Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Typerien ja nolojen kysymysten ketju---Kysy mitä vain, muut vastaavat ilman veetuilua.

Vierailija
28.06.2017 |

Minä voin aloittaa. Voiko hierojalle mennä ilman lihasjumeja ihan vaan nautiskelemaan? Mitä hierojat ajattelvat pehmeälihaksisista hierottavistaan? "V...u mitä tääkin tuli mun aikaani tuhlaamaan"? Ja juu, tätä oon miettinyt jo vuosia.

Kommentit (18364)

Vierailija
3621/18364 |
20.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten jotkut tavalliset ihmiset uskaltavat laittaa nettiin julkisesti itsestään alastonkuvia, jossa näkyy omat kasvotkin?

Millaisissa ammateissa tai piireissä silloin yleensä ollaan, jos se ei haittaa, että joku tuttu näkee netissä alastonkuvan?

Ratkaisevampaa kuin millaisissa ammateissa he ovat tai millaisisa piireissä he pyörivät on se, millasia he ovat ja minkä verran seksuaalisuutta voi jakaa yleisesti.

Jokainen voi miettiä omalla kohdallaan missä kulkee raja oman seksuaalisuuden jakamisen kanssa. 

Brurtaali esimerkki anaaliseksi. Kenen kanssa voit keskustella siitä, niin että oiekasti keskusttelette siitä. Siis jos toinen tykkää ja sinä et tai toisin päin. Puolison, parhaan kaverin, äidin, anopin tahi appiukon. 

Jotkut ihmiset nauttivat siitä, että voivat jakaa valokuvia itsestään. He eivät koe omien alastonkuvien näyttämistä häpeälliseksi ja siksi tekevät sitä. Osa saattaa jopa kiihottua siitä :)

Vierailija
3622/18364 |
20.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Silmäasemalla on 100 päivän tyytyväisyystakuu (kehykset voi vaihtaa ilmaiseksi maks. samanhintaisiin). Käyttääkö ihmiset sitä usein? Jos kehykset menee vaihtamaan, niin miten siellä suhtaudutaan: ärsyynnytäänkö, syyllistetäänkö, vaaditaanko selityksiä? Jos kehykset on niiden mielestä kivat mutta omasta mielestä ei, niin pitääkö ne asiakasta ärsyttävänä ja turhasta valittajana tms.?

Tuollaisia takuita ei anneta ilman, että he ovat laskeneet, että siitä on loppupeleissä heille voittoa, vaikka siksi että asiakkaat valitsevat heidät uudelleen.

Muutenkaan ei pidä tuntea häpeää ja syyllisyyttä siitä, että käyttää palvelua johon on oikeutettu ja on jopa maksanut siitä. Tuo palvelu on varmasti sisällytetty kaikkien tuotteiden hintaan.

Myöskään ei pidä miettiä, mitä asiakaspalvelijat ajattelevat ja puhuvat asiakkaista. Meilläkin on huonot päivämme, eikä asiakkaan oikeudet voi olla mielivaltaisesti niistä riippuvaisia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3623/18364 |
20.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä vanhuuttaan kuolleille kaloille tapahtuu? Miksi jäiden sulaessa vedestä ei paljastu n. 3-4 kuukauden aikana kuolleita kaloja?

Ainakin akvaariossa, kala kuoltuaan kelluu pinnalla vain jonkun aikaa, sitten se vajoaa pohjalle. Sieltä muut kalat käyvät näykkimässä ja syömässä sitä kunnes se on hävinnyt (ellei omistaja ole ehtinyt huomata sitä aiemmin).

Vierailija
3624/18364 |
20.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko juuriharja ja juuresharja sama asia?

Juuriharja on yleisnimitys harjalle, jonka harjakset on tehty juurista. Juuresharja on harja, jolla pestään juurekset ja perunat, kun on tarkoitus laittaa niistä ruokaa.

Juuresharja voi tietysti olla juuriharja tai muoviharjaksinen, ja juuriharja voi olla tarkoitettu vaikka juuresten tai mattojen pesuun. Yleensä olen kuullut, että sellaista mm. matonpesuun tarkoitettua pitkulaista, käteen sopivaa varretonta harjaa sanotaan juuriharjaksi.

Vierailija
3625/18364 |
20.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miltä tuntuu olla älykkyydeltään ainoastaan keskitasoa? Itse olen huippuälykäs.

Vierailija
3626/18364 |
20.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mistä johtuu, että joskus AV:llä on kahdella eri viestillä sama numero, vaikka numeroiden tarkoitus on yksilöidä viestit? (Esim. täällä on kaksi viestiä numerolla 12.)

Vierailija
3627/18364 |
20.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko kaikilla naisilla/ pitäisikö kaikilla olla sellaisia kavereita tai ystäviä, joiden kanssa voi ottaa hulvattomia naamanvääntelyselfieitä ja laittaa niitä someen? Mulla ei ole yhtään sellaista ystävää.

Vierailija
3628/18364 |
20.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko kaikilla naisilla/ pitäisikö kaikilla olla sellaisia kavereita tai ystäviä, joiden kanssa voi ottaa hulvattomia naamanvääntelyselfieitä ja laittaa niitä someen? Mulla ei ole yhtään sellaista ystävää.

Ainoastaan kehareilla on sellaisia ystäviä.

Vierailija
3629/18364 |
20.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voinko tietää jostain terveysasiasta paremmin kuin lääkäri, jos olen lukenut siitä vain Wikipedia-artikkelin?

Ensi reaktio on että ei, mutta omien kokemusteni perusteella sanoisin, että riippuu tilanteesta.

Kokemukseni on se, että Suomessa lääkärit tietävät hyvin yleisistä sairauksista, mutta jos on kyse harvinaisemmasta taudista, jolle on omat erikoislääkärit, tiedot voivat olla vähäiset. Oli sinun tiedonlähteesi Wikipedian asiallinen artikkeli tai joku muu lähde, siinä tapauksessa voit todella tietää enemmän kuin lääkäri.

Läheiseni sairasti syöpätyyppiä, joka on harvinainen, joten jouduin usein perusterveydenhuollossa selittämään lääkäreille mistä on kyse. Saimme myös lääkkeen valmistajalta Sveitsistä videon, jolta Suomen terveydenhoidossa opiskeltiin kuinka lääkehoito annetaan. Itselläni on nyt diagnoosi ulkomailta sairaudelle, jonka alalla Suomessa ei ole ainuttakaan erikoislääkäriä.

Vierailija
3630/18364 |
20.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mistä voi johtua melko huono nimimuisti? En usko, että kyse olisi ainakaan kasvosokeudesta, sillä tunnistan kyllä ihmiset kasvojen perusteella helposti, mutta en vain millään meinaa oppia muistamaan joidenkin ihmisten nimiä. Tämä koskee siis vain joitakin ihmisiä, ei kaikkia. Joidenkin ihmisten nimet opin muistamaan helposti, joidenkin nimiä en tahdo oppia muistamaan millään. Esim. työpaikallani on joitain ihmisiä, joiden nimiä en ole kunnolla oppinut vielä edes melkein vuoden työssäolon jälkeen. He ovat aivan erinäköisiä ihmisiä keskenään ja nimetkin ovat erilaisia, mutta en vain tahdo muistaa, että mikä nimi on kenenkin nimi. Onko käyttämäni psyykelääkitys voinut vaurioittaa aivoja niin, että en muista asioita enää yhtä hyvin kuin ennen? Jotenkin minusta tuntuu, että en muista enkä edes ymmärrä asioita yhtä hyvin kuin ennen.

Vierailija
3631/18364 |
20.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käyttäjä12181 kirjoitti:

Miksi Youtube-videoissa lataaja kertoo usein, että hän ei omista kyseisen esim. musiikkivideon oikeuksia?

Ei kai nyt kukaan uskokaan, että joku random-ihminen jossain omistaisi jonkun kuuluisan artistin 200 miljoonaa katsojaa saaneen videon oikeudet??? 

Siis, eikö tuo nyt vain ole niin päivänselvää kaikille, ettei sitä tarvitsisi sinänsä kertoa erikseen?

Jotkut kai ajattelevat, että tekijänoikeusloukkaukseen suhtauduttaisiin armollisemmin, jos he erikseen mainitsevat kunnian materiaalista kuuluvan toiselle. Ehkä jotkut jopa luulevat, että tuollainen maininta tekee tekijänoikeudella suojatun aineiston käytöstä luvallista.

Vierailija
3632/18364 |
20.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei kaikki pelleile, tai kuvaa pelleilyjään, tai laita niitä someen. Silti heillä voi olla hauskaa ja hyviä ystäviä.

Vierailija
3633/18364 |
20.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tää on varmasti typerimpiä kysymyksiä ikinä.

Kun isältä lapsi voi saada joko Y tai X kromosomin, niin onko äidin puolella samallailla, että toinen X on tarkoitettu vain poika vauvalle ja toinen X vain tytölle?

No mietipä miten hedelmöittyminen etenee: isältä paikalle on tullut joukko siittiöitä, joista toisissa on Y-, toisissa X-kromosomi. Äidiltä munsarjoista irronut munasolu (usein siis ennen kuin siittiöt ovat edes lähietäisyydellä) ja tämä munasolu, jossa on vain X-kromosomi, yleensä treffaa sittiöt munajohtimsessa jossa hedelmöitys tapahtuu. Jos Y-siittiö iskee ensin munasolun, vauvasta tulee XY poikavauva. Jos taas X-merkkinen siittiö hedelmöittää munsolun, sitten vauvasta tulee XX eli tyttövauva.

Tuosta kuviosta näkyy, että kaikki siittiöt eivät suinkaan pääse perille munajohtimeen vaan uupuvat matkan varrella. Munasoluja on vain yksi, joten mitään X:ien "valintaa" ei voi tapahtua.

Munasolujen alkuja on jokaisella tyttövauvalla syntyessään tietty määrä, ja kun tyttö tulee puberteettiin, munsolut alkavat (oman mystisen aikataulunsa mukaan) kypsyä ja irrota. Enimmäkseen niitä irtoaa kerralla (kerran kuukautiskierron aikana) vain yksi kappale, mutta joskus voi irrota kaksikin. Siinä tapauksessa on mahdollista, että kummankin munasolun hedelmöittää eri siittiö (voi olla joko X ja Y, kaksi X:ää tai kaksi Y:tä) ja siinä tapauksessa seurauksena ovat epäidenttiset kaksosvauvat. Tässäkin se kumman munasolun siittiö saa, on täysin randomia. (Identtiset kaksoset syntyvät kun yhden siittiön hedelmöittämä yksi munasolu jakautuu kahtia, siksi identtisillä kaksosilla ei ole aina vain täysin samat geenit vaan myös sama sukupuoli.)

Vierailija
3634/18364 |
20.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tää nyt on oikeasti tyhmä kysymys, mutta kävin kuukausi sitten Terveystalossa ja sain sitte 400 euron laskun. Ei siinä mitään, tuommosta summaa odotinkin maksettavaksi. Mulla ei siis mitään vakuutuksia, ihan omasta pussista menee.

Mutta mutta, laskun mukana tuli siis lomake, jolla voin 6 kk sisällä hakea Kela-korvausta. Onko tuo lomake mukana ihan vaan kaikille laitettuna, vai pitääkö mun hakea korvausta? Koska siis ilmoittauduin ennen lääkäriaikaa Kela-kortilla, niin luulin, että sen avulla sitten oon saanut saamaani laskuun sen Kelan korvauksen. Vai onko niin, että pitää sitä vielä hakea ja Kela maksaa mun tilille jonkun summan tuosta 400 takaisin, tyyliin 80 euroa?

Oon opiskelija, joten sikäli olis kiva jotain tuosta saada takaisin, mutta toisaalta en kehtais hakea sitä korvausta jos oonki saanu sen ja sitte tulis kotiin ilmotus siitä miten tyhmäolen kun yritän saada tuplakorvausta :D

Kela korvaa tiettyjä lääkärinpalkkoide, hoitoja ja lääkkeiden kuluja. Jos sulle on annettu korvauksen hakemista lomake, täytä se ja lähetä Kelaan.

Lue Kelan nettisivulta mitä korvataan.

http://www.kela.fi/sairaanhoito

Vierailija
3635/18364 |
20.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Toivottavasti kukaan ei ota tätä rasistisena kysymyksenä, koska sellaiseksi ei ole tarkoitettu, mutta askarruttanut mieltäni, eikä minulla ole muslimiystäviä keneltä kysyä. Eli: jos musliminaisen pitää käyttää huivia, mutta hän ei käytä sen kanssa "kaapumaista" asua vaan esim. normaaleja vaatteita, kuten tiukkoja farkkuja ja myös meikkaa, niin mitä väliä sillä huivilla sitten enää on? Eikö se, että korostaa naiseuttaan ja ehkä myös seksikkyttään meikeillä ja ihonmyötäisillä vaatteilla ole ristiriidassa sen päähuivin kanssa? Eli miksi sitten ei vain ota myös sitä pois? Jos vartalo on jo "esillä" ja kasvoja meikattu naisellisesti, niin ei siinä vaiheessa luulisi hiuksilla olevan enää väliä? 

Tämän kysymyksen ei ole tarkoitus loukata ketään, en vain oikeasti näe tuossa logiikkaa tai sitten tässä on jokin syvempi asia, joka minulta on jäänyt pimentoon.

Olen tavannut erään musliminaisen, jolla on juuri näin. Hänen pukeutumisensa erosi kuitenkin länsimaisten pukeutumisesta siinä, ettei hänellä näkynyt koskaan paljasta pintaa, vaikka olisi ollut kesähelle. Eli aina pitkähihainen paita ranteisiin asti ja pitkälahkeiset housut nilkkoihin asti. Hän oli myös aina huolellisesti meikattu ja vaatteet ja huivit sävy sävyyn, tyylikkäät huivikorut jne. Silti hänelle oli todella tärkeää, etteivät hiukset näy. Mulla ei ollut aavistustakaan, miltä hänen hiuksensa näyttävät, eikä hän kertonut, vaikka kyselikin, missä kampaamossa voisi värjäyttää "turvallisesti" hiuksiaan, eli niin, ettei kukaan mies astuisi liikkeeseen kesken kaiken. En osannut auttaa, koska tiesin paikkakunnalta vain parturi-kampaamoja, en yhtään vain naisten kampaamoa.

Olen käsittänyt, että jos muslimi käyttää huivia, se pitää olla tarkasti hiusten peittona eikä sinne päin. Se, saako muu vaatetus olla suht tavallista vaiko kaapumaista ja hyvin peittävää, riippuu ilmeisesti kyseisen maan kulttuurista, miten sallivaa tai rajoittavaa meininki missäkin on. Tai sitten ihan sen oman aviomiehen määräyksistä.

Olen ymmärtänyt että huivinkäytössä kyse on nimenomaan kulttuurista. Sen käytössä on todella laaja kirjo erilaisia käyttötapoja ja niissä vaikuttaa myös muoti, eikä huivinkäyttö yleensä ole mikään pakko.

Olen itse ajatellut asian niin, että jos perheemme muuttaisi maahan jossa olisi tapana kulkea rinnat paljaana julkisella paikalla, käyttäisimme kyllä itse paitoja. En haluaisi näyttää rintojani kaikille ja vähän hirvittäisi sekin, että julkisella paikalla otettu kuva leviäisi Suomeen sukulaisten ja muiden nähtäväksi. Ehkä paikalliset säälisivät meitä paitapakosta, mutta olo olisi niin alaston ja kiusaantunut rinnat paljaana, että paita pysyisi päällä.

Vierailija
3636/18364 |
20.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voiko olla lievästi kehitysvammainen, jos on kuitenkin onnistunut käymään tavallisen koulun noin 8:n keskiarvolla tarvitsematta tukiopetusta?

Kehitysvammoja on erilaisia, voihan olla että sellaisella on enemmänkin fyysisellä ja motorisella puolella ollut kehityksessä häiriötä kuin niinkään henkisissä kyvyissä. Esim raajojen tai kasvun kehityshäiriöt tms.

Kehitysvammalla tarkoitetaan nimenomaan oppimiseen ja ymmärrykseen liittyvää vammaa. Liikuntavammaisuus yms. ei ole kehitysvammaisuutta.

Ala-asteella on suhteellisen helppo saada hyviä numeroita, joten siellä saattaisi onnistua kasin keskiarvo jos saa kotoa tukea.

Kehitysvammalla tarkoitetaan lapsuus-tai nuoruusiässä ilmentynyttä tai syntynyttä vammaa. Esim. CP-vamma on kehitysvamma, vaikkei se olekaan älyllinen vamma. Myös vaikka 15-vuotiaana mopo-onnettomuudessa halvaantunut on kehitysvammainen.

Vierailija
3637/18364 |
20.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voiko olla lievästi kehitysvammainen, jos on kuitenkin onnistunut käymään tavallisen koulun noin 8:n keskiarvolla tarvitsematta tukiopetusta?

Kehitysvammoja on erilaisia, voihan olla että sellaisella on enemmänkin fyysisellä ja motorisella puolella ollut kehityksessä häiriötä kuin niinkään henkisissä kyvyissä. Esim raajojen tai kasvun kehityshäiriöt tms.

