Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miksi hyvin toimeentulevat eivät ole lihavia?

Vierailija
25.06.2017 |

Joku juuri totesi, ettei koskaan näe lihavia hyvin toimeentulevilla alueilla.

Kommentit (202)

Vierailija
81/202 |
06.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä jotkut voivat syödä mitä vaan lihomatta. Mulla on kaksi lapsuudenkaveria, olemme nyt yli 40. He ovat olleet aina hoikkia, nuorena suorastaan laihoja. Toisella 1, toisella 3 lasta. Emme harrastaneet koulun ulkopuolella liikuntaa, nykyään eivät myöskään kävelyä kummempaa. He ovat aina syöneet mitä vaan , olutta, sipsejä, tavallista kotiruokaa. Kumpikaan ei oksentele tai ole muutenkaan syömishäiriöisiä. Toinen heistä jopa yritti lihottaa itseään syömällä kermakakkuja ym. Kun koki olevansa liian laiha. Itse sitten näiden rinnalla olen tuntenut itseni läskiksi vaikka ylipainoa ei taulukoiden mukaan ole. Olen tasapaksu ja lyhyempi kuin he. Tasan eikäy onnenlahjat.

Vierailija
82/202 |
06.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmettelen tätä oletusta, että hyvin toimeen tulevat eivät tee pitkää päivää töissä vaan on aikaa itsensä kehittämiseen tai lyhyempi työviikko. Ehkä näin, jos ei käy töissä ollenkaan, mutta kyllä hyvätuloiset ystäväni, minä itse myös, teemme paljon töitä, koska olemme vastuussa isoista kokonaisuuksista. Päinvastoin ihmettelin päiväkodilla aina, että käykö muiden lasten vanhemmat töissä, kun hoitoajat alle 8 h järjestään.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/202 |
06.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hyväosaisten elämä on mielekkäämpää ja heillä on vähemmän taloudellisia rajoitteita, mikä johtaa parempiin ravintotottumuksiin pitkällä aikavälillä. Vähemmän kiusausta hakea nautintoa/lohtua ruoasta, parempi ymmärrys ravinnon vaikutuksista, enemmän valinnanvaraa ravinnon suhteen (voi ostaa kalliita, hyviä ja terveeellisiä ruokia monipuolisesti) jne.

Terveellinen ei ole kallista.

Tuo on väärin sanottu. Tarkoitat varmaan, että kaikki terveellinen ei ole kallista?

En tarkoita.

Vierailija
84/202 |
06.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työpaikkaani kun mietin, niin kaikki yli 5k€/kk tienaavat ovat lihavia. Kummallista kun itsehillintää ja rahaa heillä pitäisi olla.

Vierailija
85/202 |
06.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onhan niitä rikkaita lihavia. Katso melkein minkä tahansa yrityksen johtajia. Tai maamme johtavia poliitikkoja, kyllä sieltäkin elintasomahaa löytyy.

Sata vuotta sitten tehtailijat ja muut porhot olivat sitä isomahaista porukkaa. Alaisensa työntekijät taas... heistä ei jäänyt edes varjoa auringonpaisteessa.

Vierailija
86/202 |
06.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koulutus ei ainakaan korreloi. Suomessa koulutustaso on noussut hurjasti 100 vuoden aikana, mutta lihavuus on vain lisääntynyt. Mielenkiintoisinta on korreloida mielisairauksia ja lihavuutta: samalla kun normaalipainoisista iso osa on mielisairaita, tulee heistä lääkittynä lihavia. Mistä tämä kertoo?

Vierailija
87/202 |
06.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä tapaan työni puolesta hyvin toimeentulevia, työllään menestyneitä ihmisiä. Kyllä siellä on lihavia ihan samassa määrin kuin meissä tavan pulliaisissakin. Läski voi näyttää siloitellummalta, kun se on pakattu hyvin leikattuihin ja laadukkaisiin vaatteisiin, mutta kyllä sitä on.

Vierailija
88/202 |
06.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuninkaalliset on pääsääntöisesti hoikkia.

Ja pääsääntöisesti suomalaiset ovat hoikka kansa, muualla maailmassa ylipaino on paljon suurempi ongelma kuin Suomessa. Eu-tilastoissa suomalaiset ovat ylipainossa vasta 16. sijalla. Myös Venäjällä ja Yhdysvalloissa ylipaino on suurempi ongelma kuin meillä. Ja monessa muussa maassa.

En ymmärrä tätäkään aloitusta, jossa syyllistetään ja haukutaan ylipainoisia, esittämättä mitään konkreettista ratkaisua ylipaino-ongelmaan.

