Typerien ja nolojen kysymysten ketju---Kysy mitä vain, muut vastaavat ilman veetuilua.
Minä voin aloittaa. Voiko hierojalle mennä ilman lihasjumeja ihan vaan nautiskelemaan? Mitä hierojat ajattelvat pehmeälihaksisista hierottavistaan? "V...u mitä tääkin tuli mun aikaani tuhlaamaan"? Ja juu, tätä oon miettinyt jo vuosia.
Kommentit (18355)
Mietiskelijä79 kirjoitti:
Miten ruokakaupoissa hyllytetään kylmätuotteet? Tulevatko vanhimmat torniin taakse vai hyllytetäänkö tasoissa, niin että vanhimmat ylimmäisenä ja uusimmat alimmaisena?
Tarkoitin siis että uusimmat torniksi taakse, eikä vanhimmat. =)
Jos Teksti-Tv:tä pitää pitkään samalla sivulla, onko mahdollista, että se jumittuu kyseiselle sivulle?
Mietiskelijä79 kirjoitti:
Miten ruokakaupoissa hyllytetään kylmätuotteet? Tulevatko vanhimmat torniin taakse vai hyllytetäänkö tasoissa, niin että vanhimmat ylimmäisenä ja uusimmat alimmaisena?
Uudet aina taakse/alle, riippuu tuotteesta ja sille varatusta hyllytilasta.
Jos raskaana oleva nainen on sairaalassa ja kuolee aivan yllättäen esimerkiksi sairaskohtauksen takia niin yritetäänkö hänen odottamansa vauva pelastaa tekemällä naiselle nopeasti sektio vai annetaanko sen vauvankin sitten vain kuolla kohtuun? Siis jos raskaus on edennyt jo niin pitkälle että vauva voi selviytyä hengissä jos se syntyy.
Voisiko joku asiallinen kertoa mitä tarkoittavat sanat cancelointi, woketus ja telakoituminen?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hierojalle rintsikat vai ei? Pitääkö pervona jos menee ilman rintsikoita? Tuijottaako kun menen makaamaan hierontapöydälle? Tämän takia en ole hierojalle voinut mennä..
Naishierojat usein pitävät esim. urheiluliivejä, mieshierojat eivät rintaliivejä juurikaan käytä ;) Mutta joo... Siis hierojalle voi hyvin mennä ilman liivejä, helpompi hieroa, sekä itselläkin mukavampi.
Olen laittanut olkaimettomat badeau-liivit, jotka hieroja tarvittaessa luvallani aukaisee jos siihen on tarvetta. Tällöin olkaimet eivät ole tiellä ja olen käynyt hierojalla vasta kaksi kertaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko kellään tarkempaa tietoa ja kenties kokemusta, että miten tarkkaan ramadanin vietto onnistuu Suomessa? Olin jostain lukevinani, että sen vietto eroaa Suomessa jonkin verran ns. "oikeaan" ramadanin viettoon verrattuna, mutta en nyt muista miten.
Ramadanissa paastotaan päiväsaikaan aina auringonnoususta auringolaskuun saakka. Suomessa vuodenajasta ja paastoa noudattavan asuinpaikasta riippuen ramadan voi osua hankalasti tai olla todella iisi. Ääritapauksessa, jos yrittäisi paastota talvella keskiyön auringon aikaan tai kaamosaikaan Lapissa, niin eihän se onnistuisi kun aurinko ei nouse saati laske pariin viikkoon. Etelämpänä talvella paastoaika jäisi taas aika lyhyeksi marras-joulukuussa, koska päivät ovat niin lyhyet. Usein Suomessa noudatetaankin kellonaikoja (joko entisen kotimaan tai sitten Saudi-Arabian Mekan aikataluja).
Aikataulujen noudattaminen on vaikeampaa Suomessa myös, koska vaikkapa Lähi-idässä ramadanin ajaksi monella työpaikalla aloitetaan myöhemmin aamulla, on lyhyemmät työpäivät, tms. ja kaupat, ravintolat ja kahvilat ovat taas auki myöhään iltaan vastaavasti. Silloin voi herätä hieman ennen auringonnousua, syödä kevyttä ja nestepitoista aamupalaa, nukkua vielä pari tuntia ja sitten vasta mennä töihin tai opiskelupaikkaansa. Illalla sitten auringonlaskun ja ilta-aterian jälkeen on sitten aikaa viettää ramadania, sehän on juhla-aikaa (kuten Suomessa joulunaika). Juhlavia ilta-aterioita järjestetään ystäville ja sukulaisille, käydään ulkona syömässä yhdessä työkaverien kanssa (vähän kuin Suomen pikkujoulut) ja muutenkin ihmisillä on tapana mennä myöhään illalla ulos ostoksille (yleensä ramadanin loppujuhlaan hankitaan ainakin lapsille uudet vaatteet) ja viettämään vapaa-aikaa ulos. Joka paikka on koristeltu kirkasvärisin lyhdyin ja lampuin. Kaikenlaista erityistä ohjelmaa järjestetään myös etenkin lapsille, joille ramadan on suuri juhla. Televiossakin on erityisohjelmaa koko kuukauden ajan.
