Typerien ja nolojen kysymysten ketju---Kysy mitä vain, muut vastaavat ilman veetuilua.
Minä voin aloittaa. Voiko hierojalle mennä ilman lihasjumeja ihan vaan nautiskelemaan? Mitä hierojat ajattelvat pehmeälihaksisista hierottavistaan? "V...u mitä tääkin tuli mun aikaani tuhlaamaan"? Ja juu, tätä oon miettinyt jo vuosia.
Kommentit (18574)
Vierailija kirjoitti:
Mitä ap tarkoittaa?
Alkuperäinen postaaja.
Miten jonkin paikan koordinaateista pystyy laskemaan, miten kaukana se on pohjoisnavasta kilometreinä?
Jos lapsi on jatkuvasti sairas! Voisko syy olla rokotus? Kaverin lapsi on rokottamaton ja ei 5v ole ollut kipeä! Auttakaa
Voisiko joku selittää minulle selkokielellä, että mitä tarkoittaa jalkapallossa termi paitsio?
Vierailija kirjoitti:
Miten jonkin paikan koordinaateista pystyy laskemaan, miten kaukana se on pohjoisnavasta kilometreinä?
Yksi leveysaste on n. 111 km. Yksi leveysminuutti on n. 1,84 km. Eli jos koordinaattien leveystieto on vaikkapa 60° 27', lasketaan 60 x 111 km + 27 x 1,84 km.
Jokus esim. gps-laitteissa asteet ilmoitetaan desimaalimuodossa eikä minuuttien kera, jolloin äskeinen esimerkki olisi vain 60,4545 x 111 km.
Maastokartoissa voi olla omia koordinaattisysteemejään jolloin homma on vaativampaa.
Koska maapallo ei ole täysin pyöreä, leveysasteen matka vähän vaihtelee eri kohdissa: http://www.longitudestore.com/how-big-is-one-gps-degree.html
Vierailija kirjoitti:
Voisiko joku selittää minulle selkokielellä, että mitä tarkoittaa jalkapallossa termi paitsio?
https://fi.wikipedia.org/wiki/Jalkapallon_s%C3%A4%C3%A4nn%C3%B6t#Paitsio
Siis: Se palloton pelaaja, joka hyökätessään on lähempänä vastustajan maalia kuin se, joka antaa hänelle syötön, on paitsiossa, jos lisäksi puolustajat eivät ehdi tähän tilanteeseen.
Koulun liikuntatunnilla huomaat tämän, kun siellä ei yleensä paitsioihin puututa: Joku kyttää ja odottelee vastustajan maalin luona, että joukkuekaveri syöttäisi hänelle ja hän voisi tuikata lähietäisyydeltä pallon kivasti maaliin. Tätä ei siis oikeissa peleissä hyväksytä, vaan kaverille vihellettäisiin paitsio.
Vierailija kirjoitti:
Jos lapsi on jatkuvasti sairas! Voisko syy olla rokotus? Kaverin lapsi on rokottamaton ja ei 5v ole ollut kipeä! Auttakaa
Ei voi olla rokotuksesta johtuvaa.
Jotkut lapset vaan sairastelevat enemmän kuin toiset.
Syynä voi olla sairastamiselle alttiit geenit, huono tuuri, hengitysteiden ahtaus, luontaisesti huono vastustuskyky ym. Jotkut vanhemmat voivat suhtautua välinpitämättömästi lapseen ja antaa esim. tämän kulkea liian vähissä tai märissä vaatteissa ulkona, jolloin bakteerit ja virukset iskevät kylmettyneeseen kehoon helpommin. Myös huono ravinto tai heikko (käsi)hygienia voi lisätä osaltaan sairastelua.
Toisaalta monet ns. luonnonlapset, jotka ovat aina huonoissa vaatteissa ja pyörivät pitkin pihoja lähes koko valveillaoloaikansa, eivät koskaan sairastele. En kuitenkaan yhdistäisi tätä suoraan rokottamattomuuteen.
Suurin osa esim. flunssista on kuitenkin vain huonoa tuuria. Myös pienet lapset sairastavat paljon, jolloin tuntuu, että lapsi on aina kipeä.
