Typerien ja nolojen kysymysten ketju---Kysy mitä vain, muut vastaavat ilman veetuilua.
Minä voin aloittaa. Voiko hierojalle mennä ilman lihasjumeja ihan vaan nautiskelemaan? Mitä hierojat ajattelvat pehmeälihaksisista hierottavistaan? "V...u mitä tääkin tuli mun aikaani tuhlaamaan"? Ja juu, tätä oon miettinyt jo vuosia.
Kommentit (18581)
Vierailija kirjoitti:
Miksi jotkut haluavat /miksi sinä haluat alkoholin saatavuuden helpottamista, kun on tutkimusten mukaan ihan selvää, että akoholin saatavuuden helpottaminen aiheuttaa valtavasti kärsimystä ja kuormitusta yksilölle, perheille, terveydenhoidolle ja yhteiskunnalle?
En ymmärrä, miksi se minä on tässä yhteistä hyvää tärkeämpi.
Itse näkisin tämän niin, että helpottaisi sen normikäyttäjän elämää, kun viinin voisi ostaa samalla reissulla. Alkoholisti kyllä hakee sen juoman mistä vaan, mutta miksi sitä ruokaviinin ostoa vaikeutetaan tämän takia.
Karkea vertaus, miksi autoja myydään kaikille autoliikkeissä ja netissä, kun joku voi ajaa humalassa/huumeissa/tahallaan jonkun päälle?
Vierailija kirjoitti:
Kysymys kehitysavusta ilman poliittista ajatusta. Suomesta laitetaan tuota kehitysrahaa vuosittain tosi paljon. Samoin muista maista. Kuinka ne maat ei kehity omavaraisiksi ollenkaan, kun sitä tukea on kuitenkin virrannut ko. maihin jo ties kuinka kauan?
Kehitysavin kohteet vaihtelee vuosittain. Esimerkiksi Suomi on saanut kehitysapua 1945-1975. Eli teollistuvassa maassa jossa sota on loppunut, apua saatiin 30vuotta. Mieti sitten maita joissa on jatkuva pula ruuasta, sota tai koruptoitunut hallitus/diktatuuri. Ei apu vaikuta niin nopeasti ja rahojen kohdentaminen oikeaan paikkaan on hankalampaa.
Viimeisen kuuden vuoden aikana esim Vietnam oli tippunut suomen maksaman kehitysavun piiristä pois ja Ukraina tullut tilalle. Pidemmän ajan taulukkoa en löytänyt.
Onko kenelläkään kokemusta vanhan ok-talon yläpohjan eristeitten vaihdosta, onko auttanut sisälle tulevaan tunkkaiseen hajuun?
Talossa on vuosikymmenet poltettu sisällä ja tuuletus ollut huonoa.
Aina ei tunkka haise, tietyillä tuulilla vain.
Miksi selkärangattomilla eläimillä on oikeuksia? Esim. sanotaan että hämähäkkejä ei saisi imuroida koska se kuulemma sattuu niihin. Mutta eihän hämähäkki edes tajua omaa olemassaoloaan millään tasolla, niin eihän sen kärsimys ole verrattavissa esim ihmisen kärsimykseen. Ei millään pahalla mutta ihmettelen vaan.
Vierailija kirjoitti:
miksi sokeritauti on niin yleinen sairaus suomessa?
Nyt kun tarkentaisit niin olisi helpompi vastata.
Diabetes 1, 2?
Lisäksi on muitakin.
Ykkönen kulkee esim suvussa ja puhkeaa lapsena. (Yleistys). Siinä haiman insuliinia tuottavat saarekkeet on oma keho "tappanut" eli tarvii loppuiän insuliinia tai kuolee.
2 tyyppi taas aikuisena, insuliinin tuotanto harvemmin loppuu kokonaan. Saattaa riittää ruokavalio tai pillerilääkitys.
Ja 2 tyyppi saattaa tulla ihan laihoille ja urheilullisillekin.
Tutkimuksista en nyt muista miten mitäkin esiintyy verrattuna tänne.
Miksi joku ei moikkaa takaisin jos sanon hänelle terve? Kyse ihmisestä joka käy samassa ns. päivätoiminnassa. Onko hän niin ujo/elää omassa kuplassaan/ ei noteerannut minua/ ei tykkää minusta... ?
