Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Hampaan paikkaus maksoi kunnallisella 60 euroa! Onko kohtuullista??

Vierailija
28.06.2017 |

Hammashoidon asiakasmaksut ovatkin näköjään sitten kohonneet julkisella puolella melkoisesti, ainakin Espoossa! Eikös tuo 60 euroa hampaan paikkauksesta ole jo vähän liikaa kunnallisen hammashoidon omavastuuosuudeksi? Sehän alkaa jo uhkaavasti lähennellä yksityisten hammaslääkäriasemien hintatasoa.

Kun kerran kunnallinen hammashoito on (ainakin minun käsittääkseni) olemassa siksi, että myös vähävaraiset/pienituloiset saisivat hampaansa hoidatettua ilman kohtuutonta hoidosta koituvaa taloudellista taakkaa, niin tätä taustaa vasten on minusta aika kummallista, miten julkisella puolella hoidon omavastuuosuuksia voidaan nostaa noin korkeiksi.

On taas tainnut olla kokoomuslaiset päättämässä asioista?

Kommentit (41)

Vierailija
21/41 |
28.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo, mullakin maksoi kahden hampaan ytimen kattaminen melkein 70€. Totesin, että jatkossa poistatan suoraan, koska ei ole varaa maksella useampaa paikkaus/kattausmaksua eikä lopputuloksesta ole takeita.

Vierailija
22/41 |
28.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se puudute maksaa Espoossa n 8,50 kpl.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/41 |
28.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Todella halpa. Mutta minä asunkin Usassa, ja täällä laskutetaan kaikesta todellinen hinta. Onneksi meidän ei tarvitse itse maksaa, mutta Suomessa ihmiset eivät edes tajua, miten paljon yhteiskunta tukee.

Joo, mutta amerikkalainen terveysjärjestelmä on maailman kallein. Eli panos/tuotos -suhde on heikko siellä. Suomessa rahoitetaan paljon verovaroin, mutta järjestelmä kokonaisuudessaan on tehokkaampi. Amerikassa tietysti lääkärit ja sairaalahallinto tienaavat isoja palkkoja ja lisäksi vakuutusyhtiöiden bisnes siihen päälle. Toki ihan sairaanhoitajatksin saavat USA:ssa paljon Suomea korkeampaa palkkaa mutta erityisesti lääkärit. Siis se "todellinen hinta" on ihan eri Suomessa ja USA:ssa.

Usassa lääkärit ja sairaanhoitajat maksavat itse oman koulutuksensa, joten palkan on pakko kompensoida tätä. Joten kyllä se on osa sitä todellista kustannusta, koska meillä yhteiskunta on kustantanut hammaslääkärin koulutuksen.

Vierailija
24/41 |
28.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

En anna enää paikata, kun ei se kuitenkaan kestä ikuisesti se surkea muovipaikka jonka kunnallisella pistävät. Helpompi vaan repiä irti sitä mukaa, kun ongelmia tulee.

t. pienituloinen

Vierailija
25/41 |
28.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On. Jos haluat hintaa alas, pyydä että eivät puuduta.

Se puudutushan ei ole kaikissa tapauksissa edes valinnainen. Jos hammaslääkäri on sitä mieltä, että puudutteen käyttäminen on lääketieteellisesti perusteltua, niin ei sitä silloin jätetä laittamatta vain siksi, että potilas haluaa säästää puudutteen hinnan.

Vierailija
26/41 |
28.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Edullista on. Mulle rakennettiin uus kulmahammas, lasku 77e kunnallisella. Ei todellakaan kallista.

Vierailija
27/41 |
28.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Todella halpa. Mutta minä asunkin Usassa, ja täällä laskutetaan kaikesta todellinen hinta. Onneksi meidän ei tarvitse itse maksaa, mutta Suomessa ihmiset eivät edes tajua, miten paljon yhteiskunta tukee.

Joo, mutta amerikkalainen terveysjärjestelmä on maailman kallein. Eli panos/tuotos -suhde on heikko siellä. Suomessa rahoitetaan paljon verovaroin, mutta järjestelmä kokonaisuudessaan on tehokkaampi. Amerikassa tietysti lääkärit ja sairaalahallinto tienaavat isoja palkkoja ja lisäksi vakuutusyhtiöiden bisnes siihen päälle. Toki ihan sairaanhoitajatksin saavat USA:ssa paljon Suomea korkeampaa palkkaa mutta erityisesti lääkärit. Siis se "todellinen hinta" on ihan eri Suomessa ja USA:ssa.

Usassa lääkärit ja sairaanhoitajat maksavat itse oman koulutuksensa, joten palkan on pakko kompensoida tätä. Joten kyllä se on osa sitä todellista kustannusta, koska meillä yhteiskunta on kustantanut hammaslääkärin koulutuksen.

No ainakin USA:ssa kattavat terveysvakuutukset ovat todella kalliita. Ja lisäksi niissä voi olla tiettyjä ehtoja, että ei korvaa maksimissaan kuin tietyn määrän kuluja (vaikka olisi erittäin hyväkin vakuutus). Joten potilas voi päätyä tilanteeseen, ettei saa enää mitenkään korvausta vakuutuksen kautta tietyn sairauden hoitoon.

Lääkärit taas asuvat hulppeissa taloissa ja muutenkin elintaso on tosi korkea (riippuu toki vähän missä lääkäri on töissä), joten vaikka sen koulutuksen maksaakin itse (voi olla myös stipendiaatti jolloin kuluja on vähemmän), niin siltikin lääkärit nettoaa Amerikassa todella paljon enemmän mitä Suomessa.

Republikaanit itse asiassa ovat puolustelleet heidän koko terveysjärjestelmäänsä sillä, että Euroopassa lääkärit eivät heidän mielestään tienaa riittävästi. Suomessa joku kirurgi tienaa ehkä n. 10000e/kk. Ilmeisesti tämä ei riitä.....

Kyllä näitä järjestelmiä on vertailtu eri maiden välillä ja amerikkalainen systeemi vain on tosi kallis.

Vierailija
28/41 |
28.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistan kun YTHS:llä aikoinaan hampaan paikkaus maksoi 12 e. Ja tuolloinkin ilmeisesti maksut oli juuri kaksinkertaistettu aikaisempaan nähden. Vuotta aikaisemmin olisi siis ymmärtääkseni selvinnyt kuudella eurolla. (!)

Vierailija
29/41 |
28.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Halpaa. Omalla yksityisellä (johon en enää huijausten takia suostu menemään) pelkkä tarkastus oli lähemmäs 100e. Ja paikkaus enemmän. Ja kettumaisen hoitajan tekemä 'puhdistus' pakollisena - ja erikseen hinnoiteltuna - päälle.

Vierailija
30/41 |
28.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä se puudutus maksaa? Kympin? Eipä ole kummoinen säästö.

Itse käyn ennemmin yksityisellä (en kuitenkaan millään Megaklinikalla, jossa hammaslääkäreiden osaaminen on aika kirjavaa). Ajan saa usein vaikka seuraavalle päivälle taitavalle hammaslääkärille. En varsinaisesti ole pelkopotilas, mutta julkisella on tullut niin omituisia hammaslääkäreitä vastaan, että kerta kerran jälkeen kynnys varata aikaa on noussut. Välillä epäilytti, että onko välillä joutunut valehammaslääkärin vastaanotolle. Julkisen puolen tekeleet olivat välillä ihan mitä sattuu. Saman vaivan takia joutui välillä käymään monta kertaa ennenkuin suostuivat mitään tekemään. Kiireellisen ajan sain yli kahden kuukauden päähän...

Vierailija
31/41 |
28.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tarkastus ja toimistomaksu n. 50e.

Viisurin poisto leikkauksessa (oli pikkujuttu silti) 70e.

Nyt on tulossa vielä hammaskiven puhdistus ja 4 reiän paikkaus.

Palkka nettona 1200e käteen, niin eihän se paljoa naurata kun en sossuunkaan saa niitä kiikuttaa vaan omasta pussista kaikki maksettava.

Ja hoidan hampaitani aivan normaalisti ja tarkistusvälit maks 2 vuotta.

Vierailija
32/41 |
28.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielestäni tuo oli aika halpaa. Itseltä meni just 500 euroa hampaaseen. 60 euroa ei tuntuisi missään, ja tosiaankaan en ole edes keskipalkkainen tulonsaaja.  

Vierailija
33/41 |
28.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hammashoidon asiakasmaksut ovatkin näköjään sitten kohonneet julkisella puolella melkoisesti, ainakin Espoossa! Eikös tuo 60 euroa hampaan paikkauksesta ole jo vähän liikaa kunnallisen hammashoidon omavastuuosuudeksi? Sehän alkaa jo uhkaavasti lähennellä yksityisten hammaslääkäriasemien hintatasoa.

Kun kerran kunnallinen hammashoito on (ainakin minun käsittääkseni) olemassa siksi, että myös vähävaraiset/pienituloiset saisivat hampaansa hoidatettua ilman kohtuutonta hoidosta koituvaa taloudellista taakkaa, niin tätä taustaa vasten on minusta aika kummallista, miten julkisella puolella hoidon omavastuuosuuksia voidaan nostaa noin korkeiksi.

On taas tainnut olla kokoomuslaiset päättämässä asioista?

Jaa... Kunnallisella kävin hammaslääkärin tarkistuksessa, lasku 30 euroa.

Kunnallisessa kävin hammashygieenikon luona tunnin aika. Normaali hammaskiven poisto ei mitään ylimääräistä, lasku 85 euroa !?

