Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Typerien ja nolojen kysymysten ketju---Kysy mitä vain, muut vastaavat ilman veetuilua.

Vierailija
28.06.2017 |

Minä voin aloittaa. Voiko hierojalle mennä ilman lihasjumeja ihan vaan nautiskelemaan? Mitä hierojat ajattelvat pehmeälihaksisista hierottavistaan? "V...u mitä tääkin tuli mun aikaani tuhlaamaan"? Ja juu, tätä oon miettinyt jo vuosia.

Kommentit (18580)

Vierailija
5861/18580 |
05.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos saat kotonasi sairaskohtauksen ja ehdit soittamaan apua, mutta et ehdi/pysty avaamaan ovea.. Millä ambulanssihenkilökunta pääsee sisään? Murtavat oven? Soittavat huoltomiehelle? Mutta sittenhän voi olla jo liian myöhäistä?

Vierailija
5862/18580 |
06.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Värkki muiden mielestä hyvä, epäilen kirjoitti:

Voiko useamman alatiesynnytyksen jälkeen naisen vempele olla kaunis ja toimiva?

Ammattihenkilöiltä ja miehiltä kysyn tätä. En halua naisvastauksia enkä vittuilua.

Oma vaimo on synnyttänyt kaksi lasta, joten en tiedä riittääkö tuo vielä useampaan.

Mutta oma vastaus on, että vaimon vempele on kaunis ja toimiva.

Jos synnyt menee normaalisti, sillä ei ole vaikutusta vempeleen toimivuuteen.

Vempeleen toimivuuteen vaikuttaa alapohjan lihasten kunto. 

Tämän lisäksi toimivuuteen vaikuttaa se kuinka kiihottunut vempeleen omistaja on.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
5863/18580 |
06.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos saat kotonasi sairaskohtauksen ja ehdit soittamaan apua, mutta et ehdi/pysty avaamaan ovea.. Millä ambulanssihenkilökunta pääsee sisään? Murtavat oven? Soittavat huoltomiehelle? Mutta sittenhän voi olla jo liian myöhäistä?

Itsellä oli tällainen tilanne ja hätäkeskus hälytti paikalle ambulanssian ja huoltomiehen.

Tosin en ollut kuolemassa, selästä meni välilevy vaan niin pahasti, että makasin vaan lattialla. Rappukäytävästä naapurin kouluunmnevä ala-astelainen soitti hätäkeskukseen, kun kuuli avunhuutoni.

Vierailija
5864/18580 |
06.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä kaikkia ruokalajeja tarkoitetaan perusruoilla? Aika pitkä luettelohan tästä tulisi, mutta voisiko sanoa mahdollisimman lyhyesti?

Vierailija
5865/18580 |
06.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laitetaanko kaikki kunnalliset työpaikat aina julkiseen hakuun vai koskeeko se vain vakituisia virkoja? ja entäs jos siis vaikka Sari sairaanhoitaja on työskennellyt jo pitkään sairaalassa x määrä-aikaisena ja hänet halutaan palkata vakituiseksi pitääkö työpaikka laittaa silti julkiseen hakuun? onko Sari sairaanhoitajan myös laitettava hakemus kyseiseen työpaikkailmoitukseen, jotta hänet voidaan valita kyseiseen virkaan?

Vierailija
5866/18580 |
06.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko kassoista ärsyttävää, jos joku huvikseen haluaa kirjata ostokset kahdelle eri kuitille? Siis tekee tavallaan kaksi ostotapahtumaa samalla jonotuksella.

Jos ostan samalla kertaa kahden eri tuoteryhmien ostoksia, niin saattaisin haluta ne näkymään eri kuiteissa, jotta ne olisi helpompi eritellä kirjanpitoon. Esimerkiksi toisessa kuitissa voisi olla elintarvikkeet ja toisessa tavarat.

(En ole vielä tehnyt näin, mutta tuli mieleen, että tällainen tapa tekisi menojen kirjaamisesta paljon kätevämpää. Toki voisin tehdä kauppareissun kaksi kertaa peräkkäin, jotta saisin ostokset sillä tavalla eri kuiteille, mutta se ei olisi enää kätevää.)

Siis yksityishenkilönä tekisit näin, et ostaisi esim. töihin tuotteita, jotka haluaisit eri kuitille kuin omat ostoksesi?

En ole koskaan kuullutkaan, että joku tekisi noin, mutta jos haluaisit helpon erittelyn, lado tuotteet hihnalle tietyssä järjestyksessä. Eikö kuitista olisi aika helppoa tehdä erittely, jos puoleenväliin asti olisi taloustarvikkeita ja loppupää ruokaa? (tai miten nyt erittelyn haluatkaan tehdä).

