Typerien ja nolojen kysymysten ketju---Kysy mitä vain, muut vastaavat ilman veetuilua.
Minä voin aloittaa. Voiko hierojalle mennä ilman lihasjumeja ihan vaan nautiskelemaan? Mitä hierojat ajattelvat pehmeälihaksisista hierottavistaan? "V...u mitä tääkin tuli mun aikaani tuhlaamaan"? Ja juu, tätä oon miettinyt jo vuosia.
Kommentit (18521)
Miksi corgit ovat niin suosittuja?
Onko epäkohteliasta heti ekoilla treffeillä ehdottaa siittimen ja emättimen liitosta?
Vierailija kirjoitti:
Miksi corgit ovat niin suosittuja?
Oisko vaan sen vuoksi kun Ellulla oli niitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuljen välillä erään tallin ohi. Sen tallin hevosia on kauempanakin olevalla laitumella. Näin ehkä hevosia ei tarkasteta niin usein tms ja ovat ilmeisesti yötäkin siellä. Nyt vaan, kun tervehdin hevosia niin huomasin yhdellä hevosella olevan ilmeisesti hoitoa vaativaa juttua. Tarkemmin en viitsi mainita, mutta poikkesi siis normaalista se asia ja näkyi selvästi, ettei kaikki ole hyvin. Kyseessä siis yksittäinen vamma. En siis kuvittele omiani vaan jos vertaa terveeseen niin tuossa näkyviä muutoksia. Pitäisi nopeasti saada tarkastukseen ja hoitoon. Ei haittaa hevosen henkeä yms, mutta jatkuessaan on pahaa jälkeä tekevä
Kuitenkaan en tunne tallin pitäjiä, eikä talli ole mikään ihan "yleinen" talli mihin voi niin vaan mennä. Mietinkin miten voisin ystävällisesti ja helposti tiedottaa asiasta, kun se jäi vaivaamaan. Uskon, etteivät välttämättä ole huomanneet asiaa. Jotenkin mietin onko oikein sanoa asiaa suoraan ja pelkään, että katsovat kuinka olen "kytännyt" heidän hevosiaan. Pelottaa vaan jos tilanne pysyy samana ja he eivät huomaa sitä asiaa tai kaikki jopa pahenee. Pieni paikkakunta on vaan vähän sellainen, ettei saisi puuttua muiden juttuihin. Mietin olisiko esim kirje postilaatikkoon hyvä asia ja voisin selostaa tilanteen ja mistä hevosesta kyse. Sen onneksi tunnistaa helposti. Järki sanoo, ettei asiassa ole mitään suututtavaa heillä, mutta toisaalta olen monesti nähnyt kaikenlaista. Se saa epäröimään. Kuitenkin mietin jos aikaa kuluu ja kohta on myöhäistä. Miten te toimisitte.
Voisit todella laittaa heille ystävällisen kirjeen, jossa kerrot olevasi hevosfani ja huomasit yhdellä hevosella ongelman ja koska et tiedä ovatko he tallilla ehtineet sitä nähdä, niin varmistat että asia tulee heidän tietoonsa.
Laita kirjeen loppuun vain jokin nimimerkki tyyliin "Hevosten Ystävä" tms.
En usko että suuttuvat, ja jos suuttuvat, niin eiväthän he tiedä kuka olet. Lisäksi jos suuttuvat, se tuntuisi oudolta, koska luulisi että hevosten hyvinvointi on heille tärkeää.
Seuraisin sitten itse vaivihkaa saako hevonen hoitoa vai ei. Jos tilanne ei näytä paranevan, sitten voit tehdä nimettömän eläinsuojeluilmoituksen.
Kiitos viestistä. Tämä on vähän vaikea tilanne. Mietin itsekin vielä jälkeenpäin toisaalta, että enhän minä tiedä hevosesta tarkemmin. Sen verran tein tutkimusta (heillä nettisivut), että ilmeisesti vanhempi hevonen kyseessä. Näin tuo huomaamani seikka voisi mennä myös vanhuuden piikkiin. Toisaalta epäilen itse muuta. Olen hevosten kanssa kyllä toiminut aiemmin ja tiedän jonkin verran asioista. Silti enhän minä voi sitäkään tietää onko tuo jokin vanha vamma. Epäilen silti, ettei ole.