Miksi tuntuu siltä että koko se aika jonka universumi on ollut olemassa (miljardeja vuosia) on kulunut silmänräpäyksessä..?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Millä saa putsattua vesihanan suuaukon sihdin? Sen verkon, mikä nyt onkaan, siinä hanan päässä mistä vesi tulee ulos 😄 On jotakin kalkkikertymää siinä runsaasti. Tuotahan ei kai jostain syystä saa edes irrotettua.
Etikkaa pussiin esim minigrip. Köytät sen siihen hanaan ja annat olla ainakin tunnin.
Kertokaa miten kävi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kysymys kehitysavusta ilman poliittista ajatusta. Suomesta laitetaan tuota kehitysrahaa vuosittain tosi paljon. Samoin muista maista. Kuinka ne maat ei kehity omavaraisiksi ollenkaan, kun sitä tukea on kuitenkin virrannut ko. maihin jo ties kuinka kauan?
Kehitysavin kohteet vaihtelee vuosittain. Esimerkiksi Suomi on saanut kehitysapua 1945-1975. Eli teollistuvassa maassa jossa sota on loppunut, apua saatiin 30vuotta. Mieti sitten maita joissa on jatkuva pula ruuasta, sota tai koruptoitunut hallitus/diktatuuri. Ei apu vaikuta niin nopeasti ja rahojen kohdentaminen oikeaan paikkaan on hankalampaa.
Viimeisen kuuden vuoden aikana esim Vietnam oli tippunut suomen maksaman kehitysavun piiristä pois ja Ukraina tullut tilalle. Pidemmän ajan taulukkoa en löytänyt.
Sellaista pidemmän ajan taulukkoa ei varmaan haluta laittaa helposti saataville, koska sieltä saattaisi näkyä, että tietyt maat on olleet jo vuosikymmeniä kehitysavun piirissä, mutta tilanne ei ole kohentunut mihinkään. Silloin voisi olettaa, että apu ei ole mennyt perille (joku on vetänyt välistä) tai avun tarvitsijoita syntyy koko ajan lisää, jolloin avun tarve ei voi periaatteessa koskaan loppua.
Jos kehitysapua annettaisiin vain ns. kriisialueille, esim. tiettyjen sotien (ei ikuiset "heimosodat" tms.) tai äkillisten luonnonmullistusten vaivaamille kohteille ja lopetettaisiin, kun tilanne paikan päällä helpottaa, voisi tulla tunne, että avusta on todellista hyötyä ja sillä saadaan asioita aikaiseksi. Nyt tuntuu, että kehittyvät maat ovat pelkkä pohjaton kaivo.
Vierailija kirjoitti:
Miksi joku ei moikkaa takaisin jos sanon hänelle terve? Kyse ihmisestä joka käy samassa ns. päivätoiminnassa. Onko hän niin ujo/elää omassa kuplassaan/ ei noteerannut minua/ ei tykkää minusta... ?
Iso osa suomalaisista on tällaisia. Itse olen oikeasti sitä mieltä, että se on jonkinlainen kansallinen mielisairaus, tai muu sosiaalisen käytöksen häiriö. Muualla maailmassa ei ole mitään tämän tapaistakaan. Ei kai siihen voi olla kuin joku geeni syynä, muuta en voi keksiä.
Minullakin on kollegoita joiden kanssa olen ollut kohta 30 vuotta samassa duunissa, mutta eivät läheskään vastaa selkeästi ilmoille kajautettuun tervehdykseen, vaikka ollaa täysin asiallisissa väleissä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi jotkut haluavat /miksi sinä haluat alkoholin saatavuuden helpottamista, kun on tutkimusten mukaan ihan selvää, että akoholin saatavuuden helpottaminen aiheuttaa valtavasti kärsimystä ja kuormitusta yksilölle, perheille, terveydenhoidolle ja yhteiskunnalle?
Itse näkisin tämän niin, että helpottaisi sen normikäyttäjän elämää, kun viinin voisi ostaa samalla reissulla. Alkoholisti kyllä hakee sen juoman mistä vaan, mutta miksi sitä ruokaviinin ostoa vaikeutetaan tämän takia.
