Typerien ja nolojen kysymysten ketju---Kysy mitä vain, muut vastaavat ilman veetuilua.
Minä voin aloittaa. Voiko hierojalle mennä ilman lihasjumeja ihan vaan nautiskelemaan? Mitä hierojat ajattelvat pehmeälihaksisista hierottavistaan? "V...u mitä tääkin tuli mun aikaani tuhlaamaan"? Ja juu, tätä oon miettinyt jo vuosia.
Kommentit (18364)
Olen lukenut, että lehmänmaito ei sovellu vauvoille, koska se rasittaa heillä ainakin munuaisia. Mites sitten on laita sellaisten henkilöiden munuaisten laita, joiden äidillä ei henkilön ollessa vauva äidinmaito riittänyt vauvalle tai äiti ei jostain syystä tahtonut imettää vauvaa ja vauvalle juotettiin sitten jotain lehmänmaitoseosta, jossa oli esim. 1/3 tai 1/2 lehmänmaitoa ja loput joitain kauralientä tai muuta vastaavaa? Eikö heillä pitäisi olla munuaisten todella huonossa kunnossa, jos niitä on jo vauvana rasitettu lehmänmaidolla?
Miten voisi kehittää työmuistia, keskittymiskykyä ja kokonaisuuksien hahmottamista/käsittelyä? Auttavatko tietokonepelit? Jos, niin millaiset?
Tyhmä kysymys:
Voiko käsirasvaa käyttää koko vartalon rasvaamiseen vai eroaako se jotenkin vartalorasvasta? Olen saanut lahjaksi monta tuubia käsirasvaa ja en ole kovin innokas rasvailemaan käsiä erikseen. Suihkun jälkeen rasvailen kropan ja olisi kiva käyttää nuo käsirasvat pois. Ei tarvitsisi erikseen ostella vähään aikaan vartalorasvoja. Soveltuuko ne siihen hommaan?
Kantapäitä oon nyt käsirasvoilla rasvannut, mutta siihen ehkä tarvitsisi kuitenkin jonkun paksumman jalkarasvan.
Miksi monilla romanipariskunnilla on yhteinen Facebook tili? En ole koskaan nähnyt tätä muilla kuin romaneilla, ja mietityttää miksi.
Vierailija kirjoitti:
Tyhmä kysymys:
Voiko käsirasvaa käyttää koko vartalon rasvaamiseen vai eroaako se jotenkin vartalorasvasta? Olen saanut lahjaksi monta tuubia käsirasvaa ja en ole kovin innokas rasvailemaan käsiä erikseen. Suihkun jälkeen rasvailen kropan ja olisi kiva käyttää nuo käsirasvat pois. Ei tarvitsisi erikseen ostella vähään aikaan vartalorasvoja. Soveltuuko ne siihen hommaan?Kantapäitä oon nyt käsirasvoilla rasvannut, mutta siihen ehkä tarvitsisi kuitenkin jonkun paksumman jalkarasvan.
Voi käyttää. Suurimassa osassa perusrasvoissa ero on lähinnä siinä kuinka hyvin ne levittyvät.
Miksi ihmiset pitävät evoluutioteoriaa totena, kun se on vaan teoria?
Vierailija kirjoitti:
Miten voisi kehittää työmuistia, keskittymiskykyä ja kokonaisuuksien hahmottamista/käsittelyä? Auttavatko tietokonepelit? Jos, niin millaiset?
Omalla kohdallani olen lähinnä omaksunut työtapoja ja -menetelmiä, jotka tukevat noita.
Olennaista on palastella se työtaakka riittäviin, päivän kokoisiin paloihin. Sitten ne suoritetaan päivä kerrallaan, eikä tarvitse ajatella kuin sen yhden päivän töitä.
Muistia ei saa kuormittaa liikaa, muuten siellä ei pysy mitään. Siksi kirjoitan jatkuvasti kaiken muistikirjaan, vaikka lyhyestikin.
Tehtävät pitää priorisoida, tästä syystä säännöllisesti listaan tehtävät asiat, ja jaan ne käsillä oleviin ja niihin joihin palaan myöhemmin. Aikataulutan nämä kalenteriin. Näin voin keskittyä vain muutamaan oikeasti ajankohtaiseen kerrallaan yhtenä päivänä.
Kun on selvittänyt itselleen, mikä on sen päivän tärkein tehtävä, keskittyy pelkästään hoitamaan sen, ja laittaa mielestään sivuun kaiken muun. Niitä ei sillä hetkellä ole.