Suomessa tilanne on erilainen, toki täällä ainkain pk-seudulla muslimeilla on tapana käydä moskeijoissa ja rukoushuoneilla, järjestää yhteisiä aterioita ja viettää ramadanin lopun juhlaa yhdessä, usein Kisahallissa. Mutta muutenhan ei yleistä juhlatunnelmaa ole nähtävillä, koska on kyseessä vähemmistön juhla. Suomalainen tapa käyttää pimeään vuodenaikaan jouluvaloja toki toimii, jos ramadan osuu talviaikaan.
Luulen myös että ramadania voi olla vaikea noudattaa jos työpaikalla Suomessa ei ole joustavuutta. Ramadain aikana monet haluavat noudattaa rukousaikatauluja päivälläkin, eikä se ihan helposti onnistu joka työpaikalla, ei ajallisesti eikä välttämättä ole tarpeeksi puhdasta ja hiljaista huonettakaan jossa rukoilla ja/tai rituaalinen peseytyminen ei onnistu.
Paastoaminen (sisältää kiellon tupakoida myös) voi olla monille vaikeaa, jos kaikki muut ympärillä syövät, juovat ja tupakoivat. Suomessa sen sijaan useimmiten ei ole niin kuuma, että paaston aikana tulisi pahaa nestehukkaa kuten Lähi-idässä.
Ramadanina on tapana valmistaa myös erityisiä juhlaruokia ja -juomia. Pk-seudulla ja suurimmissa kaupungeissa etnisistä kaupoista saa yleensä jotain valmistusaineita, mutta muualla Suomessa voi joutua soveltamaan sen kanssa mitä marketista saa.
Tämä oli hyvin kattavasti kerrottu. Kiitän, vaikken ole tuon kysymyksen kysyjä.
Jäi mietityttämään, että kun ramadanin vietto Suomessa sisältää niin paljon hankaluuksia, niin mitenhän muslimit yleensä sitten asian hoitavat? Onko esim. pimeään vuodenaikaan tapana viettää paastoa todellisen valon ja pimeyden mukaisesti, koska se on tietenkin helpointa? Tai miten sitten toimitaan, jos ei ole mahdollista rukoilla tai hiljentyä kesken työpäivän? Onko Suomessa asuvilla muslimeilla (tiedän, eivät ole yhtenäinen joukko, vaan eri maista olevia) jokin säännöstö, jonka mukaan ramadania soveltavat? Jos poikkeavat säännöistä kovasti tai rikkovat ramadania, mitä siitä seuraa? Huono omatunto?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hierojalle rintsikat vai ei? Pitääkö pervona jos menee ilman rintsikoita? Tuijottaako kun menen makaamaan hierontapöydälle? Tämän takia en ole hierojalle voinut mennä..
Naishierojat usein pitävät esim. urheiluliivejä, mieshierojat eivät rintaliivejä juurikaan käytä ;) Mutta joo... Siis hierojalle voi hyvin mennä ilman liivejä, helpompi hieroa, sekä itselläkin mukavampi.
Olen laittanut olkaimettomat badeau-liivit, jotka hieroja tarvittaessa luvallani aukaisee jos siihen on tarvetta. Tällöin olkaimet eivät ole tiellä ja olen käynyt hierojalla vasta kaksi kertaa.
Itsekin mietin tätä rintsikka-asiaa, kun olin ekaa kertaa menossa hierojalle. Nykyään en edes mieti asiaa, mulla on ne liivit, jotka sattuu olemaan, nakkaan ne tuolille ja heittäydyn lavetille mahalleni. Hierojani on nähnyt tissini monen monituista kertaa eikä ole traumatisoitunut. On varmasti nähnyt myös hyvin monen muun asiakkaan paljaat rinnat.