Karkea vertaus, miksi autoja myydään kaikille autoliikkeissä ja netissä, kun joku voi ajaa humalassa/huumeissa/tahallaan jonkun päälle?
Vastustin nelosoluen vapautumista Alkosta kauppoihin. Yllätyksekseni vapautuminen ei lisännytkään haittoja, vaikka niin aika yleisesti luultiin. Ilmeisesti suomalaiset eivät kuitenkaan halunneet vaihtaa kolmosta neloseen, tai vaikka osa ehkä vaihtoikin, haitat eivät tulleet näkyviksi. En tiedä, voisiko viinin kanssa olla samoin. Luulen, että juomakulttuuri on meillä pikkuhiljaa muuttumassa hieman maltillisemmaksi. Nuoret ymmärtääkseni juovat paljon vähemmän kuin vanhemmat ikäluokat. Liekö osa heistä vaihtanut päihteensä toisiin?
Vierailija kirjoitti:
Millä saa putsattua vesihanan suuaukon sihdin? Sen verkon, mikä nyt onkaan, siinä hanan päässä mistä vesi tulee ulos 😄 On jotakin kalkkikertymää siinä runsaasti. Tuotahan ei kai jostain syystä saa edes irrotettua.
Vaikea uskoa, etteikö saisi irti... sellainen hanahan on ikäänkuin kertakäyttöinen. Kyllä se lähtee irti jompaan kumpaan suuntaa pyörittämällä. Niissä on myös tasaiset sivut jako- tai lenkkiavainta varten että saa jumittuneenkin irti.
Miten postin osoitteenmuutos ja kirjeiden lähetys uuteen osoitteeseen toimii? Ymmärrän että kone lukee koneen kirjoittamat osoitteet. Mutta entä jos osoite on käsinkirjoitettu? Miten kone pystyy tunnistamaan erilaisia käsialoja? Muutin vähän aikaa sitten ja ostin vuodeksi kirjeiden uuteen osoitteeseen kääntöpalvelun.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi jotain ahdistavaa asiaa on lähes mahdoton tehdä, vaikka tietäisi ettei siinä ole oikeasti mitään pahaa? Eli kyseessä voi olla täysin harmiton asia kuten vaikka tavaroiden läpikäynti, tiedon etsiminen tai asuntojen tai työpaikkojen selaaminen. Eli esteenä on vain paha tunne siitä asiasta. Se voi tuntua myös fyysisenä paineena, mutta ei kuitenkaan ole kipua tai nälän tai kuumuuden kaltaista kärsimystä. Miksi se silti vaikuttaa niin voimakkaasti, vaikka ihminen olisi täysin tietoinen, että se on pelkkä tunne eikä vaarallinen, ja haluaisi onnistua siinä asiassa ja myös sen tekemättä jättäminen häiritsee?
Vaikka moni kuvittelee elävänsä jossain todellisuudessa ja tunteiden olevan "vain tunteita", niin koko ihmisen kokemus on oikeasti vain aivojen luomaa tunnetta. Samalla tavalla se "järkevä" ihminen, joka pilkkaa muita siitä, ettei pysty tekemään jotain tunteen (esim ahdistus) takia, niiin hän suuttuu silmittömästi jääkiekko-ottelusta tai kun kaveri iskee vaimoa tai jostain muusta. Hän vaan itse pitää niitä omia tunteitaan järkenä ja muiden tunteita hömppänä, koska hänen tunne muodostuu jostain hänelle konkreettisesta asiasta, kun taas ahdistuksen syytä voi olla vaikeampi nähdä.
Sama mekanismi on siellä taustalla, aivojen tapa käsitellä maailmaa, oli se tuntee syy helposti tai vaikeasti havaittavissa.
