Typerien ja nolojen kysymysten ketju---Kysy mitä vain, muut vastaavat ilman veetuilua.
Minä voin aloittaa. Voiko hierojalle mennä ilman lihasjumeja ihan vaan nautiskelemaan? Mitä hierojat ajattelvat pehmeälihaksisista hierottavistaan? "V...u mitä tääkin tuli mun aikaani tuhlaamaan"? Ja juu, tätä oon miettinyt jo vuosia.
Kommentit (18369)
Mitä eroa on Kela-taksilla ja normaalilla taksilla? Luin uutisen, jossa mies ei päässyt syöpähoitoon, koska Kela-taksi ei saapunut paikalle. Ovatko ihmiset todella niin pihejä, että eivät henkensä uhallakaan halua maksaa taksista?
Kiitos vastauksista ov. kirjoitti:
Miksi jossain päin maailmaa taloissa on todella ohuet seinät? Usein esimerkiksi Hauskoissa Kotivideoissa on videoita, jossa joku vaikka vahingossa potkaisee seinää vähän kovempaa, siihen tulee reikä ja sitten vain nauretaan. Ainakin minun asunnossani on sellaiset seinät, että siinä hajoaisi ennemmin jalasta luut kuin seinä jos minä niitä potkisin. Eikö sellaiset asunnot ole talvella hirveän kylmiä vai onko nuo videot kuvattu jossain, missä ei ole kunnon talvea ollenkaan niin että joku 5 asteen pakkanen on jo todella kylmä? Luulisi siinä myös eläminen olevan vaikeaa yhdessä muiden kanssa samassa talossa, kun noin ohuiden seinien läpi varmasti kuuluu kun suunnilleen hengität toisessa huoneessa.
Talo on yhdistelmä eri reunaehdoista. Eka on se, mitä siinä ilmastossa tarvitaan, että talo pysyy pystyssä, ja mikä on minimi, että siinä ilmastossa pysyy hengissä. Jossain varmaan Balilla tähän riittänee joku ruokomaja, tai jossain Afrikassa savitiilimökki.
Suomessa lämmön pitää pysyä sisällä ja pakkasen ulkona, Australiassa taas kuumuuden ulkona.
Kun hengissäpysyminen on varmistettu, tulee kyseeseen, miten laadukkaaseen asumukseen on varaa. Halvemmat ovat tietenkin heppoisemmista materiaaleista, eivätkä kestä hyvin.
Kun myös mukava asuminen on varmistettu, on lämmöt ja valot ja riittävästi tilaa, on varaa jo miettiä kauneusarvojakin, arkkitehtuuria, muotia ja statusta.
Tuollainen pahvitalo on varmaan siinä ilmastossa riittävä, mutta ei kallis. Varmasti vauraampien talot ovat sielläkin laadukkaammin ja tukevammin rakennettuja, lämmitettyjä, ilmastoituja, ääneneristettyjä ja myös vartioituja. Ja ne kestävät sukupolvelta toiselle.
Vierailija kirjoitti:
Olen törmännyt monesti sellaiseen puheeseen, että voi olla ihastunut pelkkään ihastumisen tunteeseen eikä siihen toiseen ihmiseen. Voisiko joku selittää mitä se tarkoittaa? Mitä eroa on ihmiseen ihastumisessa ja ihastumiseen ihastumisessa? Miten ne käytännössä näyttävät eriltä jne.?
Ihastuminen kestää pari vuotta. Jos huomaa, että omat tai ystävän suhteet eivät kestä paria vuotta kauempaa, mutta yksinkään ei osaa olla, voi epäillä että parisuhteen syy ei ole ollut sen ihmisen ainutkertaisuus ja poikkeuksellisuus. Vaan tarvitsee vain kaverikseen jonkun johon on ihastumisen tunne, ja hän on aika helposti korvattavissa uudella ja uudella. Ja toisaalta ei osaa ihastumisen laannuttua tyytyä seesteisempään ja arkisempaan yhteiseloon.
Vierailija kirjoitti:
Mitä eroa on Kela-taksilla ja normaalilla taksilla? Luin uutisen, jossa mies ei päässyt syöpähoitoon, koska Kela-taksi ei saapunut paikalle. Ovatko ihmiset todella niin pihejä, että eivät henkensä uhallakaan halua maksaa taksista?
Jotkut on niin köyhiä, että edes niitä kymppejä taksiin ei ole. Ja hoitoihin ajetaan matkojen takaa kyliltä isoihin kaupunkeihin, jolloin yksityinen taksi voisi olla yli satasenkin.
Mua katsotaan ja tuijotetaan kadulla, vaikka olen siisti, tyylikäs, ja mukava tyttö. Mut joo, eli en oo ihan hyvännäköinen, mut en noi pahankaa. Mun parhain osa on peppu. Miksi? Siis miksi?
Ps. Oon 13vuotias siis.
Voiko joku paukauttaa mut raskaaksi? Olen 16 vuotias tyttö.
Vierailija kirjoitti:
Mua katsotaan ja tuijotetaan kadulla, vaikka olen siisti, tyylikäs, ja mukava tyttö. Mut joo, eli en oo ihan hyvännäköinen, mut en noi pahankaa. Mun parhain osa on peppu. Miksi? Siis miksi?
Ps. Oon 13vuotias siis.
Tarkoitat, että miksi miehet katsovat? He katsovat kaikkia naisia, joilla kokevat olevan seksuaalista viehätysvoimaa. Valitettavasti sinusta on tullut potentiaalinen kohde jo nyt, kun olet saanut naisellisia muotoja.