Vai saadaanko tällä pönkitettyä joten omaa egoa, kun itsetunto on niin heikko ja takerrutaan vaikka lillukanvarsiin.

Ylipaino-ongelman juurisyy löytyy teollisuudesta ja poliitikoista, jotka sallivat ihmisille sopimattomien ruokien ja lääkkeiden valmistamisen. Ei mistään muusta. Siellä missä länsimainen ruokakulttuuri, siellä syövät ja muut elintasosairaudet.

Vierailija
89/202 |
06.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä tapaan työni puolesta hyvin toimeentulevia, työllään menestyneitä ihmisiä. Kyllä siellä on lihavia ihan samassa määrin kuin meissä tavan pulliaisissakin. Läski voi näyttää siloitellummalta, kun se on pakattu hyvin leikattuihin ja laadukkaisiin vaatteisiin, mutta kyllä sitä on.

Tämä on totta. Eikä lihavia laiteta televisioon tai muualle esiintymään. Esiintymisen hoitavat laihat marionetit, joiden puheet ja ajatukset lihavat ovat kirjoittaneet.

Vierailija
90/202 |
06.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika harva on Suomessa hoikka sen vuoksi, että ei ole vara syödä. Eli kyse on enemmän elämän hallinnasta. Jos asiat ovat muutenkin hyvin, niin silloin ihminen osaa/pystyy/haluaa syödä myös terveellisesti ja liikkuu tarpeeksi. Jos taas elämässä on ongelmia muilla alueilla, niin silloin ruokailutottumuksetkin voivat olla pielessä.

Mutta kyllä monella varakkaalla elintaso näkyy myös vyötäröllä.

Vierailija
91/202 |
06.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun mielestä on kyllä sinänsä mielenkiintoista, että lihavuus on yleisempää köyhemmillä kuin paremmin toimeentulevilla. Kuvittelisihan sen olevan toisinpäin, ja historiankirjoista saa sen kuvan että ennen näin on ollutkin, esim. antiikin Kreikassa.

Voisko osasyynä olla myös se, että liikkuminen on helpompaa parempituloiselle? Joku jooga, vaellusreissut, laskettelureissut ja oikeestaan jo salilla käyminen personal trainerin kanssa on niin kallista lystiä, ettei sellaiseen ole vähänkään köyhemmällä varaa. Ehkä ainakin joillain parempituloisilla syy hoikkuuteen on se, että on varaa pitää itsestään huolta. Jos esim. harrastaa joogaa, harvemmin myöskään ruokailutavat ovat ihan mitä sattuu, yleensä liikunta ja ruokavalio kulkevat vähän käsi kädessä.

Vierailija
92/202 |
06.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Selitys on ihan yksinkertainen. Kaikki ihmiset kaipaavat elämään nautintoja (jotkut masokistit pois lukien) arjen ja stressin vastapainoksi. Kun varakas on stressaantunut, hän voi mennä vaikkapa tasokkaaseen kylpylään ottamaan monen sorttisia hemmotteluhoitoja. Kun köyhä on stressaantunut hän menee Lidliin ostamaan halpaa suklaata.

Tosin väite, että varakkaissa ei olisi lainkaan lihavia on paikkansa pitämätön. Myös osa varakkaista hakee nautintonsa herkuista ja alkoholista - joskin vähän laadukkaammista. 

Vierailija
93/202 |
06.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos on pitkäjänteinen, kykenevä tavoitteelliseen toimintaan ja pystyy sietämään epämukavuutta, jos tietää sen pidemmällä tähtäimellä hyödylliseksi, niin kykenee helposti:

- laihduttamaan/pysymään laihana

- juoksemaan maratonin tai muun valitsemansa tavoitteellisen urheilusuorituksen

- valmistautumaan pääsykokeisiin ja opiskelemaan tutkinnon valmiiksi

- etenemään urallaan suunnitelmallisesti parempaan asemaan ja ansioihin

- suunnittelemaan rahankäyttöään ja sijoittamaan

- olemaan syyttelemättä muita sen sijaan, että ottaisi itse vastuun ja alkaisi pienin teoin muuttamaan tilannetta askel askeleelta kohti parempaa

Lisäksi suurella todennäköisyydellä ominaisuudet periytyvät jälkeläisille, jotka saavat vielä vanhemmiltaan sparrausta tämäntyylisiin elämän valintoihin.

Vierailija
94/202 |
06.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun mielestä on kyllä sinänsä mielenkiintoista, että lihavuus on yleisempää köyhemmillä kuin paremmin toimeentulevilla. Kuvittelisihan sen olevan toisinpäin, ja historiankirjoista saa sen kuvan että ennen näin on ollutkin, esim. antiikin Kreikassa.

