Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Typerien ja nolojen kysymysten ketju---Kysy mitä vain, muut vastaavat ilman veetuilua.

Vierailija
28.06.2017 |

Minä voin aloittaa. Voiko hierojalle mennä ilman lihasjumeja ihan vaan nautiskelemaan? Mitä hierojat ajattelvat pehmeälihaksisista hierottavistaan? "V...u mitä tääkin tuli mun aikaani tuhlaamaan"? Ja juu, tätä oon miettinyt jo vuosia.

Kommentit (18364)

Vierailija
3641/18364 |
20.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi tunnen itseni yksin kotonani ollessani ahdistuneeksi ja yksinäiseksi, vaikka olen hankkinut itselleni tänne paljon kaikenlaista tavaraa, että minulla olisi koko ajan jotain kivaa tekemistä? Eihän siinä ihmisiä mihinkään tarvitse, jos on paljon tavaroita, mutta silti minä kaipaan seuraani muita ihmisiä. Mikä minussa on vialla?

Vierailija
3642/18364 |
20.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi olen luuseri? kirjoitti:

Miksi tunnen itseni yksin kotonani ollessani ahdistuneeksi ja yksinäiseksi, vaikka olen hankkinut itselleni tänne paljon kaikenlaista tavaraa, että minulla olisi koko ajan jotain kivaa tekemistä? Eihän siinä ihmisiä mihinkään tarvitse, jos on paljon tavaroita, mutta silti minä kaipaan seuraani muita ihmisiä. Mikä minussa on vialla?

Varmaan siksi, ettet tule toimeen itsesi kanssa. Koita kaveerata enemmän itsesi kanssa. Pidä itsellesi seuraa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3643/18364 |
20.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voiko ihminen rakastaa toisia ihmisiä (esimerkiksi puolisoa, lapsiaan tai vaikka vanhempiaan), jos hän ei rakasta itseään? Minun mielestäni voi, mutta monien muiden ihmisten mielestä ei voi. Minä ainakin vihaan itseäni eniten kaikista maailman ihmisistä, mutta silti rakastan perhettäni ja esim. ystäviäni.

Vierailija
3644/18364 |
20.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsensä vihaaja ov. kirjoitti:

Voiko ihminen rakastaa toisia ihmisiä (esimerkiksi puolisoa, lapsiaan tai vaikka vanhempiaan), jos hän ei rakasta itseään? Minun mielestäni voi, mutta monien muiden ihmisten mielestä ei voi. Minä ainakin vihaan itseäni eniten kaikista maailman ihmisistä, mutta silti rakastan perhettäni ja esim. ystäviäni.

Tuossa on selkeä ristiriita. Sinä vihaat itseäsi, mutta rakastasi läheisiäsi. Mutta entäs läheisesi, rakastavatko he sinua vai vihaavatko hekin sinua kuten itse teet?

Jos he rakastavat sinua, miten suhtaudut asiaan kun itse olet täysin eri mieltä, eli et ole lainkaan rakastettava?

Ja jos olet vastenmielinen ihminen, miten perustelet sen että pakotat rakastamasi ihmiset kestämään seuraasi?

Vierailija
3645/18364 |
20.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi Helsinkiläiset hermostuvat jos sanot Hesa etkä Stadi?

Ymmärrän että se on heille tuttu sana, mutta kaikkialla muualla maassa sanotaan Hesa. Kerran tätä kysyin, ja ainoa selitys jonka sain oli että "Se kuulostaa juntilta."

En yritä veetuilla, oikeasti kiinnostaa! :)

Hyvä kysymys. Mulle on ainakin vaan opetettu, että ei saa sanoa Hesa, ja Hesa-sanaa käyttävät on juntteja, ja siksi sanan kuuleminen tuntuu epämiellyttävältä. Mitään todellista perustetta tälle ei ole, vaan kyseessä on vaan vahva kulttuurinen normi. Se, että helsinkiläinen sanoo Hesa on suunnilleen yhtä harvinaista kuin se, että hän kävelee alasti Kauppatorilla.

