Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Typerien ja nolojen kysymysten ketju---Kysy mitä vain, muut vastaavat ilman veetuilua.

Vierailija
28.06.2017 |

Minä voin aloittaa. Voiko hierojalle mennä ilman lihasjumeja ihan vaan nautiskelemaan? Mitä hierojat ajattelvat pehmeälihaksisista hierottavistaan? "V...u mitä tääkin tuli mun aikaani tuhlaamaan"? Ja juu, tätä oon miettinyt jo vuosia.

Kommentit (18364)

Vierailija
3701/18364 |
25.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuli itsellenikin mieleen tuosta jonkun "Jeesuksen Kristuksen" -kysymyksestä: mitä muita sellaisia ihmisiä/asioita on, joiden nimet saatetaan sanoa myös noin eli kahtena perättäisenä "synonyyminä" ja siis samassa taivutusmuodossa?

Vierailija
3702/18364 |
25.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi nimi Jeesus Kristus taipuu genetiivissä "Jeesuksen Kristuksen", mutta esimerkiksi Elvis Presley ei taivu "Elviksen Presleyn", vaan jälkimmäisen kohdalla taivutetaan ainoastaan jälkimmäinen osa nimestä?

Sama asia illatiivissä, Jeesus Kristus taipuu "Jeesukseen Kristukseen", mutta Paavo Väyrynen ei silti taivu "Paavoon Väyryseen". Miksi yhdellä hahmolla on eri säännöt sijamuotojen suhteen kuin kaikilla muilla?

Siksi että Kristus ei ole mikään Jeesuksen sukunimi, vaan lähinnä synonyymi edelliselle sanalle.

Miksi sitten Katri Helena ei taivu samalla tavalla? Eihän siinäkään ole sukunimeä vaan kaksi etunimeä.

Koska ne on nimiä molemmat!  Jos olisi laulaja Katri - laulaja Katrin.

Jeesus ja Kristus ovat myös molemmat nimiä, silti taivutus on eri. Sitä tarkoitin, että olipa sitten nimessä etu- ja sukunimi (esim Mikko Rantanen), kaksi etunimeä (esim Jonne Aaron) tai sitten etunimi ja luonnehdinta/lisänimi (esim Iivana Julma), niin missään näistä ensimmäinen sana ei taivu, ainoastaan jälkimmäinen. Toisin on Jeesuksen Kristuksen kanssa, eikä minulle ole vieläkään selvinnyt miksi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3703/18364 |
25.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi nimi Jeesus Kristus taipuu genetiivissä "Jeesuksen Kristuksen", mutta esimerkiksi Elvis Presley ei taivu "Elviksen Presleyn", vaan jälkimmäisen kohdalla taivutetaan ainoastaan jälkimmäinen osa nimestä?

Sama asia illatiivissä, Jeesus Kristus taipuu "Jeesukseen Kristukseen", mutta Paavo Väyrynen ei silti taivu "Paavoon Väyryseen". Miksi yhdellä hahmolla on eri säännöt sijamuotojen suhteen kuin kaikilla muilla?

Siksi että Kristus ei ole mikään Jeesuksen sukunimi, vaan lähinnä synonyymi edelliselle sanalle.

Miksi sitten Katri Helena ei taivu samalla tavalla? Eihän siinäkään ole sukunimeä vaan kaksi etunimeä.

Koska ne on nimiä molemmat!  Jos olisi laulaja Katri - laulaja Katrin.

Jeesus ja Kristus ovat myös molemmat nimiä, silti taivutus on eri. Sitä tarkoitin, että olipa sitten nimessä etu- ja sukunimi (esim Mikko Rantanen), kaksi etunimeä (esim Jonne Aaron) tai sitten etunimi ja luonnehdinta/lisänimi (esim Iivana Julma), niin missään näistä ensimmäinen sana ei taivu, ainoastaan jälkimmäinen. Toisin on Jeesuksen Kristuksen kanssa, eikä minulle ole vieläkään selvinnyt miksi.

Jeesus on henkilön etunimi, Kristus ei ole nimi vaan muistaakseni käännettynä vapahtaja. Sanontatapakin on kyllä huomattavan vanhahtava, juhlallinen ja seremoniallinen.

