä ennakkovero on varmaan toimivin kunhan kaikki ymmärtävät huolehtia prosenteistaan. Jos tulot ovat säännölliset ja vuoden alussa suurin piirtein arvattavissa, niin ongelmaa ei ole.
Jos tulosi taas ovat epäsäännölliset eikä voi arvata etukäteen mitä tulevan vuoden aikana tapahtuu, sitten sinulla on muutama vaihtoehto. Jotkut säätävät veroprosentin korkeammaksi sitten joko alkuvuodesta tai loppuvuodesta, riippuen siitä miten arvelee tuloja tai työtilaisuuksia yms. tulevan.
Käsitykseni mukaan edullisinta on kuitenkin pyrkiä maksamaan mahdollisimman täsmällistä veroprosenttia, koska silloin sinulla maksimimäärä rahaa käytössä alkuvuodesta, etkä saa loppuvuodesta mätkyjä, kunhan muistat aina säätää vuoden kuluessa sitä prossaa saatujen tulojen myötä.
Ja sitten homma toimii parhaiten niin että teet Excelillä taulukon, jonne merkitset aina saadut tulot ja maksetut ennakkoverot, ja voit sitten korjata vuoden kuluessa niitä uusia tietoja tuloistasi. Taulukon perusteella on myös helppo tilata aina se uusi veroprosenttikin vaikka useamman kerran vuodessa että homma pysyy kasassa. Itselläni meni esimerkiksi viime vuonna veroprosentti uusiksi useamman kerran, joten eri tulolajien veroprosentteja varten tulikin sitten haettua ainakin 6 verokorttia.
Veroasiat kuulostavat tylsiltä, mutta ne kannattaa kerralla opetella kunnolla ja tutustua eri vähennyksiin, yms., niin silloin pystyy paremmin suunnittelemaan omaa veronmaksuaan. Nykyäänhän verohommelit ovat helppoja, kun useimmat saavat sen esitäytetyn veroehdotuksen. Toista se oli ennen vanhaan kun jokaisen piti koota ja laskea kaikki tiedot itse, ja vielä tehdä se veroilmoituskin ihan omin kätösin.
Vierailija kirjoitti:
Miksi jatkuva talouskasvu on niin tärkeää? Miksi voitto ei riitä vaan sitä pitää saada enemmän?
Asia selviää, kun kysymyksen siirtää kansantaloudesta kotitalouteen.
Jos perheesi kasvaa 2 elätettävällä, tarvitaan isompi asunto, päivähoitopalveluita, enemmän ruokaa, vaatteita jne. Sinun on siis ansaittava enemmän, jotta voit kustantaa kaiken ilman, että elintaso tippuu kurjuuden asteelle. Mitä parempaa elintasoa tavoittelet, esim. terveydenhoito, koulutus ym. sitä enemmän tarvitset "voittoa" eli tuloja, jolla kustannat kaiken.
Yhteiskunta toimii samoilla periaatteilla. Jotta se voi vastata palveluista, se tarvii verotuloja.
Yritykset käyttävät voittoa myös toiminnan kehittämiseen ja investointeihin sen lisäksi, että maksavat osinkoja omistajille.
Vierailija kirjoitti:
Miksi jatkuva talouskasvu on niin tärkeää? Miksi voitto ei riitä vaan sitä pitää saada enemmän?
Se on tärkeää niille tahoille, jotka ovat lanseeranneet tämän nykyisen talousjärjestelmän maailmaan. He saavat valtavia voittoja ja istuvat tyytyväisinä rahakasojensa päällä silmälaput silmillä välittämättä siitä miten tämä järjestelmä ajaa maailmaa kohti romahdusta. Tämän voisi typistää motoksi: muutamien ahneus ajaa kaikki ahdinkoon.
Siksi meidän pitäisi kaikkien äänestää vain sellaisia puolueita ja edustajia, jotka pyrkivät hillitsemään tätä talousjärjestelmää ja luotsaamaan meitä kohti kestävämpää kehityssuuntaa. Itsekin pitää harata vastaan kaikessa missä voi esimerkiksi kuluttajana. Sydäntä lähellä olevien asioiden ajamisessa kannattaa itse ruveta aktiiviseksi ja toimia jonkin asian puolesta ja vähintään korottaa äänensä aiheesta.
