Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Syy, miksi et halua syödä vegaanisti?

Vierailija
28.06.2017 |

?

Kommentit (128)

Vierailija
121/128 |
29.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kananpoika kirjoitti:

En halua syödä mitään lisäravinteita. (Eli en halua ottaa purkista edes sitä B12-vitamiinia)

Tiesitkö, että synteettisenä se B12-vitamiini sen eläimen kauttakin tulee? Sitä lisätään eläimen rehuun, jota kautta se siirtyy lihaan. Vegaanisesta ruokavaliosta jää vain ne välivaiheet pois, kun ottaa sen yhden pillerin purkista suoraan itse.

Kuinka varmistat muuten D-vitamiinin saannin talvella? Kaikille suomalaisille suositellaan D-vitamiinia pimeänä ajanjaksona, kun auringosta sitä ei näillä leveysasteilla yksinkertaisesti ympäri vuoden saa. Vai onko sekin liian teennäistä?

Kananpoika kirjoitti:

Pidän lihan mausta.

Minäkin pidin, se harvemmin on vegaanin syynä siirtyä pois eläintuotteista. Kun haluaa ajatella muitakin kuin sitä, mistä itse eniten pitää. 

Kananpoika kirjoitti:

Muutenkin, luonnossakin eläinten välillä ravintoketjun huipulla oleva voi syödä alempana olevaa. Miksi siis ihminen syömässä vaikka kanaa on aivan kamala asia?

On ensinnäkin ihan eri asia tappaa yksittäinen eläin ja ottaa siitä ravintonsa, kuin tehotuottaa tuhansia yksilöitä aina ylituotantoon ja haaskuuseen asti. Eläimet eivät toimi niin. Siinä jo yksi merkittävä ero. Toiseksi, meillä on moraali, jonka perusteella voimme valita toimintamme. Sinun moraalisi sallii eläimen tappamisen, ok, en mene siihen - tarkoitan vain, että eläimillä ei ole vastaavaa kykyä punnita toimintojensa seurauksia. Siinä toinen syy, miksi MINUN MIELESTÄNI ihminen syömässä kanaa on "aivan kamala asia". 

Tiedätkö kuinka broileria tuotetaan? Ihmettelen syvästi, kuinka kukaan empatiaan kykenevä ihminen ikinä valitsee syödä niin rääkättyä eläintä, vaikka metsästyksen ja kalastuksen sinänsä voin ymmärtääkin.

Vierailija
122/128 |
29.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen itsekäs, kyllä mä syön melko kasvispainotteisesti mutta en pysty kieltäytymään ruuista joihin mulla on tunneside tai muistoja. Ja ei, ne ei todellakaan maistu samalta vegaanisena, kokeiltu on.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/128 |
29.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska ihminen on sekasyöjä jonka ruokavalioon kuuluu liha. Miksi sitä on kautta aikain syöty jos se ei ihmiselle sovi? Vegaani joutuu syömään raudan ja b-vitamiinin purkista, sekasyöjä ei. Hyvä pihvi aiheuttaa suurta mielihyvää, mustapapu-tofu-soija-seitan-herneproteiini taas ei.

Liha on helppo ja prosessoimaton raaka-aine, nyhtökaura, härkis jne taas ei. Ja maku on niin hirveä että kasviproteiinit täytyy uittaa mausteissa jotta ne olisi syötäviä.

Suomalaiset liha- ja maitotuotteet on puhtaasti tuotettuja, amerikkalaisia tutkimuksia hiilijalanjäljestä ei voi verratakaan.

Vierailija
124/128 |
29.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kananpoika kirjoitti:

En halua syödä mitään lisäravinteita. (Eli en halua ottaa purkista edes sitä B12-vitamiinia)

Tiesitkö, että synteettisenä se B12-vitamiini sen eläimen kauttakin tulee? Sitä lisätään eläimen rehuun, jota kautta se siirtyy lihaan. Vegaanisesta ruokavaliosta jää vain ne välivaiheet pois, kun ottaa sen yhden pillerin purkista suoraan itse.

Kuinka varmistat muuten D-vitamiinin saannin talvella? Kaikille suomalaisille suositellaan D-vitamiinia pimeänä ajanjaksona, kun auringosta sitä ei näillä leveysasteilla yksinkertaisesti ympäri vuoden saa. Vai onko sekin liian teennäistä?

