Syy, miksi et halua syödä vegaanisti?
Kommentit (128)
Koska syömishäiriötausta. Minkäänlainen ruokavalion rajoittaminen ilman terveydellistä syytä johtaisi takuuvarmasti retkahtamiseen. Minulle terveys on tärkeämpi kuin ideologia.
Jos kaikki olisivat vegaaneja, niin maapallolla olisi paljon vähemmän väkeä kuin nyt. Miten kasvit kasvavat, jos ne eivät saa mistään lannoitetta?
Vaikka muuten luopuisin lihasta ja maitotuotteista, niin en kyllä millään keksi mitä vikaa on esim. hunajassa tai vaikka silkkivaatteissa. En lakkaisi käyttämästä niitä vain siksi, että voisin sanoa olevani vegaani.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niitä ei ole, siksipä olenkin ollut vegaani jo pitkään.
Samoin. :) Hauskaa, ja samalla vähän surullista lukea tiukassa istuvia mielipiteitä, joita täällä faktoina jaetaan.
Ei ole mielipide vaan fakta, että vegaaninen ruokavalio ei sovi kaikille. Toinen fakta on se että koko maapallo ei millään muutu vegaaniseksi, vaikka mitä tekisitte. Truth hurts, mutta joskus täytyy ymmärtää ajatella realistisesti eikä ideologian värittämin lasein.
Toki itsekin ajattelen että lihaa syödään nykyään aivan liikaa. Mutta totaalikieltäminen ei tule onnistumaan, ja siihen pyrkiminen on kaikkien ajan haaskausta.
No ensinnäkin siksi, että pelkästä kasvisruoasta pakki menee aivan sekaisin ja on tosi kipeä. Pidän kerran viikossa kasvispäivän, jolloin en syö lihaa ollenkaan ja loppuillasta makaan sohvalla hirveissä ilmavaivoissa ja vatsakrampeissa. Muina päivinä tätä ongelmaa ei ole. Ja toisekseen tykkään syödä monipuolisesta ja pidän lihan mausta.
Koska ilman eläinkunnan tuotteita ruokavalioni olisi aivan liian yksipuolinen. Ruokavalioni on nyt jo melko rajattu mm. allergioiden vuoksi. Olen kyllä jättänyt maitotuotteet pois juustoja lukuunottamatta ja syön paljon kasviksia. Syön vain kotimaista lihaa. Ja koska syön lihaa, niin miksi jättäisin nahkatuotteet ostamatta. Se taas olisi kaksinaismoralistista. Nahkatuotteet ovat laadukkaita ja kestäviä. Niissäkin suosin kotimaista.
Mun mielestä vegaaniudessa on myös ekologinen ongelma, kun useat ruuat raahataan toiselta puolen maapalloa. Ekologisempaa olisi vähentää lihan syöntiä ja syödä lähellä tuotettua ruokaa.
Koska fennovegaanilla on hankalaa. Mieluummin lähialueravinnon sekasyöjä kuin kaukoruuan kuluttaja. Ideologinen päätös.
Koska vegaaniruokavaliolla ei suurella todennäköisyydellä pärjäisi jos joutuisi käyttämään VAIN suomalaisia tuotteita. Ajatelkaapa jos tulee joku globaali katastrofi joka estää tuotteiden kuljetuksen maasta toiseen, siinä voisi tulla hätä käteen niillä jotka ovat turvautuneet muualta kannettuihin tuotteisiin. Voisi ideologiat saada äkkiä kyytiä kun talvi tulee ja ruoka alkaa olla vähissä..
Haluan syödä mahdollisimman monipuolisesti. Rakastan ruokaa ja ruoanlaittoa: eri aineksia, makuja, suutuntumia, tuoksuja ja värejä. Syön ja laitan oikein mielelläni vegaanista ruokaa, mutta se pelkästään ei tyydyttäisi, vaikka nälän viekin.
Nyt kesällä se olisi veganismi olisi minulle vaikeaakin, kun suosikkini kaikista ruoista on tuoreen kalan ja perunan erilaiset yhdistelmät.