Se asia pelottaa, että jotenkin tietävät kuka olen. Kuljen ohi nykyisin melko usein ja täällä hiljaista. Uudet tyypit jäävät mieleen. Sitten olisi vähän ikävää kulkea siitä enää jos arvasivat minun olleen kyseessä. Moni tietysti ihmettelee mitä pelkään, mutta voisi sanoa että elämä on opettanut olemaan varovainen. Ihmisten toiminta ja kohtelu muita kohtaan on välillä mitä sattuu. Näin ehkä eri taustalla uskaltaisin rohkeammin puuttua kaikkeen. Heillä muuten asiat varmasti hyvin. Tilaa on ja hienot puitteet. Näin uskon, että tuo yksittäinen melko huomaamatonkin asia on vaan jäänyt huomaamatta. Varsinkin jos on monen hevosta laitumella. Minun täytyy vielä kerran käydä katsomassa asiaa ja toivoa, että hevonen tulee lähellä. Kaukaa ei voi nähdä onko tilanne muuttunut. Samoin toivon, että laidunkausi yms heillä loppuu niin varmasti huomaisivat tuon epäkohdan nopeasti jos hevonen olisi tallissa ja lähempänä heitä katseiden alla. Tietysti asiaan pitäisi sitten yrittää puuttua jos mikään ei muutu.
Kai siellä joku ihminen liikkuu joskus? Voit ihan hyvin dallata paikalle ja kehut vähän että nätti talli ja nätit hevoset, mutta onko tuolla hevosella vaiva x koska näyttää että Y. Jos niitä kiinnostaa ne menevät heti kanssasi katsomaan ja vielä kiittävät kun huomasit, ja tadaa, vastuu siirtyy heille. Sen jälkeen ei kyllä enää kannata kirjoitella nimetömiä ilmiantoja.
Jotenkin suosin kaikessa aina sitä että ihmiset puhuis kohteliaasti mutta suoraan jos joku asia häiritsee.
Tätä itsekin mietin. Harmi vaan, että se laidun on oikeasti kaukana tallista. Näin en tavallaan voi mennä sinne tallille kertomaan ilman selitystä, että siellä ja siellä kauempana olevalla laitumella on hevonen jolla ehkä tämä ongelma. Olisikin hyvä jos tämäkin laidun olisi tallin lähellä. Jotenkin olisi helpompaa katsoa liikkuuku joku ja mennä sitten kertomaan. Jos ymmärrätte mitä tarkoitan. Samoin en oikeasti ole sellainen joka haluaa mihinkään puuttua tai kenellekään harmia aiheuttaa. Mielessäni kävin asiaa läpi ja tuntuu, että asiahan pitäisi olla ok kertoa heille. Kuitenkin se vaan on niin vaikeaa lähestyä heitä. Eri asia on jos olisivat edes jotenkin tuttuja. Samoin jos hevosella olisi selkeää hätää niin totta kai olisi pakko ilmoittaa. Nyt, kun mielessäni jahkaan asian kanssa eli onko vanha vamma tms niin en vaan tiedä miten kertoa asiasta. Yritän oikeasti myöhemmin vielä käydä katsomassa. Nyt en vähään aikaan ehdi.
Olisiko teille ok jos puolisonne viettäisi oikeastaan jokaisen viikonlopun tekemässä jotain ns omaa juttuaan.Tämä vielä niin, että teillä olisi melko pieniä lapsia. Tuo tekeminen oli sellaista koko perhettä hyödyttävää esim auton remontti niin perhekin voi myöhemmin käyttää autoa tai esim jonkin vanhan talon korjausta niin, että sitä voisi pitää mökkiä yms. Eli ei mitään harrastusta toisaalta. Kuitenkin jatkuvasti olisi pitkiä päiviä näiden parissa. Perhe voisi olla joskus mukana, mutta harvemmin. Mietin tätä vaan yleisesti, kun tuli tässä mieleen eräs tilanne. Ei siis koske itseäni mitenkään. Voit peukuttaa mitä mieltä olet. Ylös on asia ok. Alas taas ei ole ok.