Kahdelle kuitille tekeminen on kassalle hieman työläämpää, jos kuitenkin maksutapahtumia on vain yksi ja se tehdään samalta kortilta.

Kiitos vinkistä!

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko kassoista ärsyttävää, jos joku huvikseen haluaa kirjata ostokset kahdelle eri kuitille? Siis tekee tavallaan kaksi ostotapahtumaa samalla jonotuksella.

Jos ostan samalla kertaa kahden eri tuoteryhmien ostoksia, niin saattaisin haluta ne näkymään eri kuiteissa, jotta ne olisi helpompi eritellä kirjanpitoon. Esimerkiksi toisessa kuitissa voisi olla elintarvikkeet ja toisessa tavarat.

(En ole vielä tehnyt näin, mutta tuli mieleen, että tällainen tapa tekisi menojen kirjaamisesta paljon kätevämpää. Toki voisin tehdä kauppareissun kaksi kertaa peräkkäin, jotta saisin ostokset sillä tavalla eri kuiteille, mutta se ei olisi enää kätevää.)

Laita kapula väliin ja maksa erikseen.

Tarkoitinkin juuri tällaista tilannetta sillä ostosten erikseen kirjaamisella, eli sitä että laittaa kapulan omien ostoksien keskelle.

Tuota varmaan tehdään, jos ostetaan samalla kertaa tuotteita eri ihmisten puolesta tai esim. itselle ja työpaikan puolesta, mutta onko se turhaa muiden ihmisten vaivaamista, jos tekee noin ihan omaksi "huvikseen", koska kokee sen itselleen kätevämmäksi?

Vierailija
5867/18580 |
06.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä kaikkia ruokalajeja tarkoitetaan perusruoilla? Aika pitkä luettelohan tästä tulisi, mutta voisiko sanoa mahdollisimman lyhyesti?

Oma käsitykseni perusruoasta on muodostunut aika pitkälti sen mukaan, mitä koulussa tarjottiin: kaikille tuttua, yleisesti syötävää, usein sellaista, jota "kuka tahansa" osaa valmistaa, ainakin ohjeen kanssa, ja jonka ainesosat "kuka tahansa" onnistuu löytämään tavallisesta ruokakaupasta, ja mihin "kellä tahansa" on varaa. Pitäisin ehkä kaikkea koulussa tarjottua perusruokana. Muutama esimerkki: kinkkukiusaus, hernekeitto, makkarakeitto, makaronilaatikko, perunamuusi ja lihapullat, puurot, silakkapihvit, spagetti ja jauhelihakastike, porkkanaohukaiset.

On myös sellaisia perusruokia, joita koulussa ei ollut. Meillä ei ollut ikinä lihamureketta, jonka laskisin kuitenki perusruoaksi. Mutta ei tule mieleen mitään sellaista ruokaa, jota olisi tarjottu koulussa mutta jota en laskisi perusruoaksi.

Suurin osa ruoasta, jota mulle tulee missään vastaan, on mielestäni perusruokaa. Joskus näen esim. ruokalehdissä hienosti taiteiltuja annoksia, joita en aina välttämättä laskisi omalla mittapuullani perusruoaksi, mutta varmasti löytyy niitä, joiden mielestä jokin omasta mielestäni vähän ns. erityisempikin on vain ihan perus.

Ei-perusruokina pitäisin ainakin jotain simpukoita, etanoita, kaviaaria ja sushiakin. Joku jotain noista usein syövä voi kyllä olla eri mieltä.

Mutta sitten on välimuotoja, joista en osaa sanoa. Myös perusruoasta voi tehdä erikoisemman version, vaikka ihan kaikille tutusta spagetista. Silloin saattaa olla vähän siinä rajoilla, onko kyseessä perusruoka. Tai jos syö ravintolassa kalliin ja jotenkin erilaisen annoksen lihapullia ja muusia, niin vaikea sanoa: perusruokaa vai ei?

Vierailija
5868/18580 |
06.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Osaisko joku kertoa miten tän videon 7:51 kohdan toinen rivi saadan laskemalla se ylempi "jakolasku" (en tiedä miten sitä nimittää😁).

Se menee ihan peruslaskusääntöjen avulla. Kerrotaan eka nimittäjällä (se jakoviivan alapuolinen termi), sitten korotetaan osoittaja (jakoviivan yläpuolinen termi) toiseen binomikaavoja käyttäen ja lopulta sieventämällä yhtälö. Kannattaa lukiomatikassa tutustua toisen asteen yhtälöihin, niin alkaa varmaan aueta.

Vierailija
5869/18580 |
06.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Erottaako absoluuttisella sävelkorvalla varustettu ihminen sen että tavallinen kitara ei ole koskaan täysin vireessä joka kohdassa otelautaa? Eli oikeastaan: kuulostaako kitaransoitto näille ihmisille yleensä/aina vähän epävireiseltä?

