Typerien ja nolojen kysymysten ketju---Kysy mitä vain, muut vastaavat ilman veetuilua.
Kommentit (18574)
Vierailija kirjoitti:
Onko eläimillä itsekuria? Eli saattavatko ne tietoisesti hillitä itseään niin että "kärsivät" nyt, jotta hyötyvät myöhemmin, vai tekevätkö ne aina niin kuin tunteet/vietit ohjaavat?
Vaikka ihmisten käsitys eläimistä, kuten sinunkin, perustuu ihmisten kulttuuriin eli kuvittellaan eläimet villeiksi ja hillittömiksi ikään kuin vastakohtana ihmisille, joiden oletetaan pystyvän itsehillintään ja harkintaan, näin ei oikeastaan ole.
Ihmiset kuvittelevat (kai Hollywood filmien perusteella) että petoeläimet esim. tappelisivat keskenään jatkuvasti jostain raadosta tai riistasta, koska eivät kykene hillitsemään itseään ja kun luonnossa muka vallitsee "viidakon laki".
Maailmalta tunnetaan esimerkkejä, joissa korpit menevät niinkin pitkälle että johdattavat susia raadoille, koska tarvitsevat jonkun hoitamaan paksun nahan repimisen, että korpit pääsevät aterioimaan. Suden syödessä raatoa, korpit eivät käy tavalliseen tapaan häiriköimään sutta raadolla, vaan odottavat nätisti vuoroaan.
Me ihmiset voimme sitten tulkita tämmöistä käytöstä "itsekuriksi" jos haluamme.
Vierailija kirjoitti:
Miksi kiusaajat kokee kiusaamisensa okna, mutta jos antaa takaisin edes kerran, niin se on ihan hirveä juttu?Ja sitten kiusaajaa pidetään uhrina ja takaisin antajaa esim. jonain "hulluna" tai v-mäisenä, koska puolusti itseään/toista.
Kiusaajilla on yleensä ongelmia esimerkiksi oman itsetuntonsa kanssa, mikä saa loukkaantumaan kun napauttaa jotakin takaisin. Tai sitten he näkevät itsensä niin täydellisenä, että loukkaantuvat jos heitä arvostellaan.
Ja tämä on muuten todella perseestä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi kiusaajat kokee kiusaamisensa okna, mutta jos antaa takaisin edes kerran, niin se on ihan hirveä juttu?Ja sitten kiusaajaa pidetään uhrina ja takaisin antajaa esim. jonain "hulluna" tai v-mäisenä, koska puolusti itseään/toista.
Kiusaajilla on yleensä ongelmia esimerkiksi oman itsetuntonsa kanssa, mikä saa loukkaantumaan kun napauttaa jotakin takaisin. Tai sitten he näkevät itsensä niin täydellisenä, että loukkaantuvat jos heitä arvostellaan.
Ja tämä on muuten todella perseestä.
Tämä on totta. Mietin vain kysyjää, että tarkoittiko hän, että takaisin antaminen on ihan kauheaa myös muiden kuin itse kiusaajan mielestä? Siinähän ei periaatteessa ole mitään järkeä. Reiluuden nimissä pitkäaikaiselle kiusaajalle kerran kunnolla takaisin antaminen olisi ihan oikein.
Toisaalta, moni ehkä ajattelee, ettei pitäisi alentua kiusaajan metodeihin, vaan olla zenmäisen tyyni ja esittää, ettei kiusaaminen tunnu missään, ja kiusaaja lopulta lopettaisi, kun ei saa toivomaansa reaktiota. Olen kyllä kuullut tapauksia, joissa takaisin antaminen on ollut tehokas keino lopettaa kiusaaminen.
Minusta mikä tahansa keino (joka nyt on vielä lain rajoissa) on hyvä keino, jos sen avulla kiusaaminen saadaan loppumaan.
