Typerien ja nolojen kysymysten ketju---Kysy mitä vain, muut vastaavat ilman veetuilua.
Minä voin aloittaa. Voiko hierojalle mennä ilman lihasjumeja ihan vaan nautiskelemaan? Mitä hierojat ajattelvat pehmeälihaksisista hierottavistaan? "V...u mitä tääkin tuli mun aikaani tuhlaamaan"? Ja juu, tätä oon miettinyt jo vuosia.
Kommentit (18363)
Vierailija kirjoitti:
pimppi poliisi kirjoitti:
Nuolin kaverin pillua ja nyt ollut kurkku kipeä pari viikkoa. Sukupuolitauti ei ollut, kävin testaamassa. Mutta mikä ihme? Apua!
Testattiinko klamydian lisäksi kuppa ja tippuri? Näistäkin nyt epidemioita. Ja näyte pitää ottaa nielusta. Primaari HIV-infektiokin oireilee nielutulehduksena.
Minulta otettiin kaikki mahdolliset. Testi nielusta, veri- ja virtsa koe. Testit olivat negatiivisia mutta varmuuden vuoksi menen testeihin uudelleen 3kk koska silloin HIV näkyy varminten kehosta. Sitäpaitsi, HIV ei oireile heti aktin jälkeen, vaan kestää 2 viikosta kuukausiin ja jopa vuosia oireeton. Kiitos silti näkemyksestäsi!
Vierailija kirjoitti:
Mitä hyötyä on eritellä biojäte sekajätteestä? Eikö se oo ihan helppo hävitettävää ja menis hyvin sekajätteen seassa vrt. lasi, metalli ja muu ongelmajäte.
Jätteen käsittelyssä joudutaan miettimään ainakin kahta asiaa. Jätteen käsittelyn taloudellisuutta ja jätteiden käsittelyn ympärustövaikutusta.
Biojäte on luonnon kannalta paras erotella ja siitä tehdään sitten multaa.
Toinen vaihtoehto olisi polttaa se, mutta biojätteen lämpöarvo on heikko. Eli biojätteesä on paljon kosteutta.
Isoissa kaupungeissa sekajätekkään ei sellaisenaan mene kaatopaikalla vaan sitä jalostetaan. Eli kaikki mikä on helposti automaattisesti eroteltavissa erotellaan.
Ja viikon ekovinkki, älkää käyttäkö mustia roskapusseja :) Mustan muovipussin tunnistaminen muoviksi ei onnistu (ainakaan kaikkialla) ja siksi sitä ei saadä systeemeissä kiertoon.
Miksi oliiviöljy on terveellisempää kuin rypsiöljy?
Kiitos tiedosta! kirjoitti:
Voiko miekkapyrstöjä ja leväbarbeja pitää samassa akvaariossa? Tähän en ole saanut mistään muusta netin keskustelupalstalta vastausta.
Ainakin omassa akvaariossani oli. Muut lajit pärjäsivät hyvin keskenään, mutta lehtikalat syövät kaiken mikä suuhun mahtuu.
Minullekin tuli tuosta anoreksia-asiasta kysymys mieleen. Anorektikko näkee itsensä lihavana, mutta miksi kuitenkin peittää itsensä väljiin vaatteisiin, jotta muut ei näkisi hänen olevan niin laiha? Tietävät olevansa laihoja, mutta silti mieli sanoo toista?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä "bullet journalissa" tarkoittaa sana "bullet"? Siis tiedän että sen tunnetuin merkitys on "luoti", mutta miten se liittyy tuohon kirjaan/vihkoon, vai onko sillä jokin ihan eri merkitys siinä? Miten bullet journal kääntyisi suomeksi?
Bullet tarkoittaa typografiassa luetelmamerkkiä, eli siis sellaista palluraa, joita mm. USA:ssa käytetään ns. ranskalaisten viivojen sijaan.
https://en.wikipedia.org/wiki/Bullet_(typography)
Suomeksi ei ilmeisesti ole keksitty vielä sujuvaa käännöstä, koska sen paremmin bulletille kuin journalille ei ole oikein napakkaa suomenkielistä ilmaisua.
