Syy, miksi et halua syödä vegaanisti?
Kommentit (128)
Vierailija kirjoitti:
B12 vitamiinin puute uhkaa. En usko hetkeäkään että joku pilleri voi korvata oikean tuotteen. Lihassa ja missä tahansa elintarvikkeessa on varmasti paljon sellaista mitä ei vielä tiedetä, sitä mitä ei tiedetä, on vaikea saada pilleriin.
Muutakin puutetta tulee. Vaikka vegaanisessa ruuassa olisi kaikki tarvittava, niin elimistö ei pysty hyödyntämään ravintoa kasviksesta, jos se tulisi saada lihasta. Ihmisen elimistö ei ole mikään tyhmä.
Käyttäjã6086 kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Syy, miksi haluat päteä vauva.fi sivustolla?
Edellinen provo poistettiin pskvammaisen otsikkonsa vuoksi. Tämä on siis provon seuraava versio.
Miksi et mene takaisin ylilaudalle pskavammaisen ketjusi kanssa?
Voisin vaikka ollakin jos ribsit ei olisi niin hyviä.. Tai tortillat kanalla tai jauhelihalla... Tai hampparit.. Tai salami... Serranokinkku.. Tsatsiki ja punaiseksi sisältä jätetty lammasvarras.. Leipäkebab.. Lohitäytteinen sushi.. Tonnikalanigirit.. Sashimi.. Savustettu siika.. Joulukinkku..
Ei helvetti. Hirveä nälkä. Paskavammainen syy voisi olla itsekkyys ja se että en kestäisi tekopyhää elämää. Vegaanit ovat tekopyhiä. En ole koskaan tuntenut vegaania joka ei olisi syönyt satunnaisesti lihaa, niin ajattelen että kaikki vegaanit syövät lihaa joskus ainakin salaa.
Voisin lähteä koiran kanssa kauppaan ostamaan molemmille vähän poron lihaa!
Mun proteiininlähteinä on tietyt maitotuotteet, kokisin, että niitä olisi vaikeinta korvata. Liha tai kala taas on sellaisia, että valitsen niitä, jos ruoka on hyvää, ei niiden itseisarvon vuoksi. Mutta niistä luopuminen ei olisi niin vaikeaa.453
Minulla on vaikeuksia arjessa. Vaikeaa nousta sängystä ylös, vaikeaa käydä suihkussa, pestä hampaat, syödä, jne. Kaikki asiat mitä saan tehtyä on pieniä voittoja. On hienoa, että saan syödyksi jotain. Hienompaa jos syöty asia oli ravintorikasta ja terveellistä. Plussapisteitä, jos söin ns. ihmisten aikaan tai jopa ihmisten ilmoilla. Pyrin tietysti syömään omien mahdollisuuksieni mukaan eettisesti, mutta lähtökohtani ovat kehnot. Kun rajoitan ruokavaliotani, saattaa homma päättyä siihen, etten syö oikein mitään ja läheisten on puututtava asiaan. Olen kyllä parempina hetkinä jopa valmistanut vegaanista ruokaa, joka oli herkullista. Voimat ei vaan riitä omistautumaan aatteille näin elintärkeän asian suhteen kuin ruoka, ei tässä vaiheessa elämää ja terveyttä.
Olen lakto-ovo-vegetaristi ja vegaanius ei ole koskaan innostanut mua. En pidä lihasta, mutta maitotuotteista kylläkin. Kananmunaa en vältä ruokavaliossani, mutta ei se mitään suosikkiani ole eli en juurikaan syö munaruokia kuten munakas. Ruokavalioni on näin riittävän monipuolinen, etten tarvitse lisäravinteita ja myös paljon joustavampi, kun jos olisin vegaani. Monet tuotteet sisältävät kanamunaa ja maitoa, vaikka päällepäin ei sitä huomaisi. Niin ja mun ruokavalioon ei liity mitään aatetta. Ehkä siksi vähän rennompi ote. Kyse on kohdallani vain mieltymyksistä, kuten niilläkin jotka syövät lihaa.
Käytännössä kaikesta voisin luopua, mutta en halua elää ilman juustoja. Vegaanikorvikkeet eivät ole syömäkelpoisia, olen kyllä kokeillut kaiken maailman violifet ja muut. Katsotaan sitten jos joskus tulevaisuudessa kehitetään jotain kunnollista. Lihaa syön edelleen, mutta pyrin pitämään sitä enemmän erityisenä luksuksena ja olen vähentänyt sitä arjessa.