Vierailija kirjoitti:
Kiusaajat käyttävät ihan mitä tahansa tekosyynä kiusaamiseen. En tiedä uskovatko itsekään oikeutuksiaan. Saattavat tehdä itse monia kurjia asioita vuosien ajan, mutta muistuttavat uhria vuosia jostain yhdestä asiasta, mitä tämä teki kauan sitten.
Olen erehtynyt katsomaan rant-videoita, joissa tubettaja haukkuu muita tubettajia lyttyyn ja pilkkaa heitä korostaen uhrinsa ns. vikoja, vaikka hänen omat sanansa ovat paljon pahempia. Tekee pahaa lukea noiden videoiden kommentteja, jossa ranttaajaa vain ylistetään. Oma kysymykseni onkin: mikseivät ihmiset yleensä ottaen pidä rant-videoita kiusaamisena vaan harmittomana viihdykkeenä?
Vierailija kirjoitti:
Jos omistan kiinteistöstä (esim. kerrostaloasunto) 10% ja sisareni 90%, voiko voiko sisareni myydä asunnon ilman suostumustani, koska hän omistaa isomman osan kuin minä?
Pikainen googlaus sanoo, että ei
https://www.minilex.fi/a/asunto-osakkeen-yhteisomistus
Ja kannattaa muistaa, ettämkerrostaloasunnot on ylernsä asuntoosakkeita. Eli omistaja omastaa osakkeet, jotka oikeuttaa asunnon hallussapitoon. Ei sius omisteta sitämasuntoa.
Joten siskosi voi myydä omat osakkeensa halutessaan.
Vierailija kirjoitti:
Onko kännyköiden aika nyt ohi?
Jos kännylällä tarkoitetaan puhelinta, jossa ei ole älypuhelinominaisuuksia, niin voidaan sanoa että melkein. On kuitenkin vielä paljon ihmisiä, jotka haluavat käyttää perusmatkapuhelinta, joten kännyköiden aika jatkunee jonkin aikaa.
Roskapuristin. Kierrätyspisteessä on pahville ja kartongille iso puristin, mihin pahvia voi laittaa koneen molemmin puolin olevista aukoista. Ohjeissa sanotaan, että paina napista puristin päälle kun olet laittanut pahvit koneeseen. Kysymys kuuluu: voiko seuraava kierrättäjä laittaa pahvia aukkoon vaikka kone olisi käynnissä? Jurnuttaa hirveän kauan ennen kuin lopettaa. Voiko puristin menä jumiin jos syytää puristinosan väärälle puolelle tavaraa?
Mitä Aladdin-elokuvassa Aladdin tarkoittaa, kun sanoo, että joka päivä ei näe hevosta, jolla on kaksi takamusta? Siis tarkoittaako se, että joka päivä ei näe hevosta, jonka selässä on joku?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi Onnenpyörä-ohjelmassa vokaalit ostetaan? Miksei kaikkia kirjaimia vain voi arvata pyörää pyöräyttämällä?
Olisi liian helppoa, jos kaikki kirjaimet voisi arvata pyörittämällä pyörää.
Brasilialaisessa versiossa vokaaleja ei osteta, vaan kaikki kirjaimet voi arvata pyörittämällä. Mistähän johtuu? Olen katsonut videoita Youtubessa tästä versiosta. Nimi on Roda a roda, joten jos haluatte varmistua, että puhun totta, käykää katsomassa.
Luin tekstiä, jossa kerrotaan miesten ja naisten luurangon eroista. Olen itse nainen, mutta minuun täsmää enemmän miehiin liittyvät kohdat.
https://tieku.fi/ihminen/elimisto/miten-luurangon-sukupuoli-maaritellaan
Jos kuolisin ja minusta löytyisi vain pääkallo, niin olisiko mahdollista, että joku tutkija päättelisi virheellisesti, että se kuuluu miehelle?
Minkä ikäiseksi pitää vähintään elää, että ei voida enää puhua ennenaikaisesta kuolemasta?
