Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Typerien ja nolojen kysymysten ketju---Kysy mitä vain, muut vastaavat ilman veetuilua.

Vierailija
28.06.2017 |

Minä voin aloittaa. Voiko hierojalle mennä ilman lihasjumeja ihan vaan nautiskelemaan? Mitä hierojat ajattelvat pehmeälihaksisista hierottavistaan? "V...u mitä tääkin tuli mun aikaani tuhlaamaan"? Ja juu, tätä oon miettinyt jo vuosia.

Kommentit (18574)

Vierailija
5521/18574 |
16.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Anteeksi, mutta onko se nyt niin, että sananvapaus ja demokratia on lopetettu?

Oletan että tämä koskeeSuomea ja silloin vastaus on ei.

Suomessa on edustuksellinen demokratia ja se toimii juuri niin hybin kun edustuksellinen demokratia toimii. Vaalit ovat vapaat. Jos kansa "äänestää väärin" niin siitä ei voi syyttää järjestelmää.

Sananvapaus toimii, koska valtio ei etukäteen puutu ihmistein oikeuteen esittää mielipiteitä. Se, että yksityiset toimijat saavat itse päättää mitä julkaisevat on osa sananvapautta. Eli kissasivusto voi huoletta poistaa koira aiheiset julkaisut.

Siinäpä dilemma, kun kaikki äänestettävät johtavat samalle sylttytehtaalle. Eli silmänlumetta on äänestämisen vaikutus elämään. Raha ja valta määrää, riippumatta kanslaisen äänestämisestä. Eli siis ihan sama ketä äänestää, niin väärin on äänestetty. 

Ja kysymykseni, ymmärrän tämän aisan, mutta onko sille olemassa jokin oma termi?

Vierailija
5522/18574 |
16.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Outoako kirjoitti:

Onko outoa 32v miespuolisena henkilönä ottaa vanhaan naispuoleiseen kaveriin yhteyttä ja kysyä vaikka kahville? Koska joskus haluttaa naispuoleista seuraa, ei vaan seksiä. Aika usein tulee negatiivinen vastaus ja jokin outo tekosyy...

Outoa tuossa on  se, että otetaan yhteyttä vuosien kuluttua tähän kaveriin. Missäs oltiin väliaika, vai nytkö kelpaa tämä kaveri kun tapahtui elämänmuutos(ero/mt-ongelman puhkeaminen...) Ja sekin on outoa jos ajattelee että toinen ihminen on nyt vain olemassa sitä varten että sinua nyt yhtäkkiä haluttaa naispuoleinen seura hänen kanssaan, ja että kaverista puheen ollen seksi-sanakin vilahtaa tekstissäsi.

Sekin on hieman outoa että pitää kieltäytymistä negatiivisena, negatiivinen ja kieltäytyminen eivät ole samoja asioita.  Myös se oudoksuttaa että pidät kavein antamia syitä tekosyinä. Et nyt oikein kuulosta vilpittömältä ystävältä joka vain haluaa nähdä rakasta ystäväänsä ;)

Mulla on yksi miespuolinen vanha säätö, joka heräilee tasaisin väliajoin kyselemään kahville, ja muistaa joka tekstissä mainita että ihan vain kavereina(tietää että asun mieheni kanssa) ja että ei ole yhtään tässä seksi mielessä, että olen vain niin mahtava persoona että hän haluaisi minun mielipiteitäni koskien omaa elämäänsä. Mun mielestä hän voi mennä terapiaan, tai oksentaa elämänsä jonkun oikean ystävänsä päälle. En minä ole mikään automaattinen kuunteleva korva jonka voi otaa kerran vuodessa esiin, ja kaataa tuskansa päälleni, ja minä kuuntelen ja autoan. Minulla on asioiden purkamista varten ystävät, joiden kanssa kuunnellaan ja autetaan, javietetään kivaa puolin ja toisin, missäs ne hänen ystävänsä ovat kun niitä tarvitsee? Varmaan siellä missä hän itse on silloin kun ystävänsä tarvitsevat häntä.

En muutenkaan lähde kahville kenenkään kanssa joka mainitsee sanan seksi viestissään. Seksi puheita jutellaan oman miehen kanssa vain.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
5523/18574 |
16.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi pissahädän tuntemus vaihtelee? Joskus ei ole paljon mitään hädän tunnetta ja silti lorottelee pitkäääään. Ja joskus tuntuu että ei voi pidätellä enää hetkeäkään ja silti on vain semisuuri määrä rakossa.

