Typerien ja nolojen kysymysten ketju---Kysy mitä vain, muut vastaavat ilman veetuilua.
Minä voin aloittaa. Voiko hierojalle mennä ilman lihasjumeja ihan vaan nautiskelemaan? Mitä hierojat ajattelvat pehmeälihaksisista hierottavistaan? "V...u mitä tääkin tuli mun aikaani tuhlaamaan"? Ja juu, tätä oon miettinyt jo vuosia.
Kommentit (18363)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko totta, että Suomessa ei olisi käytännössä mahdollista asua niin suurta ihmismäärää kuin Japanissa, joka on pinta-alaltaan suunnilleen samankokoinen? Ja jos ei, miksi sitten Japanissa on mahdollista? Japanihan ei kuitenkaan pysty myöskään tuottamaan sitä ruokamäärää, mitä sen kokoinen ihmismäärä kuluttaa, vaan joutuu myös paljon tuomaan elintarvikkeita.
Kuinka paljon Japanissa on järviä?
Vähemmän kuin Suomessa, mutta toisaalta Suomessakin järvien peittämä ala on alle 10%, kun taas Japanissa yli 70% on vuoristoa (ja tästä joku aika merkittävä osa on käytännössä asuinkelvotonta).
Jos sanotaan "joskus se käy kortti kirkonmiehellekin", tarkoittaako se "synnin" tekemistä vai hyvää tuuria?
Aloin tammikuussa opiskelemaan suuhygienistiksi, on ollut hirveän mielenkiintoista! Tätä en kuitenkaan kehtaa kysyä opettajilta/luokkalaisiltani hammashoitajilta; aiheuttaako siemennesten nieleminen happohyökkäyksen?
Vierailija kirjoitti:
Aloin tammikuussa opiskelemaan suuhygienistiksi, on ollut hirveän mielenkiintoista! Tätä en kuitenkaan kehtaa kysyä opettajilta/luokkalaisiltani hammashoitajilta; aiheuttaako siemennesten nieleminen happohyökkäyksen?
En ole hammaslääkäri tai -hoitaja, mutta uskoisin niin. Eikös siinä jotain sokereita ole?
Vierailija kirjoitti:
Joku kysyi aiemmin silmämeikin poistosta. Silmämeikin poistoon on omat tuotteensa. Itse käytän vedenkestävän silmämeikinpoistoon Nivean Double efektejä make-Up removeria. Ja toki vesiliukoiselle silmämeikille on omat tuotteensa. :)
Silmämeikin poistaminen on helpointa kun valitsee oikeanlaiset silmämeikit. Käytän aina ripsiväriä, jonka saa pois lämpimällä vedellä. Esim. Sensai 38 tai Cliniquen Lash Power yms. Pyyhin silmämeikit pois lämpimään veteen kastellulla vanulapulla ja sipaisen kevyesti misellivedellä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi oliiviöljy on terveellisempää kuin rypsiöljy?
Se ei olekaan. Rypsi on terveellisempää. Näin olen ravitsemusterapeutin luennolla.
Tuossa tarkoitetaan vaan yleensä öljyjen rasvakoostumusta.
Kuitenkin rypsiöljyn on todettu olevan yhteydessä allergisiin reaktioihin, tästä oli tietoa joskus Tampereen yliopiston tutkimuksessa.
Lisäksi kun kyse on siemenistä saatavasta öljystä, ainakin USA:ssa vältellään tätä niissä piireissä, joissa epäillään sen aiheuttavan suolistovaivoja ja matala-asteista tulehdusta. Tästä ei taida olla kovinkaan paljon tutkimustietoa, blogeilla olen nähnyt aiheesta keskustelua.
Sitten usein jää vielä tarkentamatta, puhutaanko kylmäpuristetuista (=ei kemiallisesti prosessoitu) vai esim. heksaanilla uutetuista bulkkiöljyistä.
Tämä on totta. Pohjois-Amerikassa on perinteisesti käytetty tuota bulkkiöljyä, joka tunnetaan nimellä canola oil. Siksi amerikkalailla nettisivuilla rypsiöljyä pidetään kamalana myrkkynä. Suomessa myynnissä oleva kylmäpuristettu luomurypsiöljy on aivan eri laatua.
Tosin, jos puhutaan allergisista reaktioista ja öljyn lektiinien vaikutuksesta, niihin ei öljyn laatu vaikuta niinkään vaan enemmänkin se, mistä kasvista on kyse.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ole hammaslääkäri tai -hoitaja, mutta uskoisin niin. Eikös siinä jotain sokereita ole?
Kyllä. Siinä on fruktoosia eli hedelmäsokeria.
Minkä ikäisiä ovat nuorimmat ja vanhimmat pissikset?
Vierailija kirjoitti:
Minkä takia Aladdinin suomenkielisessä versiossa Henki sanoo olleensa lampussa 1000 vuotta? Alkuperäisessä versiossa hän sanoo olleensa 10 000 vuotta ja kuitenkin suomenkielisenkin version lopussa hän sanoo, että 10 000 vuotta Ihmeiden onkalossa luulisi vähän viilentävän, kun paiskaa Jafarin lampun sinne.