En osaa tähän aiheeseen sanoa, mutta olen omalla alallani todella hyvä ja aina koskee sydämeen, kun joku on niin pihalla aiheesta kuin vain voi olla ja vielä luulee oikeasti tietävänsä asiasta. Eli kyllä sellainen erityisherkkyys ainakin itselle on ajan mittaan muodostunut.

Ehkä parasta olisi olla sellainen semihyvä ja tyytyä siihen, niin ei rassaisi niin pahasti muiden vajavaisuus.

Hyvää uutta vuotta kaikille!

Vierailija
5870/18580 |
06.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tavallisimpia hiilihydraatin lähteitä:

peruna, bataatti, porkkana (yms. juurekset), pasta, riisi, nuudeli, leipä

Proteiini: punainen liha (nauta ja sika —> jauheliha, kinkku), kana (tai broileri), kalkkuna, kala, pavut, herneet, linssit, maitotuotteet (rahka, maito, piimä, viili), kananmuna

Muut ravintoaineet: kasvikset ja hedelmät (sipulit, kurkku, tomaatti, paprika, maissi, salaatit, yrtit, omena, päärynä, banaani, melonit, sitrushedelmät jne.), marjat (mustikka, mansikka, vadelma, puolukka, viinimarjat, karpalo), pähkinät, voi ja öljyt

Näistä aineista saa aika paljon perusruokaa.

Vierailija
5871/18580 |
06.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten kemiassa erottaa konsentraation ja moolimassan M-merkit toisistaan?

Suureen tunnus kursivoidaan ja yksikön tunnusta ei kursivoida. Eli moolimassa on suure, jonka tunnus on kursivoitu M (en osaa kursivoida tässä), ja konsentraatio on suure, jonka yksikön tunnus on kursivoimaton M tai mol/l.

Vierailija
5872/18580 |
06.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Osaisko joku kertoa miten tän videon 7:51 kohdan toinen rivi saadan laskemalla se ylempi "jakolasku" (en tiedä miten sitä nimittää😁).

Se menee ihan peruslaskusääntöjen avulla. Kerrotaan eka nimittäjällä (se jakoviivan alapuolinen termi), sitten korotetaan osoittaja (jakoviivan yläpuolinen termi) toiseen binomikaavoja käyttäen ja lopulta sieventämällä yhtälö. Kannattaa lukiomatikassa tutustua toisen asteen yhtälöihin, niin alkaa varmaan aueta.

Nyt mä hokasin. Mä en ees muistanut, että siinä pitää kertoa (1,55+2x)(1,55+2x) keskenään. Mä ajattelin, että siinä vaan lasketaan 1,55^2 ja 2x^2. Ei ihme, ettei sitä 17,2x tullut.😂

Vierailija
5873/18580 |
06.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tänään kaupassa menin kirjoitustarvikeosastolle etsimään kivaa vihkoa päiväkirjaksi. Näin nätin ja sopivan hintaisen vihkon, mutta kun kumarruin, niin sieltä takaa paljastui toinenkin nätti vaihtoehto. En osannut päättää niiden kahden välillä. Jos myynnissä olisi ollut vain jompaakumpaa niistä, olisin ostanut, mutta kun oli kahta joiden väliltä en osannut päättää, en ostanut kumpaakaan, koska ahdistuin siitä, jos valitsen väärin.

PEUKUTUSKYSELY: Onko tuollainen päätöstentekovaikeus normaalia?

YLÄPEUKKU = kyllä, ihan perus/yleistä, ei syytä huoleen

ALAPEUKKU = ei, kertoo jostain ongelmasta

Vierailija
5874/18580 |
07.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vauva-palstan vauva keskustelu on olematonta niin kysyn täällä... 8kk on tehnyt täyden lusikkalakon 2 viikkoa sitten.

Ensin ei maistunut puurot, sitten ei suolaiset soseet ja nyt ei edes hedelmät. Ei mene itse tehdyt soseet eikä kaupan.

Sormiruokana olen kokeillut banaania (pala käteen), omenaa (ruokatutissa), kurkkua (pala käteen), keitettyä porkkanaa ja perunaa, uunikalaa, vauvojen "lettuja"... Teen yleensä maustamattoman ja pehmeän version siitä ruoasta mitä itse syön ja annan maisteluannoksia, mutta pienen nokareen jälkeen suu menee kiinni.

Ei koske itse tarjottimelle laitettuun ruokaan vaan työntää sen lattialle.  Maissinaksuja söi aiemmin, mutta niitäkin nyt vain järsii hitusen ja alkaa älisemään syöttötuolissa vihaisena niin kauan kunnes saa maidon. Jos maitoa ei anna niin sitten älinä yltyy itkuhuudoksi.