Vierailija
5524/18574 |
16.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mies37v kirjoitti:

Tietääkseni sairaaloissa on erillisiä osastoja lapsille ja aikuisille, mutta minkä ikäisenä nuori vielä laitetaan lasten osastolle ja milloin aikuisten osastolle? Ainakaan minun kohdallani tässä asiassa ei ole toimittu kovin loogisesti, koska 6-vuotiaana olin sairaalassa lasten osastolla, 13 ja 14 vuotiaina aikuisten joukossa aikuisten osastolla ja 16-vuotiaana lasten osastolla. Noista sairaalareissuista ensimmäinen oli pitempi sairaalareissu ja kolme muuta lyhyempiä, 1-2 yön reissuja, mutta silti ihmetyttää, että miksi esim. 13-vuotias lapsi laitettiin aikuisten miesten kanssa samaan huoneeseen.

Naisia ja miehiä ei laiteta samoihin huoneisiin, joten muuten ok, mutta tuo ei pidä paikkaansa.

Lainaamassasi viestissä ei puhuta miesten ja naisten laittamisesta samaan huoneeseen.

Vierailija
5525/18574 |
16.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten hävittää vanha läppäri? Ei käynnisty enää, mutta jos vien sen johonkin sähköromukeräykseen tai vastaavaan jonne niitä vastaanotetaan, niin onko mahdollista että joku tietokonenörtti/asiantuntija saa kaivettua tiedostoni, nettihistoriani, valokuvani yms sieltä esiin?

Vierailija
5526/18574 |
16.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten hävittää vanha läppäri? Ei käynnisty enää, mutta jos vien sen johonkin sähköromukeräykseen tai vastaavaan jonne niitä vastaanotetaan, niin onko mahdollista että joku tietokonenörtti/asiantuntija saa kaivettua tiedostoni, nettihistoriani, valokuvani yms sieltä esiin?

Periaatteessa se nörtti saattaa sieltä jotain saada kaivettua, mutta tuskinpa häntä kiinnostaa. Jos kuitenkin pelkäät oikeasti jostain syystä, että niin käy, niin hakkaa jollain "moukarilla" masiina ensin ihan fyysisesti hajalle, jottei ole enää mistä kaivaa.

Vierailija
5527/18574 |
16.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hyvä kysymys! Olen itse hävittämässä vanhaa läppäriäni ja vaikka netissä on varsinkin englanniksi ohjeita kuinka käsitellä tietokone, ajattelin itse käyttää Suomen Postin tarjoamaa Seiffi-palvelua. Siinä tietokoneen voi lähettää postin kautta jonnekin firmaan, jossa tuhoavat tiedot mutta ottavat myös talteen hyödylliset materiaalit laitteesta, joten tää olis ekologistakin.

Läppärin käsittelystä joutuisi maksamaan n. 5 euroa, joten ei paha mun mielestä.

Jos jollakin on kokemuksia tästä palvelusta olisi kiva kuulla.

Vierailija
5528/18574 |
16.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hyvä kysymys! Olen itse hävittämässä vanhaa läppäriäni ja vaikka netissä on varsinkin englanniksi ohjeita kuinka käsitellä tietokone, ajattelin itse käyttää Suomen Postin tarjoamaa Seiffi-palvelua. Siinä tietokoneen voi lähettää postin kautta jonnekin firmaan, jossa tuhoavat tiedot mutta ottavat myös talteen hyödylliset materiaalit laitteesta, joten tää olis ekologistakin.

Läppärin käsittelystä joutuisi maksamaan n. 5 euroa, joten ei paha mun mielestä.

Kiitos vastauksesta, pitää tutustua tähän palveluun.

Toki jälkiviisaana olisin tyhjentänyt muistista kaiken minkä osaan, jos olisin tajunnut ennenkuin meni siihen kuntoon ettei enää käynnisty millään.

Vierailija
5529/18574 |
16.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä voin tehdä kun uusi esimies syrjii?

Syrjintä ilmenee mm. niin, että sähköposteihin ei vastata, lomahakemuksia ei käsitellä, palkka maksettiin 2 viikkoa myöhässä (ja liian pienenä), työvälineitä ei saa.

Kollegoille ei tällaista ole tehty. En tunne uutta esimiestä "aikaisemmilta ajoilta", enkä ymmärrä mitä iloa kyseinen esimies tällaisesta saa.

Ohittaa tuollaiset lapsellisuudet. Kyseessä on kuitenkin noin kuusikymppinen mies.

