Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Typerien ja nolojen kysymysten ketju---Kysy mitä vain, muut vastaavat ilman veetuilua.

Vierailija
28.06.2017 |

Minä voin aloittaa. Voiko hierojalle mennä ilman lihasjumeja ihan vaan nautiskelemaan? Mitä hierojat ajattelvat pehmeälihaksisista hierottavistaan? "V...u mitä tääkin tuli mun aikaani tuhlaamaan"? Ja juu, tätä oon miettinyt jo vuosia.

Kommentit (18363)

Vierailija
12601/18363 |
13.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mies 40v kirjoitti:

Minulla todettiin uniapnea ja sain siihen laitteen, jolla estetään yölliset hengityskatkokset. Minua rupesi kuitenkin mietityttämään, että voiko hoitamaton uniapnea ja yöllinen hengityskatkos aiheuttaa kuoleman? Jos uniapnean takia tulee yöllinen hengityskatkos ei katkeakaan eli potilas ei ala hengittämään vaan hän kuolee kun hengitys katkeaa lopullisesti? Jos hengitys pysähtyy niin elimistöhän ei saa happea ja esim. aivot lakkaavat toimimasta.

Kyllä uniapnea voi olla kuoleman aiheuttajana. Kun veren happipitoisuus hengitystauon aikana laskee, kuormittuu sydän hapenpuutteesta ja tämä voi johtaa sydäninfarktiin. Myös aivoinfarktiriski lisääntyy.

Vierailija
12602/18363 |
14.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lehdissä on joskus juttuja aiheesta ”mitä miehen pitää tietää kuukautisista”. Mutta jos jätetään viisasteleva, ameriikan kielestä ja kulttuurista kömpelösti käännettyjä listajuttuja tekevä kesätoimittaja välistä pois, mitä suomalaisen miehen oikeasti pitää tietää kuukautisista?

Jos ei ole naisten kanssa tekemisissä, niin ei tarvitse tietää mitään. Parisuhteessa naisen kanssa olevan miehen on hyvä tietää perusasiat, jos haluaa olla hyvissä väleissä naisensa kanssa. Esim. se, mitä oma nainen toivoo menkkojen aikaan: silittelyä ja suklaata, rauhaan jättämistä vai kenties seksiä. Tai kuinka puhutaan naiselle, jolla on juuri menkat: ei naljailla käytöksestä eikä syyllistetä seksin puutteesta tms. Ja jos miestä pyydetään ostamaan kuukautissuojia, niin on hyvä tietää tarkkaan, että millaisia.

Minusta miehen ei tarvitse tietää tarkkaan kuukautiskierrosta noin niinkuin biologisesti tai anatomisesti.  Ei miehiä yleensä edes kauheasti kiinnosta.

"Kuinka puhutaan naiselle jolla on juuri kuukautiset" wtf, miten ois ihan vaan normaali käytös ja puhe? Ei menkat ole mikään sairaus, ellei esim. ole endoa, joka oikeasti jo vaikuttaa moneen asiaan. Miksei voi vain keskustella suoraan, että mitä menkat on. Muutoin olen samaa mieltä, että voi omia toiveita kertoa, mutta ei menkat sentään sairaus ole...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
12603/18363 |
14.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä on paras tapa säilyttää käyttämätöntä puhelinta ja akkua kaapin perukoilla niin että virtaa on siinä mahdollisimman pitkään? Onko väliä säilyttääkö akkua (sammutetun) puhelimen sisällä vai erillään?

Vierailija
12604/18363 |
15.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikä on paras tapa säilyttää käyttämätöntä puhelinta ja akkua kaapin perukoilla niin että virtaa on siinä mahdollisimman pitkään? Onko väliä säilyttääkö akkua (sammutetun) puhelimen sisällä vai erillään?

