Ysiluokalta päässeen teinin kännit -sopiva rangaistus?
Hain aamuyöllä 15-vuotiaan kotiin, kun kaverit soittivat että on ihan örvelöhumalassa. Oli siis lupa olla kavereitten kanssa mökillä, ja viimeksi illalla kun soitin, vannoi puhelimessa että ei ole mitään kännijuttuja menossa, vaan limsaa ainoastaan juo. Toisinpa kävi.
On saanut nyt kesällä olla kavereilla yökylässä ja kotiintuloajatkin on olleet todella joustavat, lähinnä vain ilmoituksen varassa.
Ajattelin rangaistukseksi viikon totaalikotiarestia, siis ettei saa poistua kotoa minnekään ja sen jälkeen loppukesä kotiintuloaika klo 23 -ei joustoa eikä yökyläilyjä. Onko liian lepsu rangaistus? Miten itse toimisitte?
Tiedäb että tuossa iässä alkoholikokeiluja on, mutta kyllä saisi olla sen verran järkeä päässä ettei itseään lähes koomaan saakka juo.
Kommentit (47)
No mitäs olet ollut niin natsi, että lapsi ei uskalla kertoa totuutta? Rennommalle vanhemmalle olisi voinut sanoa, että kyllä me täällä vähän otetaan. On sinun vikasi että lapsi valehteli, ei lapsen.
Ja sitte ensi kerralla ei ainakaan uskalla kertoa tai kotiin tulla. Sittenpä haet sairaalasta vatsahuuhtelun jälkeen.
Minä ostaisin kalliin viskipullon ja kolme askia tupakkaa ja käskisin vetämään ne kaikki päivän aikana menemään. Seuraavan päivän krapula pistäisi teinin paljon paremmin miettimään kuin mikään raivoaminen tai uhkailu.
Oikeastiko täällä on ihmiset sitä mieltä, ettei mitään rangaistuksia siitä, että alaikäisenä juo itsensä sammumispisteeseen? Olen ollut niin "natsi", että kun kertoi juoneensa päättäreinä kolme kaljaa, en nostanut asiasta minkäänlaista meteliä. Ehkä ois sitten kannattanut kuitenkin olla vielä natsimpi, niin viimeöinen ois saattanut jäädä väliin.
Vierailija kirjoitti:
Minä ostaisin kalliin viskipullon ja kolme askia tupakkaa ja käskisin vetämään ne kaikki päivän aikana menemään. Seuraavan päivän krapula pistäisi teinin paljon paremmin miettimään kuin mikään raivoaminen tai uhkailu.
Miksi kalliin? Eikö halvemmasta tule paljon pahempi pääkipu ja krapula?
Enkä huutanut ja raivonnut yöllä, en ajatellut tehdä sitä tänäänkään. Mitä se vaikuttaa? Ihan asiallisesti ajattelin asiasta keskustella kunhan tuosta tokenee.
Musta klo 23 on aika myöhäinen kotiintuloaika noin nuorella.
No, mitäs, jos puhutte? Ettekö te tekopyhät mammat ole teininä koskaan kännänneet? Muistan, kun itse kärähdin ryyppäämisestä 16-vuotiaana ja vanhemmat piti tiukan puhuttelun. Mitään virallista rankkua ei tullut. Mutta vähän aikaa olivat kovin epäileviä ja tenttasivat aina, mihin menen ja kenen kanssa. Hyvä koti mulla oli. Tuntuu, että meillä, joilla oli hyvät ja sivistyneet kodit, oli rangaistukset pienempiä kuin muilla. Yksi kaveri kaatui kännissä 15-vuotiaana hampaansa katki. Äiti oli ihan hysteerinen tietysti hampaista ja kännistä, mutta elämä jatkui ilman aresteja. Mitä olemme nyt? Akateemisesti koulutettuja perheenäitejä...
Minä en usko, että ne rangaistukset mitään auttaisi. Alkoholikokeilut jatkuisi, vain paremmin piilotettuna. Ennemmin kannattaa yrittää takoa lapsen päähän millaista vahinkoa voi itselleen tehdä liiallisella alkoholinkäytöllä. (Tosin epäilen vähän tätäkin, sillä teinithän uskovat olevansa kuolemattomia ja vahingoittumattomia.)
Kunnon krapulasta kärsiminen voi auttaa. Minä pysyin sellaisen kokemuksen jälkeen erossa alkoholista varmaan viisi vuotta, enkä senkään jälkeen ole enää juonut niin paljon, että krapulan uhka olisi olemassa.
Vierailija kirjoitti:
Oikeastiko täällä on ihmiset sitä mieltä, ettei mitään rangaistuksia siitä, että alaikäisenä juo itsensä sammumispisteeseen? Olen ollut niin "natsi", että kun kertoi juoneensa päättäreinä kolme kaljaa, en nostanut asiasta minkäänlaista meteliä. Ehkä ois sitten kannattanut kuitenkin olla vielä natsimpi, niin viimeöinen ois saattanut jäädä väliin.
Kasvatus ja rangaistus eivät ole synonyymeja. Palstalla toimitaan kuin päiväkodissa, jossa lapsilta kysytään sopivia rangaistuksia erilaisiin asioihin eli lapset ovat sitä mieltä, että ruuan sylkemisestä lattialle voi määrätä pimeään koppiin päiväksi tai että jos lällättelee toiselle, niin voidaan ommella suu umpeen. Sinänsä varsin toimivia kidutuskeinoja, mutta kaukana kasvatuksesta.
Sen teinin kanssa voi keskustella asiasta ihan faktapohjalta. Juomiseen on joku syy ja nuorilla se on usein ryhmäpaine. En itsekään hyväksy nuorten juomista, mutta ei sitä rangaistuksilla kitketä pois vaan valitsemalla seura oikein ja miettimällä esim. sitä, mitä tapahtuu, jos sammuu ulos ja kaverit hylkäävät.
En osaa sanoa, ehkä tuo viikko arestia (on elinikä 15-vuotiaalle). Pikkuhiljaa luotto takaisin, ihan natsiksi en ryhtyisi, sattuuhan noita toilailuja.
Itse olen 80- ja 90- luvun vaihteen teini Helsingistä, ja kyllähän me kokeiltiin, juhlittiin ja örvellettiinkin. Silloin oli jotenkin paljon lepsumpi ja leppoisampi meininki. Kerran isä haki kotiin, kun olin liian tuiskeessa, muuten tulin kyllä aina itse. Opiskeluaikana juhlimme sitten senkin edestä. Ihan normaaleja akateemisesti koulutettuja perheellisiä siitä mun kaveriporukasta tuli itseni mukaan lukien.
Oma lapsi on vielä alakouluikäinen, joten en osa sanoa, miten itse suhtautuisin. Meillä ei ole alkoholi tabu, voimme ottaa viiniä ruoan kanssa yms. Ehkä sellainen keskustelu, mitä alkoholi voi aiheuttaa kokemattomalle kuten vaaratilanteet, alkoholimyrkytys, joku voi oikeasti jäädä koukkuun alkoholiin. Tärkeää on, että pitää itsestään ja kavereistaan huolta. Niinhän ne kaveritkin nyt teki, kun soittivat sinulle.
Oletan, että teini on muuten kunnollinen ja 2.asteen opiskelupaikka tiedossa, jos siis oli ysin päättävä nuori.
Sille juomahommalle on hyvä pistää rajat heti alkuunsa. Nuori voi alkoholisoitua siinä kuin aikuinenkin, eikä kukaan tiedä etukäteen alttiuttaan alkoholismiin. Jos moinen alttius on, nuori kyllä hankkii juomansa mistä vain, eivätkä rangaistuksetkaan aina päde. Kannattaa muistaa, että 15-vuotiasta ei välttämättä enää estetä puheilla.
Ap:lla nuorensa äitinä tai isänä on varmaan jokin tuntuma siihen, kuinka ankara rangaistus todella pysäyttää nuoren. Viikon kotiarestiin voisi kuulua myös viestintäteknologian luovuttaminen takavarikkoon. Tämä siksi, että hölmöilystä käytävä kaveripiirin somehälinä tyyntyy. Ja se nyt kuitenkin on selvä, että jos löysät rajat eivät toimi, niitä pitää kiristää. Ylipäätään 15-vuotiaalla pitäisi olla kotiintuloaika, eikä kello 23 ole mikään erityisen varhainen. Ehdottaisin, että aluksi kotiintuloaika on vaikka kello 21. Jos nuori noudattaa sitä viikon, voi saada puoli tuntia lisäaikaa kutakin hyvin sujunutta viikkoa kohden. Töppääminen palauttaa armotta lähtöruutuun.
Minun mielestäni pitää rankaista kunnolla. Tarkoittaen, että koko kesänä ei saa yhtään käyttörahaa, ja viikkoon ei mene edes postilaatikolla käymään. Älylaitteiden takavarikointi kuukaudeksi. Kotityöt tekee kaikki koko kesän ajan ja kotiintuloaika klo 9:00, ei minuuttiakaan myöhemmin.
Teini valehteli, ja luottamuksen rikkomisesta seuraa asiaan kuuluva rangaistus. Luottamus pitää ansaita takaisin. Mitään mökkireissuja ei enää tule ennen sitä. Oppiipahan valehtelun ja juopottelun seuraukset.