En tiedä, jos hierojani olisi mies. Silloin ehkä ujostuttaisi sen verran, että laittaisin takaa avattavat rintsikat, jotka joko itse avaisin varovasti ennen pöydälle käymistä tai pyytäisin hierojaa avaamaan hakaset, kun olen jo pöydällä.
Mikä tekee olennosta söpön? Jos miettii, mitä kaikkea pitää söpön näköisenä, onko niillä jokin yhteinen ominaisuus? Pyöreät silmät, pehmeä turkki tms.? Miksi joku koiranpentu on omaan silmään söpö, mutta joku toinen ei? Tai vaikkapa Motonet-mainoksen Välkky-lamppu? Onko se söpö? (Minusta on)
Vierailija kirjoitti:
Onko kellään tarkempaa tietoa ja kenties kokemusta, että miten tarkkaan ramadanin vietto onnistuu Suomessa? Olin jostain lukevinani, että sen vietto eroaa Suomessa jonkin verran ns. "oikeaan" ramadanin viettoon verrattuna, mutta en nyt muista miten.
Ainakin sen tiedän, että jos aika on auringonnoususta auringonlaskuun, niin se ei täällä toimi ei kesällä eikä talvella. Siihen on määritelty kellonajat.
Vierailija kirjoitti:
Olen vaihtamassa työpaikkaa ja minun täytyy tilata rikostaustaote. Kumman laitan työnantajaksi: nykyisen työnantajani vai sen, jota varten tilaan otteen?
Sen, jota varten tilaat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Liberkon kirjoitti:
Voiko ihminen olla samanaikaisesti sekä liberaali, että konservatiivinen. Esim hyväksyy homot/lesbot/bi:t mutta ei siedä ideologiaa siitä, että sukupuolia olisi enemmän kuin kaksi
Minä olen sellainen. Hyväksyn täysin homot ja lesbot enkä välttele tutustumasta heihin. Transväkeen suhtaudun ristiriitaisesti: hyväksyn Marja-Siskon Aallon ynnä muut eri sukupuoleen pysyvästi identifioituneet, mutta en hyväksy sitä, että nuorille annetaan blokkereita, joilla estetään murrosikä. Tai että lapsia ja nuoria hämmennetään sukupuolten moninaisuudella. Sukupuolia on mielestäni kaksi, koska uskon biologiseen sukupuoleen. Kaikki muu on mielen hämmentämistä.
Mä luulen että suurin osa ihmisistä ajattelee juuri näin, minä mukaan lukien.
Se ei tarkoita että se olisi totta. Biologinen sukupuoli on paljon monimutkaisempi käsite kuin tavikset uskovat puhumattakaan sitten sosiaalisesta/kulttuurisesesta sukupuolesta.
Itse olet tieteilijä, joten mielipiteeni on enemmän tieteeseen perustuva.
No ei ole tieteeseen perustuva, koska perustelut puuttuvat (ja tieteellisen metodin mukainen todiste ei ole "koska mä sanon niin". Voisiko joku esittää kunnollisia todisteitä tästä miten heidän mielestään ihmisellä (huom. ihmisellä, ei millään merivuokoilla tai klovnikaloilla) biologisia sukupuolia voi olla enemmän kuin kaksi?
Tieteellinen konsensus on, että ihmisellä on sukupuolikromosomit joko XX tai XY. Tällöin ihminen voi tuottaa kahdenlaisia sukusoluja, joko siittiöitä kiveksistä tai munasoluja munasarjoista. Tämä on täysin kiistaton tosiasia. Mikähän "tieteilijä" mahdat olla? Itse olen biokemisti, enkä näe asiassa mitään epäselvää. Kehityshäiriöitä eli lisäkromosomeja voi joskus tulla, mutta se ei tee normaalia kaksijakoa pätemättömäksi. Ei edes taviksille.
Sosiaalinen sukupuoli sitten taas on sopimuskysymys, ja on täysin yhteiskunnan päätettävissä mikä sovitaan hyväksytyksi ja mitä yhteistuumin vahvistetaan. Mutta biologista sukupuolta se ei vaihda sen enempää kuin nimen vaihtaminenkaan.
En ymmärrä miksi tähän harhakuvitelmaan on menty mukaan lähes koko yhteiskunnassa ja ainoat jotka uskaltavat puhua sitä vastaan ovat sitten joko yltiöuskonnolliset tai perussuomalaiset. Kuka puolustaisi tieteellistä todellisuutta?