Koska "kymmenen tuhatta vuotta" on paljon pidempi lausua kuin "ten thousand years", ja se olisi ollut mahdoton mahduttaa Hengen suun liikkeisiin ääninäytellessä. Dubatut elokuvat ovat täynnä tällaisia muokkauksia ajan puutteen ja suun liikkeiden vuoksi.
Vierailija kirjoitti:
Minkä ikäisiä ovat nuorimmat ja vanhimmat pissikset?
Luulen, ettei ns pissiksiä enää ole. Tietävätkö nykynuoret edes ko. sanaa?
Miksi baarien/kapakoiden terassi on niin usein etuovella? Onko sen tarkoitus houkutella porukkaa? Mulla vaikutus on päinvastainen. Jos etuterassilla on paljon väkeä (rauhallisia äänettömiä istujia lukuun ottamatta) en yleensä uskalla mennä sisälle vaan kävelen ohi.
KYSELY:
Kumpaan baariin/pubiin tms. menemisen koet houkuttelevammaksi?
- nuoli ylös = tyhjä edusta, terassi sivummalla/takana ja siellä porukkaa
- nuoli alas = terassi etuovella ja siinä porukkaa
Mitä tarkoittaa täällä palstalla joidenkin "nimen" perässä oleva ov?
Vierailija kirjoitti:
Miksi tällä keskustelupalstalla on niin paljon ilkeyttä ja haukkumista? Miksi hyvikset ei laita yhdessä urpoja ojennukseen? Ei siis liity tähän keskusteluun vaan keskustelutapaan av:lla yleisesti.
Ilkeilijät ovat muutenkin aggressiivisempia ja jyräävämpiä kuin asialliset, koska ilkeilijöillä on pokkaa toimia niin. He ovat myös epärehellisempiä, vääristelevät asioita ja varmasti esittävät eri henkilöitä.
Ilkeilyyn ei puututa niin helposti, jos puuttuja kokee olevansa alakynnessä. Joissain keskusteluissa vaikuttaa selvästi siltä, että ilkeilevä aloittaja lisäilee itse ilkeilyviestejä eri henkilönä niin että syntyy mielikuva hallitsevasta ilkeästä enemmistöstä ja ylivoimasta, jolloin keskustelusta järkyttynyt lukija kokee turhautumista eikä rupea "piipittämään" vahvemman alla.
Julkkisten haukkumiskeskustelut on usein tollasia.
ov= on viesti viestikentässä.Vanhaan hyvään palsta-aikaan tuo oli yleinen tapa laittaa otsikkokenttään joko ov tai ev, siitä tiesi, tarvitseeko viestiä klikata auki vai onko koko asia otsikossa luettavissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toivottavasti osaan muotoilla kysymykseni niin, ettei se loukkaisi ketään asianosaisia, mutta yritän:
Jos jollain on anoreksia ja hän painaa vaikkapa 39 kg, niin näkeekö hän peiliin katsoessaan lihavan ihmisen? Eli vaikka kaikki näkevät, että hän on pelkkää luuta ja nahkaa, niin kyseisen ihmisen aivot vääristävät peilissä tai valokuvassa näkyvän ihmisen lihavaksi?
Jostain sellaisesta on todella kyse. On oleamssa ruuminkuvan dysmorfisia häiriöitä (BDD), jotka ovat erillisiä mt-diagnooseja, mutta voivat osittain mennä päällekkäin anoreksian kanssa. BDD:t ovat esim sellaisia, että vaikkapa tyttö katselee jatkuvasti peilistä nenäänsä ja uhkaa itsemurhalla, jos ei nenää korjata leikkauksella. Kukaan muu ei näe nenässä sen kummempaa vikaa.
Anoreksiassa voi olla samantyyppistä ajatusmallia. Anoreksiaan kuuluu paljon visuaalista toimintaa: katsellaan itseä peilistä, otetaan selfieitä, katsellaan laihojen ihmisten kuvia netistä, katsotaan anorektikkojen kuvia netistä, jne... Jossain vaiheessa kauneuskäsitykset muuttuvat. Silloin anorektikoilla alkaa olla perusteellisesti muuttunut näkemys siitä mikä on "normaalia ja kaunista hoikkuutta". He näkevät myös muun maailman näiden ankarien lasien läpi, jossa se mikä terveiden silmissä näyttää luisevalta ja sairaalloiselta, on se ainut ihailtava ja kaunis body. He myös liioittelevat muiden painoa, niin että aivan normaalipainoinen ja terve, kuvataan sairaan ylipainoiseksi.