Onko TLC edelleen ilmaiskanava ja pitäisikö sen näkyä ihan perus televisiossa? Miten kyseinen temppu onnistuisi? Kyseessä ei ole älytelevisio. Itselläni ei ole ollut koskaan aikuisiällä televisiota, mutta porukoiden laitteesta katosi tuo kanava ehkä puolitoista vuotta sitten. Tehdasasetukset on palautettu ja kanavat haettu uudelleen.
Moni saa sairauslomaa lähiomaisen kuollessa. Itse en ole koskaan saanut päivääkään, en vaikka olisin ollut samaan aikaan myös kuumeessa tai muuten sairaana. Mitä diagnoosiksi merkitään jos sairauslomaa myönnettäisiin käytännössä hautajaisjärjestelyjen ja uupumuksen vuoksi, ja kuuluisiko Kelan hyväksyä se? Olen yrittäjä. En ole koskaan toipunut uupumuksesta joka alkoi tällaisessa tilanteessa.
Vierailija kirjoitti:
Onko TLC edelleen ilmaiskanava ja pitäisikö sen näkyä ihan perus televisiossa? Miten kyseinen temppu onnistuisi? Kyseessä ei ole älytelevisio. Itselläni ei ole ollut koskaan aikuisiällä televisiota, mutta porukoiden laitteesta katosi tuo kanava ehkä puolitoista vuotta sitten. Tehdasasetukset on palautettu ja kanavat haettu uudelleen.
TLC on ilmainen kanava, jonka sain käyttöön digitaalisten kanavien haulla. Minullakaan ei ole älytelevisiota. Olen kuullut toisella paikkakunnalla asuvilta tuttaviltani, että he taas eivät löytäneet kanavaa kanavahauilla. TLC-kanava ei siis nähtävästi näy kaikkialla Suomessa.
Vierailija kirjoitti:
Moni saa sairauslomaa lähiomaisen kuollessa. Itse en ole koskaan saanut päivääkään, en vaikka olisin ollut samaan aikaan myös kuumeessa tai muuten sairaana. Mitä diagnoosiksi merkitään jos sairauslomaa myönnettäisiin käytännössä hautajaisjärjestelyjen ja uupumuksen vuoksi, ja kuuluisiko Kelan hyväksyä se? Olen yrittäjä. En ole koskaan toipunut uupumuksesta joka alkoi tällaisessa tilanteessa.
Kun äitini kuoli, niin työterveys kirjoitti viikon saikun ja ilmoitti, että lisääkin on saatavilla tarvittaessa. Kun isäni kuoli, niin yksi pv saikkua ja pari pv vuosilomista. Uskoisin, että työterveyshuollon kautta olisi tuo viikko taas ollut ok.
Yrittäjillä taitaa mennä eri lailla nuokin verrattuna tavan työläiseen 🤔
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voiko pohjalaistalon, tai sen tyylisen rakennuttaa mihin päin vaan Suomea? Ne ovat niin ihania, mutta kun elämä täällä etelä-Suomessa, maalaismaisemissa kylläkin
Kyllä voi. Muistaakseni luin lehdestä että jotkut olivat jopa ostaneet vanhan pohjalaistalon ja uudelleen pystyttäneet sen jonnekin Sipooseen, eikä varmaan ole ainoat, jotka ovat siirrelleet vanhoja taloja paikasta toiseen.
Riippuu varmaan siitä mistä hankkii tontin, koska joillakin alueilla tietysti on tiukka asemakaava. Eli tarvitaan kaavoittamaton tontti tai tontti alueelta, jossa asemakaavan säännöt ovat väljemmät.