En tiedä mikä on oikea säilytystapa, mutta itselläni oli entinen Samsungin J5 puhelin omassa laatikossaan kaapissa, akku irrallisena. Silloin tällöin sitä sammuksissa olevaa puhelinta availin, mutta käytännössä pari vuotta käyttämättömänä ellei tätä silloin tällöin käyttöä oteta huomioon. Erään kerran puhelinta taas kaivatessani huomasin akun olleen aivan turvoksissa, siis ihan pallo, enkä enää uskaltanut akkua säilyttää. Ihan oli tehtaan akku, ei edes mikään halvalla Kiinasta tilattu. Vanhan vara-Nokian akku pelittää yhä, vaikka kolme vuotta ollut käyttämättä ja säilytetty samoin.

Vierailija
12605/18363 |
15.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on itse (tai siis jonkun) muuraama tiiliuuni 1,5x1,5m kokoinen, joka ei ole varsinaisesti varaava. Ottaa kyllä lämmön talteen, mutta ei varsinaisesti varaa kuten esim leivari, pakkasista riippuen saattaa olla kylmä jo 10h päästä. Kun liekki on hiipunut, onko järkevämpi laittaa tällaisessa pelti jo silloin pienemmälle noin niin kuin lämmön luovutuksen suhteen? Vai noettaako vain hormin eikä luovuta lämpöä yhtään sen enempää?

Edellisessä kämpässä oli tulikiven leivari ja siinä pistettiin pelti pienemmälle astettain heti kun liekki oli hiipunut ja leivari luovutti lämpöä 2-3 päivää ihan helposti kovillakin pakkasilla siitä, kun pellin sai kiinni. Tämän nykyisen systeemin kanssa en oikein osaa toimia, miten saisin parhaimman hyödyn irti. Omistaja sanoi, että pökköä uuniin vaan niin kauan että joka seinämä on kuuma, mutta itse en oikein uskalla korillista (15-20kg riippuen puusta) /2 tuntia enempää poltella klapia ettei hormi halkea...

Olen testaillut, että jos laitan heti liekin hiivuttua pellin vähän pienemmälle, niin saattaa 5-8h mennä ennen kuin saan pellin kiinni vaikka möyhin välillä. 12h päästä takan kyljet haaleat. Jos taas annan olla hyvät vedot liekin sammumisen jälkeen, niin 2-3h päästä saan pellin kiinni, mutta tästä sitten 10-12h päästä on jo kyljet kylmät.

Vierailija
12606/18363 |
15.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi tulee kamala olo (suru? syyllisyys?), kun heittää pois muilta saatuja, itse tehtyjäkin kortteja, lasten piirroksia, vanhoja valokuvia muista ihmisistä tai ylipäätään asioita, joihin liittyy vuosien takaisia muistoja läheisistä? Onko jotenkin väärin luopua noista asioista?

Vierailija
12607/18363 |
15.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten paljon katsojana häiritsee, jos jossain telkkarisarjassa on joku aivan älytön ja epäuskottava tapahtuma, mutta on kuitenkin syy, miksi niin on tehty?

Annan esimerkin: Surffailin kanavilla ja näin pätkän Kauniiden ja rohkeiden kohtauksesta, jossa joku nuori nainen (Steffy??) synnytti vedessä kokouikkari päällään. Lapsen olisi siis pitänyt syntyä uimapuvun sisälle, mutta syliinhän se jotenkin luiskahti. Tässä syy tälle älyttömyydelle oli tietenkin se, ettei näyttelijä voinut olla ko. kohtauksessa alasti.

Miten paljon teitä katsojana häiritsisi tämä ja voisiko sen vesisynnytyksen toteuttaa jotenkin toisin, mutta ilman alastomuuden näyttämistä?

Katoin samaa pätkää. Ei ollu uikkari vaan hellemekko. Näytettiin ennenkuin meni sinne paljuun (olkkarin lattialla!).