Voisko osasyynä olla myös se, että liikkuminen on helpompaa parempituloiselle? Joku jooga, vaellusreissut, laskettelureissut ja oikeestaan jo salilla käyminen personal trainerin kanssa on niin kallista lystiä, ettei sellaiseen ole vähänkään köyhemmällä varaa. Ehkä ainakin joillain parempituloisilla syy hoikkuuteen on se, että on varaa pitää itsestään huolta. Jos esim. harrastaa joogaa, harvemmin myöskään ruokailutavat ovat ihan mitä sattuu, yleensä liikunta ja ruokavalio kulkevat vähän käsi kädessä.

Asian voi kääntää myös toisin päin: lihavuuteen liitetty rasismi johtaa siihen, että miellyttääkseen toisia pitää olla laiha ja kaunis. Näin ollen hyvätuloisten on pakko olla kuosissa, koska yhteiskunta on rasistinen. Laihsuusihanteet aloivat vaateteollisuudesta noin 1960-luvulla. Sitä ennen lihavat olivat riuskoja ihmisiä ja heitä pidettiin terveinä. Nykyisin lihava on esisairaaksi leimattu.

Vierailija
95/202 |
06.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osa on.

Hyvä elintaso mahdollistaa moneen sellaiseen, johon köyhällä ei ole rahaa tai energiaa.

Kunnolliseen ja maistuvaan ravintoon, monipuoliseen liikuntaan jne.

Tietenkin kyse on myös luonteesta eli paremmasta kontrollista tekemistensä suhteen.

Vierailija
96/202 |
06.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos on pitkäjänteinen, kykenevä tavoitteelliseen toimintaan ja pystyy sietämään epämukavuutta, jos tietää sen pidemmällä tähtäimellä hyödylliseksi, niin kykenee helposti:

- laihduttamaan/pysymään laihana

- juoksemaan maratonin tai muun valitsemansa tavoitteellisen urheilusuorituksen

- valmistautumaan pääsykokeisiin ja opiskelemaan tutkinnon valmiiksi

- etenemään urallaan suunnitelmallisesti parempaan asemaan ja ansioihin

- suunnittelemaan rahankäyttöään ja sijoittamaan

- olemaan syyttelemättä muita sen sijaan, että ottaisi itse vastuun ja alkaisi pienin teoin muuttamaan tilannetta askel askeleelta kohti parempaa

Lisäksi suurella todennäköisyydellä ominaisuudet periytyvät jälkeläisille, jotka saavat vielä vanhemmiltaan sparrausta tämäntyylisiin elämän valintoihin.

Kaikki nämä väitteet ovat perusteesejä kapitalismissa. Kaikki mitä teet saavuttaaksesi mainitsemasi asiat lisäävät eliitin voittoja. Eliitti itsessään on lihavia ja laiskoja. Perimä taas ihmisellä ei niin nopeasti muutu. Mikäli muuttuisi, niin eikö kaikki olisi jo laihoja kovakuntoisia isotissisiä ja kumihuulisia? Päin vastoin, uudet sukupolvet ovat entistä sairaampia, etenkin mieleltään.

Vierailija
97/202 |
06.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Heillä on varaa harrastaa. Heillä on myös todennäköisesti enemmän vapaa-aikaa, joten on myös mahdollista harrastaa enemmän. Hyvä toimeentulo ja korkea sosiaalinen status tapaavat korreloida keskenään, josta voisi päätellä, että heillä on matalapalkkaisia paremmat sosiaalisten kontaktien kautta muodostuvat tiedonlähteet mitä tulee liikkumiseen ja ravitsemukseen. Myöskään sosiaalisten ympyröiden arvoituksia ei voi sulkea pois: jos liikkumista ja reippailua pidetään lähes edellytyksenä perusarvostukselle, sosiaalinen paine aktiiviseen elämäntyyliin on kova.

Olen huomannut, että matalapalkkaisilla pullansyönti ja tupakointi on kovapalkkaisia suuremmassa osassa ihan normaalissa arjen sosiaalisissa tilanteissa. Matalapalkkaiset harvoin keskustelevat urheilusuorituksistaan tai siihen liittyvistä tavoitteista – aivan kuin eivät edes tietäisi, että liikkua voisi ja pullaa ei ole pakko ottaa, vaikka joka päivä tarjottaisiin.