Kyse ei ole lapsellisuuksista, vaan esimies tekee sinulle tahallaan kiusaa, jos olet ainoa, kenelle hän tekee näin. Jos siis muut saavat palkkansa ajallaan ja oikean suuruisena jne.

Jos et voi/ uskalla puhua pomolle suoraan, ota yhteys hänen esimieheensä tai jos teillä on jokin luottamusmies tms. Myös oma liittosi voisi auttaa, jos sellaiseen kuulut. Kenenkään ei kuulu hyväksyä minkäänlaista syrjintää.

Vierailija
5530/18574 |
16.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kiitos vastauksesta, pitää tutustua tähän palveluun.

Toki jälkiviisaana olisin tyhjentänyt muistista kaiken minkä osaan, jos olisin tajunnut ennenkuin meni siihen kuntoon ettei enää käynnisty millään.

Ehdotan kahta asiaa a) pyrit uudelleenkäynnistämään koneen ja b) kehität paremman varmuuskopiointistrategian kuin säilyttää tärkeitä tiedostoja läppärin C:asemalla.

Kohta a.

Jos läppäri ei suostuu käynnistämään, kokeile tätä kikkaa:

1. irrota koneen johdot, reitittimet, sähköjohdot, kaikki. Poista myös mahd. langattomien lisälaitteiden radiolähettimet, yms. Kaikki pois.

2. poista tietokoneesta akku.

3.  paina käynnistä/sammuta -nappia yhtäjaksoisesti noin minuutin ajan.

4. laita sähköjohto takaisin (ei vielä akkua tai mitään muuta!).

5. koita käynnistää kone normaalisti käynnistä/sammuta -napista.

Usein saat koneen toimimaan. Jos kone on Windows-laite, voin neuvoa miten voit tehdä viankorjauksia, joten saat ehkä vielä toimivan laitteen tuosta. Jos et ja haluat muutenkin hankkia uuden, sitten hävitä se kone.

Kohta b

Läppärin c:asemalle ei kannata varastoida mitään erityistä. Läppärit simahtavat ennemmin tai myöhemmin ja kaikki tiedostosi häviävät. Keksi siis parempi varmuuskopiointisysteemi. Melko simppeli on tälläinen: tee tietylle päivämäärälle (esim. 16.12.2018) kansio. Tallenna tuosta päivämäärästä lähtien kaikki tähän kansioon. Sopivin välein (viikko, 2 viikko, kuukausi) tallenna koko kansio pilvipalveluun ja ulkoiselle levyasemalle (USB-tikku tai muu). Tämän jälkeen avaa sillä päivämäärällä uusi kansio ja jatka samaan tapaan.

Jos kyse ei ole mistään valtavan tärkeistä tiedostoista, 2 kopsua riittää, joten voit hävittää aina varmuuskopsun muualle tehdessäsi sen läppäriltäsi tai tallentaa alunperin suoraan pilvipalveluun, jolloin koneelle ei jää mitään.

Jos kyse on tärkeistä säilytettväistä tiedostoista, paras on tehdä 3 kopsua, 1 pilvipalveluun, 1 ulkoiselle levylle, ja vielä yksi jonnekin muualle, eli ns. 3-2-1 järjestelmän mukaan.

Aina kun laitteen aikoo hävittää, pitää kuitenkin siirtää koneelta tietoja uudelle tietokoneelle ja hävittää kaikki koneella olevat tiedot (sun omat tiedostot eivät ole ainoa kama siellä).

Vierailija
5531/18574 |
16.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä voin tehdä kun uusi esimies syrjii?

Syrjintä ilmenee mm. niin, että sähköposteihin ei vastata, lomahakemuksia ei käsitellä, palkka maksettiin 2 viikkoa myöhässä (ja liian pienenä), työvälineitä ei saa.

Kollegoille ei tällaista ole tehty. En tunne uutta esimiestä "aikaisemmilta ajoilta", enkä ymmärrä mitä iloa kyseinen esimies tällaisesta saa.

Ohittaa tuollaiset lapsellisuudet. Kyseessä on kuitenkin noin kuusikymppinen mies.

Kyse ei ole lapsellisuuksista, vaan esimies tekee sinulle tahallaan kiusaa, jos olet ainoa, kenelle hän tekee näin. Jos siis muut saavat palkkansa ajallaan ja oikean suuruisena jne.

Jos et voi/ uskalla puhua pomolle suoraan, ota yhteys hänen esimieheensä tai jos teillä on jokin luottamusmies tms. Myös oma liittosi voisi auttaa, jos sellaiseen kuulut. Kenenkään ei kuulu hyväksyä minkäänlaista syrjintää.