Niin, jos suoraan kääntää suomeksi niin se olisi luetelmapallopäiväkirja. Huh.
Bullet journal on oikeastaan hyvin samannäköinen perusmuodossaan kuin vanha kunnon almanakka. Siinä on kalenteri ja päivien kohdilla erilaisia merkkejä tähtiä jne. Almanakalla on nimenä ja teoksena pitkät perinteet Suomessa, joten ehdotankin itse että otetaan se uusiokäyttöön. Almanakka.
Mitä mieltä olette?
https://fi.wikipedia.org/wiki/Almanakka#/media/File:Allmanach_paa_det_A…
Vierailija kirjoitti:
Se ei olekaan. Rypsi on terveellisempää. Näin olen ravitsemusterapeutin luennolla.
Vierailija kirjoitti:
Toivottavasti osaan muotoilla kysymykseni niin, ettei se loukkaisi ketään asianosaisia, mutta yritän:
Jos jollain on anoreksia ja hän painaa vaikkapa 39 kg, niin näkeekö hän peiliin katsoessaan lihavan ihmisen? Eli vaikka kaikki näkevät, että hän on pelkkää luuta ja nahkaa, niin kyseisen ihmisen aivot vääristävät peilissä tai valokuvassa näkyvän ihmisen lihavaksi?
Jostain sellaisesta on todella kyse. On oleamssa ruuminkuvan dysmorfisia häiriöitä (BDD), jotka ovat erillisiä mt-diagnooseja, mutta voivat osittain mennä päällekkäin anoreksian kanssa. BDD:t ovat esim sellaisia, että vaikkapa tyttö katselee jatkuvasti peilistä nenäänsä ja uhkaa itsemurhalla, jos ei nenää korjata leikkauksella. Kukaan muu ei näe nenässä sen kummempaa vikaa.
Anoreksiassa voi olla samantyyppistä ajatusmallia. Anoreksiaan kuuluu paljon visuaalista toimintaa: katsellaan itseä peilistä, otetaan selfieitä, katsellaan laihojen ihmisten kuvia netistä, katsotaan anorektikkojen kuvia netistä, jne... Jossain vaiheessa kauneuskäsitykset muuttuvat. Silloin anorektikoilla alkaa olla perusteellisesti muuttunut näkemys siitä mikä on "normaalia ja kaunista hoikkuutta". He näkevät myös muun maailman näiden ankarien lasien läpi, jossa se mikä terveiden silmissä näyttää luisevalta ja sairaalloiselta, on se ainut ihailtava ja kaunis body. He myös liioittelevat muiden painoa, niin että aivan normaalipainoinen ja terve, kuvataan sairaan ylipainoiseksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä "bullet journalissa" tarkoittaa sana "bullet"? Siis tiedän että sen tunnetuin merkitys on "luoti", mutta miten se liittyy tuohon kirjaan/vihkoon, vai onko sillä jokin ihan eri merkitys siinä? Miten bullet journal kääntyisi suomeksi?
Bullet tarkoittaa typografiassa luetelmamerkkiä, eli siis sellaista palluraa, joita mm. USA:ssa käytetään ns. ranskalaisten viivojen sijaan.
https://en.wikipedia.org/wiki/Bullet_(typography)
Suomeksi ei ilmeisesti ole keksitty vielä sujuvaa käännöstä, koska sen paremmin bulletille kuin journalille ei ole oikein napakkaa suomenkielistä ilmaisua.
Niin, jos suoraan kääntää suomeksi niin se olisi luetelmapallopäiväkirja. Huh.
Bullet journal on oikeastaan hyvin samannäköinen perusmuodossaan kuin vanha kunnon almanakka. Siinä on kalenteri ja päivien kohdilla erilaisia merkkejä tähtiä jne. Almanakalla on nimenä ja teoksena pitkät perinteet Suomessa, joten ehdotankin itse että otetaan se uusiokäyttöön. Almanakka.