Täysvegaanina oleminen rajoittaa elämää. Tutun vegaanin kanssa on aina säätämistä ruokailun suhteen, ruokapaikan valinnan suhteen, joka paikassa ei ole vegaanille syötävää tarjolla, sukulaisille ja tutuille vaivaa erikoissafkojen vääntämisestä, matkoilla ongelma löytää ruokaa.
Syön usein kasvisruokaa ja jos se on vegaaniruokaa niin plussaa, mutta en pysty enkä halua vaihtaa sekaruokavaliotani kokonaan kasvisruokavalioksi saatika vegaaniksi. Olen tyytyväinen tilanteeseen, jossa syön kasvisruokaa useana päivänä viikossa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niitä ei ole, siksipä olenkin ollut vegaani jo pitkään.
Samoin. :) Hauskaa, ja samalla vähän surullista lukea tiukassa istuvia mielipiteitä, joita täällä faktoina jaetaan.
Se, että vegaanisesta ruoasta ihminen ei saa kaikkia tarvitsemiaan ravinteita, ei ole mielipide, vaan fakta. Se, ettet tätä ymmärrä, on erittäin huolestuttavaa, koska todennäköisesti aiheutat väärin koostetulla ruokavaliolla ja lisäravinteiden ottamattomuudella itsellesi puutosoireita. Ne eivät välttämättä näy nyt eivätkä seuraavan kymmenen vuoden aikana, mutta esimerkiksi B12-vitamiinin puute on yksi merkittävimmistä dementian riskitekijöistä. Siinäpä sitten 30 vuoden kuluttua hoidetaan näitä höperöitä vegaaneja, jotka vaeltelevat zombeina ympäriinsä, kun ovat mielestään eläneet niin terveellisesti.
Myös se on fakta, eikä mielipide, että valtaosa vegaanesita koostaa ravintonsa suurelta osin muualta tuoduista ja tuotetuista ruoka-aineista (soijat, tofut, quornit jne.) sekä mukaterveellisistä, ties miten tuotetuista superruoista, jotka suurelta osin ovat todella prosessoituja ja keinotekoisia. Monipuolinen, lähiruokaa suosiva sekaravinto on siis sekä puhtaampaa, terveellisempää että ympäristöystävällisempää.
Olen se, joka kommentoi haluavansa kokeilla vhh/ketogeenista ruokavaliota. Itsellänikin on ibs ja tuntuu, ettei moni tajua sen vaivan inhottavuutta. En ainakaan itse halua tehdä syömisestä ja ruuanlaitosta itselleni yhtään hankalampaa. Kasvissyönti ja vhh varmaan onnistuisi, mutta sais varmaan aikamoista mielikuvitusta käyttää proteiininlähteiden kanssa. Tiedän, että ibs on vähän kuin "romukoppadiagnoosi", että jos muuta ei löydy, sitä sen täytyy lääkärin mielestä olla. Osaa ei tutkita ollenkaan, mutta esimerkiksi mulle tehtiin tähystykset ja kaikki. Ja ärtyvää suoltakin on monenlaista; yksi kaverini "parantui" kyseisestä vaivasta kasvisruualla, koska hänellä vaiva oli lähinnä ummetusta ja vatsakipua. Mulla taas on ihan päinvastaista.
Vierailija kirjoitti:
Jos kaikki olisivat vegaaneja, niin maapallolla olisi paljon vähemmän väkeä kuin nyt. Miten kasvit kasvavat, jos ne eivät saa mistään lannoitetta?
Alapeukuttajat voisivat antaa vastauksen tähän kasvukysymykseen: miten kasvi voi kasvaa, jos maassa ei ole ravinteita?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Alapeukuttajat voisivat antaa vastauksen tähän kasvukysymykseen: miten kasvi voi kasvaa, jos maassa ei ole ravinteita?
Alapeukutin koska A) Esittämäsi skenaario kaikkien vegaaniudesta on utopistinen ja siksi mahdoton B) kyllä ne edelleen elävät eläimet tarjoaisivat ihan tarpeeksi lannoitetta. Vai luuletko että alettaisiin suorittaa eläinten massateurastuksia siinä vaiheessa kun niitä ei enää tarvita ruuaksi? Tai estettäisiin lajityypillinen käyttäytyminen aka lisääntyminen? Se jos mikä olisi kaksinaismoralistista näiltä vegaaneilta.