Vierailija
12608/18363 |
15.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi tulee kamala olo (suru? syyllisyys?), kun heittää pois muilta saatuja, itse tehtyjäkin kortteja, lasten piirroksia, vanhoja valokuvia muista ihmisistä tai ylipäätään asioita, joihin liittyy vuosien takaisia muistoja läheisistä? Onko jotenkin väärin luopua noista asioista?

Voi luopua, jos raaskii.

Mulla on yksi loota 92v kuolleen tätini kirjeitä, kortteja. Vanhimmat varmaan -60 luvulta. Ihania. Kaunolla kirjoitetut joulu- ja synttärikortit. Pääsiäiskortit. Reissuilta lähetetyt... ja tosi nättiä kuvia. Lajittelin niitä: jos tuntematon lähettäjä eikä nätti kuva -> saunan uuniin. Oli joku kirjekin itseltäni. Oih. Siis nuorelta minulta. Katselen niitä välillä. Muistelen edesmenneitä lähettäjiä. Kiva aarre. Hävittäköön joku minun jälkeeni. Minä säilytän.

Vierailija
12609/18363 |
15.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten muumit lisääntyvät ja ovatko muumit ja niiskut lisääntymiskykyisiä keskenään?

Vierailija
12610/18363 |
15.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuinka usein aiton renkaiden ilmat pitikään vaihtaa? Oliko se aina keväällä ja syksyllä vai muistanko nyt jotenkin väärin?

Vierailija
12611/18363 |
15.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuinka usein aiton renkaiden ilmat pitikään vaihtaa? Oliko se aina keväällä ja syksyllä vai muistanko nyt jotenkin väärin?

Siis tietysti auton.

Vierailija
12612/18363 |
15.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Skannaa ne kaikki tietokoneelle ja sitten voit huoletta heittää pois.

Jollei ole skanneria niin ota ainakin valokuva.

Vierailija
12613/18363 |
15.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuleeko kellekään mieleen esim. englantia äidinkielekseen puhuva julkisuuden ihminen, jota olisi mahdollisuus kuunnella vaikka youtubessa, jolla on s-, r- tai l-vika?

Aloin miettimään, että liekö olen ikinä kuullut sellaisen ulkomaalaisen puhetta, jolla olisi joku noista puhevioista, joita taas suomalaisilla tapaa aika paljon.

Etsi Youtubesta vaikka englantilainen kanava "History Debunked".

Muuten hyvä tyyppi mutta sillä on ilmiselvästi r-vika.

Kuuntelin pätkän ja ihan normi brittienglannilta kuulosti.

Brittienglannissa ei r-äänne koskaan ole kovin vahvasti äännetty kuten amerikanenglannissa tai vaikka skotlannin ja ja irlannin murteissa.

Briteissä on myös eri paikallisia murteita sekä eri puhetapoja riippuen siitä mihin yhteiskuntaluokkaan kuuluu ja/tai missä on koulutuksensa saanut.

Englanninkielessä myös eri kirjaimet tai kirjainyhdistelmät voidaan ääntää eri sanoissa vähän eri tavoin. Natiivit eivät yleensä tätä hahmota, esim. että kirjainyhdistelmä th ääntyy eri tavalla sanassa then ja thin.

Voikin olla että englanninkielen ääntämiserot ikään kuin väljentävät "oikeaa" lausumistapaa, joten yhden äänteen erilaista ääntämistä ei niin helposti noteerata "virheeksi" vaan se menee variaation piikkiin tai on riippuvaista siitä millä murrealueella asuu. Toisin on suomessa, jossa ei näytä olevan kovin suuria eroja kirjainten ääntämisessä alueittain, joten meillä helpommin pidetään vähän erilaista ääntämistä "virheenä".

Vierailija
12614/18363 |
15.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä ihmettä tarkoittaa evästeasetuksissa käytettävä termi "oikeutettu etu"? Kenen oikeus, kenen etu? En hahmota myönnynkö sillä enempään vai vähempään kuin toisella vastausvaihtoehdolla.