Jossain vaiheessa olet jostain kokemuksesta saanut aivoihin sellaisen merkin, että nämä asiat on ahdistavia/vaarallisia/vaikeita/et osaa. Yksi negatiivinen kokemus johon on liittynyt iso tunnelataus, tarvitsee todella paljon neutraaleja/positiivisia kokemuksia aivojen uudelleen ohjelmointiin. Toisaalta, jos vaikka tavaroiden läpikäynti ahdistaa vain vähän ja olet hirvittävän rakastuneena muuttamassa yhteen ja pakkaatte yhdessä, niin voi järjestelystä tullakin yhtäkkiä suosikkikotityö.Ahdistuksesta pääsee yleensä yli tekemällä asiaa pikkusen yli mukavuusalueen ja vaikka samalla kuuntelemalla suosikkimusiikkia. Ei pidä lähteä tekemään myöskään liikaa, vaan osata lopettaa jos ahdistus kasvaa ja yrittää myöhemmin uudestaa. Pikkuhiljaa aivot tajuaa, ettei tässä oke pahaa. Ahdistuksen taustalla on usein myös muita asioita jotka heijastuvat milloin mitenkin, niiden tunnistaminen ja käsittely auttaa myös. Tavaroiden järjestely voi ahdistaa, koska joukossa on tavaroita ikävästä lapsuudesta tai työpaikkojen katselu tuo pintaan kiusaamiskokemukset. Molempiin löytyy apua niin netistä itsenäisesti, että tarvittaessa ammattiauttaja. Sitten vaan pitää keksiä miten sen aloittamisen ahdistuksen saa taklattua :D
Olen eri kuin tuo kysymyksen esittäjä, mutta olen pitkään kärsinyt ahdistuksesta joka on estänyt minua tekemästä tiettyjä, ihan arkeen kuuluvia asioita, usein vain sen takia että mieleen muistuu inhottavia menneitä tapauksia ja ihmisiä.
Heti kun tulee mieleen että pitäisi nyt vihdoin tehdä x juttu niin kurkkuun ilmestyy pala ja venytän x:n tekemistä niin pitkälle kuin suinkin voin, ja olo on koko ajan todella paha.
Neuvosi esim liittää x:n tekemisen yhteyteen hyvää musiikkia kuulostaa siltä, että se voisi auttaa minua(kin).
Kiitos!
Miksi Häjyt-elokuvassa Antti epäilee, että kauhavalaiset tytöt eivät antaisi Roopelle, mutta Jussi sanoo, että jospa kesämökkiläisten tytöt antaisivat?
-Kapanteri.- kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Etikkaa pussiin esim minigrip. Köytät sen siihen hanaan ja annat olla ainakin tunnin.
Kertokaa miten kävi.
Todennäköisesti uonosti ainakin siinä tapauksessa että sihti on tukossa putkistossa tulleesta hiekasta ja muusta minusta kuten minulla oli.
Ainakin Oraksen hanoissa sihdin voi vaihtaa. Vääntää vaan juoksuputken kärkinipan irti.
Ikean rimpulahanoista en tiedä, että onnistuuko sihdin uusiminen. Luultavasti se on mahdollista niissäkin.
Vierailija kirjoitti:
Miksi Häjyt-elokuvassa Antti epäilee, että kauhavalaiset tytöt eivät antaisi Roopelle, mutta Jussi sanoo, että jospa kesämökkiläisten tytöt antaisivat?
No se on näitä juttuja, joita rakkaista naapureista aina heitellään. Kuten suomalaiset ja ruotsalaiset, Tampere ja Turku, Kemi vs. Rovaniemi, jne kaikkialla.
Kesämökkiläistytöillä ei ole näitä paikkakuntakohtaisia ennakkoluuloja ja esteitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voin kertoa ajatuksen taustalla, niitä lakeja ei suunnitella alkoholisteille vaan niiden ajatuksena on ollut että alkoholinkäyttö vähenisi, kun saatavuus on heikompaa. Sitä en osaa sanoa toimiiko se niin, mutta tämä on siis näiden lakien taustalla.
Karkea vertaus ei toimi kun käytännössä autot myydään jo nyt omissa erikoisliikkeissään, vai oletko nähnyt Salessa autoja myytävänä? Autoille on myös olemassa ajokortit mitä vaaditaan. Punaviinille sen sijaan katsotaan vain ikää.
Vertaus ei toimi myöskään siksi, että auto toimii tässä välineenä tehdä rikos, sen sijaan alkoholi yleensä johtaa tekemään niitä. Jos joku käyttäisi viinipulloa pahoinpitelyssä niin sitten voitaisiin puhua samasta asiasta
Vierailija kirjoitti: