Häälahjaksi rahaa, kun illallinen maksetaan itse?
Saatiin joku aika sitten kutsu häihin, jotka järjestetään ravintolassa yksityistilaisuutena. Vieraat maksavat illallisen itse (45 e/hlö), johtuen hääparin huonosta rahatilanteesta(?). Kutsussa sanottiin, että lahjaa ei tarvitse, mutta jos haluaa antaa, niin rahaa tilille häämatkaa varten. Olis aika outoa, jos tähänkin pätisi se vanha sääntö, että "rahaa lahjaksi sen verran, kun tarjoilut maksaa". Mehän maksetaan jo miehen kanssa ruuat itse. Olisko 50 e hyvä, vai mitä? Tuntuu hölmöltä olla antamatta mitään...
Kommentit (56)
Jos ei rahaa tarjota illallista vieraille (pitopalveluja voi kilpailuttaa, buffet on edullisempi kuin pöytiin tarjoillut annokset, vierasmäärää voi rajata jne.) niin sitten järjestetään se, mihin on varaa, eli vaikkapa kakkukahvit harvoille ja valituille. Naimisiin voi mennä myös kahdestaan ilman, että järjestää minkäänlaisia juhlia.
Minusta tosi erikoista ja tylsää, jos häihin osallistuminen maksaa - ja vielä noinkin paljon.
Pariskunnalta se olisi siis 90 e pelkistä ruoista. Jaa-a, vaikea sanoa, mitä tekisimme. Käymme ravintoloissa tosi harvoin ja emme ikinä syö noin kalliisti, edes juomien kera. Ehkä jos kyseessä olisivat meille molemmilla erityisen läheiset henkilöt ja juhlapaikka lähellä, voisimme mennä. Emme veisi erikseen lahjaa, antaisimme vain kortin. Uskoisin sen olevan hääparillekin ok.
Vierailija kirjoitti:
Niin, jos kutsussa sanotaan että lahjaa ei tarvitse antaa niin silloin sitä lahjaa ei tarvitse antaa. Jos lahjan kuitenkin haluaa antaa, niin tilille mielummin kuin iittalan laseja. Ja kutsu ei ole määräys, että voi se itku ja nillitys loppua ja voi olla menemättä paikalle jos tarjolla oleva speksi ei kelpaa. Voi luoja tätä menoa, taas mammat uhriutuu ja vinkuu aivan turhasta.
Niin, me tosiaan HALUTAAN mennä paikalle... Siitä ei ole kiinni. Ja tavallaan ymmärrän tämän heidän rahatilanteensakin.
Jotenkin vaan tuo lahja... ainahan sitä sanotaan, että "lahjaa ei tarvitse", mutta silti... tuntuu, että pakko on silti jotain antaa. Mietin vielä 50 euron ja kuoharipullon välillä...
Noilla hinnoilla jäisimme kotiin.
Huoh, en ymmärrä tuollaista että pakko pitää isot juhlat jos ei ole varaa. Meilläkään ei ollut varaa, ja siksi ei pidetty mitään hääjuhlia vaan mentiin vaan naimisiin. Olisihan ne juhlat olleet tosi kivat, mutta kun ei ole varaa niin ei ole.
Vierailija kirjoitti:
Jos ei rahaa tarjota illallista vieraille (pitopalveluja voi kilpailuttaa, buffet on edullisempi kuin pöytiin tarjoillut annokset, vierasmäärää voi rajata jne.) niin sitten järjestetään se, mihin on varaa, eli vaikkapa kakkukahvit harvoille ja valituille. Naimisiin voi mennä myös kahdestaan ilman, että järjestää minkäänlaisia juhlia.
Minusta tosi erikoista ja tylsää, jos häihin osallistuminen maksaa - ja vielä noinkin paljon.
Tässä juuri rajataan. Tuskin lähimmille maksaa, mummo tuskin saa illslliskorttilaskua. Tutut jos haluaa tulla, maksakoot.
Kortti. Kaunis, vaikka käsin tehty (jos et itse osaa niin aina jostain löytyy kortintekijöitä) ja ajatuksella kirjoitettu ennemmin kuin rahaa. Jos siis kerran emmit mitä viedä. Se kortti säilyy, raha tuppaa häviämään aika nopeasti...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tökeröä laittaa kutsuun tilinumero tai edes vihjaus rahalahjasta, jos vieraat maksavat syömisensä itse. Kuoharipullo korkeintaan lahjaksi.
En ymmärrä kuoharipulloa. Meillä sitä ei koskaan avattaisi, eli täysin turhake. Mieluummin pelkkä kortti tai jos rahaa, niin vaikka 10e tilille. Myös hyväntekeväisyyteen voisi laittaa vaikka 10-30(50) e.
No vaikka sinä nössö absolutisti et sitä kuoharia juo, voi se jollekin olla hyvä lahja. Tuskin kukaan vie kuoharia lahjaksi, jos tietää, että lahjan saaja ei juo. Hyväntekeväisyyteen 10-30(50)e???
Nössö en ole, vaikken juuri alkoholia käytä. Esim. Aineettomat lahjat SPR:n tai Kua:n kautta voi olla hyvinkin tuota hintaluokkaa. Pääasia se ajatus, kun kuluja ei hääparille tule. Ps. Meillä on aitoa merkkishampanjaa kylmässä :)
Onko olemassa myös merkitöntä shampanjaa? Euroshopper-shampanjaa...