No ensinnäkin se, että sukupuolella on sosiaalinen/kulttuurinen ulottuvuus on aivan peruskauraa. Englanninkielessä sille on jopa oma sanansa 'gender'. Sitä ei siis tarvitse perustella vaan se on vähän sama asia kuin "aurinko laskee länteen".
Biologisen sukupuolen osalta on sitten tieteessä on tapahtunut muutosta viime aikoina. Asiat on monimutkaistuneet eikä voi todellakaan "kiistattomasti" puhua vain kahdesta biologisesta sukupuolesta.
Tässä aika hyvä artikkeli aiheesta
https://www.scientificamerican.com/article/sex-redefined-the-idea-of-2-…
Siinä siis kerrotaan kuinka biologien mukaan variaatiota on olemassa paljon enemmän kuin pelkät binääriset kaksi sukupuolta.
Keskeistä tuossa on se, että biologisen sukupuolen muodostaa usea tekijä: kromosomit, geenit, sisäiset sukupuolielimet, ulkoiset sukupuolielimet sekä hormonituotanto. Ja näistä kaikki eivät välttämättä tue sitä vanhanaikaisen simppeliä "tyttö" tai "poika" jaottelua. Näitä eroavaisuuksia "kaavasta" on tutkijoiden mukaan kenties jopa 1/100.
Loppuviimeksi pätee se, että kaikista noista varianteista vain kaksi on normaaleja, muut ovat poikkeuksia. Vain XX + XY voivat lisääntyä normaalisti niin että syntyy normaali jälkeläinen.
Vaikka muita variantteja olisi pilvin pimein, niin mitään ihailtavaahan noissa ei ole, vaan kaikkinaiset virheet ovat ihmiskunnalle negatiivisia. Niitä ei pidä nostaa jalustalle.
Tiede ei arvota eri muotoja, vaan koittaa tutkia niitä objektiivisesti, koska ne ovat olemassaolevia ilmiöitä.
Sana "normaali" kuvaa siis vain sinun subjektiivistä näkemystäsi, joka perustuu epätieteelliseen arvomaailmaasi.
Myös kaikki lapset jotka syntyvät tähän maailmaan ovat ihmisiä, joilla on ihmisoikeudet.
Ei kai tiede arvotakaan, mutta julkisuudessa käydystä keskustelusta kyllä saa helposti sellaisen käsityksen, että nuo virheelliset ja epänormaalit variantit ovat jotenkin ihailtavia ja parempia kuin ne tavalliset XX ja XY, joilla ei esim. ole mitään dysforiaa. Sanakin jo kuitenkin ilmaisee, että virheestä tai vammasta on kyse.
Siitä nyt ei pääse mihinkään, että normaali ihminen on joko XX tai XY, ja sellaiset voivat keskenään luoda uutta elämää.
Muunlaiset ihmiset ovat siis jollakin lailla virheellisiä tai vajaita, eivätkä voi luoda uutta elämää biologisesti ottaen normaalisti.
Nämä ovat faktoja eivätkä sinänsä arvota ihmisiä eri tasoihin. Mutta epätäydellisyydet, virheellisyydet ja vammaisuudet täytyy myöntää eikä teeskennellä, että ne tekisivät yksilöstä jollakin lailla ylempitasoisia.
On se varmaan tylsää joidenkin mielestä.
Tähän ei voi muut sanoa kuin että ryömi takaisin kiven alle. Täällä oli tarkoitus vastata asiallisesti käyttäen faktoja.
Vierailija kirjoitti:
Hoitajien lakosta. Oma äitini on siis rikkuri (kuuluu liittoon), mutta ei ole lakossa. Tuolla kyseisellä työmaalla vaan pari kuuluu liittoon ja ovat töissä. Sen vuoksi asiaa ei valvota. Syynä äidilläni töissä käymiseen on ihan se peruste ettei pärjäisi jos jäisi lakkoon. Hyvä, kun nyt pärjää. Oli myös sairaslomalla vähän aikaa sitten ja jo se palkan alennus siitä vaikutti niin, ettei meinannut pärjätä. Eli ei tahallaan ole rikkuri kuitenkaan vaan ihan pärjääminen ja menojen suuruudet yms syynä. Ei voi itse aiheuttaa nyt talouden sekaisin menoa omilla toimillaan. Kuitenkin mitä jos olisi esim isossa sairaalassa jossa olisi pakko olla lakossa ja asiaa valvottaisiin. Miten voisi jäädä tyhjän päälle ja menettää tulonsa lakon ajalta jos olisi kallis vuokra, lainoja sekä talousmenot (sähkö, ruoka, bensa yms) maksettava? Itsekin mietin tätä kaikkea ja ihmettelen miten ihmisillä on varaa olla lakossa. Tiedän alan epäkohdista hyvin sekä palkasta ja ymmärrän lakon tarpeen, mutta tuskin kukaan haluaa esim häätöä kodistaan, tai laskuja perintään lakon vuoksi. Näin itse ajattelen. Kaikilla kuten äidillänikään ei ole ketään jakamassa kuluja ja itse maksaa kaiken. Joten esim hoitajat miten elättä lakon aikaa ja mahdollistatte sen jatkuessa sen, että pärjäätte taloudellisesti? Tai onko lakossa "pakko" olla jos on esim iso sairaala yms kyseessä?