Vierailija
3704/18364 |
25.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jeesus Kristus ei ole mikään etunimi sukunimi - yhdistelmä eikä kaksi etunimeäkään.

Jeesus on etunimi (tai nimi, eipä tuolla sukunimiä ollutkaan), Kristus taas arvonimiluontoinen, "voideltua" tarkoittava lisänimi. 

Jeesus Kristus on siis itse asiassa Jeesus, Kristus. Se menee siis samaan tapaan kuin jos kyseessä olisi Kalle, joka on suutari: Voitaisi sanoa "Kallen, suutarin" tai Kallelle, suutarille"

Yleinen ilmaisu on myös Jeesus, Herra ja se menee samaan tapaan: Jeesuksen, Herran jne.

Voitaisi myös sanoa Kristus-Jeesus, tai suutari-Kalle. Merkitys on sama. Syy siihen miksi on käytetty muotoa Jeesus Kristus lienee historiallinen ja pohjana oleva alkuperäistekstin muoto.

Joo, ja muuten olen kyllä ateisti...

Vierailija
3705/18364 |
25.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jeesus Kristus ei ole mikään etunimi sukunimi - yhdistelmä eikä kaksi etunimeäkään.

Jeesus on etunimi (tai nimi, eipä tuolla sukunimiä ollutkaan), Kristus taas arvonimiluontoinen, "voideltua" tarkoittava lisänimi. 

Jeesus Kristus on siis itse asiassa Jeesus, Kristus. Se menee siis samaan tapaan kuin jos kyseessä olisi Kalle, joka on suutari: Voitaisi sanoa "Kallen, suutarin" tai Kallelle, suutarille"

Yleinen ilmaisu on myös Jeesus, Herra ja se menee samaan tapaan: Jeesuksen, Herran jne.

Voitaisi myös sanoa Kristus-Jeesus, tai suutari-Kalle. Merkitys on sama. Syy siihen miksi on käytetty muotoa Jeesus Kristus lienee historiallinen ja pohjana oleva alkuperäistekstin muoto.

Joo, ja muuten olen kyllä ateisti...

Kiitokset, tämä lopulta selvensi asiaa minulle. Epäilinkin syiden pohjautuvan enemmänkin historiaan kuin kielioppiin, mutta varma en voinut asiasta olla ennen tätä tietoa.

Vierailija
3706/18364 |
25.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä kaikkia sellaisia palkkatöitä on, joita voi tehdä ilman ammattikoulutusta yhtenä tai kahtena päivänä viikossa?

Vierailija
3707/18364 |
25.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hotelleiden kylpyhuoneissa on usein sellainen muovinen matto, joka ehkäisee liukastumasta. Pitäisikö matto laittaa kylpyammeen pohjalle vai ulkopuolelle? Ulkopuolella on melkeinpä aina pieni pyyhe jalkojen kuivausta varten joten en ole vielä ymmärtänyt mikä virka tuolla matolla on.

Vierailija
3708/18364 |
26.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä tarkoittaa kun mainostetaan ruokakaupan lehdessä "takuu murea naudan paisti"? Eikös paistin mureus tule valmistuksessa, että jos valmistaa sen päin honkia ja siitä tuleekin kuivunut paisti, niin onko siihen joku takuu javoi viedä kauppaan takaisin?

Vierailija
3709/18364 |
26.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voiko kuka tahansa hankkia koirasuden, tarvitaanko erllisiä lupia?

Vierailija
3710/18364 |
26.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kumpaan reikään tamppooni kuuluu laittaa?

Vierailija
3711/18364 |
26.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vasempaan.

Vierailija
3712/18364 |
26.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vasempaan.

Niin mut siis ne reikät on peräkkäin, ei vierekkäin. Laitanko siis sinne, mistä kakka tulee vai siihen toiseen?

Vierailija
3713/18364 |
26.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vasempaan.

Niin mut siis ne reikät on peräkkäin, ei vierekkäin. Laitanko siis sinne, mistä kakka tulee vai siihen toiseen?

Oon siis 11

Vierailija
3714/18364 |
26.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vakuutuskorvausta pitää hakea, että sen voi saada. Mutta mitenkäs tilanteessa edunsaajat, omaiset / lapset, osaavat hakea, jos eivät tiedä koko vakuutusta olevankaan?

