Typerien ja nolojen kysymysten ketju---Kysy mitä vain, muut vastaavat ilman veetuilua.
Minä voin aloittaa. Voiko hierojalle mennä ilman lihasjumeja ihan vaan nautiskelemaan? Mitä hierojat ajattelvat pehmeälihaksisista hierottavistaan? "V...u mitä tääkin tuli mun aikaani tuhlaamaan"? Ja juu, tätä oon miettinyt jo vuosia.
Kommentit (18570)
Mitä taitoluistelijat tekevät käytetyille puvuilleen? Tietty joku olympavoittajan puku voi mennä johonkin museoon, mutta ne muut? Joka vuosi tai vähintään joka toinen vuosi jokaisella on kaksi eri kilpailupukua, jotka muuttuvat ohjelman muuttuessa. Jotkut jopa saman ohjelman pitäessään saattavat kuitenkin vaihtaa puvun.
Vierailija kirjoitti:
Miksi monet kyselevät asioita palstoilla vaikka joku voi antaa (tahallaan) väärää tietoa?
Koska yleensä se väärä tieto oikaistaan. Minun kaltaiset besserwisserit sitten vielä varmuudeksi linkittävät jonkun luotettavan lähteen, jos sellaisen löytävät.
Vierailija kirjoitti:
Miksihän besserwisserit luulevat olevansa älykkäitä?
Älykkyys on laaja käsite. jos tietää jostain asiasta paljon, saattaa alkaa kuvitella itseään todellisuutta älykkäämäksi. Tai jos pärjää jossain nettitestissä, se saattaa antaa älystä väärän kuvan.
Kun sanotaan, että joku on tietyn oloinen esim. järkevän oloinen, iloisen oloinen. Niin tarkoittaako se henkilön olevan sitä oikeasti vai henkilö näyttää siltä, mutta ei välttämättä ole sitä?
Voiko anemiaan kuolla? Muistelen, että näyttelijä Brittany Murphyn yksi kuolinsyy oli anemia. Itsekin olen aneeminen, mutta en ole koskaan pitänyt hengenvakavana.
Vierailija kirjoitti:
Kun sanotaan, että joku on tietyn oloinen esim. järkevän oloinen, iloisen oloinen. Niin tarkoittaako se henkilön olevan sitä oikeasti vai henkilö näyttää siltä, mutta ei välttämättä ole sitä?
Minusta jonkin oloinen tarkoittaa sitä, että on saanut ihmisestä tietynlaisen vaikutelman, mutta ei tunne/tiedä tarpeeksi hyvin, jotta voisi suoraan sanoa, että se ihminen on sellainen. Kun joku on esim. iloisen/järkevän oloinen, niin hän siis ainakin vaikuttaa iloiselta/järkevältä, mutta tarkemmin tutustuessa mielipide voisi muuttuakin.
- No mitäs pidit Maurista?
- Ihan mukavan ja fiksun oloinen.
Vierailija kirjoitti:
Miksi monet kyselevät asioita palstoilla vaikka joku voi antaa (tahallaan) väärää tietoa?
Siinäpä se. Joskus väärä ja virhellinen tietokin voi olla portti oikean tiedon lähteille
Miten yleistä on, että älykkyysosamäärällä 90 varustettu ihminen on käytännössä fiksumpi kuin älykkyysosamäärällä 110 varustettu ihminen?
Käytännössä fiksumpi = toimii järkevämmin eli tekee kannattavampia päätöksiä, hallitsee elämäänsä paremmin jne.
Miksi suomalaiset tietävät Ruotsista enemmän kuin ruotsalaiset Suomesta?
Voiko uberin tilata suoraan Helsingin päärautatieaseman pääovelle, jos ei, niin missä lähin paikka? Olen nähnyt normi takseja siinä vasemmalla, mutta ei kai uber siihen tule...#ekakerta
Mistä johtuu, että on vaikea ylläpitää perusrutiineja? Siis päivittäisiä asioita kuten hampaiden harjaus, suihkussa käynti, ajoissa nukkumaan meneminen, liikunnan harrastaminen ja säännölliset ruoka-ajat.
Noiden pitäisi olla itsestäänselvyyksiä, jotka toimivat elämän peruspilarina, ja varsinaisen vaivannäön pitäisi kohdistua muihin asioihin. Mutta kun kaikki vaiva menee rutiineihin, niin mihinkään muuhun ei pystykään. Tuntuu, että joudun kohdistamaan lähes kaikki voimani ja itsekurini rutiineihin, ja välillä en jaksa niitäkään. Tätä menoa en varmaan koskaan ehdi yltää millekään sen "korkeammalle" suoritustasolle, koska en ole rutiinitasollakaan riittävä.