Tässä on aika hyvä suomenkielinen selvitys käsitteestä:

https://tietosuoja.fi/rekisterinpitajan-oikeutettu-etu

Vierailija
12615/18363 |
15.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minne laitatte shampoon joka ei sovikaan hiuksillenne?

Onko parempi kaataa viemäriin vai laittaa vajaa pullo sekajäteastiaan?

En tiedä, mutta uusi kysymys: miten voi olla, ettei shampoo sovi hiuksille? Itselleni ei tietääkseni ole koskaan käynyt niin.

Mulla on ainakin niin että voin käyttää ainoastaan Head&Shouldersia koska se on ainoa joka sopii minun päänahkalle. Hiuksille se on ihan sama. Mulla kuivuu ja hilseilee päänahka muista shanpoista.

Minulla H&S:n jälkeen iltapäivällä hiukset on aivan rasvaiset. Se pesee liian voimakkaasti minun hiukset. Voin käyttää vain ns. "rauhoittavaa", jossa on vähän öljyä. Silloin päänahka ei yritä korvata sitä pois pestyä öljyä ja tukka näyttää puhtaalta pitkään.

Siihen liittyen oma tyhmä kysymys: Muistaakseni H&S-tuotteen "shoulders" viittaa juuri hilseenpoistoon, eli ei tipu hilsettä olkapäille. Muistanko oikein? 

Kyllä mäkin muistelen, että hilseshampoosta on kyse.

Vierailija
12616/18363 |
15.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mies 40v kirjoitti:

Minulla todettiin uniapnea ja sain siihen laitteen, jolla estetään yölliset hengityskatkokset. Minua rupesi kuitenkin mietityttämään, että voiko hoitamaton uniapnea ja yöllinen hengityskatkos aiheuttaa kuoleman? Jos uniapnean takia tulee yöllinen hengityskatkos ei katkeakaan eli potilas ei ala hengittämään vaan hän kuolee kun hengitys katkeaa lopullisesti? Jos hengitys pysähtyy niin elimistöhän ei saa happea ja esim. aivot lakkaavat toimimasta.

Hengityskatkoksia on kaikilla ihmisillä. Yleensä ne eivät ole vaarallisia.

Mutta kun hengityskatkosten kesto on 10 sekuntia tai yli ja katkoksia on 5 tai enemmän yössä, sitten alkaa olla kyse uniapneasta ja katkokset aiheuttavat pahoja oireita sekä pidemmän päälle verenpainetautia ja diabetestä. 

Hengitys katkeaa siis vain hetkeksi, joten niihin ei voi kuolla. Hoitamaton uniapnea voi kuitenkin aiheuttaa kuoleman hieman eri tavalla, ei siis yöllisen hengityskatkoksen kautta, vaan niin että huonosta unesta väsyneenä nukahtaa auton rattiin ja ajaa kolarin.

Koska sekä oireet että nuo liittännäistaudit ovat kuitenkin vakavia, potilas saakin hoidoksi CPAP-laitteen, jota siis todellakin kannattaa käyttää.

Vierailija
12617/18363 |
15.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten muumit lisääntyvät ja ovatko muumit ja niiskut lisääntymiskykyisiä keskenään?

Kaikkea ei tiedekään luonnon ihmeistä vielä tiedä, ja aivan samoin kuin emme tiedä missä ja miten valkohait lisääntyvät, niin toisesta suuresta valkoisesta eläinlajista eli muumeista emme myöskään tiedä tässä suhteessa mitään tarkkaa.

Voimme kuitenkin päätellä, että muumit kyllä lisääntyvät, koska Muumipeikko on olemassa. Kyse on selvästi suvullisesta lisääntymisestä, koska Muumipeikolla on äiti ja isä. Muumipeikkojen ruumiinrakenteen huomioonottaen lisääntymisasento voi olla vähintäänkin mielenkiintoinen. Lisäksi kun muumipeikkoja on noin vähän ja meidänkin tuntemassamme muumiperheessä on vain yksi lapsi, voimme olettaa, että muumit lisääntyvät hyvin harvoin. Sellaisenkin juorun olen kuullut, että ne voisivat lisääntyä vain Muumilaaksossa.

