Typerien ja nolojen kysymysten ketju---Kysy mitä vain, muut vastaavat ilman veetuilua.
Minä voin aloittaa. Voiko hierojalle mennä ilman lihasjumeja ihan vaan nautiskelemaan? Mitä hierojat ajattelvat pehmeälihaksisista hierottavistaan? "V...u mitä tääkin tuli mun aikaani tuhlaamaan"? Ja juu, tätä oon miettinyt jo vuosia.
Kommentit (18370)
Olisi kiva nähdä jonkun tekemä luomus dinosauruksista höyhenpeitteisinä. Eivät olisi varmaan yhtä pelottavan näköisiä?
Kylmäjalka kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kylmäjalka kirjoitti:
Saako sukkia pitää jaloissa nukkuessa? Minulle on sanottu, että ei saa, mutta jalkojani paleltaa usein mennessäni nukkumaan nyt, kun ilmat ovat alkaneet viilentymään.
Miksei saisi pitää? Tottakai saa jos haluaa. Kuka sinulle on sanonut ettei saa, ja miten hän on asian perustellut?
Eräs sukulainen sanoi minulle joskus jotain sellaista, että veri ei kierrä jaloissa yhtä hyvin kun käyttää sukkia kuin silloin kun niitä ei käytä ja siksi nukkuessa pitää jalkojen olla paljaana. Hän myös mainitsi, että ihmisen on oltava mahdollisimman paljon ilman sukkia, että hiki pääsee haihtumaan jaloista mitä ei tapahdu sukkia käyttäessä.
Jos sukat kiristävät, ne varmasti haittaavat jossain määrin verenkiertoa. Ne "mummon kutomat" villasukat taas ovat niin löysät että ne eivät kiristä millään tavalla. Hien haihtumistarve taas liittyy kehon tarpeeseen päästä ylimääräisestä lämmöstä eroon. Jos jalkasi palelevat, ne tarvitsevat päälleen esim. juurikin villasukat.
Kylmäjalka kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kylmäjalka kirjoitti:
Saako sukkia pitää jaloissa nukkuessa? Minulle on sanottu, että ei saa, mutta jalkojani paleltaa usein mennessäni nukkumaan nyt, kun ilmat ovat alkaneet viilentymään.
Miksei saisi pitää? Tottakai saa jos haluaa. Kuka sinulle on sanonut ettei saa, ja miten hän on asian perustellut?
Eräs sukulainen sanoi minulle joskus jotain sellaista, että veri ei kierrä jaloissa yhtä hyvin kun käyttää sukkia kuin silloin kun niitä ei käytä ja siksi nukkuessa pitää jalkojen olla paljaana. Hän myös mainitsi, että ihmisen on oltava mahdollisimman paljon ilman sukkia, että hiki pääsee haihtumaan jaloista mitä ei tapahdu sukkia käyttäessä.
Sukulaisesi on totaalisen väärässä.
Tieteellisen tiedon perusteella on täysin järkevää käyttää yösukkia. Perustuu siis kehon lämmönsäätelyjärjestelmään. Järjestelmä toimii päivällä niin että ylläpitää normaalia kehonlämpöä, mutta illalla keho alkaa pudottaa lämpöä, koska alahisempi kehon lämpö valmistaa ihmistä uneen.
Moni kuitenkin herää, jos on nukkuessa liian kylmä tai kuuma. Joillakin jalat ja kädet voivat nimittäin viilentyä liikaa iltasella. Yösukat auttavat kehoa pitämään lämpötilan tasaisena eli jalat eivät palele liikaa. Sukkia käyttävä ihminen nukahtaa usein 15 minuuttia nopeammin kuin sukaton ja hän luultavasti heräilee vähemmän paleluun kuin sukaton.
Yöllä kannattaa tietenkin pitää 100% puuvillasukkia, jotka hengittävät ja ovat muutenkin mukavat ja kiristämättömät. Jos oikein palelee, sitten vanhat kunnon villasukat ovat ihanat.
Olet saanut virallisesti luvan pitää yösukkia, ole hyvä!
Vierailija kirjoitti:
Olisi kiva nähdä jonkun tekemä luomus dinosauruksista höyhenpeitteisinä. Eivät olisi varmaan yhtä pelottavan näköisiä?