Vierailija kirjoitti:
Voiko uberin tilata suoraan Helsingin päärautatieaseman pääovelle, jos ei, niin missä lähin paikka? Olen nähnyt normi takseja siinä vasemmalla, mutta ei kai uber siihen tule...#ekakerta
Eivät mielellään tule paikkoihin jossa ovat näkösällä. Jos tulevat niin pitää mennä istumaan etupenkille, että taksit ja poliisit luulevat kaverin tulleen hakemaan. Tilatessa sanovat, yleensä, että voiko noutaa jostain rauhallisemmasta paikasta.
Vierailija kirjoitti:
Kiusaaja ei yleensä ajattele olevansa kiusaaja. Kiusaajan mielestä kiusattu on tosiaan hullu, v-mäinen, tyhmä, ärsyttävä, outo, inhottava, kiusaaja tai muuta vastaavaa. Ja kohtelee sitten kiusattua sen mukaan. Joskus myöhemmin kiusaaja saattaa miettiä asiaa ja tajuta ettei se kiusaamansa hyypiö ollut oikeasti mikään paha tyyppi ja siis tajuta itse olleensa kiusaaja, muttei läheskään aina. Suurin osa ihmisistä on ollut tai parhaillaankin kiusaavat jotakuta, mutta eivät pidä sitä kiusaamisena koska kohde on jotenkin ansainnut huonon kohtelunsa.
Miksi jotkut ripsienpidennyksiä käyttävät ei laita ripsiväriä alaripsiin tai ottaa sellaiset epäluonnollisen näköiset pidennykset?
Vierailija kirjoitti:
Mitä Aladdin-elokuvassa Aladdin tarkoittaa, kun sanoo, että joka päivä ei näe hevosta, jolla on kaksi takamusta? Siis tarkoittaako se, että joka päivä ei näe hevosta, jonka selässä on joku?
Voisin veikata, että se tarkoittaa ettei ratsailla oleva ole mitään ilman hevostaan, eli on riippuvainen siitä, tai sitten ihan vaan kuittailuna. Onhan niillä heposilla aika iso takalisto.
Miksi joidenkin nettisivujen virhesivut näyttävät kävijälle tämän ip-osoitteen?
Jos kuntosalin ryhmäliikunnan ohjaajilla on useampi ryhmätunti päivässä, niin käyvätkö he suihkussa useamman kerran päivän aikana? Vai pyyhitäänkö vain pikaisesti hiet otsalta ja ehkä vaihdetaan paita ennen seuraavaa jumppatuntia?
Miksi Kokoomuksen ja SDP:n hallitusta sanotaan juuri sinipunahallitukseksi? Eikö se voisi yhtä hyvin olla punasinihallitus? Entä voisiko SDP:n ja Keskustan hallituksen nimi olla jokin muu kuin punamultahallitus? Eli että alkaisi viher ja loppuisi jollain sosiaalidemokraatteihin liittyvällä sanalla.
Mikä oikein vaivaa ihmistä, joka muistaa yhä noin 25 vuoden jälkeen sen, kun minä kerran myöhästyin koulusta ja aina minut nähdessään jaksaa muistuttaa minua siitä? Kyseessä on siis luokallani aikoinaan ollut oppilas, joka aina joskus tulee minua vastaan esim. kaupassa tai kadulla ja sanoo aina, että "Mitä se Mattimyöhäinen tietää tänään, muistatko kun silloin kerran myöhästyit koulusta". Hän tietää sitä paitsi hyvin, että syy myöhästymiseen ei ollut minussa koska hän myöhästyi itsekin sinä päivänä saman syyn vuoksi kun minä ja myöhästeli muutenkin lähes joka päivä tahallaan. Eli minulla olisi paljon enemmän syytä muistuttaa häntä jatkuvista myöhästelyistä kuin hänen minua yhden myöhästymisen takia. Voiko syynä olla kenties se, että minä olin mallioppilas, hyvä koulussa ja ainakin jollain tapaa opettajien lellikki, jonka myöhästyminen eli sen vuoksi erityinen tapaus koska en muuten myöhästellyt koskaan?