Jos työtilassa on vaikea keskittyä, siirtyy esim tyhjään kokoushuoneeseen jotta saa asian kokonaan käytyä läpi ja keskityttyä. Ilmoitan muille missä olen ja etten ota vastaan asiakkaita eikä puheluja sillä aikaa.
Jotta saan suuren määrän tekstiä ja uutta asiaa omaksuttua, ensin vain luen kaiken läpi. Sitten otan itselleni siitä työkopion, ja luen sen uudelleen, tällä kertaa korostustussin ja kynän kanssa. Poimin sieltä pääkohdat, näin asia jäsentyy minulle ikään kuin väliotsakkeina.
Jos siellä viitataan termeihin, caseihin, ym. Käytän aikaa niiden googlettamiseen. Luen kaikkea asiaan liittyvää netistä aika sumealla logiikalla surffaillen, kunnes olen imenyt itseeni, mihin kontekstiin asia suunnilleen liittyy, ja mikä siinä on olennaista tai erityistä. Laitan ehkä talteen muutaman mielenkiintoisemman linkin jotta voin palata niihin, kun ymmärrän asiaa enemmän.
Pelaan kyllä paljon tietokonepelejäkin, mutta lähinnä tämän vastapainoksi. Niissä voi oppia enemmän johtamistaitoja, tässä oli vain projektinhallintataitoja.
Ja olen huomannut, että hyvä muistikirja on A5, koska se on niin pieni että joka asialle voi aloittaa oman sivun. Kun sen otsikoi lyhyesti ja selkeästi, ja päivää, on helppo selata taaksepäin ja löytää oikea asia otsikon perusteella. Toisin kun jos sivuilla on randomisti kaikkea.
Läppäri ei ole aina mukana kaikissa pienissä ex tempore kokoontumisissa, muistikirja on helpompi napata mukaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Omalla kohdallani olen lähinnä omaksunut työtapoja ja -menetelmiä, jotka tukevat noita.
Olennaista on palastella se työtaakka riittäviin, päivän kokoisiin paloihin. Sitten ne suoritetaan päivä kerrallaan, eikä tarvitse ajatella kuin sen yhden päivän töitä.
Muistia ei saa kuormittaa liikaa, muuten siellä ei pysy mitään. Siksi kirjoitan jatkuvasti kaiken muistikirjaan, vaikka lyhyestikin.
Tehtävät pitää priorisoida, tästä syystä säännöllisesti listaan tehtävät asiat, ja jaan ne käsillä oleviin ja niihin joihin palaan myöhemmin. Aikataulutan nämä kalenteriin. Näin voin keskittyä vain muutamaan oikeasti ajankohtaiseen kerrallaan yhtenä päivänä.Kun on selvittänyt itselleen, mikä on sen päivän tärkein tehtävä, keskittyy pelkästään hoitamaan sen, ja laittaa mielestään sivuun kaiken muun. Niitä ei sillä hetkellä ole.
Jos työtilassa on vaikea keskittyä, siirtyy esim tyhjään kokoushuoneeseen jotta saa asian kokonaan käytyä läpi ja keskityttyä. Ilmoitan muille missä olen ja etten ota vastaan asiakkaita eikä puheluja sillä aikaa.
Jotta saan suuren määrän tekstiä ja uutta asiaa omaksuttua, ensin vain luen kaiken läpi. Sitten otan itselleni siitä työkopion, ja luen sen uudelleen, tällä kertaa korostustussin ja kynän kanssa. Poimin sieltä pääkohdat, näin asia jäsentyy minulle ikään kuin väliotsakkeina.
Jos siellä viitataan termeihin, caseihin, ym. Käytän aikaa niiden googlettamiseen. Luen kaikkea asiaan liittyvää netistä aika sumealla logiikalla surffaillen, kunnes olen imenyt itseeni, mihin kontekstiin asia suunnilleen liittyy, ja mikä siinä on olennaista tai erityistä. Laitan ehkä talteen muutaman mielenkiintoisemman linkin jotta voin palata niihin, kun ymmärrän asiaa enemmän.Pelaan kyllä paljon tietokonepelejäkin, mutta lähinnä tämän vastapainoksi. Niissä voi oppia enemmän johtamistaitoja, tässä oli vain projektinhallintataitoja.
Kiitos vinkeistä! Tummensin muutaman itselleni selkeytykseksi.