Vierailija kirjoitti:
Jatkuva talouskasvu on tärkeää, koska siitä, mitä tuotetaan, kulutetaan niin suuri osa saman tien. Rajakulutusalttius on siis suuri, taloustieteen termein asian ilmaistakseni. Jotta kulutettavaa riittää, on tuotettava lisää, koska aiemmin tuotettu on nyt jo kulutettu.
Jos voitot ovat suuria, se taas johtuu tyypillisesti siitä, että markkinatalous ei toimi kunnolla vaan jotkut onnistuvat vetämään välistä. Hyvin toimivassa markkinataloudessa voitot nimenomaan jäävät pieniksi, koska hintakilpailu on niin kovaa.
Miksi jotkut sitten onnistuvat vetämään välistä? Suomen kaltaisessa maassa tärkein vastaus on, että eduskunnalle muodollisesti kuuluvaa valtaa on vaivihkaa valunut mm. talouselämän etujärjestöille, ja Suomen poliittinen kulttuuri on tietyistä monimutkaisista, osittain kauas historiaan palautuvista syistä rakentunut niin, että tätä ei osata mieltää huonoksi tai arveluttavaksi asiaksi. Paras tietämäni kirjan mittainen esitys aiheesta on Anders Blomin viitisen vuotta sitten ilmestynyt teos Veljeskunta - lobbaus Suomen poliittisessa järjestelmässä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija wrote:
Olisiko mahdollista tuottaa maitoa pehmeällä rasvalla? Eli maidon kovan rasvan tilalla olisi vaikka rypsiöljyä.
Mitä järkeä siinä olisi? Meillähän kaupasta saa jo vähärasvaista ja jopa rasvatonta maitoa. Jos rasvan makua kaipaa maitoon vaikkapa kahvin kanssa, niin maitokahviin voi lisätä margariinia -- rypsiöljyn maku ei ehkä olisi yhtä miellyttävä kaffessa.
Kysymys oli siitä olisiko maidon tuottaminen pehmeällä rasvalla teknisesti mahdollista. Se maidon rasvakin ensin poistetaan ja sitten laitetaan takaisin sen mukaan halutaanko rasvatonta, kevyt- vai täysmaitoa eli ainakin sen rasvan pystyy maitoon sekoittamaan hyvin. Onko pehmeässä rasvassa sen sijaan jotain mikä tekisi vaikeaa tai mahdotonta sekoittaa se kunnolla maitoon?
Ei mitenkään vaikeaa. Tuollaisia tuotteita on valmistettu jo vuosikymmeniä ainakin kehitysmaissa. Useimmiten kuitenkin maitojauheesta, ei niinkään tuoremaidosta. Englanniksi niitä kutsutaan termillä "filled milk products".
Vierailija kirjoitti:
Miten sanotaan englanniksi "ottaa mallia"?
Riippuu täysin lauseesta ja halutusta merkityksestä sekä minkätyyppisestä tekstistä on kyse.
Esimerkiksi to copy, to duplicate, to replicate, to imitate, to mimic, to follow, to mirror, to simulate, to parrot, to emulate, to reproduce, learn from, jne...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten jokin näkyvä valopiste yötaivaalla voi olla kauan sitten sammunutta valoa?? Miksi se ei vaan vuosituhansien saatossa vain katoa eikä jatka matkaansa?
Koska avaruus on tyhjiö. Siellä ei siis ole yksinkertaisesti olemassa mitään mihin se valo voisi edes teoriassa kadota.
No ei liity kyllä yhtään mitenkään tähän asiaan. Mikään ei katoa, koska fysiikan säilymislait ovat sellaiset kuin ne ovat. Ei aine eikä energia. Ei tyhjiössä eikä aineessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No ei liity kyllä yhtään mitenkään tähän asiaan. Mikään ei katoa, koska fysiikan säilymislait ovat sellaiset kuin ne ovat. Ei aine eikä energia. Ei tyhjiössä eikä aineessa.