Eipä tartte nähdä taiteilijan kuvitelmaa, vaan olemassa on dinon fossiili, jossa on vielä höyheniä pikkaisen jäljellä, kyllä tästä jonkin käsityksen saa:
http://www.thehansindia.com/posts/index/Hans/2015-11-03/Dinosaur-fossil…
Jos lehdessä on ilmoitus vuokra-asunnosta ja soittaa sinne esittääkseen asunnosta kysymyksiä, niin pitääkö siinä alussa sanoa nimensä? Onko outoa jos nimen sanoo, vaikka toinen ei tee sillä tiedolla mitään eikä todennäköisesti tunne minua enkä minä häntä? Toisaalta onko outoa, jos nimen jättää sanomatta, jos se on tapana? Onko se siis tapana?
Vierailija kirjoitti:
Jos lehdessä on ilmoitus vuokra-asunnosta ja soittaa sinne esittääkseen asunnosta kysymyksiä, niin pitääkö siinä alussa sanoa nimensä? Onko outoa jos nimen sanoo, vaikka toinen ei tee sillä tiedolla mitään eikä todennäköisesti tunne minua enkä minä häntä? Toisaalta onko outoa, jos nimen jättää sanomatta, jos se on tapana? Onko se siis tapana?
Kyllä on tapana sanoa nimensä aina puhelun alussa. Numerotiedustelussa en välttämättä sano, muuten sanon aina. Kuulostaa oudolta aloittaa puhelu ilman alkutervehdystä.
Itse sanon usein nimeni tosi nopeasti: "No tässön xxx xxx hei" ja sitten kerron asiani. Jos nimi on puhelussa tärkeä, sanon hieman hitaammin, mutta lähes aina se pitää kuitenkin toistaa jossain vaiheessa.
Vierailija kirjoitti:
Itse asiassa uskon monienkin psykiatristen sairauksien olevan pohjimmiltaan mukautumista vaikeisiin oloihin ja että niistä on alun perin ollut hyötyä esim. lapsuudessa tai nuoruudessa. Ne voivat olla muyös yhteisöä hyödyttäviä ominaisuuksia. Esimerkiksi lievän masennuksen kaltainen käyttäytyminen kohdistaa voimavarat vaikeissa oloissa itselle tärkeisiin asioihin ja omiaan kuuleva joutuu keskittymään ympäristön ääniin ja näkymiin ja herkistyy vaaroille, mistä on vaarallisessa ympäristössä valtava hyöty koko yhteisölle. Siksi tällaisia ihmisiä on maailmassa suunnilleen frekvenssillä yksi per yhteisö.
No ainakin dissosiatiivisessa identiteettihäiriössä noin on (toivottavasti suomensin oikein). Ihminen on kokenut jotain todella traumaattista lapsuudessaan, usein seksuaalista hyväksikäyttöä ja/tai väkivaltaa, ja psyyke ei kestänyt sitä, joten kehittymisvaiheessa ollut persoonallisuus on pirstaloitunut ja syntyy "eri persoonallisuuksia". On ollut todella mielenkiintoista kuunnella tätä sairastavien kertomuksia siitä, miltä se tuntuu. Painottavat, että jokaisen "alter"in tavoitteena ja tehtävänä on suojella sitä "pääpersoonaa". (Sori, en tiedä oikeita suomenkielisiä termejä, "host" oli se "pääpersoona" eli kuka ihminen ns. oikeasti on nimeltään ja ns. sivupersoonia kutsuivat nimellä "alter".) Youtubesta löytyy, DID tai Dissociative Identity Disorder.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuleeko tyttökissoille tai -koirille jotain kuukautisvuotoa? Jos tulee, kuinka usein? Jos on steriloitu, tuleeko sitten?
Tyhmä kysymys, mutta tätä olen miettinyt kauan...
Kissoilla ei ole kuukautisvuotoa, koska koiraan peniksessä on väkänen, joka irrottaa valmiin munasolun. Ovulaatio tapahtuu siis kätevästi vain yhdynnän yhteydessä eikä yhtäkään munasolua mene "hukkaan". Tämän vuoksi naaraskissa suuttuu koiraalle yhdynnän yhteydessä ja yrittää usein raapaistakin. Onnistunut yhdyntä vähän kirpaisee.
Miksi monilla muilla nisäkkäillä on kuukautiset? Eikö ole resurssien tuhlausta heittää munasoluja hukkaan? Terveisin kuukautisiin kyllästynyt!