Vierailija
34/41 |
28.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hmm. Tulin vilkaisseeksi laakarinhinta.fi nettipalvelimen kautta Espoossa toimivien hammaslääkärien suorittaman perustutkimuksen omavastuu hintoja. Halvimmillaan mainittu perustutkimus  kerrottiin olevan 37,5€ (Vahvistamaton hinta) Ja vstaavasti halvin yksityisen puolen itse ilmoittama hinta (- kerrottu, joskus vuonna 2017) oli 49,5€ - Sitä seuraavat yksityisten hammaslääkärien hinnat perustutkimuksesta alkavat 63,5€. - Julkisen puolen hinnaksi oli kerrottu 25,4€.        

Vierailija
35/41 |
28.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä vielä linkki tuohon edellä mainitsemalleni nettipalvelimelle/ verkkosivulle: https://laakarihinta.fi/hammasl%C3%A4%C3%A4k%C3%A4ri/espoo  

Vierailija
36/41 |
28.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hintoja on nostettu vastaamaan kustannustasoa ja siltikin ne ovat vielä edullisemmat kuin yksityisellä. Ihmisillä on vastuu omasta hammasterveydestään joten luulisi noiden ok-hintojen toimivan kannustimena hampaista huolehtimiseen.

Lievästi kyrsii lukea tälläistä kun omat hampaat on huonot koska omat vanhemmat ei huolehtineet minun hampaista kun olin lapsi ja kun itse älysin hoitaa hampaita niin reikiä oli vaikka kuinka jo paikattu ja sitä satoa nyt niitetään. Eli uusia reikiä ei ole tullut kiitos hyvän hoitamiseni mutta ne olemassa olevat paikat hajoaa vähitellen ja niitä uusitaan. Ja on isoja paikkoja jo ennestään ja paikan alle alkanut kehittymään lisää reikää. Siis sinne alle jonne harja lanka tai suuvesi ei yllä.

Vierailija
37/41 |
28.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hintoja on nostettu vastaamaan kustannustasoa ja siltikin ne ovat vielä edullisemmat kuin yksityisellä. Ihmisillä on vastuu omasta hammasterveydestään joten luulisi noiden ok-hintojen toimivan kannustimena hampaista huolehtimiseen.

Ottamatta kantaa varsinaiseen aiheeseen, täytyi tulla sanomaan, että helvetti menee hermo teihin idiootteihin, jotka tosissanne kuvittelette, että hampaissa olevat ongelmat johtuisivat aina huonosta huolenpidosta.

Minä pesen hampaani vähintään aamuin illoin sähköhammasharjalla 3 minuuttia/kerta, lankaan hammasvälit joka ilta, käytän suuvettä ja syön xylitolpurkkaa ruokailun jälkeen. En napostele, enkä mässää karkkeja hedelmiä tai muita happamia ruokia.

Kaikesta em. huolimatta minulta on poistettu kolme hammasta, on kaksi implanttia ja kolme keraamista kruunua. Minulla on niin voimakas yöpurenta, etteivät hampaani kestä vaikka käytän purentakiskoa nukkuessani. Olen valehtelematta käyttänyt purukalustooni aikuisella iällä noin 10 000 euroa. Kerrotko millä tavalla voisin paremmin huolehtia hammasterveydestäni?

On olemassa lukematon määrä erilaisia synnynnäisiä hammasongelmia, perussairauksia, jotka lisäävät hammasongelmia, tapahtuu onnettomuuksia jne. Miten tuollaisissa tapauksissa huolehditaan paremmin hammasterveydestä? Tyhmyytesi on samaa luokkaa kuin yhdellä tietämälläni jenkillä, joka ihmetteli mikseivät suomalaiset pese hampaitaan enemmän, kun ne ovat niin keltaisia.

Vierailija
38/41 |
28.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vuosi sitten kunnallisten hinnat nousi 40%. Eli kyllä tuo 60e on nykytaksa kunnallisella. Valitettavasti.

Vierailija
39/41 |
28.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juuri näiden hintojen takia käyn paikkaamassa hampaan vain jos lohkeaa palanen tai jos hammasta vihloo. Kuntoutustuella ei paljoa lääkäreillä rellestetä.

Vierailija
40/41 |
28.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Osittain ehkä totta, mutta ei voi myöskään hammasterveydestään huolehtimisen suhteen yleistää. Itse pesen sähköhammasharjalla ja fluoririkkaalla hammastahnalla hampaani 3 kertaa päivässä, käytän suuvesiä ja hammaslankaa säännöllisesti, ja pureskelen joka ikisen aterian jälkeen tavallista purkkaa. Sokeripitoisia ruokia ym. syön erittäin harvoin. Silti itselleni ilmaantuu reikiä todella usein. Omalla kohdallani se kuulemma johtuu huonosta perimästä. Tunnen ihmisiä, joilla on niin täydelliset hampaat kuin vain voi olla, eivätkä koskaan saa reikiä hampaisiinsa vaikka tunkevat suuhunsa ties mitä roskaa, polttavat tupakkaa ja juovat alkoholiakin oikein urakalla.

Meitä on hei moneksi hampaidenkin kanssa! =)

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi yhdeksän neljä