Minä en rankaisisi. Lapsesi ei ole tehnyt väärin kuin lähinnä itseään kohtaan, ja sinua kohtaan koska valehteli - sitä pistäisin pyytämään anteeksi ja jollain tavalla hyvittämään, mutta itse kännäämisestä en langettaisi mitään rangaistusta. Keskustelisin lapsen kanssa siitä, että sinun on nyt vaikea häneen luottaa, ja siitä, miten vaarallista on juoda itsensä niin humalaan ettei itse pysty itsestään pitämään huolta. Kerrot alkoholimyrkytyksestä ja vesistöihin hukkuneista nuorista ym. Lapsesi varmaan tietää noista, mutta vakuuttavasti nyt kuitenkin muistutat asiasta ja ilmaiset hänelle, että olet tosissasi huolissasi, jos tästä tulee tapa. Kerrot että ymmärrät, ettei nuorena tiedä rajojaan ja että hulluttelu kuuluu nuoruuteen, mutta että järki täytyisi aina pitää päässään ja olla sinulle rehellinen, koska et pysty häntä auttamaan jos et tiedä hänen olinpaikkaansa tai sitä, juoko hän vai ei. Ja että et pysty suhtautumaan häneen nuorena aikuisena, jos hän valehtelee eikä pidä huolta itsestään, vaan silloin sinun on pakko suhtautua häneen kuin lapseen.
Kyllä keskustelu on paras lääke tuohon, niin omat vanhempani hoitivat minun ensikännini ja minusta tuli järkevä alkoholin kuluttaja. Ei juomisesta pidä rangaista vaan alkoholiin pitää opettaa suhtautumaan varovaisemmin ja oppimaan rajansa. Ainoastaan valehtelusta olisin tässä tapauksessa vihainen.
Tämä siis olettaen, että lapsesi todella joi ensimmäistä kertaa kunnolla, eikä jo ole alkoholin tai seuran suhteen mitenkään erityisen paatunut...
Se, että kunto ei kestänyt, viittaa tietenkin siihen, että on kokematon.
Puhuisin vain asiasta, ei varsinaisia rangaistuksia. En pidä rangaistuksena sitä, että nuoren menemisiä tässä tilanteessa rajoitetaan. Se on vain vastuullisen vanhemman välttämätön toimenpide, kunnes luottamus palautuu. Ja onhan se ihan turvallisuuskysymyskin.
Ei ollut aiheena, mutta minusta 15-vuotiaat ovat vielä liian nuoria mökkeilemään keskenään.
Et voi millään rangaistuksella saada teiniä olemaan juomatta. Ennemmin keskustele hänen kanssa viinanjuontiin liittyvistä vaaroista ja koeta saada hänet ymmärtämään kuinka vaarallista on jäädä toisten ihmisten armoille kun itseltä lähtee taju. Ja se krapula on kyllä rangaistus jo itsessään. Voit kertoa hänelle että mitä kropassa tapahtuu krapulan aikana, sekin saattaa säikäyttää.
Ihan asiallinen ja vakava keskustelu, krapulassa lienee rangaistusta ihan riittämiin. Jos rähjäät ja rankaiset, teinisi ei ehkä uskalla tulla kotiin seuraavan kerran (ei tälläkään kertaa uskaltanut kertoa ottaneensa ylipätään ja joi itsensä sammuksiin). Muistuta että liika on liikaa ja JOS aikoo juoda niin varovaisuutta sen kanssa ja kotiin saa AINA tulla ja äidille saa AINA soittaa jos pitää hakea kotiin ettei jää mihinkään teille tietymättömille.
Viestintälaitteet sulkuun, käyttörahat pois ja jatko-opintoihin saa mennä vanhoilla vaatteilla. Lisäksi autolla kyytiminen on sitten loppuvuodeksi loppu..
Näin tehtiin meillä, kun aattona poliisit toivat saman ikäisen kotiin juovuksissa.
Vierailija kirjoitti:
No, mitäs, jos puhutte? Ettekö te tekopyhät mammat ole teininä koskaan kännänneet? Muistan, kun itse kärähdin ryyppäämisestä 16-vuotiaana ja vanhemmat piti tiukan puhuttelun. Mitään virallista rankkua ei tullut. Mutta vähän aikaa olivat kovin epäileviä ja tenttasivat aina, mihin menen ja kenen kanssa. Hyvä koti mulla oli. Tuntuu, että meillä, joilla oli hyvät ja sivistyneet kodit, oli rangaistukset pienempiä kuin muilla. Yksi kaveri kaatui kännissä 15-vuotiaana hampaansa katki. Äiti oli ihan hysteerinen tietysti hampaista ja kännistä, mutta elämä jatkui ilman aresteja. Mitä olemme nyt? Akateemisesti koulutettuja perheenäitejä...
Minä join ensimmäisen kerran vasta täysi-ikäisenä, eipä ole alkoholi paljoa kiinnostanut sen jälkeenkään. Oma lapseni saa sitten sen mukaiset rangaistukset alaikäisenä juopottelusta, minä en hyväksynyt sitä touhua teininä, enkä hyväksy edelleenkään. N25
Pistät sen nyt ensialkuun krapulassa siivoamaan koko kämpän. Sitten viikoksi kaikki älylaitteet takavarikkoon.