Tämä riippuu myös siitä, miten todennäköistä yhdyntä lajilla on. Esim. monogamisilla ihmisapinalajeilla kuukautiset voivat aivan hyvin olla tasaisin väliajoin, esim. kerran kuussa, kun niitä yhdyntöjä olisi muutenkin paljon. Monogamisuuden taas määrittää esimerkiksi välittäjäaineet, jotka luovat tunteen yhteenkuuluvuudesta ja kiintymyksestä. Tätä on siis myös eläimillä, ihminenkään ei ole poikkeus. Ne ihmiset, joilla on tietty muoto näistä välittäjäaineista, kiintyvät samaan kumppaniin ja ovat monogamisia. Osa ei kiinny. Luonnossa mokemmat strategiat ovat ihmisellä olleet yhtä hyviä tuottamaan jälkeläisiä ja molemman tyypin ihmisiä on olemassa. Monilla eläimillä toinen tyyppi saattaa olla lähes kadonnut pooulaatiosta, mikäli se ei saa kasvatettua tarpeeksi jäljeläisiä aikuiseksi. Esim. joutsenilla monigamisuusprosentti on hyvin korkea. Molempien emojen työpanos vaaditaan, joten kiintymyksestä on hyötyä. Ihmisellä lasta ivat lisäksi hoitaneet suku ja yhteisö, joten myös vähemmän kiintyvillä on ollut mahdollisuus saada yhtä paljon lapsia aikuiseksi.
Ja tämä kiintymys on siis eri asia kuin rakkaus. Kiintymys sitoo yhteen ainakin yhdeksi lisääntymiskaudeksi. Monilla lajeilla loppuelämäksi. Sitä ylläpidetään hoitamalla parisuhdetta esim.linnuilla sukimalla.
Tämä selittäisi, miksi seksi synnyttää kiintymystä, ja kuherruskuukauden sokea huuma tyypillisesti kestää kaksi vuotta.
Jos unohtaa onnitella toista ihmistä hänen syntymäpäivänään, niin onko nolompaa ja tökerömpää jättää sitten onnittelematta kokonaan vai onnitella myöhässä?
Vierailija kirjoitti:
Onko vuokratontista mitään plussaa asunnon omistajan kannalta?
Omalla tontilla tai vuokratulla tontilla olevilla asunnoilla ei hinnassa ole useinkaan suurtakaan eroa. Miksi ihmeessä siis kannattaisi maksaa vuokraa jos suht samalla hinnalla saa oman tontin?
Yleensä samassa kunnassa ei saa samalta alueelta tonttia yhtä halvalla kuin vuokratonttia. Vuokran hinta tulee tontin hintaiseksi vain ehkä 15 vuoden kuluessa. Jos ei halua heti maksaa tontin hintaa, ottaa vuokratontin.
Toinen asia on, että jotkut kunnat eivät edes luovuta kuin vuokratontteja joillakin halutuilla alueilla, tai eivät lainkaan. Voi olla, että haluamallaan alueella ei ole muita kuin vuokratontteja.
Joissakin kunnissa vuokratontin saa myöhemminkin ostaa omaksi, joissakin ei.
Rakennusliikkeet toisinaan eivät osta tonttia, jolloin voivat myydä asunnot sen verran halvemmalla. Ostaja ei ehkä tule ajatelleeksi, että maksaa sitten vuokraa vastikkeessa.
Kunnalle vuokratontti on sikäli hyvä, että vuosikymmenien päästä se tuo edelleen vuokratuloa. Lisäksi kunnan on helpompi kaavoittaa omistamaansa maata.
Hieman autistinen kirjoitti:
Jos unohtaa onnitella toista ihmistä hänen syntymäpäivänään, niin onko nolompaa ja tökerömpää jättää sitten onnittelematta kokonaan vai onnitella myöhässä?
Tarkoitus on antaa toiselle tunne, että häntä on ajateltu ja muistettu. Jos sanoo parin päivän päästä "hei onneksi olkoon, sulla olikin synttärit pari päivää sitten!" hän tuskin kokee sitä tökerönä.
Vierailija kirjoitti:
Puhelun alussa sanotaan nimi, jotta toinen tietäisi, kenen kanssa puhuu. Joten totta kai se sanotaan aina, ja selkeästi. Jos puhutte uudelleen toisen kerran, tai lähetät hänelle sähköpostia, hän tietää yhdistää puhelun ja postin samaan ihmiseen.