Toinen asia on sitten riittääkö sulla rahat, osaaminen ja energia. Ja millä tasolla "pohjalaisen" talosta haluat. Jos tarkoitat pohjalaistalolla oikeaa pohjalaistapaan hirsistä rakennettua taloa, sitten ota selvää perinnerakentamisesta ja puurakentamisesta, löytyykö osaajia ja rakentajia mihin hintaan jne.?
Isälläni on aina ollut sellainen pelastetaan maailma -fiilis.
On kotoisin pienestä kylästä.
Osti ainakin 10, voi olla, että paljon enemmän, vanhoja taloja. Ne purettiin, dokumentoitiin ja pakattiin. Vuosikymmeniä myöhemmin talot myytiin. Nämä tyhjät tontit , niihin laitettiin mm joulukuusia kasvamaan.
Isäni paras ystövä oli naapurin poika ja hänen ja hänen poijansa ja jotain muita kylän asukkaita, purkivat talot.
Naapurin, isän ystävän poika, vuokrasi jotain maita, joissa kasvatettiin jotain, tehtiin peltoja.
Systemaattisesti osti tontti kerralla. Jos joku asui, sitten kadun toiselta puolen ja laajennettiin puoleen sun toiseen.
Täällä kylällä viljellään, on kasvihuoneita ja näitä kuusia.
Isä saa minimivuokraa niistä maista ja kylällä on työpaikkoja.
Kaikki myydyt talot pystytettiin. Riskihän on yrittäjällä, isä sanoi hänen ystävänsä aina halusi jäädä kylälle asumaan ja nyt heitä on siinö 4 polvessa
Ennen vanhaan tupakka-asteissa oli valmistajan yhteystiedot. Nykyään sinisessä Westissä ei ainakaan ole, joten mihin viallisesta röökistä voi valittaa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuljen välillä erään tallin ohi. Sen tallin hevosia on kauempanakin olevalla laitumella. Näin ehkä hevosia ei tarkasteta niin usein tms ja ovat ilmeisesti yötäkin siellä. Nyt vaan, kun tervehdin hevosia niin huomasin yhdellä hevosella olevan ilmeisesti hoitoa vaativaa juttua. Tarkemmin en viitsi mainita, mutta poikkesi siis normaalista se asia ja näkyi selvästi, ettei kaikki ole hyvin. Kyseessä siis yksittäinen vamma. En siis kuvittele omiani vaan jos vertaa terveeseen niin tuossa näkyviä muutoksia. Pitäisi nopeasti saada tarkastukseen ja hoitoon. Ei haittaa hevosen henkeä yms, mutta jatkuessaan on pahaa jälkeä tekevä
Kuitenkaan en tunne tallin pitäjiä, eikä talli ole mikään ihan "yleinen" talli mihin voi niin vaan mennä. Mietinkin miten voisin ystävällisesti ja helposti tiedottaa asiasta, kun se jäi vaivaamaan. Uskon, etteivät välttämättä ole huomanneet asiaa. Jotenkin mietin onko oikein sanoa asiaa suoraan ja pelkään, että katsovat kuinka olen "kytännyt" heidän hevosiaan. Pelottaa vaan jos tilanne pysyy samana ja he eivät huomaa sitä asiaa tai kaikki jopa pahenee. Pieni paikkakunta on vaan vähän sellainen, ettei saisi puuttua muiden juttuihin. Mietin olisiko esim kirje postilaatikkoon hyvä asia ja voisin selostaa tilanteen ja mistä hevosesta kyse. Sen onneksi tunnistaa helposti. Järki sanoo, ettei asiassa ole mitään suututtavaa heillä, mutta toisaalta olen monesti nähnyt kaikenlaista. Se saa epäröimään. Kuitenkin mietin jos aikaa kuluu ja kohta on myöhäistä. Miten te toimisitte.
Voisit todella laittaa heille ystävällisen kirjeen, jossa kerrot olevasi hevosfani ja huomasit yhdellä hevosella ongelman ja koska et tiedä ovatko he tallilla ehtineet sitä nähdä, niin varmistat että asia tulee heidän tietoonsa.
