Häälahjaksi rahaa, kun illallinen maksetaan itse?
Saatiin joku aika sitten kutsu häihin, jotka järjestetään ravintolassa yksityistilaisuutena. Vieraat maksavat illallisen itse (45 e/hlö), johtuen hääparin huonosta rahatilanteesta(?). Kutsussa sanottiin, että lahjaa ei tarvitse, mutta jos haluaa antaa, niin rahaa tilille häämatkaa varten. Olis aika outoa, jos tähänkin pätisi se vanha sääntö, että "rahaa lahjaksi sen verran, kun tarjoilut maksaa". Mehän maksetaan jo miehen kanssa ruuat itse. Olisko 50 e hyvä, vai mitä? Tuntuu hölmöltä olla antamatta mitään...
Kommentit (56)
Provohan tämä, jos ei ole, niin kuva kutsusta kiitos, muutoin tuomitsen provoksi.
Mutta jos tuollainen hääkutsu tulisi, en edes ilmoittaisi etten pääse. Jättäisin täysin huomiotta koko hoidon.
Eihän kyseessä ole välttämättä isot juhlat, ehkä vain 10 läheistä ihmistä, jotka osallistuu. Ymmärrän kyllä tälläisen hääjuhlan. Mutta rahan pyytäminen on kyllä mautonta tässä tilanteessa. Itse ehkä antaisin just sen max 50 e tai viinipullon.
en ymmärrä, miten se tavallaan eroaa siitä viekö hääparille lahjaksi jotain 50e arvoista, vai maksaako ruoat samalla hinnalla, eikä tarvitse lahjaa viedä. Yleensä lahja, mikä viedään, on se tarjoilujen kustannus per naama, yleensä lähemmäs 100e.
Voisin hyvinkin mennä, saattaisin jonkun kortin viedä.
Monet juhlat olen käynyt, joissa on toivottu rahalahjaa matkarahastoon. Yksikään näistä sankareista ei ole kuitenkaan matkoja tehnyt..
Minä olen jättänyt nää kerjäjäiset väliin suosiolla.
Kutsuja tippuu tiheään, säännönmukaisesti ilmoitan, etten pääse ja toivotan mukavaa juhlapäivää.
Jälkikäteen kuulen kautta rantaan marinaa ettei edes lahjasummaa laitettu, juu ei laitettu eikä laiteta.
Vierailija kirjoitti:
Monet juhlat olen käynyt, joissa on toivottu rahalahjaa matkarahastoon. Yksikään näistä sankareista ei ole kuitenkaan matkoja tehnyt..
Ehkä ne tarvitsee isomman matkakassan? Mekin mentiin häämatkalle vasta puoli vuotta häiden jälkeen, kun oli parempi hetki ja budjetti kunnossa.
Vierailija kirjoitti:
Kutsuja tippuu tiheään, säännönmukaisesti ilmoitan, etten pääse ja toivotan mukavaa juhlapäivää.
Jälkikäteen kuulen kautta rantaan marinaa ettei edes lahjasummaa laitettu, juu ei laitettu eikä laiteta.
Mielipiteesi tuli selväksi jo ensimmäisestä viestistä.
Ei ole provo, vaikka joku (taas) epäili. En ole minäkään ollut ennen tällaisissa häissä, mutta kerta se on ensimmäinenkin. Ollaan siis tosiaan menossa. Pienehköt häät on, n. 30 vierasta. Hääpari on sen tyylinen, ettei tosiaan tyydy mihinkään maistraattihäihin ilman vieraita. Haluavat juhlat ja vieraat. Ihan fiksuja ihmisiä, vaikka päätyivätkin näin erikoiseen ratkaisuun.
Ongelma on sitten kai minussa. En vaan osaa mennä häihin ilman lahjaa, mutta silti oikeustaju sanoo jotain muuta tällä kertaa, kun ruuatkin maksetaan. Tekis mieli viedä vaikka joku pieni, heidän persoonaansa sopiva lahja. Muisto lähinnä...
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ehkä ne tarvitsee isomman matkakassan? Mekin mentiin häämatkalle vasta puoli vuotta häiden jälkeen, kun oli parempi hetki ja budjetti kunnossa.
No vuosia on jo näistä juhlista eli eiköhän ne ihan yleiseen elämiseen mennyt.
Eli pariskunta maksaa 90 e että saa häissä ruokaa... Ja rahaa pitäisi vielä viedä lahjaksi? 50 e lahja olisi tuossa tilanteessa aivan liikaa, jos nyt itse olette ihan keskituloisia ettekä mitään ökyrikkaita. Vie joku pieni muistoesine tms tai se kuoharipullo. Ei todellakaan mitään 50 euroa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jälkikäteen kuulen kautta rantaan marinaa ettei edes lahjasummaa laitettu, juu ei laitettu eikä laiteta.Mielipiteesi tuli selväksi jo ensimmäisestä viestistä.
Mistä ihmeen ensimmäisestä viestistä?
Onkohan sinulla nyt kaikki kunnossa, päässäsi nimittäin?
Vierailija kirjoitti:
Aika tökeröltä kuulostaa, että häävieraat joutuvat maksamaan tarjoilut. On parempi alla järjestämättä häitä, jos rahatilanne ei sitä salli. En menisi tuollaiseen tilaisuuteen,
Kyllä köyhäkin saa naimisiin mennä, mutta hienostelu voisi sitten jäädä väliin, ja voitaisiin juhlia arkisemmin ja rennommin vaikka keittoa syöden.
Kuvittelen omalle kohdalle. Ystävissämme on yksi pariskunta, joka on mennyt naimisiin ja pitää juhlat kuulemma myöhemmin. Jos heiltä tulisi tällainen illalliskorttikutsu, niin menisimme ja veisimme lahjaksi jotain pientä ajatuksella. Ensimmäiseksi tulee mieleen, että meillä on pariskunnasta joitain yhteisiä valokuvia, joita he eivät ole koskaan edes nähneet. Teettäisin kuvan / kuvat ja laittaisin kauniiseen kehykseen (tai tekisin pienen valokuvakirjan ehkä, riippuu hyvien kuvien määrästä) ja paketoisin hienosti.
Jos joutuisin maksamaan jo ruuista niin en kyllä enää laittaisi lahjarahaa. Korkeintaan voisin ostaa skumppapullon ja kortin. Kuitenkaan ihan pariakymppiä ei kehtaa rahana antaa, joten ns. vähimmäismäää olisi n. 50 euroa, joka näin pienituloisena opiskelijana on aivan liikaa. Lahja heille on jo se, että vieraat käytännösaä maksavat häänsä heille. Aika ahnetta vielä lisäksi pyytää lahjarahaa.
Veisin sen kortin ja kuoharipullon. Ei maksa paljoa, mutta on kiva vieminen kuitenkin.
Miten ihmeessä tämä peeaa pariskunta aikoo elättää mahdollisen tulevan perheensä? Kerjäämälläkö vai yhteiskunnan piikkin? Ei ole nyt oikein ymmärretty, että talous kuntoon ennen kuin perhettä perustetaan. Jos ei jumankauta avioliiton alkumetreillä ole varaa kustantaa omia häitään ja häämatkaa, vaan ne maksatetaan häävierailla, ei kannata mennä naimisiinkaan, vielä. Todella tökeröt häät. Iso peukku alas.