Minä jouduin luopumaan liharuoista vatsavaivojen vuoksi. Olen jo hieman iäkkäämpi ja kärsin erilaisista vatsavaivoista kymmeniä vuosia. Nyt ne vaivat ovat hävinneet.
Merkillistä kuinka aamuvirtsa ennen oli oluenväristä, mutta nyt aivan kirkasta, hieman kellertävää. Mielestäni silmämääräisesti terveemmän oloista.
Lihan tuottaminen kuluttaa vähemmän luonnonvaroja , WWF:n tutkimus Cransfieldin yliopistossa.
Ihminen ei omaa pötsiä joten kasvikset on oltava priimaluokkaa ja GEENIJALOSTETTUJA jotta ne saadaan rittämään. (Vehnä - säteilytys mutaatiuo , Rypsi ja Rapsi - säteilytys ja happo perimän muuttamiseksi eli erukahappo pois. jne jne...) Veget - te syötte geenimutatoituja kasviksia.
En pidä sinänsä vääränä käyttää eläinkunnan tuotteita, kunhan eläimillä on hyvät olot ja kärsimys minimoidaan. Ostamme hunajaa ja munia tutuilta pientuottajilta joille myynti on enemmän harrastus kuin elanto, ja tiedämme että eläimiä kohdellaan hyvin, kanat saavat kulkea vapaana ulkona jne. Liha on lähinnä riistaa, joskus nautaa (täällä missä asumme on mahdollista ostaa naudanlihaa tuottajilta joiden elukat laiduntavat vapaana todella suurilla luonnonlaitumilla lähes ympäri vuoden). Maitotuotteet olen kokenut ehkä hankalimmiksi, niitä kyllä käytämme mutta suosimme luomua ja pyrimme kohtuuteen ihan ilmastosyistäkin. Luonnon monimuotoisuuden kannalta laitumet kuitenkin ovat tärkeitä, joten pidän laiduneläinten kasvatusta ja kohtuullista hyödyntämistä sinänsä hyväksyttävänä.
Parantamisen varaa siis oli, myönnän sen ihan avoimesti. Pyrimme parempaan, mutta olen kyllä tyytyväinen jo muutoksiin joita tähän mennessä olemme tehneet: lihaa ei syödä enää joka aterialla vaan korkeintaan 2 aterialla viikossa ja silloinkaan ei ole mitään hillitöntä lihamättöä (esim. bolognesekastike johon tulee 500 g lihaa, siitä syö 3 hlö perheemme 2 ateriaa eli noin 80 g lihaa per annos). Toki tämä vegaaniin verrattuna on paljon, mutta huomattava parannus entiseen ja paljon vährmmän kuin iso osa tavallisista sekasyöjistä.
Vierailija kirjoitti:
Koska syömishäiriötausta. Minkäänlainen ruokavalion rajoittaminen ilman terveydellistä syytä johtaisi takuuvarmasti retkahtamiseen. Minulle terveys on tärkeämpi kuin ideologia.
Tämän alapeukuttajat, perustelkaa?
Koska minulla on IBS, joudun jo nykyisellään varomaan mitä syön enkä todellakaan kestäisi enempää rajoituksia. Moni vegaaninen proteiinilähde ei sovi itselleni (pavut jne aiheuttaa jumalattomat vatsanväänteet ja ilmavaivat) joten lihaa en voi kokonaan poistaa ruokavaliostani. Toki vältän punaista lihaa silloin kun valinnanvaraa löytyy (esim. ulkona syödessä valitsen yleensä kalaa), mutta välillä on sitäkin syötävä.
Ylipäätään mieluummin keskityn siihen että saan lähellä ja hyvissä oloissa tuotettuja tuotteita, eikä niitä toiselta puolelta maailmaa roudattuja rouheita. Ei ne ole eettisesti yhtään sen parempia.