Ei vaan, me näemme tuhansia vuosia sitten sammuneen tähden valon vielä tänään, koska valo on matkannut siitä alkukohteestaan meille niin kauan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mutta kysymys koski avaruudesta tulevan valon etenemisen pysähtymistä ennen kuin se saavuttaa maapallon. Ei katoamista kirjaimellisessa merkityksessä.
(Rinnastus: jos ihmettelen, minne avaimeni ovat kadonneet, oikea vastaus ei ole, että eivät minnekään, koska fysiikan lakien mukaan mikään ei katoa.)
Vierailija kirjoitti:
Kuusi vuotta jatkunut psykoterapia päättyy pian ja pelottaa jo nyt, että miten selviän jatkossa. Olen siis käynyt saman terapeutin vastaanotolla koko tämän ajan ja hänestä on tullut minulle tuki ja turva, jolle olen voinut aina kertoa kaikki huoleni. Eilen itkin koko illan kun mietin, että miten minun nyt käy ja tulee muutenkin kauhea ikävä terapeuttiani.
Miten te muut pitkäaikaisessa terapiassa käyneet olette kestäneet sen surun, kun terapia on päättynyt?
Ei terapiasta kokemusta, mutta oletus kai on että jos terapia on onnistunut, niin sinun pitäisi pystyä olemaan itse itsellesi se tuki ja turva. Toisten ihmisten (ystävien, läheisten, terapeuttien, yms.) käyttäminen omana pelastusrenkaana ei useinkaan toimi. On selvittävä itse.
Lapsilla on usein mielikuvitusystäviä, mikä ei ole hullumpi keino parantaa selviytymistään aikuisenakin. Sinäkin voit kehittää itsellesi mielikuvitusterapeutin, jolle kerrot huolesi. Psykologisesti ajatellen sellainen terapeutti on tietenkin osa sinua itseäsi, joten siinähän sitten päädyt tukemaan itseäsi, mikä kai olisi aika tervettä touhua. Sillä tavalla et myöskään pilaa ihmissuhteitasi käyttämällä ystäviä ja sukulaisia ns. ilmaisena korvana eli kaatamalla kaikki huolesi heidän niskaansa.
Vierailija kirjoitti:
Onko kovan pillerin puolittaminen puremalla haitallista hampaille?
Ei varmasti haittaa hampaita sinänsä, koska hammasluu on kovin aina kehossa. Toki jos on paikattuja hampaita, niin ne voivat puremasta mennä rikki.
Yleensä se kova kuori on pillerissä siksi, että pillerin sisällön (eli sen vaikuttavan lääkeaineen) on tarkoitus päästä imeytymään jossain muussa kehon osassa kuin suussa. Siksi niitä ei kannattaisi puolittaa hampailla tai muilla keinoilla.
Pillerien pakkausseloste kannattaakin lukea, siellä usein kerrotaan että pilleri on nieltävä kokonaisena.
Onko sana kotoota kieliopillisesti oikein sanottu?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jatkuva talouskasvu on tärkeää, koska siitä, mitä tuotetaan, kulutetaan niin suuri osa saman tien. Rajakulutusalttius on siis suuri, taloustieteen termein asian ilmaistakseni. Jotta kulutettavaa riittää, on tuotettava lisää, koska aiemmin tuotettu on nyt jo kulutettu.
Jos voitot ovat suuria, se taas johtuu tyypillisesti siitä, että markkinatalous ei toimi kunnolla vaan jotkut onnistuvat vetämään välistä. Hyvin toimivassa markkinataloudessa voitot nimenomaan jäävät pieniksi, koska hintakilpailu on niin kovaa.