Kehitysvammalla tarkoitetaan nimenomaan oppimiseen ja ymmärrykseen liittyvää vammaa. Liikuntavammaisuus yms. ei ole kehitysvammaisuutta.

Ala-asteella on suhteellisen helppo saada hyviä numeroita, joten siellä saattaisi onnistua kasin keskiarvo jos saa kotoa tukea.

Kehitysvammalla tarkoitetaan lapsuus-tai nuoruusiässä ilmentynyttä tai syntynyttä vammaa. Esim. CP-vamma on kehitysvamma, vaikkei se olekaan älyllinen vamma. Myös vaikka 15-vuotiaana mopo-onnettomuudessa halvaantunut on kehitysvammainen.

"Kehitysvamma merkitsee yksilönkehityksellisiä eli lapsuudesta asti ilmeneviä vaikeuksia käsityskyvyssä. "

"Kehitysvammaiseksi ei - - luokitella henkilöä, jolla on toimintarajoitteita ainoastaan motoriikassa tai vuorovaikutuksessa, vaan kehitysvammaisuudella viitataan heikkolahjaisuutta suurempiin puutteisiin ymmärtämiskyvyssä ja muussa älyllisessä suoriutumisessa."

https://fi.wikipedia.org/wiki/Kehitysvamma

_____

Lisäänpä oman kysymykseni tähän, eli mitä tarkoittaa kehitysikä? Ei kai 15-vuotias ole enää kehitysikänen, vai?

Vierailija
3638/18364 |
20.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Edellinen kysymys liittyi saman Wikipedia-artikkelin tähän kohtaan: "Kehitysvammaisuus johtuu synnynnäisestä neurologisesta häiriöstä tai kehitysiässä saadusta sairaudesta, viasta tai vammasta."

Vierailija
3639/18364 |
20.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos on käyttänyt huuliherpesrakkulan aikana huulirasvaa, niin voihan sitä samaa rasvaa käyttää (itse) sen jälkeenkin ilman että rakkula tulee sen takia uudelleen?

Vierailija
3640/18364 |
20.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Toivottavasti kukaan ei ota tätä rasistisena kysymyksenä, koska sellaiseksi ei ole tarkoitettu, mutta askarruttanut mieltäni, eikä minulla ole muslimiystäviä keneltä kysyä. Eli: jos musliminaisen pitää käyttää huivia, mutta hän ei käytä sen kanssa "kaapumaista" asua vaan esim. normaaleja vaatteita, kuten tiukkoja farkkuja ja myös meikkaa, niin mitä väliä sillä huivilla sitten enää on? Eikö se, että korostaa naiseuttaan ja ehkä myös seksikkyttään meikeillä ja ihonmyötäisillä vaatteilla ole ristiriidassa sen päähuivin kanssa? Eli miksi sitten ei vain ota myös sitä pois? Jos vartalo on jo "esillä" ja kasvoja meikattu naisellisesti, niin ei siinä vaiheessa luulisi hiuksilla olevan enää väliä? 

Tämän kysymyksen ei ole tarkoitus loukata ketään, en vain oikeasti näe tuossa logiikkaa tai sitten tässä on jokin syvempi asia, joka minulta on jäänyt pimentoon.

Olen tavannut erään musliminaisen, jolla on juuri näin. Hänen pukeutumisensa erosi kuitenkin länsimaisten pukeutumisesta siinä, ettei hänellä näkynyt koskaan paljasta pintaa, vaikka olisi ollut kesähelle. Eli aina pitkähihainen paita ranteisiin asti ja pitkälahkeiset housut nilkkoihin asti. Hän oli myös aina huolellisesti meikattu ja vaatteet ja huivit sävy sävyyn, tyylikkäät huivikorut jne. Silti hänelle oli todella tärkeää, etteivät hiukset näy. Mulla ei ollut aavistustakaan, miltä hänen hiuksensa näyttävät, eikä hän kertonut, vaikka kyselikin, missä kampaamossa voisi värjäyttää "turvallisesti" hiuksiaan, eli niin, ettei kukaan mies astuisi liikkeeseen kesken kaiken. En osannut auttaa, koska tiesin paikkakunnalta vain parturi-kampaamoja, en yhtään vain naisten kampaamoa.