Esimies rikkoo tuossa lainmukaisia työnantajan velvotteitakin. Firman kannalta kyse on siis virkavirheestä. Syrjintääkin on syytä epäillä, jos tuo käytös kohdistuu vain yhteen työntekijään.

Kerää heti kirjalliset todisteet kaikista esimiehen virheistä, että voit todistaa kantasi yrityksessä ja mahdollisen oikeudenkäynnin tullessa, jos asia siihen menee.

Sitä ennen laita vaatimus, jossa peräät viivästyskorkoa myöhään maksetusta palkasta. Tarkista työsopimuksesi ja mitä siinä sanotaan palkanmaksupäivästä.

Tarkista mitä sopimus puhuu lomista ja tarkista oletko saanut pitää vuosilomat oikein ja saanut palkassa siihen kuluvat palkat ja korvaukset.

Pyydä apua liitoltasi.

Vierailija
5532/18574 |
16.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotkut tuntuvat näkevän aivan punaista, kun puhutaan elämisestä "lasten ehdoilla". Ilmeisesti he ajattelevat, että se tarkoittaa, että lapset itse päättävät ja sanelevat ehdot. Haluan tietää, miten ihmiset yleensä ymmärtävät sanonnan.

Siis PEUKUTUSKYSYMYS: Mitä SINUN mielestäsi tarkoittaa "lasten ehdoilla"?

yläpeukku: Lasten päättämillä ehdoilla.

alapeukku: Lasten tarpeiden vaatimilla ehdoilla.

Vierailija
5533/18574 |
16.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko Harry Potterin äidin Lilyn sisko Petunia Lilyn isosisko vai pikkusisko?

Vierailija
5534/18574 |
16.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten tankataan auto?

Vierailija
5535/18574 |
17.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kun te akateemiset olette tunnetusti analyyttisiä, niin selittäiskö mulle joku konkreettisemmin miten se analyyttinen ajattelu sitten tapahtuu? Onko kyse vain siitä, että asiaa lähestytään mahdollisimman monesta/tarkoituksenmukaisesta näkökulmasta vai jotain vielä muuta?

Tätä kysyn tosissani. Olen ymmärtänyt, että vain akateemisesti koulutettu kykenee tämän kaltaiseen ajatteluun ja olisi kiinnostavaa tietää millaista tuo analyyttinen lähestyminen voi olla.

Öö, itse en ole akateeminen, mutta ajattelen analyyttisesti. Itse ajattelen asioita siis monelta kantilta ja omaa mielipidettäni uskaliaasti kyseenalaistaen. Olen jokusen kerran huomannut, että maailmassa on aika monta totuutta eikä niistä välttämättä mikään oikea. Ainakaan se minun.

Kiitos! Olen tuo tyhmien kyselijä. Juuri noin minäkin analyyttisyyden ymmärrän ja koen tätä työssänikin käyttäväni.

Kaipaisin vielä akateemisesti koulutetun ajatusta tästä. Liittyykö tähän analyyttiseen ajatteluun vielä jotain muuta?

Akateemisen koulutuksen läpikäynyt vastaa. Ei ole totta että analyyttiseen ajattelutapaan pystyisi vain akateemisen koulutuksen saanut. Akateeminen ja analyyttinen ovat kaksi eri asiaa. Voi olla hyvinkin huono ajattelemaan analyyttisesti vaikka olisi kuinka hyvin kouluttautunut.

Edellinen vastaaja sekoitti analyyttisen ja kriittisen ajattelutavan toisiinsa. Ajatellaan asiaa toki monelta eri kantilta mutta pysytään faktoissa ja jätetään musta tuntuu-jutut pois prosessista. 

Ongelma, joka tällaisesta ajattelusta tulee eteen(ellei kykene ymmärtämään sitä että asioissa on myös puolia jotka vaikuttavat vahvasti, mutta niitä ei pysty faktana toteamaan) on se, että joskus kaikki merkit "faktat" viittaavat yhteen vastaukseen, mutta silti ihminen vain tietää että hänen tulee valita joku muu vastaus kuin se. Inhimillisiä kysymyksiä ei  voi ratkaista ainoastaan tutkimustiedon pohjalta, ellei ole jotenkin autistinen, ja pidä väkisin kiinni tietystä tavasta ajatella, vaikka joissain tilanteissa toisenlainen ajattelu olisi hedelmällisempää.

Juu, mutta tässä kysyttiin analyyttisestä ajattelutavasta eikä siitä onko joku väärin tai oikein, inhimillinen tapa ajatella tms.  