Mitä mieltä olette?
https://fi.wikipedia.org/wiki/Almanakka#/media/File:Allmanach_paa_det_A…
Almanakka on hyvä sana, samoin muistio / muistikirja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se ei olekaan. Rypsi on terveellisempää. Näin olen ravitsemusterapeutin luennolla.
Tuossa tarkoitetaan vaan yleensä öljyjen rasvakoostumusta.
Kuitenkin rypsiöljyn on todettu olevan yhteydessä allergisiin reaktioihin, tästä oli tietoa joskus Tampereen yliopiston tutkimuksessa.
Lisäksi kun kyse on siemenistä saatavasta öljystä, ainakin USA:ssa vältellään tätä niissä piireissä, joissa epäillään sen aiheuttavan suolistovaivoja ja matala-asteista tulehdusta. Tästä ei taida olla kovinkaan paljon tutkimustietoa, blogeilla olen nähnyt aiheesta keskustelua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mistähän se käsitys sitten johtuu, että oliiviöljy olisi terveellisempää? (Onko terveellistä? -peukutusketjussa rypsiöljyllä on 217 ylänuolta ja 174 alanuolta, kun taas oliiviöljyllä on 344 ylänuolta ja vain 27 alanuolta.)
Mulle tulee Youtuben ranttivideoista ja niistä ihailevista kommenteista fyysisesti paha olo. Minusta nuo videot ja kommentoijat on tosi epäreiluja, koska mustavalkoisesti liioittelee jonkun ihmisen huonoja puolia liikaa. En ole itse edes tubettaja eikä ne haukut koske mua, mutta ahdistaa, kun noita ilkeitä videoita ja kommentteja on niin paljon enkä voi tehdä mitään, koska noita on niin paljon, että ne voittaa. Siellä ei juuri näy sellaisia kommentteja, jotka olis samaa mieltä mun kanssa, vaan pelkkää inhottavaa vihaa.
Mikä muu tapa kuin "älä lue/katso" on suhtautua noihin videoihin ja kommentteihin ja saada mielenrauha?
Miksi yleensä Herra puhuu lapsestaa? Ihan selvästi on ylpeä siitä ja varsinkin siitä, kun vanhoilla päivillä vielä sai lapsen. On kyllä ikään kuin status hänelle.
Minkä takia Aladdinin suomenkielisessä versiossa Henki sanoo olleensa lampussa 1000 vuotta? Alkuperäisessä versiossa hän sanoo olleensa 10 000 vuotta ja kuitenkin suomenkielisenkin version lopussa hän sanoo, että 10 000 vuotta Ihmeiden onkalossa luulisi vähän viilentävän, kun paiskaa Jafarin lampun sinne.
Miksi Kari KK Korhosta on sanottu tekopyhäksi ja laskelmoivaksi?
Miksi Billy Elliott -leffassa se kaverityttö katoaa auton ajaessa ohi?
Kuinka usein pikkuhousun suojia pitää käyttää? Voiko olla ilman?
Kävin sukupuolitautitesteissä. Pissasin liikaa ja kaadoin kupista vähän pois virtsaa ja tulokset oli negatiivisia. Voinko luottaa tulokseen?
Ja toisen kerran kun kävin, niin oli menkat ja pönttöö meni alkuvirtsat, joten se testi varmaa epäonnistui..
Vierailija kirjoitti:
Pitäisikö serkun kanssa naimisiin meneminen mielestänne kieltää ja kuinka suurella todennäköisyydellä serkun kanssa tehty lapsi on vammainen?
Mitäs mieltä olet sitten esim. kehitysvammaisten naimisiinmenosta ja jälkikasvun tekemisestä?
Mitä hyötyä on eritellä biojäte sekajätteestä? Eikö se oo ihan helppo hävitettävää ja menis hyvin sekajätteen seassa vrt. lasi, metalli ja muu ongelmajäte.