Varsinkin nuorena miehet ovat hyvin paljon viettiensä ja himojensa vietävinä. Joudut opettelemaan pitämään puolesi, jäämättä jutulle kaikkien jututtajien kanssa, ja varoa olemasta liian imarreltu huomiosta, koska sen takana usein piilee mahdollinen vaara.
Opettele ymmärtämään viehätysvoimasi, ja käyttämään sitä halliten. Älä anna sen ja huomion viedä sinua. Näin löydät hyvän kumppanin/ kumppaneita sen sijaan että tulet käytetyksi ja loukatuksi.
Vierailija kirjoitti:
Voiko joku paukauttaa mut raskaaksi? Olen 16 vuotias tyttö.
Voi. Käytä ehkäisyä.
Voiko alkoholin myynnin kieltää yksittäiselle ihmiselle?
Vierailija kirjoitti:
Mitä rauhoittavaa voidetta kannattaa käyttää sheivauksen/nyppimisen jälkeen herkälle iholle? Vähentämään punoitusta jne.
En tiedä toimiiko kaikilla, mutta itselläni kookosöljy on toiminut parhaiten. Paremmin kuin mikään valmisvoide.
Vierailija kirjoitti:
Voiko alkoholin myynnin kieltää yksittäiselle ihmiselle?
Kyllä voi, jos henkilö on alaikäinen tai päihtynyt yrittäessään ostaa alkoholia. Pysyvästi yhdelle ja samalle ihmiselle (ns. ikuinen myyntikielto) ei voi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jotkut on niin köyhiä, että edes niitä kymppejä taksiin ei ole. Ja hoitoihin ajetaan matkojen takaa kyliltä isoihin kaupunkeihin, jolloin yksityinen taksi voisi olla yli satasenkin.
Kela-taksimatkoissa on 25 euron omavastuu. Sen verran siis joutuu pulittamaan, vaikka olisi köyhäkin. Alle tuon nyt ei taksi muutenkaan juuri liiku, joten käytännössä jokainen joutuu maksamaan. Aika moni Kela-taksin asiakas on oikeasti köyhä, joten hoitoon pääsy voi todellakin olla kiinni siitä maksusta. Käytännössä taksiuudistus ruuhkautti palvelun niin pahasti, ettei kukaan muukaan saanut taksia ajallaan.
Vierailija kirjoitti:
Miten pitää keskustelua yllä, kun vieras ihminen tulee juttelemaan, enkä mä keksi mitään mistä voisi höpöttää?
Kaikki tykkäävät puhua itsestään, joten hyvä kikka on kysellä paljon. Ei mitään liian henkilökohtaista, mutta työstä, harrastuksista ym.
Vierailija kirjoitti:
Ovatko kaikki terroristit muslimeja?
Ei ole, esimerkiksi yli 70 ihmisen kuoleman aiheuttanut Breivik on kristitty.
Miksi sotkeminen on helpompaa kuin siivoaminen?
Miksi kosteusvoiteet kirvelevät ihollani? Mulla on kaksi herkälle iholle tarkoitettua (Erisanin ja Garnierin), ja jopa ne kirvelevät jonkin verran, vaikka eivät läheskään niin pahasti kuin tavalliset. Erisanin voiteessa vieläpä lukee että rauhoittava, joopa joo...
Vierailija kirjoitti:
Miksi sotkeminen on helpompaa kuin siivoaminen?
Varmaan johtuu siitä, että sotkemista tapahtuu kuin itsestään. Sotkea voi paljon useammalla tavalla kuin siivoamista, joten satunnaisesta toiminnasta seuraa todennäköisemmin sotkua kuin siisteyttä. On helppo sotkea vahingossa, mutta siivoaminen vaatii lähes aina tietoista harkintaa.
Asiat tuppaavat menemään epäjärjestykseen myös ihan itsestään, kun taas "järjestys" on yleensä tarkoituksella luotua.
Jatkoa: Sotkeminen tapahtuu yleensä muun toiminnan ohessa, eli harvoin tarkoituksella nähdään vaivaa sotkemiseen. Sotkemista tapahtuu ruokaillessa, valmistautuessa lähtöön, askarrellessa jne. On siis vaikea välttyä sotkemiselta, koska sitä tapahtuu niin monen asian seurauksena. Siivoaminen taas vaatii sen, että päättää tietoisesti nimenomaan siivota, ja yleensä siinä pitää jättää muut asiat siksi aikaa tekemättä. Siivoaminen on valinta ja se vaatii vaivaa ja keskittymistä. (Masentuneena tai muusta syystä voimattomana huomaa, miten paljon helpompaa on sotkea kuin siivota.)
Vierailija kirjoitti:
Et tainnut lukea juttua tai sitten et ymmärtänyt.
Kela-taksi oli tilattu (kuten saäännöt vaativat) etukäteen tiettyyn aikaan. Kun se ei tullut, yrittivät ottaa puhelimella yhteyttä tilauskeskukseen, mutta yhteyden saaminen sinnekin kesti kauan, ennen kuin saivat selville ettei autoa olekaan tulossa ollenkaan. Ei ollut siis mitään mahdollisuutta ehtiä enää ajoissa sairaalaan vaan hoitoaika piti siirtää toiselle päivälle.
Ei tässä ole siis kysymys pihiydestä vaan taksipalvelun toimimattomuudesta. Kyllä se Kela-taksikin maksaa. Harvalla vakavasti sairaalla tai vammaisella on varaa maksella pitkän matkan takseja harva se viikko. Siksi on pakko käyttää Kelaa. Ja näitä ihmisiä vartenhan se Kela-taksi on systeeminä luotukin.
Unohti antaa kuitin - ja sinä unohdit pyytää, vaikka kyllä se pitäisi aina antaa pyytämättä. Voit vaan epäillä, että kuitissa oli pienempi summa kuin mitä sinä maksoit.