Häälahjaksi rahaa, kun illallinen maksetaan itse?
Saatiin joku aika sitten kutsu häihin, jotka järjestetään ravintolassa yksityistilaisuutena. Vieraat maksavat illallisen itse (45 e/hlö), johtuen hääparin huonosta rahatilanteesta(?). Kutsussa sanottiin, että lahjaa ei tarvitse, mutta jos haluaa antaa, niin rahaa tilille häämatkaa varten. Olis aika outoa, jos tähänkin pätisi se vanha sääntö, että "rahaa lahjaksi sen verran, kun tarjoilut maksaa". Mehän maksetaan jo miehen kanssa ruuat itse. Olisko 50 e hyvä, vai mitä? Tuntuu hölmöltä olla antamatta mitään...
Kommentit (56)
En menisi häihin,jos pitää itse maksaa ruuat. Olen kuullut nyyttärihäistä ,ja on tosi outoa.
Hääparin rahatilanne tuskin paranee tulevaisuudessa, jos lahjarahat sijoittavat häämatkaan. Matkan voi jättää tekemättä, tai siirtää sen tulevaisuuteen. Ei nykyään enää ole pakkomieltä lähteä häämatkalle, johtuu kai yleisestä varattomuudesta, tiiviistä työelämästä ja lastenhoidon organisoinnin vaikeudesta. Antakaa 50 euroa lahjaksi, järkevämpi rahalahja on kuin tarpeetonta kaappien täytettä. On hääparin oma asia kuitenkin, mitä rahoillaan tekevät.
Lahjaksi 5 euroa tilille. Tai sitten kortti ja skumppapullo.
50 e on liikaa, jos ruoasta maksettu jo 45 e.
Riippuu, kuinka läheisestä parista olisi kyse. Jos ei ihan perheenjäsenestä, niin veisin vain kortin. Tehän kuitenkin maksatte jo 90 eurolla tarjottavia itsellenne hääparin puolesta.
Tökeröä laittaa kutsuun tilinumero tai edes vihjaus rahalahjasta, jos vieraat maksavat syömisensä itse. Kuoharipullo korkeintaan lahjaksi.
Vierailija kirjoitti:
En menisi häihin,jos pitää itse maksaa ruuat. Olen kuullut nyyttärihäistä ,ja on tosi outoa.
En ole saanut kutsua häihin, jossa ruoka pitäisi maksaa itse. Nyyttärihäät kuulostaa mielenkiintoiselta, lähtisin, salaatit kainalossa!
Nyt pakko kysyä, miten tämä maksa itse illallisesi/meillä ei ole rahaa, oli ilmaistu kutsussa?
Aika tökeröltä kuulostaa, että häävieraat joutuvat maksamaan tarjoilut. On parempi alla järjestämättä häitä, jos rahatilanne ei sitä salli. En menisi tuollaiseen tilaisuuteen,
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ole saanut kutsua häihin, jossa ruoka pitäisi maksaa itse. Nyyttärihäät kuulostaa mielenkiintoiselta, lähtisin, salaatit kainalossa!
Tarkemmin ajateltuja ottaisin oman paistinkin mukaan. Söisin vain omatekemiäni ruokia, joista muillekin riittäisi. Mistä sitä tietäisi, jos joku on mätännyt vanhoja raaka-aineita ruokiinsa tai jättänyt kädet pesemättä, yäk.
Vierailija kirjoitti:
Tökeröä laittaa kutsuun tilinumero tai edes vihjaus rahalahjasta, jos vieraat maksavat syömisensä itse. Kuoharipullo korkeintaan lahjaksi.
En ymmärrä kuoharipulloa. Meillä sitä ei koskaan avattaisi, eli täysin turhake. Mieluummin pelkkä kortti tai jos rahaa, niin vaikka 10e tilille. Myös hyväntekeväisyyteen voisi laittaa vaikka 10-30(50) e.
Siis mitä? Enpä ole törmännyt maksullisiin juhliin onneksi ikinä.Meiltä tuo reissu tulisi maksamaan jo pelkkien ruokien osalta 200€ ja siihen matkat,vaatteet,lahja raha yms juu ei kiitos. Eikö voisi vaan tarjota kakku kahvit,jos ei varaa kerran muuhun ole?
Vierailija kirjoitti:
Nyt pakko kysyä, miten tämä maksa itse illallisesi/meillä ei ole rahaa, oli ilmaistu kutsussa?
Oli vaan kirjoitettu kutsuun, että "illallikortin hinta 45 e/henkilö". Kutsuun ei oltu kirjoitettu, että maksetaan itse, mutta rivien välistä annettiin ymmärtää näin. Ja puhelimessa vielä varmistin asian. Luulen, että juomatkin maksetaan itse kuohareita lukuunottamatta....
Kyseessä läheinen ystäväpariskunta, ei sukulainen. Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ymmärrä kuoharipulloa. Meillä sitä ei koskaan avattaisi, eli täysin turhake. Mieluummin pelkkä kortti tai jos rahaa, niin vaikka 10e tilille. Myös hyväntekeväisyyteen voisi laittaa vaikka 10-30(50) e.
No vaikka sinä nössö absolutisti et sitä kuoharia juo, voi se jollekin olla hyvä lahja. Tuskin kukaan vie kuoharia lahjaksi, jos tietää, että lahjan saaja ei juo. Hyväntekeväisyyteen 10-30(50)e???
Niin, jos kutsussa sanotaan että lahjaa ei tarvitse antaa niin silloin sitä lahjaa ei tarvitse antaa. Jos lahjan kuitenkin haluaa antaa, niin tilille mielummin kuin iittalan laseja. Ja kutsu ei ole määräys, että voi se itku ja nillitys loppua ja voi olla menemättä paikalle jos tarjolla oleva speksi ei kelpaa. Voi luoja tätä menoa, taas mammat uhriutuu ja vinkuu aivan turhasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No vaikka sinä nössö absolutisti et sitä kuoharia juo, voi se jollekin olla hyvä lahja. Tuskin kukaan vie kuoharia lahjaksi, jos tietää, että lahjan saaja ei juo. Hyväntekeväisyyteen 10-30(50)e???
Nössö en ole, vaikken juuri alkoholia käytä. Esim. Aineettomat lahjat SPR:n tai Kua:n kautta voi olla hyvinkin tuota hintaluokkaa. Pääasia se ajatus, kun kuluja ei hääparille tule. Ps. Meillä on aitoa merkkishampanjaa kylmässä :)
Just joo - jättäisin menemättä...