Niiskut ovat läheistä sukua muumeille, joten hyvin todennäköistä on, että nämä kaksi pulleaa porukkaa voivat lisääntyä keskenään. Muutenhan Niiskuneiti ei varmasti haikailisi Muumipeikon perään. On vaikea sanoa, minkävärisiä jälkeläisiä siitä tulisi, koska niiskut on joskus esitetty sekä vaaleanvioletteina että vaaleanvihreinä valkoisen lisäksi.

Vierailija
12618/18363 |
15.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla ei ole tietynlaista allekirjoitusta. En ole osannut päättää sitä, kirjoitan vain nimeni vaihtelevilla huolellisuusasteilla riippuen paljonko milloinkin kehtaan käyttää nimmariin aikaa. Voiko tästä epäjohdonmukaisuudesta seurata ongelmia?

Ja miten joillain on sellaisia hienoja koukeronimmareita? Ovatko he harjoitelleet sitä erikseen ahkerasti, että saavat siitä äkkiä valmiin, vai kehittyykö tuollaiset nimmarit ajan kanssa?

Allekirjoitus on usein todella tärkeä vielä nykyaikanakin. Allekirjoituksellahan vahvistamme monet tärkeät asiakirjat kuten sopimukset, yms. Myös maksukorttien taakse tulee allekirjoitus. Ja kun viimeksi kun passia uusin, siihen piti omakätinen nimmari vääntää. Allekirjoitusta voidaan siis käyttää yhtenä kriteerinä jos ja kun henkilöllisyyttäsi tarkistetaan. Siksi sen pitäisi olla edes jotakuinkin samanlainen joka kerran kirjoittaessa.

Eli kyllä sellainen nimmari pitää kehittää, ettei joskus joudu vaikeuksiin asian tiimoilta. Nuorena toki on tavallista että kirjoitustyyli muuttuu, itsekin kirjoitin nuorena isoa ja pystyä tekstiä, mutta nyt on pienempää ja viistoa. Nimmarit kehittyvät siitä kun niitä kirjoittaa ja jotkut todella ovat kehittäneet upeat koukerot. Nimmariksi paras on sellainen helposti syntyvä hieman epäselvä koukero. Sellaista nimittäin on vaikea matkia, mutta se on helppo itse kirjoittaa suunnilleen samannäköiseksi kiireessäkin.

Vierailija
12619/18363 |
15.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lehdissä on joskus juttuja aiheesta ”mitä miehen pitää tietää kuukautisista”. Mutta jos jätetään viisasteleva, ameriikan kielestä ja kulttuurista kömpelösti käännettyjä listajuttuja tekevä kesätoimittaja välistä pois, mitä suomalaisen miehen oikeasti pitää tietää kuukautisista?

Koulussahan yleensä kerrotaan kuukautisten perusperiaatteet; että yleensä ilmaantuvat kerran kuussa ja että liittyyvät kiinteästi naisen kehon hedelmälliseen vaiheeseen. Jokainen nainen on yksilö, joten kierron pituus vaihtelee ja samoin kuukautisten kesto ja laatu. Jos naisen kanssa elää yhdessä, ainakin nämä viimeksi mainitut tiedot olisi hyvä tietää, jos yhtään itsesuojeluvaistoa on.

Miehille voi tulla yllätyksenä se, että joillakin naisilla tai kaikilla naisilla joskus kuukautiskivut voivat olla melko pahat. Joissakin ulkomaisissa YouTube-videoissa tätä testattiin kahdelle miehelle ja yhdelle naiselle eräänlaisella vyömaisella laitteella. Yllättävää oli, että nainen istui täysin rauhassa, samankovuista kipua saavien miesten oli selvästi paljon vaikeampaa kestää kipua, joka oli heille outoa.