Vierailija
5536/18574 |
17.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksihän media ei hiiskahdakaan Brysselin GCM-mellakoista? Iso rahako sanellut niin?

Vierailija
5537/18574 |
17.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voisiko joku selittää minulle selkokielellä, että mitä tarkoittaa jalkapallossa termi paitsio?

https://fi.wikipedia.org/wiki/Jalkapallon_s%C3%A4%C3%A4nn%C3%B6t#Paitsio

Siis: Se palloton pelaaja, joka hyökätessään on lähempänä vastustajan maalia kuin se, joka antaa hänelle syötön, on paitsiossa, jos lisäksi puolustajat eivät ehdi tähän tilanteeseen.

Koulun liikuntatunnilla huomaat tämän, kun siellä ei yleensä paitsioihin puututa: Joku kyttää ja odottelee vastustajan maalin luona, että joukkuekaveri syöttäisi hänelle ja hän voisi tuikata lähietäisyydeltä pallon kivasti maaliin. Tätä ei siis oikeissa peleissä hyväksytä, vaan kaverille vihellettäisiin paitsio.

Nyt täytyy olla vähän eri mieltä. 

Yksinkertaistettuna. Pelaaja on paitsiossa,  jos hänelle syötetään pallo ja hänen ja vastustajan maalin välissä ei ole kahta puollustavan joukkueen pelaajaa. Paitsio tilanne katsotaan pallon syöttöhetkestä ei vastaanottohetkestä.

Linkin takana on tarkempaa tietoa linkin takaa :) Eli vain hyökkäyalueella voi olla patsiossa. Kulmapotkusta tai rajaheitosta ei tuomita paitsiota. etc.. ja tietenkin se, että vertailukohta on päätyraja ei maali

Vierailija
5538/18574 |
17.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten tankataan auto?

Tarkista ensin onko autosi bensaluukku oikealla vai vasemmalla puolella. Aja sen jälkeen auto korttiautomaatin viereen niin että luukku osuu lähelle letkuja. Ihan vieressä ei tarvitse olla, vaikka joku puoli metriä "hajurakoa" on hyvä. Sammuta auto ja laita käsijarru päälle. Avaa bensaluukku ja sen alla oleva korkki (joissain autoissa tämä vaatii avaimen käyttöä). Mene automaatin luo ja seuraa ruudun ohjeita jotka alkavat useimmiten sanoilla "syötä kortti" tms. Mikäli sama ruutu/näppäimistö on käytössä kahdelle eri mittarille, laite pyytää sinua painamaan haluamasi mittarin numeron. Jos siis olet sihdannut autosi mittarin nro 5 kohdalle ja laite kysyy numeroa, painat 5. Kun olet lopussa naputellut pin-koodin ja kone on hyväksynyt sen ja pyytänyt ottamaan kortin pois, tulee ruutuun ohje tyyliin "aloita tankkaus".

Nyt nostat autoosi sopivaa polttoainetta antavan letkun telineestään pois, laitat sen metallisen kärjen auton tankkausaukkoon niin syvälle kuin se sovulla menee ja puristat kahvassa olevaa metallista liipaisinta niin että polttoaine alkaa virtaamaan. Polttoaineen virtauksen pystyy kuulemaan ja lisäksi näkemään automaatin näytössä pyörivistä numeroista. Jos syöttö tökkii eli katkeilee, koita pitää letkua eri asennossa tankkausaukkoon nähden ja paina liipaisin uudestaan pohjaan. Kun tankki on täynnä, syöttö katkeaa lopuksi automaattisesti. Nosta nyt tankkausletku takaisin paikoilleen, jolloin "laskutus" katkeaa ja ostoksen summa vahvistetaan maksujärjestelmässä ostokseksi. Sulje bensakorkki ja luukku. Jos haluat, voit vielä käydä ottamassa automaatilta kuitin. Tämä voi vaatia kortin syötön uudestaan laitteeseen.

(T. ihminen joka on kuullut että "kaikillehan tämä autokoulussa opetetaan" ja jolle opetusta ei tullut prätkä- eikä autokoulussa).

Vierailija
5539/18574 |
17.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko Harry Potterin äidin Lilyn sisko Petunia Lilyn isosisko vai pikkusisko?

Petunia oli Lilyn isosisko.

Vierailija
5540/18574 |
17.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos vauvan iho olisi palanut rakkuloille ja jossain vaiheissa päässyt pöpöjä elimistöön, vaikka vaippa alue. Tulehdus edennyt hitaasti.