Olen pyrkinytkin keksimään muuten hankaliin (laajoihin) tehtäviin erilaisia menetelmiä, esimerkiksi siivotessani hoidan kunkin tehtävän niin kuin erillisiä käskyjä totellen enkä ajattele siivousta kokonaisuutena. Kaikkiin asioihin en ole keksinyt helpottavia menetelmiä, vaan tuntuu että pitäisi vain olla paremmat aivot (parempi työmuisti?). Haluaisin esimerkiksi editoida videoita, mutta en pysty kuin yhdistelemään erillisiä klippejä peräkkäin tietyssä järjestyksessä. Kaikki sen monimutkaisempi on lähes mahdotonta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos on käyttänyt huuliherpesrakkulan aikana huulirasvaa, niin voihan sitä samaa rasvaa käyttää (itse) sen jälkeenkin ilman että rakkula tulee sen takia uudelleen?
Tätä usein myös mietin, tietäisikö joku?
Hei! Minä voin vastata tähän kun kärsin itse välillä niin pahasta herpeksestä, että joudun hakemaan lääkekuurin.
En kyllä käyttäisi rakulan paranemisen jälkeen MITÄÄN, mikä on ollut rakkulan kanssa kosketuksissa. Se rakkulan neste on se joka levittää herpestä lisää, eikä sen nesteen erittymistä edes huomaa itse.
Mä hävitän aina huulirasvan ja hammasharjan yms ja rakkulavaihetta varten on ihan oma kasvopyyhekin.
Herpes on todella ärsyttävä vaiva, ei kannata tehdä asiasta itse vielä ärsyttävämpää.
Tsemppiä!
Kun puhutaan ekologisesta jalanjäljestä, niin onko sellainen vain ihmisillä, vai voidaanko myös eläimillä sanoa olevan ekologinen jalanjälki?
Vierailija kirjoitti:
Kun puhutaan ekologisesta jalanjäljestä, niin onko sellainen vain ihmisillä, vai voidaanko myös eläimillä sanoa olevan ekologinen jalanjälki?
Ekologinen jalanjälki mittaa ihmisen tai ihmisryhmän vaikutusta luontoon, ei siis koske eläimiä. Eläimet ei sotka ja hävitä koko planeettaa, se on ihmisten hommaa.
Vierailija kirjoitti:
Evoluutioteoria on todennäköisempi vaihtoehto elämän kehittymisessä kuin luomisoppi. Ja koska kyseessä on teoria, sitä voidaan uusien tietoontulevien tulosten perusteella myös muuttaa.
Luomisoppihan perustuu yhteen kirjaan ja sen tulkintaan, luomisoppiin ei löydy tieteellistä vastinetta luonnosta dna:n tms. muodossa.
Mitä eroa kurssilla ja leirillä on? Jos ajatellaan esimerkkinä vaikkapa käsityökurssi ja käsityöleiri. Ja kyllä, olen miettinyt tätä jo kauan, mutta en ole kehdannut kysyä keneltäkään.
Kummassa on enemmän estrogeenia, e-pillereissä vai vaihdevuosien hormonikorvaushoitotableteissa? Olen turhamainen ja mietin ihon kuntoa, jota estrogeeni ylläpitää. Vielä käytössä pillerit, olen 50+, gyne määräsi. Tuleeko ihoni ja limakalvot siis ohenemaan sitten kun vaihtuu hormonikorvaushoitoon?
Vierailija kirjoitti:
Silmäasemalla on 100 päivän tyytyväisyystakuu (kehykset voi vaihtaa ilmaiseksi maks. samanhintaisiin). Käyttääkö ihmiset sitä usein? Jos kehykset menee vaihtamaan, niin miten siellä suhtaudutaan: ärsyynnytäänkö, syyllistetäänkö, vaaditaanko selityksiä? Jos kehykset on niiden mielestä kivat mutta omasta mielestä ei, niin pitääkö ne asiakasta ärsyttävänä ja turhasta valittajana tms.?
Kokemusta vain Instrumentariumista, mutta sain oikein hyvää palvelua eikä yhtään näkynyt asiakaspalvelijan ärsytys, jos sellaista oli. Ei vaadittu mitään selitystä, ja optikko käytti aikaa, jotta löytäisi minua miellyttävät kehykset. Minulla oli vielä ensin linsseissä virhe, ja sen jälkeen halusin vaihtaa kehykset, joten he joutuivat tekemään silmälasini kolmesti yhdellä hinnalla.