Laita kirjeen loppuun vain jokin nimimerkki tyyliin "Hevosten Ystävä" tms.
En usko että suuttuvat, ja jos suuttuvat, niin eiväthän he tiedä kuka olet. Lisäksi jos suuttuvat, se tuntuisi oudolta, koska luulisi että hevosten hyvinvointi on heille tärkeää.
Seuraisin sitten itse vaivihkaa saako hevonen hoitoa vai ei. Jos tilanne ei näytä paranevan, sitten voit tehdä nimettömän eläinsuojeluilmoituksen.
Kiitos viestistä. Tämä on vähän vaikea tilanne. Mietin itsekin vielä jälkeenpäin toisaalta, että enhän minä tiedä hevosesta tarkemmin. Sen verran tein tutkimusta (heillä nettisivut), että ilmeisesti vanhempi hevonen kyseessä. Näin tuo huomaamani seikka voisi mennä myös vanhuuden piikkiin. Toisaalta epäilen itse muuta. Olen hevosten kanssa kyllä toiminut aiemmin ja tiedän jonkin verran asioista. Silti enhän minä voi sitäkään tietää onko tuo jokin vanha vamma. Epäilen silti, ettei ole.
Se asia pelottaa, että jotenkin tietävät kuka olen. Kuljen ohi nykyisin melko usein ja täällä hiljaista. Uudet tyypit jäävät mieleen. Sitten olisi vähän ikävää kulkea siitä enää jos arvasivat minun olleen kyseessä. Moni tietysti ihmettelee mitä pelkään, mutta voisi sanoa että elämä on opettanut olemaan varovainen. Ihmisten toiminta ja kohtelu muita kohtaan on välillä mitä sattuu. Näin ehkä eri taustalla uskaltaisin rohkeammin puuttua kaikkeen. Heillä muuten asiat varmasti hyvin. Tilaa on ja hienot puitteet. Näin uskon, että tuo yksittäinen melko huomaamatonkin asia on vaan jäänyt huomaamatta. Varsinkin jos on monen hevosta laitumella. Minun täytyy vielä kerran käydä katsomassa asiaa ja toivoa, että hevonen tulee lähellä. Kaukaa ei voi nähdä onko tilanne muuttunut. Samoin toivon, että laidunkausi yms heillä loppuu niin varmasti huomaisivat tuon epäkohdan nopeasti jos hevonen olisi tallissa ja lähempänä heitä katseiden alla. Tietysti asiaan pitäisi sitten yrittää puuttua jos mikään ei muutu.
Kai siellä joku ihminen liikkuu joskus? Voit ihan hyvin dallata paikalle ja kehut vähän että nätti talli ja nätit hevoset, mutta onko tuolla hevosella vaiva x koska näyttää että Y. Jos niitä kiinnostaa ne menevät heti kanssasi katsomaan ja vielä kiittävät kun huomasit, ja tadaa, vastuu siirtyy heille. Sen jälkeen ei kyllä enää kannata kirjoitella nimetömiä ilmiantoja.
Jotenkin suosin kaikessa aina sitä että ihmiset puhuis kohteliaasti mutta suoraan jos joku asia häiritsee.
Tätä itsekin mietin. Harmi vaan, että se laidun on oikeasti kaukana tallista. Näin en tavallaan voi mennä sinne tallille kertomaan ilman selitystä, että siellä ja siellä kauempana olevalla laitumella on hevonen jolla ehkä tämä ongelma. Olisikin hyvä jos tämäkin laidun olisi tallin lähellä. Jotenkin olisi helpompaa katsoa liikkuuku joku ja mennä sitten kertomaan. Jos ymmärrätte mitä tarkoitan. Samoin en oikeasti ole sellainen joka haluaa mihinkään puuttua tai kenellekään harmia aiheuttaa. Mielessäni kävin asiaa läpi ja tuntuu, että asiahan pitäisi olla ok kertoa heille. Kuitenkin se vaan on niin vaikeaa lähestyä heitä. Eri asia on jos olisivat edes jotenkin tuttuja. Samoin jos hevosella olisi selkeää hätää niin totta kai olisi pakko ilmoittaa. Nyt, kun mielessäni jahkaan asian kanssa eli onko vanha vamma tms niin en vaan tiedä miten kertoa asiasta. Yritän oikeasti myöhemmin vielä käydä katsomassa. Nyt en vähään aikaan ehdi.