Kuukautiskipujen ja -vaivojen vähättely on siis asia jota miehen kannattaa ehdottomasti välttää. Vatsakramppien ja selkäkivun lisäksi nainen voi kärsiä päänsärystä, väsymyksestä, turvotuksesta, aroista rinnoista, maha- ja suolisto voi mennä sekaisin, unen laatu voi olla heikko, ilkeitä finnejä voi ilmaantua kummiin paikkoihin, jne... Ja lisäksi olo on alavireinen, masentunut, tai ärtynyt tai suorastaan raivokas. Miehen kannalta kaikenlainen hölmö läpänheitto tai ilkeä arvostelu tai muu miesten vitsi-vitsi -meininki on ehdoton itsemurha tuossa tilanteessa. Joko sulla on äkkiä itkevä nainen käsissäsi tai olet saanut kommenon siirtyä sohvalle nukkumaan tai sut on siirretty äkkiä jopa ns. ulkoruokintaan.

Naisena ei välttämättä tiedä aina satavarmasti että milloin menkat alkavat ja minkälaiset puolukkapäivät ovat tulossa, joten eräänlaisia kriisejä voi sattua, jolloin miehen apu voi olla tärkeää (ja hyvä tilanne miehelle hankkia parisuhdepisteitä). Tyypillinen tapaus on se, että kuukautissuojat ovat loppuneet! Nainen ei luonnollisesti pysty lähtemään kotoa minnekään, joten mies joutuu asialle kauppaan. Tärkeää onkin tässä tapauksessa, että mies ymmärtää tarvittavien suojien tekniset pointit. Jos kyse on tamponeista tai siteistä, naiset ovat merkkiuskollisia, eli pitää olla oikeaa merkkiä ja lisäksi oikeaa imukykyä (ne ja muutkin ominaisuudet (asetin vai ei, siivet vai ei). Jos kauppaan joutuu näillä asioilla, kannattaa aina ostaa myös naisen lempiherkkuja. Ja särkylääkettä kannattaa aina olla kotona varmuuden vuoksi.

Sekin on hyvä selvittää, mikä on naisellesi se pahin päivä. Joillakin se on ensimmäinen vuotopäivä, toisilla toinen. Toisilla ne menkkoja edeltävät päivät ovat pahimmat eli PMS.

Sellaisista asioista kuin seksin harrastamisesta kannattaa keskustella etukäteen avoimesti. Toiset naiset eivät halua kuullakaan siitä kuukautisten aikaan, toisilla himot taas lisääntyvät. Nyrkkisääntönä kannattaa pitää sitä että jos nainen makaa sängyssä kärsimässä krampeista ja selkäkivuista, ei kannata aloittaa vonkaamista. Naisen raahaaminen väkisin jonnekin kaljalle Neanderthalin tasolla olevien kaveriensa luo tai laavuun retkeilemään keskelle hyttyspilviä kannattaa miehen myös unohtaa tässä vaiheessa (ellei ole totaalinen death wish).

Miehen olisi hyvä myös tietää naisensa kierron pituus, koska silloin voi ennakoida milloin taivas putoaa niskaan. Ja liittyyhän kierto myös lisääntymiseen, joten riippuen siitä onko perheenlisäystä toiveissa vai ei, onhan se hyvä hahmottaa myös naisen hedelmällisyyden vaiheita siksikin. Jos olette esim. yrittäneet vauvaa, niin kuukatisten alkaminen voi olla rankka paikka naiselle. Ja toisinpäin, jos ette missään nimessä halua lasta tässä kuussa, kuukautisten myöhästyminen voi olla hermoja raastaavaa. Miehen kannattaa siis kehittää empatiakykyään.

Vierailija
12620/18363 |
16.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi puhutaan oman talon "rakentamisesta" eikä "rakennuttamisesta", kun taloa ei oikeasti rakenneta itse vaan maksetaan muille sen rakentamisesta?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kuusi kaksi