Miten keskittyä kuuntelemiseen, kun tarkoitus on muistaa sanottu asia esim. opiskelussa. Ilman, että omat ajatukset änkee päälle.
Jospa Muh ik s en seu raa jat vain mat ki vat hä ntä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei voi olla rokotuksesta johtuvaa.
Jotkut lapset vaan sairastelevat enemmän kuin toiset.
Syynä voi olla sairastamiselle alttiit geenit, huono tuuri, hengitysteiden ahtaus, luontaisesti huono vastustuskyky ym. Jotkut vanhemmat voivat suhtautua välinpitämättömästi lapseen ja antaa esim. tämän kulkea liian vähissä tai märissä vaatteissa ulkona, jolloin bakteerit ja virukset iskevät kylmettyneeseen kehoon helpommin. Myös huono ravinto tai heikko (käsi)hygienia voi lisätä osaltaan sairastelua.
Toisaalta monet ns. luonnonlapset, jotka ovat aina huonoissa vaatteissa ja pyörivät pitkin pihoja lähes koko valveillaoloaikansa, eivät koskaan sairastele. En kuitenkaan yhdistäisi tätä suoraan rokottamattomuuteen.
Suurin osa esim. flunssista on kuitenkin vain huonoa tuuria. Myös pienet lapset sairastavat paljon, jolloin tuntuu, että lapsi on aina kipeä.
En tiedä, miten tieteellistä tämä on, mutta monella on tuntuma, että muutaman vuoden välein ihmiselle iskee kausi, että on "koko ajan" kipeänä. Flunssaa flunssan perään, esim. yhden talven ajan tai pidemmänkin aikaa. Siitä ilmeisesti saa vastustuskykyä sen verran, että sitten on taas muutaman vuoden terveempänä.
Jotkut eivät ole juuri koskaan kipeänä, ja sanovat, että se on terveellisen ruokavalion ansiota. Esim. VHH-ruokavalio on mainettaan luonnonmukaisempi ja ravitsevampi, eikä sisällä sokeria, joka on yksi merkittävä elimistöä rasittava asia.
Kaikkihan tietävät, että "Ilmaista lounasta ei ole". Mutta minä hömö en tajua, mitä sillä varsinaisesti tarkoitetaan. Tarkoitetaanko sillä, että lounas ei voi olla syöjälleen lopulta ilmainen, vai vain sitä, että joku siitä lounaasta joutuu maksamaan?
Vierailija kirjoitti:
Miten keskittyä kuuntelemiseen, kun tarkoitus on muistaa sanottu asia esim. opiskelussa. Ilman, että omat ajatukset änkee päälle.
Voi kuvitella kerrotun asian esim.tarinana päässään. Toki ei ehkä onnistu helposti matikassa tai sellaisessa.
Vierailija kirjoitti:
Kaikkihan tietävät, että "Ilmaista lounasta ei ole". Mutta minä hömö en tajua, mitä sillä varsinaisesti tarkoitetaan. Tarkoitetaanko sillä, että lounas ei voi olla syöjälleen lopulta ilmainen, vai vain sitä, että joku siitä lounaasta joutuu maksamaan?
Että jos vaikka joku tekee sinulle palveluksen näennäisesti ilman syytä ja pyytämättä siinä kohtaa mitään, yleinen elämänkokemus antaa olettaa, että hän haluaa sinulta vastineeksi kuitenkin jotain jossain kohtaa.
Tai jos vaikka saat ilmaisen näytteen tai sikahalvan tarjouksen, sen oikea hinta on piilotettu johonkin kytkyyn tai muuhun pakkotilaukseen.
"Jos se vaikuttaa olevan liian hyvää ollakseen totta, se todennäköisesti ei ole totta"
Tai varakas mies ostaa nuorelle naiselle jotain kallista, tai maksaa loman. Jossain kohtaa hän tulee odottamaan jotain vastineeksi.
Ison firman toimitusjohtaja vie poliitikkoja kustannuksellaan lapinmökille. Sitten sattumalta tulee jokin hänen hanke käsiteltäväksi.