Pystyykö tallin nettisivujen kautta laittamaan viestiä tai voitko lähettää sähköpostia?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kun äitini kuoli, niin työterveys kirjoitti viikon saikun ja ilmoitti, että lisääkin on saatavilla tarvittaessa. Kun isäni kuoli, niin yksi pv saikkua ja pari pv vuosilomista. Uskoisin, että työterveyshuollon kautta olisi tuo viikko taas ollut ok.
Yrittäjillä taitaa mennä eri lailla nuokin verrattuna tavan työläiseen 🤔
No mikä diagnoosi laitettiin?
Vierailija kirjoitti:
Kyllä TLC pitäisi näkyä ihan ilmaisena. Itsellä se on paikalla 11. En tiedä sitten vaan neuvoa mitään enempää, kun olette jo kokeilleet palauttaa kanavan. En keksi mitään muuta enää itsekään. Se tuli mieleen, että onko antennissa vikaa. Joskus itseltä katoaa jokin kanava esim tuulisella säällä. Ehkä juuri antennin vuoksi. Muistan, että luin siitä, että kaikki kanavat eivät näy joka alueella. Tietysti on ihme jos tuokin on aiemmin näkynyt.
Vierailija kirjoitti:
Kuuluuko joistain henkilösähköautoista ulospäin piippaava ääni kun ne kääntyvät tai peruuttavat? Samantapainen kuin kuorma-autoista, mutta pehmempi.
Vai onko silloin autossa ollut joku vika tai äänen pitäisi kuulua vain auton sisäpuolella?
Auton sisältä kuuluu piippaus kun auto lähestyy estettä. Piippaus tihenee kun etäisyys pienenee. Monissa autoissa tämä toimii peruuttaessa mutta aika monissa myös eteen.
Jos auton ikkuna on auki niin se kuuluu hyvin ulos.
En ole huomannut henkilöautoissa sellaista ulosopäin varoittavaa, paluun voisi jo laittaa.
Vierailija kirjoitti:
Ennen vanhaan tupakka-asteissa oli valmistajan yhteystiedot. Nykyään sinisessä Westissä ei ainakaan ole, joten mihin viallisesta röökistä voi valittaa?
Ilmeisesti Suomessa maahantuoja on Imperial Brands Finland Oy, osoite on PL 718, 20101 Turku.
Tietääkö kukaan, voisiko TLC-kanavan näkymiseen vaikuttaa se, onko kyse antenni- vai kaapelitaloudesta, tai se, etsitäänkö kanavahaulla analogisia vai digitaalisia kanavia?
Vierailija kirjoitti:
Mitkä ovat kaikkein yleisimmät kehitysvammaisuuden syyt? Ovatko ne downin oireyhtymä, autismi, cp-vamma ja skitsofrenia?
Ne eivät ole syitä, vaan seurauksia. Syynä virhelliset geenit, mitka on saatu virhellisiä geenejä omaavilta esivanhemmilta. Sidottu aivojen toimintaan tai toimimattomuuten. Henkiset ominaisuudet, kuten vihaaminen, kateus, kantauruvat myös geeneissä lapsille. Elikä esivanhemmaten heikko äo, virhellunen suhtautuminen maailman ja ihmisiin aiheutta häirioita aivoissa ja osyykessä, mikä vaikutta käyytäytymisen. On perittävä.
Ihotaudit ovat hyvin monimutkaisia, eikä yleislääkärien osaaminen usein riitä oikeaan diagnoosiin. Joten pitkäaikaisten iho-ongelmien kanssa parasta on hakeutua joko julkisella tai sitten yksityisellä ihotautilääkärille eli erioislääkärille.