Itselläni oli nuorempana 10 vuotta anoreksia, ja jotakuinkin noin se itselläni meni. En varsinaisesti nähnyt itseäni lihavana mutta pienikin määrä ylimääräistä häiritsi minua paljon ja sai minut tuntemaan itseni epäonnistuneeksi. Näin siis alkuvaiheessa, kun sairaus oli kehitysvaiheessa. Myöhemmin suhde anoreksiaan muuttui tunnepitoisemmaksi ja addiktiotyyppiseksi eikä niin kehokeskeiseksi. Pahimpina aikoina en oikeastaan tiedostanut kehoani tai sen tarpeita ollenkaan. Kun paino laskee tarpeeksi alas ja nälkätila on koko ajan huutava, sekä tunteet että keholliset tuntemukset heikkenevät lähes olemattomiksi, mistä seurasi miellyttävän "epäihmismäinen", kevyt olo. Elämisestä tulee silloin pelkkää hetkessä olemista, vähän kuin ois humalatila päällä tai mieli taantunut 3-vuotiaan tasolle.
Hassua kyllä, näin terveempänä ja pari kiloa ylipainoisena tunnen itseni jollain tapaa hoikemmaksi ja paremman näköiseksi kuin silloin aikoinaan 10-15 kiloa laihempana. En enää stressaa ylimääräisistä kiloista niin paljon vaan enemmänkin iloitsen siitä, että kroppani on kurvikas ja naisellinen.
Kun jokin summa (esim. lottovoitto tai perintö) pitää jakaa virallisesti osiin mutta pyöristysten takia ei menekään jokaiseen osaan tasan, niin miten siinä toimitaan? Mihin ylijäämä menee? Tai jos taas tarvitaan ylimääräisiä senttejä, niin mistä se raha tulee?
Mikä minussa oikein on vikana, kun en ole koskaan onnistunut saamaan ystäviä? Olen pienestä pitäen kohdellut toisia hyvin, koska haluaisin että minuakin kohdellaan hyvin. Silti saan usein itse muiden taholta kakkaa niskaan, vaikka olen itse ystävällinen ja kohtelias. Minut on kasvatettu juuri siihen, että toisia pitää kohdella niin kuin itseään haluaisi kohdeltavan ja siksi minua ihmetyttää, että muut kohtelevat minua huonosti tai korkeintaan asiallisesti mutta selvästi siten, että eivät halua olla kanssani ystäviä, vaikka minä kohtelen heitä hyvin. Lapsenakaan muut lapset joko kiusasivat minua tai sitten olisivat välinpitämättömiä minusta vaikka yritin ystävystyä heidän kanssaan samalla tavalla kuin näin muiden lasten onnistuneesti ystävystyvän keskenään. Minä jäin käytännössä aina leikkien ulkopuolelle. Nyt aikuisena kun yritän mennä vaikka työpaikallani muiden työntekijöiden tai vaikka naapurieni luokse juttusille, niin minua mulkaistaan lähes aina vihaisesti ja luotani lähdetään pois, usein minun jopa käsketään painuvan naisen sukuelimeen tms. Jos vaikka sanon jollekin lomalla olleelle työtoverilleni, että "Hei, oliko sinulla hauska loma", kun hän palaa lomalta töihin, niin saan vain vihaisen mulkaisun osakseni kun taas jollekin muulle kyseinen henkilö vastaa asiallisesti ja selvästi ilahtuneena huomiosta parin minuutin päästä, kun hän kysyy samaa asiaa. Mikä minussa oikein on vikana, kun käyttäydyn itse hyvin ja yritän ystävystyä muiden kanssa, niin silti lentää kakkaa niskaan ja jään lähes aina yksin? Oikeasti minä olen jo alkanut erakoitumaan, koska tuntuu, että olen aina ja kaikkialla se hylkiö, jota kohdellaan huonosti ja jota ei hyväksytä joukkoon kuin korkeintaan pitkin hampain kun on pakko.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi tällä keskustelupalstalla on niin paljon ilkeyttä ja haukkumista? Miksi hyvikset ei laita yhdessä urpoja ojennukseen? Ei siis liity tähän keskusteluun vaan keskustelutapaan av:lla yleisesti.
Ja pidempään täällä käyneille vielä lisäkysymys: onko meno ollut aina samanlaista ilkeilyn suhteen vai onko mennyt vuosien varrella huonompaan suuntaan?
Vastaan oman henkilökohtaisen kokemukseni. Olen käynyt palstalla vuodesta 2002 kun odotin esikoistani. Silloin minusta tuntui että täältä voi kysyä mitä vaan ja joku tietää. Vaikka miten poistan punaviinin mokkatakista? Minne mennä Berliinissä? Miten tehdään kukkoa viinissä? Mikä auttaa vauvan vatsavaivoihin? Tunnin sisään joku vastasi.
Nykyään on aika vähän mitään oikeaa sisältöä, minun näkökulmasta, ja asiallisia vastauksia. Tämä ketju on ihan paras.
Katson Areenassa Putinin virkaanastujaisia mutta en tietenkään ymmärrä mitään kun en osaa venäjää. Olisiko tuohon mahdollista saada suomenkielinen teksti?
Sitten usein jää vielä tarkentamatta, puhutaanko kylmäpuristetuista (=ei kemiallisesti prosessoitu) vai esim. heksaanilla uutetuista bulkkiöljyistä.