Miten nuo rutiinit saisi automatisoitua? Eli tehtyä niin, ettei tarvitsisi edes ajatella niitä, koska nähtävästi niiden ajattelukin on jo liian uuvuttavaa.
(Toivoisin jotain muita neuvoja kuin hoidon tai lääkityksen hankkiminen, koska en tekisi niin kuitenkaan.)
5538 jatkaa: Olen joutunut opettelemaan rutiinit itse, koska lapsuudessani ne eivät olleet tapana. En ole siis KOSKAAN ollutkaan hyvä hoitamaan niitä. Eli ei ole tapahtunut mitään, mikä olisi heikentänyt tuota kykyä, vaan tuo rutiinien saaminen helpoksi on ollut ikuinen projekti.
Vierailija kirjoitti:
5538 jatkaa: Olen joutunut opettelemaan rutiinit itse, koska lapsuudessani ne eivät olleet tapana. En ole siis KOSKAAN ollutkaan hyvä hoitamaan niitä. Eli ei ole tapahtunut mitään, mikä olisi heikentänyt tuota kykyä, vaan tuo rutiinien saaminen helpoksi on ollut ikuinen projekti.
Ymmärrän. Ei opetettu kotona, joten nyt aikuisenankin ovat vaikeita.
Jos määritellään sana rutiini, niin se on "toistuva, vakiintunut tapa". Vaikuttaa siis siltä, että jos toistat jotain tapaa mielellään joka päivä samaan aikaan tai samassa tilanteessa, jonkun ajan kuluttua siitä tulisi rutiini, eikä sitä tarvitse erikseen enää ajatella ja aikatauluttaa.
Tee aamurutiineista ja niiden aikataulusta huonetaulu, jota seuraat. Pidä taulun vieressä värillisiä kivoja tarroja. Joka kerta kun saat aamutoimen tehtyä taulun mukaan, saat kiinnittää siihen valitsemasi tarran.
Tämä toimii yleensä 4-vuotiaille, joten luulisi toimivan sullekin.
Vierailija kirjoitti:
Laitetaanko joka leikkauksessa jossa nukutetaan potilaalle hengitysputki?
Riippuu tehtävästä leikkauksesta. Jos kyseessä on ns humautuksessa tehtävä muutaman minuutin operaatio, potilaan hapensaanti turvataan pelkällä happimaskilla ja käsiventilaatiolla. Mutta jos leikkaus on yhtään pidempi ja potilas on tarkoitus kytkeä hengityskoneeseen, laitetaan potilaalle myös hengitysputki, joka voi olla intubaatioputki tai kurkunpäämaski (eli LMA).
Laittakaa verhot ikkunan eteen niitä saa Anttilasta.
Niitä verhoja.
Vierailija kirjoitti:
Miksi suomalaiset tietävät Ruotsista enemmän kuin ruotsalaiset Suomesta?
Koska Ruotsi on suomalaisille merkittävämpi valtio, kun Suomi ruotsalaisille.
Teemme sinne enempi matkoja kun he tänne. Lisäksi monella suomalaisella on sukulaisia Ruotissa, johtuen 1970 sinne muuttaneista suomalaisista.
Todennäköisesti Virolaiset tietävät enempi Suomesta kuin suomalaiset Virosta.
Voiko "kylmät" ja "lämpimät" värit ilmaista jollain muulla termillä? Onko kyse esim. värikylläisyydestä?
https://www.leipatiedotus.fi/materiaalit/testit/kuitutesti.html
Naurahdin tuolla sivulla tälle kohdalle: "Kuudesta viipaleesta ruisleipää tai -näkkäriä saat jo 18 g kuitua, mikä on 2/3 päivän tarpeesta. " Leipä on minusta ok, mutta on silti aika turhauttavaa tietää, että edes kuusi viipaletta ei riitä kaikkeen kuituun. Syökö ihmiset muka oikeasti noin paljon leipää?! Minulla kestää se pienin minikokoinen ruisleipäpakettikin yleensä useamman päivän, ja siinä on vain 8 viipaletta.
Kysymys teille:
Paljonko syöt leipää keskimäärin päivässä?
ylänuoli = yli 5 viipaletta
alanuoli = 0 - 5 viipaletta
Vierailija kirjoitti:
Voiko anemiaan kuolla? Muistelen, että näyttelijä Brittany Murphyn yksi kuolinsyy oli anemia. Itsekin olen aneeminen, mutta en ole koskaan pitänyt hengenvakavana.
Voi kuolla. Riippuu anemian tasosta. Lievä aneemisuus yleensä vaikuttaa lähinnä jaksamiseen, mutta vakava anemia lisää kuoleman riskiä.
Mikä se HitMixillä soiva englanninkielinen biisi on, missä lauletaan jotakuinkin "jäkkääleloo jäkkeleelo..."?