Kokeiltu myös pari päivää niin, että laitan tarjottimelle maitopullon ja viereen maisteltavia sormiruokia... Maito meni, mutta ruokiin ei koskenut itse. About 30min istuttiin pöydässä, jonka aikana söin itse oman aamupalani ja join rauhassa kahvin. Vauvaa kiinnosti enemmän kahvimukini kun mikään muu. 

Yösyöttöjä ei ole ollut puoleen vuoteen. Korvat ok, ei vaikuta muuten kipeältä. Hampaita varmasti tekee, mutta ikenet eivät näytä siltä, että olisi lähiaikoina puhkeamassa.

Alkaa ahdistaa ja ottaa päähän tämä. En huuda vauvalle, mutta sanon välillä "ei" kun yrittää pudotella ruokaa lattialle. Silloin kun hermostun niin en näytä sitä vaan pidän naaman pokerilla. Saatan mennä tiskaamaan yms tai ottaa lisää kahvia. 

Vinkkejä?

Vierailija
5875/18580 |
07.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuka uskoo että seksirikokset vähenevät kun tietyt tahot pääsevät taas rikastumaan miljoonilla? Hullun hommaa ja huoli pois.

Vierailija
5876/18580 |
07.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Millä saisi uudesta pesukoneesta kellarinhajun pois? Laitan huuhteluainelokeroon  aina etikkaa ja jätän luukut auki mutta ei ole vielä haihtunut.

Vierailija
5877/18580 |
07.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Korvamato kirjoitti:

Onko ok laittaa kakkaa pyllyyn sisälle?

Joskus on. Todella vakava ripuli voidaan joskus hoitaa laittamalla terveitä bakteereja sisältävää ulostetta suoleen.

Vierailija
5878/18580 |
07.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mistä tietää onko maito juomakelpoista? Kun se omasta mielestä maistuu pahalle vaikka se olisi vasta ostettu ja päiväystäkin jäljellä. Vai onko jotain oikeasti toimivaa korviketta josta saa kalsiumia? Kaura- ja soijamaidot on kokeiltu, ei toimi.

Vierailija
5879/18580 |
07.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi eräät sotkevat toisten uimahallit, ja oikeastaan koko maan?

Vierailija
5880/18580 |
07.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vauva-palstan vauva keskustelu on olematonta niin kysyn täällä... 8kk on tehnyt täyden lusikkalakon 2 viikkoa sitten.

Ensin ei maistunut puurot, sitten ei suolaiset soseet ja nyt ei edes hedelmät. Ei mene itse tehdyt soseet eikä kaupan.

Sormiruokana olen kokeillut banaania (pala käteen), omenaa (ruokatutissa), kurkkua (pala käteen), keitettyä porkkanaa ja perunaa, uunikalaa, vauvojen "lettuja"... Teen yleensä maustamattoman ja pehmeän version siitä ruoasta mitä itse syön ja annan maisteluannoksia, mutta pienen nokareen jälkeen suu menee kiinni.

Ei koske itse tarjottimelle laitettuun ruokaan vaan työntää sen lattialle.  Maissinaksuja söi aiemmin, mutta niitäkin nyt vain järsii hitusen ja alkaa älisemään syöttötuolissa vihaisena niin kauan kunnes saa maidon. Jos maitoa ei anna niin sitten älinä yltyy itkuhuudoksi.

Kokeiltu myös pari päivää niin, että laitan tarjottimelle maitopullon ja viereen maisteltavia sormiruokia... Maito meni, mutta ruokiin ei koskenut itse. About 30min istuttiin pöydässä, jonka aikana söin itse oman aamupalani ja join rauhassa kahvin. Vauvaa kiinnosti enemmän kahvimukini kun mikään muu. 

Yösyöttöjä ei ole ollut puoleen vuoteen. Korvat ok, ei vaikuta muuten kipeältä. Hampaita varmasti tekee, mutta ikenet eivät näytä siltä, että olisi lähiaikoina puhkeamassa.

Alkaa ahdistaa ja ottaa päähän tämä. En huuda vauvalle, mutta sanon välillä "ei" kun yrittää pudotella ruokaa lattialle. Silloin kun hermostun niin en näytä sitä vaan pidän naaman pokerilla. Saatan mennä tiskaamaan yms tai ottaa lisää kahvia. 

Vinkkejä?

Tuo on ihan tyypillistä. Vauva kokeilee ruokaa leluna koska ei osaa moraalisesti tehdä eroa niiden välillä. Parin kuukauden päästä voi huutaa tuskissaan kun ei saa opetella itse syömään.

Parasta tehdä edullisia ruokia ja antaa vauvan opetella syömään nimenomaan suoravartisilla ruokailuvälineillä.

Vauva tai lapsi ei syö jos aistii vanhempansa olevan ahdistunut jostain syystä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kolme yksi