Sosiaalietuuksilla elävillä sitä vapaa-aikaa vasta onkin, siinä missä hyvin toimeentulevat tekevät usein pitkää työviikkoa.

Sosiaalietuuksilla elävällä on juu aikaa, mutta ei rahaa. Hyvin toimeentulevalla on usein joustoa työajoissa, ja esim. lounaalla voi käydä salilla huhkimassa ja sitten palata takaisin tekemään 10-tuntista ja 6-päiväistä työviikkoaan. Vaikka sosiaalietuuksilla elävällä on vapaa-aikaa, hänellä ei välttämättä ole motivaatiota tehdä mitään saati pieniä etuuksien roposia sijoittaa niinkin epäkonkreettiseen asiaan kuin liikkumiseen (tämä ei ole mikään käsillä kosketeltavissa oleva asia, joka selvästi vastaa huutaviin arjen tarpeisiin). 

No mun liikunta on koko kesän ilmaista: juoksu, koiralenkit, mäkitreeni, pihajumppa (vaihtariryhmistä saa käytettyjä käsipainoja ym jos tarvii) mut itte yleensä riekun oman kehon painolla, joogailen pihalla ym. Kahvakuula sit lihaskuntoa varten mut kaverilla on itse tehty hiekkasäkki joka tuli ilmaiseksi. Monipuolinen liikunta ei vaadi rahaa, jos vaik vaihtariryhmästäkin sais lenkkarit tai kirppikseltä löytäis. Ne nyt tarvii. Muuten itte jumppailen legginseissä ja t-paidassa pihalla, jukuoksutrikoot on juoksulenkillä mut nekin voi korvata muilla housuilla. Ei kyl oikeesti maksa mittää. Mun kaveri esim. inhoo kaikkee tosi vartalonmyötästä niiko juoksutrikoot ni sil taitaa ol juostes jotkut vanhat verkkarit, ei rahan takia vaan mieltymyksen. Voi tosiaa lenkkeillä ees kävellen vaikka ei ois priimavarusteita. Mökillä juoksen halpislegginseissä enimmäksee ku ne ny sattuu muuteki olee siin päällä pihahommissa. Ilmaista tai lähes ilmaista. Ja en ikinä oo ollu nii kova treenaamaan kuin SUPERKÖYHÄNÄ opiskelijana. Hyvä treeni ei ole rahasta kiinni vaan mielikuvituksesta, esimerkki hypin kannon yli tasajalkaa kesken lenkin vaik kuin mont kertaa. Sekin ilmaista!

Tämä oli ihana kommentti! Itsekin olen köyhä opiskelija, tai köyhä ja köyhä, olen kuitenkin sijoittanut ylimääräiset rahani siihen, että pidän kuntosalikorttia vuoden ympäri. Minulla on tähän rahaa, mutta nipistän samalla vähän jostain muusta, esim. en käytä bussia tai muita julkisia ollenkaan vaan kuljen kesät talvet pyörällä ja kävellen (tämä oikeastaan tukee tätä mun terveellistä elämäntapaa aika hyvin, ja säästän kuntosalikortin hinnan siinä, kun en pidä bussikorttia ollenkaan!)

Mutta huomaan itsessäni sen että olen kauhea välineurheilija, stressaan kun haluaisin niin sitä ja tätä uutta urheiluvaatetta kun vanhat on "niin huonoja", kun olen toisella paikkakunnalla töissä enkä pääse salille niin mietin että vitsi kun olis varaa käydä kertakortilla toisella salilla sillä paikkakunnalla, ei siis niin minkäänlaista mielikuvitusta treenin suhteen, lenkillä kyllä käyn mutta sekin on "tylsää".

Niin ihana lukea tuollaista, voisin ottaa omaan elämääni vähän mallia sinusta.

Vierailija
98/202 |
06.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Heillä on varaa harrastaa. Heillä on myös todennäköisesti enemmän vapaa-aikaa, joten on myös mahdollista harrastaa enemmän. Hyvä toimeentulo ja korkea sosiaalinen status tapaavat korreloida keskenään, josta voisi päätellä, että heillä on matalapalkkaisia paremmat sosiaalisten kontaktien kautta muodostuvat tiedonlähteet mitä tulee liikkumiseen ja ravitsemukseen. Myöskään sosiaalisten ympyröiden arvoituksia ei voi sulkea pois: jos liikkumista ja reippailua pidetään lähes edellytyksenä perusarvostukselle, sosiaalinen paine aktiiviseen elämäntyyliin on kova.