Vierailija
3646/18364 |
20.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos on käyttänyt huuliherpesrakkulan aikana huulirasvaa, niin voihan sitä samaa rasvaa käyttää (itse) sen jälkeenkin ilman että rakkula tulee sen takia uudelleen?

Mulle ei oo ainakaan tullut uudelleen sen takia, vaikka olisin käyttänyt pitkäänkin herpeksessä olevaa huulirasvaa.

Vierailija
3647/18364 |
20.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miltä tuntuu olla älykkyydeltään ainoastaan keskitasoa? Itse olen huippuälykäs.

Yrittäisin miettiä sitä kautta, että millainen oli oma ajatusmaailmasi nuorempana. Et ole kuitenkaan ollut aina absoluuttisesti huippuälykäs, vaan kehittynyt sellaiseksi lapsuutesi ja nuoruutesi aikana ollen tällöin huippuälykäs vain suhteessa ikätovereihisi.

En ole huippuälykäs, vaan ÄO:ltani 130, ja muistan kyllä vielä sen miten nuorempana ajattelin yksinkertaisesti vähemmän asioita ja olemassaolevat ajatukseni keskittyivät konkreettisempiin asioihin kuin nyt. Keskimääräiset aikuiset on sellaisia kuin minä olin jossain vaiheessa lapsuutta ja nuoruutta - sitä en tiedä, missä vaiheessa lapsuutta ja nuoruutta.

Vierailija
3648/18364 |
20.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos on käyttänyt huuliherpesrakkulan aikana huulirasvaa, niin voihan sitä samaa rasvaa käyttää (itse) sen jälkeenkin ilman että rakkula tulee sen takia uudelleen?

Tätä usein myös mietin, tietäisikö joku? 

Vierailija
3649/18364 |
20.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Terveystalon laskusta kysynyt tässä: kiitos vastaajille, kyllä mä taidan uskaltaa hakea korvausta nyt sitten! :)

Vierailija
3650/18364 |
20.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko juuriharja ja juuresharja sama asia?

Juuriharja on yleisnimitys harjalle, jonka harjakset on tehty juurista. Juuresharja on harja, jolla pestään juurekset ja perunat, kun on tarkoitus laittaa niistä ruokaa.

Juuresharja voi tietysti olla juuriharja tai muoviharjaksinen, ja juuriharja voi olla tarkoitettu vaikka juuresten tai mattojen pesuun. Yleensä olen kuullut, että sellaista mm. matonpesuun tarkoitettua pitkulaista, käteen sopivaa varretonta harjaa sanotaan juuriharjaksi.

Ostin äskettäin Tokmannilta laudeharjan, myytiin siellä nimikkeellä Iisi Juuriharja. Tuotekuvauksessa luki "Materiaali: Puu, muovi". Runko on puuta, joten sherlokkina päättelisin, että harjasosa ei voi olla oikeaa juurta...

Vierailija
3651/18364 |
20.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten todennäköisesti minulla on syyhypunkki näillä tiedoilla: Olin noin viikko sitten kylässä pari tuntia ihmisillä, joilla oli syyhypunkki. Istuin sohvalla, käytin nopeasti tietokonetta, kävin vessassa ja lisäksi kättelin yhden kanssa. Vaatteeni olivat aika peittävät.

Luin netistä, että oireiden ilmaantumisessa kestää useampi viikko, mutta onko mitään mahdollisuutta saada varmuutta mahdollisesta tartunnasta heti? Heti kun kylässä ollessani kuulin, että heillä on syyhypunkki, aloin kiinnittää huomiota kutisemiseen. Kärsin muutoinkin kutinasta välillä miettimättä asiaa kovin paljon, mutta nyt kiinnitän tähän kutinaan koko ajan huomiota ja ainakin tuntuu siltä, että kutisisin enemmän kuin ennen. Mutta ei kai kutinan edes pitäisi alkaa heti tartunnan jälkeen?