Miksi jotkut sitten onnistuvat vetämään välistä? Suomen kaltaisessa maassa tärkein vastaus on, että eduskunnalle muodollisesti kuuluvaa valtaa on vaivihkaa valunut mm. talouselämän etujärjestöille, ja Suomen poliittinen kulttuuri on tietyistä monimutk
Kysymys liittyy myös kansainväliseen kilpailukykyyn. Elämme globaalitaloudessa. Jos kansantuotteemme ei kasva, mutta muiden maiden kasvaa, emme pärjää kilpailussa emmekä pysty takaamaan yhteiskunnan palveluita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kun te akateemiset olette tunnetusti analyyttisiä, niin selittäiskö mulle joku konkreettisemmin miten se analyyttinen ajattelu sitten tapahtuu? Onko kyse vain siitä, että asiaa lähestytään mahdollisimman monesta/tarkoituksenmukaisesta näkökulmasta vai jotain vielä muuta?
Tätä kysyn tosissani. Olen ymmärtänyt, että vain akateemisesti koulutettu kykenee tämän kaltaiseen ajatteluun ja olisi kiinnostavaa tietää millaista tuo analyyttinen lähestyminen voi olla.
Öö, itse en ole akateeminen, mutta ajattelen analyyttisesti. Itse ajattelen asioita siis monelta kantilta ja omaa mielipidettäni uskaliaasti kyseenalaistaen. Olen jokusen kerran huomannut, että maailmassa on aika monta totuutta eikä niistä välttämättä mikään oikea. Ainakaan se minun.
Kiitos! Olen tuo tyhmien kyselijä.
Oikeilla jäljillä olette. Analyyttinen ajattelu on asioiden pohtimista yksityiskohtaisesti, objektiivisesti, monelta kantilta, usein jonkin hypoteesin pohjalta ja mahdollisesti jakaen ongelma "pienempiin osiin". Alasta riippuen voidaan käyttää erilaisia metodeja. T. Akateeminen
Ai niinkuin, lähdin kotoota töihin?
Olisiko kuitenkin että, lähdin kotoa töihin?
Vierailija kirjoitti:
Kuusi vuotta jatkunut psykoterapia päättyy pian ja pelottaa jo nyt, että miten selviän jatkossa. Olen siis käynyt saman terapeutin vastaanotolla koko tämän ajan ja hänestä on tullut minulle tuki ja turva, jolle olen voinut aina kertoa kaikki huoleni. Eilen itkin koko illan kun mietin, että miten minun nyt käy ja tulee muutenkin kauhea ikävä terapeuttiani.
Miten te muut pitkäaikaisessa terapiassa käyneet olette kestäneet sen surun, kun terapia on päättynyt?
Viimeinen terapiakohtaaminen oli vaikea, vaikka sekä terapeutti että minä olimme sitä mieltä että olen jo saanut terapiasta sen minkä voin siitä saada. Sen aikana ja jonkin aikaa jälkikäteen itku oli herkässä. Toisaalta hänen kommenttinsa, asenteensa ja äänensävynsä olivat jo niin tuttuja, että kun tuli mieleen ikäviä asioita, melkein vaistomaisesti pohdin että miten terapeutti olisi tähän suhtautunut. Hämmästyttävän pian suhtauduin asiaan niin, että oli todella upea juttu että hän oli ensinnäkin auttanut minua kaikki ne vuodet ja lisäksi olin oppinut häneltä asenteen, jolla kyseenalaistaa oman mielen mustimmat tuotokset.
Terapiasuhde on poikkeuksellinen: harva ihminen voi kertoa kellekään sukulaiselle, ystävälle tai tuttavalle sitä mitä voi kertoa terapeutille. Sen loppuminen on hyvin usein kipeä paikka. Elämä voi kuitenkin kantaa sen jälkeen eri tavalla kuin sitä ennen.
Joudut tekemään surutyötä, samoin jos olisit menettänyt muuten jonkun läheisen. Voit muistella parhaita hetkiä ja vaikka kirjoittaa muistiin, mitkä asiat auttoivat sinua eniten. Tällainen muistelu helpottaa. Ajan myötä tilanne helpottuu ja jää kiitollisuus siitä, mitä hän sinulle antoi. Lisäksi voit olla ylpeä siitä, että kykenit ottamaan avun vastaan ja se vahvisti sinua. Onnea uudelle tiellesi kohti itsenäisesti vahvempaa ihmistä. Sinä selviät.
Mitä tietoja pankki antaa eri viranomaisille? Mitä pankkisalaisuus tarkoittaa?
Copy.