Olen käsittänyt, että jos muslimi käyttää huivia, se pitää olla tarkasti hiusten peittona eikä sinne päin. Se, saako muu vaatetus olla suht tavallista vaiko kaapumaista ja hyvin peittävää, riippuu ilmeisesti kyseisen maan kulttuurista, miten sallivaa tai rajoittavaa meininki missäkin on. Tai sitten ihan sen oman aviomiehen määräyksistä.

Olen ymmärtänyt että huivinkäytössä kyse on nimenomaan kulttuurista. Sen käytössä on todella laaja kirjo erilaisia käyttötapoja ja niissä vaikuttaa myös muoti, eikä huivinkäyttö yleensä ole mikään pakko.

Olen itse ajatellut asian niin, että jos perheemme muuttaisi maahan jossa olisi tapana kulkea rinnat paljaana julkisella paikalla, käyttäisimme kyllä itse paitoja. En haluaisi näyttää rintojani kaikille ja vähän hirvittäisi sekin, että julkisella paikalla otettu kuva leviäisi Suomeen sukulaisten ja muiden nähtäväksi. Ehkä paikalliset säälisivät meitä paitapakosta, mutta olo olisi niin alaston ja kiusaantunut rinnat paljaana, että paita pysyisi päällä.

No Islam on melko vanha uskonto ja levinnyt hyvin laajalle maantieteelliselle alueelle, toisistaan poikkeaviin kulttuureihin. Islamissa on myös erilaisia koulukuntia, uskonnollisia ryhmiä ja luonnollisesti muslimimaissa on eri yhteiskuntaluokkia. Kaikki tämä on vaikuttanut siihen miten muslimimaissa pukeudutaan.

Koraanin säännöt naisten ja miesten asuista (juu sitäkin säädellään!) eivät ole täysin selkeät, koska monet sanat ovat tulkinnanvaraisia. Perusidea on että ihmisten pitäisi kulkea säädyllisesti puettuina ja vaatimattomia (mikä ei toteudu ainakaan häissä, jossa asut ovat todella koristeellisia). Naien voi koristautua enemmän kuin mies. Joissain kulttuureissa naiset eivät peitä päätään ja kasvojaan, vaan miehet peittävät kuten tuaregeilla. Eri perinteiset asut eri alueilla vaihtelevat suuresti. Esim. naisten päähineitä on vaikka kuinka montaa eri tyyppiä.

Islamin tarkemmat säännökset naisten pukeutumisessa tähtäävät siihen, etteivät vieraat, perheen ulkoiset miehet näe hänen naisellisia avujaan. Kotona naiset voivat kulkea hiukset auki jne...

Useimmissa muslimimaissa (niissä joissa laki ei säätele pukeutumista) näkyy laaja kirjo: on ihan länsimaiseen tyyliin puettuja naisia, on sellaisia, joilla on joku ei kovin tarkkoja sääntöjä noudattava (esim. hiukset näkyvät osittain, hihat ja helmat voivat olla lyhyemmät, jne..), on maalaisnaisia, joilla on omat asunsa ja sitten voi olla äärifundamentalistinaisia tai etnisiin vähemmistöihin kuuluvia naisia, jotka peittävät myös kasvot.

Helsingissä varsinkin somalitytöt ovat jo kauan sitten kehittäneet oman urbaanin tyylinsä, jossa on vaihtuvia trendejä. Vuosia sitten näkyi paljon pitkiä mustia kapeita hameita ja korkeita platformkorkoja mustan nahkatakin kanssa. Huivi oli usein musta, nyt on muodissa hieman kirkkaammat värit, eikä platformeja enää näe. Myös somalinaisten yleinen laaja vyötärön allekin ulottuva huivi ei ole enää nuorten suosiossa, vaan tytöillä näkee useita versioita. Yleensä päähuivi kuitenkin sidotaan tiukasti (mun lähiössä naiset laittavat kännykän tiukan huivin ja korvan väliin, pysyy siinä pitelemättä, hands-free!). Stadissa musliminaisilla voi olla nykyisin housut huivin kanssa, toiset pitävät aina vain löysää mekkoa. Nyt on muodissa nuorilla tytöillä meikkaaminen, kuten ei-muslimi nuorillakin.

Tässä aika tyypillinen trendikäs stadiversio hijabista, jossa melko

http://somaliliitto.fi/2015/10/05/ajatuksia-huivin-alta/

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi yksi viisi