Vierailija
3652/18364 |
20.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi mnunalukkoa kutsutaan sillä nimellä?

Vierailija
3653/18364 |
21.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tää on varmasti typerimpiä kysymyksiä ikinä.

Kun isältä lapsi voi saada joko Y tai X kromosomin, niin onko äidin puolella samallailla, että toinen X on tarkoitettu vain poika vauvalle ja toinen X vain tytölle?

No mietipä miten hedelmöittyminen etenee: isältä paikalle on tullut joukko siittiöitä, joista toisissa on Y-, toisissa X-kromosomi. Äidiltä munsarjoista irronut munasolu (usein siis ennen kuin siittiöt ovat edes lähietäisyydellä) ja tämä munasolu, jossa on vain X-kromosomi, yleensä treffaa sittiöt munajohtimsessa jossa hedelmöitys tapahtuu. Jos Y-siittiö iskee ensin munasolun, vauvasta tulee XY poikavauva. Jos taas X-merkkinen siittiö hedelmöittää munsolun, sitten vauvasta tulee XX eli tyttövauva.

Tuosta kuviosta näkyy, että kaikki siittiöt eivät suinkaan pääse perille munajohtimeen vaan uupuvat matkan varrella. Munasoluja on vain yksi, joten mitään X:ien "valintaa" ei voi tapahtua.

Munasolujen alkuja on jokaisella tyttövauvalla syntyessään tietty määrä, ja kun tyttö tulee puberteettiin, munsolut alkavat (oman mystisen aikataulunsa mukaan) kypsyä ja irrota. Enimmäkseen niitä irtoaa kerralla (kerran kuukautiskierron aikana) vain yksi kappale, mutta joskus voi irrota kaksikin. Siinä tapauksessa on mahdollista, että kummankin munasolun hedelmöittää eri siittiö (voi olla joko X ja Y, kaksi X:ää tai kaksi Y:tä) ja siinä tapauksessa seurauksena ovat epäidenttiset kaksosvauvat. Tässäkin se kumman munasolun siittiö saa, on täysin randomia. (Identtiset kaksoset syntyvät kun yhden siittiön hedelmöittämä yksi munasolu jakautuu kahtia, siksi identtisillä kaksosilla ei ole aina vain täysin samat geenit vaan myös sama sukupuoli.)

Vierailija
3654/18364 |
21.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tää on varmasti typerimpiä kysymyksiä ikinä.

Kun isältä lapsi voi saada joko Y tai X kromosomin, niin onko äidin puolella samallailla, että toinen X on tarkoitettu vain poika vauvalle ja toinen X vain tytölle?

No mietipä miten hedelmöittyminen etenee: isältä paikalle on tullut joukko siittiöitä, joista toisissa on Y-, toisissa X-kromosomi. Äidiltä munsarjoista irronut munasolu (usein siis ennen kuin siittiöt ovat edes lähietäisyydellä) ja tämä munasolu, jossa on vain X-kromosomi, yleensä treffaa sittiöt munajohtimsessa jossa hedelmöitys tapahtuu. Jos Y-siittiö iskee ensin munasolun, vauvasta tulee XY poikavauva. Jos taas X-merkkinen siittiö hedelmöittää munsolun, sitten vauvasta tulee XX eli tyttövauva.

Tuosta kuviosta näkyy, että kaikki siittiöt eivät suinkaan pääse perille munajohtimeen vaan uupuvat matkan varrella. Munasoluja on vain yksi, joten mitään X:ien "valintaa" ei voi tapahtua.