Äidilläsi on sitten varmaan keskimääräistä hoitajaa paljon parempi palkka? Lakon aikana maksettava päiväraha on sen verran suuri, että se ylittää hoitajan palkan.
Vierailija kirjoitti:
Voisiko joku asiallinen kertoa mitä tarkoittavat sanat cancelointi, woketus ja telakoituminen?
Cancelointi tarkoittaa jonkun uran ja/tai elämäntyön tuhoamista. Yleensä kyseessä on julkisuuden henkilö, joka "perutaan" julkisuudesta. Useimmiten ovat sanoneet tai tehneet jotain jonkin vallitsevan ideologian vastaista. Pelkkä huhukin voi riittää.
Mitä eroa on opettajalla ja lehtorilla?
Pystyykö sanomaan mitenkään ympäripyöreästi, että kuinka monta kaloria pitäisi syödä pysyäkseen painossa x, esim jotta paino pysyy 50kg:ssa, pitää syödä 1200 kcal, 90kg:ssa pysyäkseen pitää syödä 2200 kcal jne
Vierailija kirjoitti:
Pystyykö sanomaan mitenkään ympäripyöreästi, että kuinka monta kaloria pitäisi syödä pysyäkseen painossa x, esim jotta paino pysyy 50kg:ssa, pitää syödä 1200 kcal, 90kg:ssa pysyäkseen pitää syödä 2200 kcal jne
Mahdoton sanoa mitään yhtä pätevää lukua, sillä sukupuoli, lihasmassa ja aktiivisuus vaikuttaa niin paljon. Netistä löytyy eri laskureita, esim. https://tdeecalculator.net/ johon voit pistää tiedät, ja saada ehkä jonkinlaista osviittaa. Voi olla että sekään ei päde, sillä aktiivisuutta on niin vaikea arvioida, esim. levoton ihminen, joka koko ajan vaikkapa vaeltelee ympäri kämppää ja istuessaan vispaa jalkaansa mutta ei juurikaan urheile, saattaa tarvita yllättävän paljon kaloreita päivässä.
Mikä olisi hyvä esine harjoitella jonkin työntämistä emättimeen, jos alue on arka ja kärsii pelosta osua sinne millään? Esineen pitäisi olla kapea ja mahdollisimman hellävarainen ja helppo laittaa. Sormi ei käy, koska kynnen osuminen pelottaa. Tamponi liian karhea ja pieninkin liian paksu. Kynä liian kova. Vanupuikko liian pistäväkärkinen. Nakki liian helposti hajoava ja liian paksu... Tuleeko kellekään mieleen vaikka jotain kumipäistä esinettä, jonka pää olisi KAPEA, pyöreä ja pehmeähkö? Plussaa jos se muistuttaisi ihoa/nahkaa, mutta varmaan vaikea keksiä mitään sellaista?
Vierailija kirjoitti:
Mikä olisi hyvä esine harjoitella jonkin työntämistä emättimeen, jos alue on arka ja kärsii pelosta osua sinne millään? Esineen pitäisi olla kapea ja mahdollisimman hellävarainen ja helppo laittaa. Sormi ei käy, koska kynnen osuminen pelottaa. Tamponi liian karhea ja pieninkin liian paksu. Kynä liian kova. Vanupuikko liian pistäväkärkinen. Nakki liian helposti hajoava ja liian paksu... Tuleeko kellekään mieleen vaikka jotain kumipäistä esinettä, jonka pää olisi KAPEA, pyöreä ja pehmeähkö? Plussaa jos se muistuttaisi ihoa/nahkaa, mutta varmaan vaikea keksiä mitään sellaista?
Kannattaa mennä seksvälinekauppoihin selailemaan. Kuvat ja mitat ja materiaalit löytyy aina.