Niin kuin joku sanoikin, se palvelu on varmasti jo veloitettu sinulta lasien hinnassa, joten käytä vaan hyvällä omallatunnolla.
Vierailija kirjoitti:
Mitä eroa kurssilla ja leirillä on? Jos ajatellaan esimerkkinä vaikkapa käsityökurssi ja käsityöleiri. Ja kyllä, olen miettinyt tätä jo kauan, mutta en ole kehdannut kysyä keneltäkään.
Kurssi - yhteen asiaan (voi toki olla laajakin asia) keskittyvä rajatun sisällön sisältä oppimiskokonaisuus.
Leiri - Rajattuun aikaan (yhtäjaksoinen) ja paikkaan sisältyvä kokonaisuus, jossa yleensä myös yövytään. Toki leiri voi olla useammassakin paikassa niin, että joka yö nukutaan eri paikassa. Leiri voi sisältää kurssin, mutta ei välttämättä.
Ehkä esimerkit valaisee:
Norjalaisten villapaitojen teko kurssi. Kymmenen kahden tunnin luentoa, syksyn aikana joka viikko tiistasin kansanopistolla.
Neuleleiri 1: Viikonloppu kesämajalla, sisältää luennot villalangan värjäyksestä, kantapään kutomisesta ja irlantilaisten ja islantilaisten palmikkokuvioiden erosta.
Neureleiri 2: pitkä viikonloppu kesämajalla, sisältää Norjalaisten villapaitojen teko kurssin.
Kurssi 2: Kaikki mitä olet halunnut tietää Raglan-hihasta. Koko vuoden kestävä kurssi, joka sisältää leunnon joka torstai 18 -20 kansanopistolla ja lokakkun alussa pitkän viikonloppuleirin. Viikonloppuleirin aiheena on koon 4 pyöröpuikkojen käyttö raglan - hihan teossa.
P.s. vaimo neuloo minä en :)
Vierailija kirjoitti:
Teoria sana merkitsee tieteellisessä kielessä eri asiaa kuin arkikielessä.
Arkikielessä teoria on ajatus siitä miten jokin voisi olla, mutta se vaatii vielä todisteet ollakseen totta.
Tieteessä teoria on sen hetkisten varmistuttejun tietojen perusteella kirjoitettu paras oletus siitä miten asia on. Tieteellisen teorian ovat muut alan asiantuntijat hyväksyneet ja varmistaneet.
Rautalankaesimerkki:
Vanhassa linassa on tapahtuntu murha. Poliisi tulee paikalle ja alkaa kerättä todisteita. Ensimmäisen tunnin aikana kerätyjen todisteiden jälkeen poliisi alkaa epäillä, että hovimestari on murhaja. Ratkasievat todisteet hovimestarin syyllisyydestä vain puuttuvat.
Poliisin epäilys vastaa sitä mitä arkikielessä tarkoitetaan teorialla.
Poliisi saa kerättyä kaikki todisteet ja vie ne syyttäjälle. Syyttäjä päätyy syyttämään hovimestaria. Puollustusasianajaja esittää todisteita, miksi hovimestari ei olisi murhaaja.
Tuomio istuin tuomitsee lopulta hovimestarin murhasta.
Tapaus käsitellään vielä hovi- korkeimmassaoikeudessa. Molemmat tuomitsevat hovimestarin murhasta.
Korkeimman oikeuden päätös vastaa tieteellistä teoriaa.
Teoria ei koksaan ole lopullinen totuus vaan, jos uusia havaintoja löytyy jotka sotivat teoriaa vastaan. Teoriaa kehitetään eteenpäin. Teorian ei myöskään täydy olla täydellinen vaan se perustuu sen hetkisiin vahvisttetuihin havantoihin.
Tämän hetken tietojen perusteella tiedeyhteisö on sitä mieltä, että evoluutioteoria selittää parhaiten lajien kehityksen.
N-29 kirjoitti:
Miten sanoa nätisti miehelleni että haluan kyr*ää per*eeseen?
Tuota tuskin voi sanoa millään sellaisella tavalla, jolla epäonnistuisi tavoitteessaan.
Meille kävi kerran noin, varmuuden vuoksi meille kaikille määrättiin jonkinlainen pesuliuos ja kotikarenssi ettei levitetä lisää, vaikka ei ollut oireitakaan. Ja pyykkäys ym. Luulisin että kättely ja sohva ovat mahdollisia riskejä. Soita terkkariin ennen kuin lähdet tartuttamaan ketään.