Munasolujen alkuja on jokaisella tyttövauvalla syntyessään tietty määrä, ja kun tyttö tulee puberteettiin, munsolut alkavat (oman mystisen aikataulunsa mukaan) kypsyä ja irrota. Enimmäkseen niitä irtoaa kerralla (kerran kuukautiskierron aikana) vain yksi kappale, mutta joskus voi irrota kaksikin. Siinä tapauksessa on mahdollista, että kummankin munasolun hedelmöittää eri siittiö (voi olla joko X ja Y, kaksi X:ää tai kaksi Y:tä) ja siinä tapauksessa seurauksena ovat epäidenttiset kaksosvauvat. Tässäkin se kumman munasolun siittiö saa, on täysin randomia. (Identtiset kaksoset syntyvät kun yhden siittiön hedelmöittämä yksi munasolu jakautuu kahtia, siksi identtisillä kaksosilla ei ole aina vain täysin samat geenit vaan myös sama sukupuoli.)

Vierailija
3655/18364 |
21.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eiköhän kysyjä viitannut meioosissa tapahtuvaan X-kromosomien "valintaan". Naisen sukupuolikromosomiparihan koostuu kahdesta X-kromosomista, joista meioosissa muodostuviin munasoluihin päätyy vain toinen. Ihan asiallinen kysymys kysyä, voisiko näillä kahdella X-kromosomilla olla eroa lapsen sukupuolen kannalta. Vastaus on: ei.

Vierailija
3656/18364 |
21.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Helsingin Kaupunginkirjasto ylläpitää hienoa kysy mitä vaan palstaa.  Heidän vastuksensa perusteella, sanan alkuperästä ei ole tietoa. Mielenkiinnolla odotan jos jollakulla on parempaa tietoa.

http://www.kysy.fi/kysymys/miksi-munalukon-nimi-munalukko-tata-mietimme…

Vierailija
3657/18364 |
21.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Helsingin Kaupunginkirjasto ylläpitää hienoa kysy mitä vaan palstaa.  Heidän vastuksensa perusteella, sanan alkuperästä ei ole tietoa. Mielenkiinnolla odotan jos jollakulla on parempaa tietoa.

http://www.kysy.fi/kysymys/miksi-munalukon-nimi-munalukko-tata-mietimme…

Tämä on vain "musta tuntuu" vastaus, mutta voisko olla, että entisaikoihin kanaloissa käytettiin pääsääntöisesti vain noita riippulukkoja, joita munalukoiksikin kutsutaan? Voisin kuvitella, että kanalan ovissa oli vain tuollainen munalukollinen systeemi, kun taas talleissa/sikaloissa yms. oli ihan kunnon ovet ja lukot. Tästä on saattanut jäädä riippulukolle nimitys munalukko? :D

Vierailija
3658/18364 |
21.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aktiivimalli osui, ja sain asiaankkuluvan vähennyksen alkuvuodesta. Aloitin omaehtoisen opiskelun seur 1.5v ajalle nyt toukokuussa te toimiston luvalla eli työttömyysrahalla.

Kumoutuuko aktiivimallin vähennys vai kärsinkö siitä vielä tässä

Vierailija
3659/18364 |
21.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eiköhän kysyjä viitannut meioosissa tapahtuvaan X-kromosomien "valintaan". Naisen sukupuolikromosomiparihan koostuu kahdesta X-kromosomista, joista meioosissa muodostuviin munasoluihin päätyy vain toinen. Ihan asiallinen kysymys kysyä, voisiko näillä kahdella X-kromosomilla olla eroa lapsen sukupuolen kannalta. Vastaus on: ei.

Aivan, olisi aika jännä jos munasolussa voisi olla vaikkapa poika-X ja siittiöstä tulisi myös X. Silloin lopputulos olisi XX eli tyttö, joten mikä virka tuolla poika-X:llä voisi edes olla?

Vierailija
3660/18364 |
21.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jostain syystä siis jo oletin, että kysyjä tietää, että XY = poika ja XX = tyttö, siksi en tullut ajatelleeksi, että hän olisi tarkoittanut sen noin. Olen se joka ekana vastasi hänen kysymykseensä. - 3778

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi seitsemän yksi