Vierailija kirjoitti:
Joillakuilla auttaa keskittymiseen, että samalla näpertää käsillään jotakin. Esim. virkkaa, taittelee paperia, piirtelee. Itselläni ainakin toimii todella merkittävästi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joillakuilla auttaa keskittymiseen, että samalla näpertää käsillään jotakin. Esim. virkkaa, taittelee paperia, piirtelee. Itselläni ainakin toimii todella merkittävästi.
Itse piirrän samalla yleensä aiheeseen liittyvää, ihan anna vain kynän viedä, taikka väritän aikuisten värikirjoja silloin kun pitäisi ajatuksella kuunnella ja yrittää oppia.
Jos joudun tekemättä kuuntelemaan, niin alan heti "unelmoimaan" ja uppoan oman pääni sisään. Luennot on aivan tuskaa. Päällepäin näyttää, että ymmärrän ja kuuntelen, mutta todellisuudessa en ole kuunnellut puoleen tuntiin mitään.
Jo peruskoulussa opettajat valittivat, että ei saa piirtää vaan pitää keskittyä. Se ero oli esim. koetuloksissa kuitenkin selkeä: kun en ollut saanut piirtää tunneilla, koetulos 5 vs. kun sain piirtää, koetulos 7-9. Onneksi vanhemmat piti päänsä ja vanhempainilloissa sanoivat, että antakaa tytön piirtää, se nimenomaan auttaa opiskeluissa. Muistan yläasteelta, kun oli historian tunnilla joku asia, joka ei niin paljoa kiinnostanut. Piirsin "reaaliajassa" opettajan selostaessa historiaa aukeaman kokoisen kuvan kerrotusta ja sen avulla muistin kokeessa, että ahaa - piirsin tätä tikku-ukkoa kun tapahtui tämä asia x. Kerran en osannut kertoa sanoin, joten piirsin vastauksen kuvana. Se ei ollut ihan hyväksyttävä vastaus, mutta sain pisteitä siitä kuitenkin :D
Miksi amerikkalaisissa taloissa on vähintään oltava aina se 2-3 kylpyhuonetta ja mitä nämä kingsize-sängyt oikeastaan on käytännössä? Jos vertaa esim. suomalaisiin sänkyihin.
Katson tv:stä asuntojen metsästäjää ja siinä on nyt amerikkalainen perhe, joka etsii Euroopasta (Saksasta) vuokra-asuntoa. Ovat aivan kauhuissaan yhdestä kylpyhuoneesta.
Meidän mummo puhuu jostain miukumaukusta, nii mikä se on?
Vierailija kirjoitti:
Siriina kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mihin ja keille ne verorahat on oikein tarkoitettu?
Verorahat käytetään mm sosiaalihuoltoon, sairaanhoitoon, koulutukseen ja yleisiin hallintokuluihin.
Tähän veroasiaan liittyy mun kohdalla sellainen kysymys, että:
Olin määräaikaisella sopimuksella töissä, ja sain kasaan 26 viikkoa, joiden pohjalta liitto, johon liityin heti työsuhteen alettua, alkaa maksaa mulle ansiosidonnaista päivärahaa. En ole vielä hakenut sitä, vaan vasta joulukuun lopussa. Olen ilmoittautunut työttömäksi työnhakijaksi te-toimistoon heti määräaikaisen jälkeen.
Miten verotus menee ansiosidonnaisen kohdalla? Maksoin palkastani 11% veroa. Rinnastetaanko tämä päiväraha palkaksi? Sehän on noin 2/3 saamastani palkasta. Meneekö siitäkin sama prosentti? Pitääkö tilata uusi verokortti, koska kyse on etuudesta? Joskus aiemmin olin pelkällä työkkärin peruspäivärahalla, josta joutui maksamaan veroa noin 20%.
Minne pitää ottaa yhteyksiä?
Päiväraha lasketaan Veronalaisesta palkasta, palkasta maksettu vero ei siihen vaikuta. Verottomia korvauksia ei oteta mukaa. Eikä lomarahaa ja lomakorvausta. Ja tilaa uusi verokortti, muuten veroa menee 25 %. Voit katsoa päivälaskurilla arvion siitä, mitä tulet saamaan. Lisätietoa löytyy oman työttömyyskassasi sivuilta.
Kysymys 5: Olitko viattomampi lapsena vai nyt aikuisena?
ylänuoli = lapsena
alanuoli = aikuisena