Olen virastossa töissä, ja usein ihmiset kysyvät jotain esittelemättä itseään. Se on aina yhtä huonokäytöksistä, ja antaa ihmisestä töykeän vaikutelman.
Jos ihminen on aikuisena lyhytkasvuinen, niin onko hän sitä heti syntyessään vai voiko olla niin, että hän syntyy ns. "normaalikokoisena", mutta kasvu hidastuu myöhemmin ja hän jää ikäisiään jälkeen kasvussa ollen sitten lyhytkasvuinen? Ajattelin vain, kun eräs sukulaiseni on lyhytkasvuinen ja hän syntyi melko pienikokoisena, alle 2 kilon painoisena täysiaikaisen raskauden jälkeen eli hän on ollut pienikokoinen alusta asti.
Vierailija kirjoitti:
Jos tulee esim kolari ja tulee ruumiita, millä autolla ne ruumiit haetaan pois? Entä jos on esimerkiksi ns. raajat irronneet? Pakataanko ne mukaan jotenkin ja mikä silloin on oikea osoite?
Vainajat viedään ruumisautolla. Ambulanssi ottaa kyytiin vain eläviä.
Onnittelisin myöhässä. Itse olen tosi huono muistamaan syntymäpäiviä ajallaan *nolottaa*
Vierailija kirjoitti:
Jos ihminen on aikuisena lyhytkasvuinen, niin onko hän sitä heti syntyessään vai voiko olla niin, että hän syntyy ns. "normaalikokoisena", mutta kasvu hidastuu myöhemmin ja hän jää ikäisiään jälkeen kasvussa ollen sitten lyhytkasvuinen? Ajattelin vain, kun eräs sukulaiseni on lyhytkasvuinen ja hän syntyi melko pienikokoisena, alle 2 kilon painoisena täysiaikaisen raskauden jälkeen eli hän on ollut pienikokoinen alusta asti.
https://www.lyhytkasvuiset.fi/tietopankki/
Kyllä lyhytkasvuisuus on ihan synnynnäinen ominaisuus. Tuossa linkissä on hyvä ja helppolukuinen selostus aiheesta.
Siriina kirjoitti:
Onnittelisin myöhässä. Itse olen tosi huono muistamaan syntymäpäiviä ajallaan *nolottaa*
Kovin paljoa myöhässä en ainakaan itse kehtaa onnitella. Siksi en pidä sanonnasta "Parempi myöhään kuin ei milloinkaan", koska se mielestäni antaa ymmärtää, ettei ole väliä, kuinka paljon myöhästyy. Muutama päivä synttäreiden jälkeen on vielä ok onnitella, mutta ei enää kuukauden päästä. Töistä voi myöhästyä joitain minuutteja tai painavasta syystä enemmän, mutta tuskin kannattaa tulla, jos työaikaa on jäljellä enää tunti tai pari, vaan ottaa esim. palkaton vapaa.
Mitä ihmettä tapahtuu naisille kun 50v lähenee?
Tälläkin hetkellä mun fb-feedissäni on 8 viidenkymmenen molemmin puolin olevaa naista jotka tekee päivityksiä ahdistuksistaan, paniikkihäiriöistään, masennuksesta, mielialamuutoksista jne.
Siis et heillä on tuore diagnoosi moisiin.
Uskaltaako tässä ite enää vanheta jos samoin tein saa jonkun diagnoosin?
Vierailija kirjoitti:
Mitä ihmettä tapahtuu naisille kun 50v lähenee?
Tälläkin hetkellä mun fb-feedissäni on 8 viidenkymmenen molemmin puolin olevaa naista jotka tekee päivityksiä ahdistuksistaan, paniikkihäiriöistään, masennuksesta, mielialamuutoksista jne.
Siis et heillä on tuore diagnoosi moisiin.Uskaltaako tässä ite enää vanheta jos samoin tein saa jonkun diagnoosin?
Vaihdevuodet ja niiden mukanaan tuoma hormonivaje tekee kaikkea tuota. Myös muistamattomuutta, unihäiriöitä, ärtyisyyttä. Itse koin, että hormonikorvaushoito auttoi.
N51
Jos tulee esim kolari ja tulee ruumiita, millä autolla ne ruumiit haetaan pois? Entä jos on esimerkiksi ns. raajat irronneet? Pakataanko ne mukaan jotenkin ja mikä silloin on oikea osoite?