Kananpoika kirjoitti:

Pidän lihan mausta.

Minäkin pidin, se harvemmin on vegaanin syynä siirtyä pois eläintuotteista. Kun haluaa ajatella muitakin kuin sitä, mistä itse eniten pitää. 

Kananpoika kirjoitti:

Muutenkin, luonnossakin eläinten välillä ravintoketjun huipulla oleva voi syödä alempana olevaa. Miksi siis ihminen syömässä vaikka kanaa on aivan kamala asia?

On ensinnäkin ihan eri asia tappaa yksittäinen eläin ja ottaa siitä ravintonsa, kuin tehotuottaa tuhansia yksilöitä aina ylituotantoon ja haaskuuseen asti. Eläimet eivät toimi niin. Siinä jo yksi merkittävä ero. Toiseksi, meillä on moraali, jonka perusteella voimme valita toimintamme. Sinun moraalisi sallii eläimen tappamisen, ok, en mene siihen - tarkoitan vain, että eläimillä ei ole vastaavaa kykyä punnita toimintojensa seurauksia. Siinä toinen syy, miksi MINUN MIELESTÄNI ihminen syömässä kanaa on "aivan kamala asia". 

Tiedätkö kuinka broileria tuotetaan? Ihmettelen syvästi, kuinka kukaan empatiaan kykenevä ihminen ikinä valitsee syödä niin rääkättyä eläintä, vaikka metsästyksen ja kalastuksen sinänsä voin ymmärtääkin.

Ymmärrätkö itsekään kuinka hulluja puhut??

Vierailija
125/128 |
29.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska tykkään syödä satunnaisesti kanaa, juustoa ja kananmunia.

Vierailija
126/128 |
29.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kananpoika kirjoitti:

Kananpoika kirjoitti:

Pidän lihan mausta.

Kananpoika kirjoitti:

Ei herran tähden. Jos olet oikeasti näin aivopesty ja pihalla, on todella huolestuttavaa, että 1) syöt vegaanisesti ja 2) yritätä tuputtaa oppejasi muille.

B12-vitamiini lisätty eläinten rehuun - voi hyvä luoja :D.... Käypä nyt jossain luutettavassa lähteessä tarksitamassa tieotsi (ei sii animalia, vegaaniliitto tai muu ideologienn julistaja)

D-vitamiinin saantiin riittää monipuolinen rasvaisten kalojen, maitotuotteiden ja kananmunien sekä öljyjen käyttö. Ei tarvitse edes talvella lisävitamiinia purkista, kun koostaa ruokavalionsa oikein.

Vierailija
127/128 |
29.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En näe mitään syytä miksi pitäisi moiseen ryhtyä. Olen kasvanut maalla, hoitanut siellä eläimiä ja tiedän miten sitä lihaa tuotetaan enkä näe siinä mitään väärää. Se, että joku tykkää syödä perunaa ei tarkoita, että minunkin pitäisi alkaa syömään sitä perunaa sen takia. Vegaanit saavat syödä mitä lystäävät ja minä syön mitä lystään. Niin simppeliä se on.

Luuletko tosissasi, että se eläintenpito on nykyhetkessä samaa kuin sinun lapsuudessasi?

Mistäs päättelit että olen ollut maatilalla vain lapsena. Oletkos itse työskennellyt maatilalla vai miksi moista kyselet?

Vierailija
128/128 |
29.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan nain asian vieresta - miksi puutostilat liitetaan aina vegaaniruokavalioon? Ihan samalla lailla sekasyojillakin niita on. Usein vegaanit tiedostavat mahdolliset sudenkuopat sekasyojia paremmin, silla ravinteisiin on kiinnitettava enemman huomiota ruokavaliota vaihdettaessa.

Jokainen taplaa tyylillaan eika ketaan voi pakottaa vegaaniksi. Toisaalta, tasta ketjusta oli kiva lukea kuinka monet ovat vahentaneet lihan kayttoa, vaikka sita silti syovatkin. Silla, etta kaikki maapallon ihmiset soisivat lihaa vain pari kertaa viikossa olisi paljon suurempi vaikutus kuin silla, etta kaikki suomalaiset siirtyisivat vegaaneiksi. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi seitsemän yhdeksän