Koska tunnen, ettei minulla riittäisi jaksaminen ja mielenkiinto tasapainoisen ruokavalion koostamiseen. Uskon sen olevan mahdollista ja tiedän, että vegaanina voi syödä hyvin, tasapainoisesti ja herkutella. Mutta elämässä on tällä hetkellä sen verran muutakin, etten jaksa opetella. Kokkaan joitain vegaanisia ruokia ja kotona syömme 1-3 kertaa kuukaudessa lihaa, pari kertaa kalaa ja muutoin kasvisruokaa. Mutta täysvegaaniuteen ei riitä rahkeet. Minulla on krooninen sairaus, jonka vuoksi ravintopuolen on pakko olla kunnossa, en jaksa heikolla ruoalla.
Syön mielelläni vegaanisti silloin tällöin, mutta en haluaisi luopua lihasta tai eläinperäisistä tuotteista kokonaan. Nautin hyvästä ruoasta ja uusista makuelämyksistä, joten en ole ehdoton sen suhteen mitä syön.
Koska pelkästä kasvisruoasta ei saa tarpeellista eläinrasvaa. Ravintoni kulmakivinä on voi ja muut maitorasvat, maaeläinrasva, luista ja nahasta pitkässä haudutuksessa irtoava gelatiini.
Vierailija kirjoitti:
Koska pelkästä kasvisruoasta ei saa tarpeellista eläinrasvaa. Ravintoni kulmakivinä on voi ja muut maitorasvat, maaeläinrasva, luista ja nahasta pitkässä haudutuksessa irtoava gelatiini.
Tärkeä unohtui, eli munat, erityisesti raaka keltuainen.
Juusto on ihan vitun hyvää, vegaanileivonnaiset törkeän pahoja, tykkään lohesta, ei kiinnosta rajoittaa ruokailujani niin rankasti.
Punaisesta lihasta luopumista voisin harkita, mutta ihan vegaaniksi en voisi ryhtyä. Liian rajoittavaa minun makuuni, mutta kukin taaplaa tyylillään.
Vihaan ruuanlaittoa. Leipominen silloin tällöin on ihan kivaa, mutta ruuanlaitto... En erityisemmin pidä valmisruuista, mutta joskus niitä tulee ostettua vaan laiskuuden takia ja stressin välttämiseksi.
Vatsavaivat. Joo, varmasti löytyisi paljon kasvikunnan tuotteita, joita voin syödä, mutta paljon on myös niitä, mitä en voi syödä.
Väsymys ja raudanpuute. Raudanpuute on mulle tuttu tila. Hemoglobiini laskee aina välillä ja väsymys on läsnä 24/7. En tiedä miksi, tutkittu on ja lääkärit sanoneet, että kaikki ok. Oon harkinnut vähähiilarista tai jopa ketogeenista ruokavaliota tämän takia. Veikkaan, että hankala toteuttaa vegaanisena.
Liha on hyvää, vaikkei sitä kauhean usein enää tule syötyäkään. Kala parempaa ja juusto parasta.
Eli kai olen vain laiska ja itsekäs.
Vierailija kirjoitti:
Vihaan ruuanlaittoa. Leipominen silloin tällöin on ihan kivaa, mutta ruuanlaitto... En erityisemmin pidä valmisruuista, mutta joskus niitä tulee ostettua vaan laiskuuden takia ja stressin välttämiseksi.
Vatsavaivat. Joo, varmasti löytyisi paljon kasvikunnan tuotteita, joita voin syödä, mutta paljon on myös niitä, mitä en voi syödä.
Väsymys ja raudanpuute. Raudanpuute on mulle tuttu tila. Hemoglobiini laskee aina välillä ja väsymys on läsnä 24/7. En tiedä miksi, tutkittu on ja lääkärit sanoneet, että kaikki ok. Oon harkinnut vähähiilarista tai jopa ketogeenista ruokavaliota tämän takia. Veikkaan, että hankala toteuttaa vegaanisena.
Liha on hyvää, vaikkei sitä kauhean usein enää tule syötyäkään. Kala parempaa ja juusto parasta.
Eli kai olen vain laiska ja itsekäs.
Karppaus onnistuu ihan hyvin kasvisruualla. Vegaaninen ei kuitenkaan onnistu jo ihan siitä syystä, että vegaaniruuassa suurin osa ravinnosta on keinotekoista. Vhh-ruokailijat panostavat ruuan puhtauteen ja ravintopitoisuuteen.
Niitä ei ole, siksipä olenkin ollut vegaani jo pitkään.
Vierailija kirjoitti:
Niitä ei ole, siksipä olenkin ollut vegaani jo pitkään.
Samoin. :) Hauskaa, ja samalla vähän surullista lukea tiukassa istuvia mielipiteitä, joita täällä faktoina jaetaan.
Koska en voi allergioiden takia syödä soijaa, pähkinöitä, enkä papuja. Myöskään maha ei kestä viljoista muuta kuin kauraa. Nämä nyhtis ja muut aiheuttivat tosiaan ihan hirveän ripulin.
Purkista en halua syödä vitamiineja.
No syön vegaanipainotteisesti, mutta en yksinkertaisesti jaksa syynätä joka ikistä tuoteselostetta.