Vierailija kirjoitti:
Pariskunnalta se olisi siis 90 e pelkistä ruoista. Jaa-a, vaikea sanoa, mitä tekisimme. Käymme ravintoloissa tosi harvoin ja emme ikinä syö noin kalliisti, edes juomien kera. Ehkä jos kyseessä olisivat meille molemmilla erityisen läheiset henkilöt ja juhlapaikka lähellä, voisimme mennä. Emme veisi erikseen lahjaa, antaisimme vain kortin. Uskoisin sen olevan hääparillekin ok.
Käytte vissiin ABC:lla ja Chiko'ssa syömässä.
Periaatteenani on, että jos hääpari sanallakaan viittaa rahan antamiseen lahjaksi ja jos kyseinen raha tulisi heidän omaan käyttöönsä, niin en taatusti osallistu hääjuhliin enkä anna lahjaa. Näin olen toiminut ja näin tulen toimimaan.
Jos aikuiset ihmiset päättävät mennä naimisiin, rahankerjäämisajat pitäisi olla jo takana.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tökeröä laittaa kutsuun tilinumero tai edes vihjaus rahalahjasta, jos vieraat maksavat syömisensä itse. Kuoharipullo korkeintaan lahjaksi.
En ymmärrä kuoharipulloa. Meillä sitä ei koskaan avattaisi, eli täysin turhake. Mieluummin pelkkä kortti tai jos rahaa, niin vaikka 10e tilille. Myös hyväntekeväisyyteen voisi laittaa vaikka 10-30(50) e.
No vaikka sinä nössö absolutisti et sitä kuoharia juo, voi se jollekin olla hyvä lahja. Tuskin kukaan vie kuoharia lahjaksi, jos tietää, että lahjan saaja ei juo. Hyväntekeväisyyteen 10-30(50)e???
Nössö en ole, vaikken juuri alkoholia käytä. Esim. Aineettomat lahjat SPR:n tai Kua:n kautta voi olla hyvinkin tuota hintaluokkaa. Pääasia se ajatus, kun kuluja ei hääparille tule. Ps. Meillä on aitoa merkkishampanjaa kylmässä :)
Onko olemassa myös merkitöntä shampanjaa? Euroshopper-shampanjaa...
Ohis: täällä puhuttiin kuoharista. Ei ole shamppanjaa.
Älä vie mitään! Lahja on jo maksettu, kun maksatte ruokanne.
En ymmärrä miksi joku järjestää sellaiset ruokatarjoilut, ettei pysty itse niitä kustantamaan. Olen järjestänyt niin monet juhlat tehden itse ruoat, että voisin kirjoittaa kirjan "Näin järjestät edullisesti juhlat". Ymmärrän, että kaikilla ei ole kokemusta ruoanlaitosta isolle vierasmäärälle, mutta eihän sitä kokemusta tule, jos ei edes yritä. Apua voi varmasti pyytää sukulaisilta ja tuttavilta.
Hääpari sanoi, ettei tarvitse lahjaa. Silloin ei tarvitse.
En tajua näitä, jotka vetävät herneen nenäänsä. Kutsussa on ilmoitettu mitä pitää sisällään. Jos ei kelpaa, älkää menkö. Ihan varmasti hääparikin ymmärtää, että tuollainen kutsu valitettavasti voi rajata ihmisiä.
Voi hel...n yksinkertaisuus. Miksi persaukiset menee ylensäkään naimisiin järjestämällä häät, jotka muut maksaa? Kyllä tämä maailma on menossa niin pe.. edellä puuhun. Sossu varmaan maksaa kohta häät ja matkat, täh? Että saadaan syntyvyys Suomessakin nousuun. ---- Milloin tämä ihmisten yli varojensa eläminen loppuu?
Itse ajattelen tilanteen niin, että hääparilla ei ole varaa pitää isoja juhlia, mutta haluaisi kuitenkin läheiset ja tärkeät ihmiset paikalle. Tällä tavalla he antavat vieraille MAHDOLLISUUDEN HALUTESSAAN osallistua. Että kutsuivat mielummin noilla spekseillä, kun jättivät kutsumatta. Kutsu kun on vain kutsu, ei mikään velvoite osallistua.
Täällähän inistäisiin sitten siitäkin, että mepä vietiin kallis lahja ja oli vain kahvia tarjolla, kyllä nyt petyttiin ja oli ankeat häät eikä tullut lahjarahoille vastinetta.
Taitaa nää #31ja #32 alapeukuttajat niitä ABC:n vakioasiakkaita ja rahankerjääjiä.
Vierailija kirjoitti:
Periaatteenani on, että jos hääpari sanallakaan viittaa rahan antamiseen lahjaksi ja jos kyseinen raha tulisi heidän omaan käyttöönsä, niin en taatusti osallistu hääjuhliin enkä anna lahjaa. Näin olen toiminut ja näin tulen toimimaan.
Jos aikuiset ihmiset päättävät mennä naimisiin, rahankerjäämisajat pitäisi olla jo takana.
Näitä taas. Mieluummin tarpeeton 30 euron kippo kiertoon, kuin antaa 20 euroa rahana lahjaksi. Nokka nyrpyllä juhlissa ja juoruamassa. Onneksi meidän tuttavissa ei ole noin itsekkäitä ihmisiä.
Vierailija kirjoitti:
Taitaa nää #31ja #32 alapeukuttajat niitä ABC:n vakioasiakkaita ja rahankerjääjiä.
Miksei lahjatoivetta saisi ilmoittaa, jos sellainen on? Sekin kun on vain toive, sitä ei ole pakko noudattaa. Voit antaa myös jotain omaa tai olla antamatta mitään.
En ymmärrä asiaa X, koska se on MINULLE turha. Et sitten päässyt yhtään pidemmälle päättelyketjussasi...?