Olen huomannut, että matalapalkkaisilla pullansyönti ja tupakointi on kovapalkkaisia suuremmassa osassa ihan normaalissa arjen sosiaalisissa tilanteissa. Matalapalkkaiset harvoin keskustelevat urheilusuorituksistaan tai siihen liittyvistä tavoitteista – aivan kuin eivät edes tietäisi, että liikkua voisi ja pullaa ei ole pakko ottaa, vaikka joka päivä tarjottaisiin.

Sosiaalietuuksilla elävillä sitä vapaa-aikaa vasta onkin, siinä missä hyvin toimeentulevat tekevät usein pitkää työviikkoa.

Sosiaalietuuksilla elävällä on juu aikaa, mutta ei rahaa. Hyvin toimeentulevalla on usein joustoa työajoissa, ja esim. lounaalla voi käydä salilla huhkimassa ja sitten palata takaisin tekemään 10-tuntista ja 6-päiväistä työviikkoaan. Vaikka sosiaalietuuksilla elävällä on vapaa-aikaa, hänellä ei välttämättä ole motivaatiota tehdä mitään saati pieniä etuuksien roposia sijoittaa niinkin epäkonkreettiseen asiaan kuin liikkumiseen (tämä ei ole mikään käsillä kosketeltavissa oleva asia, joka selvästi vastaa huutaviin arjen tarpeisiin). 

No mun liikunta on koko kesän ilmaista: juoksu, koiralenkit, mäkitreeni, pihajumppa (vaihtariryhmistä saa käytettyjä käsipainoja ym jos tarvii) mut itte yleensä riekun oman kehon painolla, joogailen pihalla ym. Kahvakuula sit lihaskuntoa varten mut kaverilla on itse tehty hiekkasäkki joka tuli ilmaiseksi. Monipuolinen liikunta ei vaadi rahaa, jos vaik vaihtariryhmästäkin sais lenkkarit tai kirppikseltä löytäis. Ne nyt tarvii. Muuten itte jumppailen legginseissä ja t-paidassa pihalla, jukuoksutrikoot on juoksulenkillä mut nekin voi korvata muilla housuilla. Ei kyl oikeesti maksa mittää. Mun kaveri esim. inhoo kaikkee tosi vartalonmyötästä niiko juoksutrikoot ni sil taitaa ol juostes jotkut vanhat verkkarit, ei rahan takia vaan mieltymyksen. Voi tosiaa lenkkeillä ees kävellen vaikka ei ois priimavarusteita. Mökillä juoksen halpislegginseissä enimmäksee ku ne ny sattuu muuteki olee siin päällä pihahommissa. Ilmaista tai lähes ilmaista. Ja en ikinä oo ollu nii kova treenaamaan kuin SUPERKÖYHÄNÄ opiskelijana. Hyvä treeni ei ole rahasta kiinni vaan mielikuvituksesta, esimerkki hypin kannon yli tasajalkaa kesken lenkin vaik kuin mont kertaa. Sekin ilmaista!

Tämä oli ihana kommentti! Itsekin olen köyhä opiskelija, tai köyhä ja köyhä, olen kuitenkin sijoittanut ylimääräiset rahani siihen, että pidän kuntosalikorttia vuoden ympäri. Minulla on tähän rahaa, mutta nipistän samalla vähän jostain muusta, esim. en käytä bussia tai muita julkisia ollenkaan vaan kuljen kesät talvet pyörällä ja kävellen (tämä oikeastaan tukee tätä mun terveellistä elämäntapaa aika hyvin, ja säästän kuntosalikortin hinnan siinä, kun en pidä bussikorttia ollenkaan!)

Mutta huomaan itsessäni sen että olen kauhea välineurheilija, stressaan kun haluaisin niin sitä ja tätä uutta urheiluvaatetta kun vanhat on "niin huonoja", kun olen toisella paikkakunnalla töissä enkä pääse salille niin mietin että vitsi kun olis varaa käydä kertakortilla toisella salilla sillä paikkakunnalla, ei siis niin minkäänlaista mielikuvitusta treenin suhteen, lenkillä kyllä käyn mutta sekin on "tylsää".

Niin ihana lukea tuollaista, voisin ottaa omaan elämääni vähän mallia sinusta.

Hommaa 3 kahvakuulaa, 2x8 kg ja 16 kg ja et tarvitse koko salikorttia.

Vierailija
99/202 |
06.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska ne syövät rasvasieppareita, konjakkipillereitä ja superfoodia ja kuuluvat illuminaattiin

Vierailija
100/202 |
06.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska he eivät syö enempää kuin kuluttavat, as simple as that, vaikka kuinka yrittäisi jotakin rahaan liittyvää keppihevosta asiaan sovittaa.