Esim. Minulla on vakuutus, josta edunsaajat saisivat rahaa jos kuolen tapaturmaisesti. No minä kuolisin tapaturmaisesti. Niin miten omaiseni saisivat nämä vakuutusrahat? Tuleeko vakuutusyhtiöstä ilmoitus lomakkeiden kanssa että " hakepaapa nyt tätä korvausta" vai kuuluuko minun nyt vielä eläissäni tehdä kirjalliset ohjeet omaisille tästä vakuutuksesta ja siitä haettavastakorvauksesta jos nyt satun kuolemaan tapaturmaisesti?

Vierailija
3715/18364 |
26.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen eronnut mutta minua jäi vaivaamaan, miksi osituksessa ei yhtään edellytetty selvittämään esim tilejä toisista pankeista? Minulla itsellä oli tilit kahdessakin muussa pankissa. Ei kyllä rahaa niissä, mutta ei sitä kukaan tiennyt. Jos puolisolla oli, niin ei niitäkään jaettu kun eivät ne tulleet esille. Miten olisi pitänyt toimia?

Vierailija
3716/18364 |
26.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lintujen elämästä mietityttää tämä: Miten nämä punatukut ym . lintulaudan talviruokittavat linnut on pärjännyt suomen talvessa, ennen kuin suomessa oli asutusta?

Vierailija
3717/18364 |
26.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuleeko sama muuttolintu joka vuosi samaan paikkaan viettämääm suomeen kesää? Vai meneekö tämälintu tänä vuonna esim. Utsjoelle ja ens vuonna vaikka Lappeenrantaan?

Vierailija
3718/18364 |
26.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tietääkö ihmiset yleensä monta päivää on missäkin kuussa?

Kun mies täytti veroilmoitukseen työmatkakuluja, niin hän erikseen etsi vuoden 2017 vuoden kalenterin ja tarkisti monta päivää sinä vuonna on ollut joulukuussa. Ihmettelin asiaa, kun itse olisinihan ilmankalenteria asian tiennyt.

Että olenko minä harvinaisen viisas, vai mies harvinaisen tyhmä?

Vierailija
3719/18364 |
27.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tietääkö ihmiset yleensä monta päivää on missäkin kuussa?

Kun mies täytti veroilmoitukseen työmatkakuluja, niin hän erikseen etsi vuoden 2017 vuoden kalenterin ja tarkisti monta päivää sinä vuonna on ollut joulukuussa. Ihmettelin asiaa, kun itse olisinihan ilmankalenteria asian tiennyt.

Että olenko minä harvinaisen viisas, vai mies harvinaisen tyhmä?

Minä ainakaan en muista kuukausien päivämääriä ulkoa, ja älykkyysosamääräni on varsin korkea. Onneksi olen joskus oppinut sen vinkin, jossa lasketaan rystysistä. Ehkä miehesi ei ole nähnyt sitä.

Tuon asian tietäminen ei korreloi älykkyyden kanssa.

Kysymyksesi saa vaikuttamaan siltä, ettet arvosta miestäsi kovinkaan paljoa, mutta itsesi arvostat hyvinkin korkealle. Kunnioituksen puute ei ennusta hyvää avioliitolle.

Vierailija
3720/18364 |
27.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuleeko sama muuttolintu joka vuosi samaan paikkaan viettämääm suomeen kesää? Vai meneekö tämälintu tänä vuonna esim. Utsjoelle ja ens vuonna vaikka Lappeenrantaan?

En ole lintuasiantuntija, mutta olen lukenut muutamia juttuja, joissa on ollut tunnistettava lintu. Samaan paikkaan on tullut. Iso petolintu oli ollut ihmeissään, kun talven aikana oli vanha pesäpuu kaatunut.

Ihan kaikkiin lintuihin tuo ei päde ja käsittääkseni nuoremmat linnut vaihtavat enemmän paikkaa ja etsivät uusia asuinpaikkoja.

Talviruokittavat linnut pärjäävät Suomen luonnossa vielä tänäkin päivänä itsekseen. Meillä ei ole vuosiin näkynyt punatulkkuja ruokintapaikalla, mutta kyllä niitä kuitenkin on edelleen olemassa. Osa on ollut ennen enimmäkseen muuttolintu, mutta nyt jää ruokintapaikoille.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan yhdeksän kaksi