Ysiluokalta päässeen teinin kännit -sopiva rangaistus?
Hain aamuyöllä 15-vuotiaan kotiin, kun kaverit soittivat että on ihan örvelöhumalassa. Oli siis lupa olla kavereitten kanssa mökillä, ja viimeksi illalla kun soitin, vannoi puhelimessa että ei ole mitään kännijuttuja menossa, vaan limsaa ainoastaan juo. Toisinpa kävi.
On saanut nyt kesällä olla kavereilla yökylässä ja kotiintuloajatkin on olleet todella joustavat, lähinnä vain ilmoituksen varassa.
Ajattelin rangaistukseksi viikon totaalikotiarestia, siis ettei saa poistua kotoa minnekään ja sen jälkeen loppukesä kotiintuloaika klo 23 -ei joustoa eikä yökyläilyjä. Onko liian lepsu rangaistus? Miten itse toimisitte?
Tiedäb että tuossa iässä alkoholikokeiluja on, mutta kyllä saisi olla sen verran järkeä päässä ettei itseään lähes koomaan saakka juo.
Kommentit (47)
Vierailija kirjoitti:
Minä en rankaisisi. Lapsesi ei ole tehnyt väärin kuin lähinnä itseään kohtaan, ja sinua kohtaan koska valehteli - sitä pistäisin pyytämään anteeksi ja jollain tavalla hyvittämään, mutta itse kännäämisestä en langettaisi mitään rangaistusta. Keskustelisin lapsen kanssa siitä, että sinun on nyt vaikea häneen luottaa, ja siitä, miten vaarallista on juoda itsensä niin humalaan ettei itse pysty itsestään pitämään huolta. Kerrot alkoholimyrkytyksestä ja vesistöihin hukkuneista nuorista ym. Lapsesi varmaan tietää noista, mutta vakuuttavasti nyt kuitenkin muistutat asiasta ja ilmaiset hänelle, että olet tosissasi huolissasi, jos tästä tulee tapa. Kerrot että ymmärrät, ettei nuorena tiedä rajojaan ja että hulluttelu kuuluu nuoruuteen, mutta että järki täytyisi aina pitää päässään ja olla sinulle rehellinen, koska et pysty häntä auttamaan jos et tiedä hänen olinpaikkaansa tai sitä, juoko hän vai ei. Ja että et pysty suhtautumaan häneen nuorena aikuisena, jos hän valehtelee eikä pidä huolta itsestään, vaan silloin sinun on pakko suhtautua häneen kuin lapseen.
Kyllä keskustelu on paras lääke tuohon, niin omat vanhempani hoitivat minun ensikännini ja minusta tuli järkevä alkoholin kuluttaja. Ei juomisesta pidä rangaista vaan alkoholiin pitää opettaa suhtautumaan varovaisemmin ja oppimaan rajansa. Ainoastaan valehtelusta olisin tässä tapauksessa vihainen.
Tämä siis olettaen, että lapsesi todella joi ensimmäistä kertaa kunnolla, eikä jo ole alkoholin tai seuran suhteen mitenkään erityisen paatunut...
Alkoholinkäyttö on asia, johon viisaatkaan keskustelut eivät päde. Kyllä tässä kohtaa pitää asettaa melko ankarat rajat ja seuraamus hölmöilystä. Nekään eivät välttämättä toimi, mutta silkka keskustelu on silkkaa hurskastelua. Parhaassa tapauksessa yksi reipas puuttuminen ja sanktio lopettaa hölmöilyn joksikin aikaa. Jos nuori pääsee kuin koira veräjästä pelkällä kuuntelulla ja vähäisellä selittelyllä, mikään ei estä hölmöilemästä uudelleen, jos alkoholi houkuttaa. Alkoholi aiheuttaa riippuvuutta, joten sen juomisesta pitää koitua jotakin, joka tuntuu. Pysyy sitten mielessä, kun kaveripiirissä seuraavan kerran juodaan - ehkä.
Pitää muistaa, että ihminen ei valitse alkoholia, vaan alkoholi ihmisen. Niin monet ovat voimattomia alkoholia vastaan. Ei pidä antaa pikkusormeaan sille pirulle, eikä pidä selitellä. Pelkkä keskustelu auttaa vain niihin ongelmiin, jotka eivät aiheuta riippuvuutta.
Mä olen lepsu kotiintuloajoissa, tytär 17 v tulee kotiin aamuyöstä, yleensä ennen klo 3, mutta ei ole vielä päihteiden kanssa sekoillut. Mä laittaisin rahahanat kiinni määräajaksi, keskustelu kiihkottomasti. Sillä lähtisin liikkeelle, ja jos käytös ei muutu lisäpakotteita.
Jatko-opiskelupaikka on tiedossa, teinin kaverit on ihan normaaleja ja kunnollisia ja tietääkseni tämä todella oli ensimmäinen kerta tätä lajia. Ennen tätä kesää ei edes käynyt viikonloppuisin missään ja kotiintuloajatkin oli 21.30 mennessä viikonloppuisin. Koska on ollut niin fiksu, annoin "liekaa" enemmän koska sitä pyysi. Olen kyllä sanonut, että saavutetut edut voidaan ottaa takaisinkin, jos käytös antaa siihen aihetta.
Ja ei nämä nuoret mökkeilleet keskenään, olivat yhden nuoren kotona rantamökissä, vanhemmat kotona päätalossa. Siksi annoin luvan jäädäkin, kun ajattelin että ovat valvovien silmien alla.
Omat vanhemmat eivät rankaisseet, kun tulin 16-vuotiaana humalassa kotiin. Aamulla oksensin kaksi kertaa, minkä jälkeen käytiin tiukka keskustelu, mutta ei otettu puhelinta pois tai muuta naurettavaa. Menojen suhteen olivat tarkempia jonkun aikaa, mutta eivät kieltäneet menemästä minnekään. Miten luottamus voisikaan palautua, jos ei nuorelle anneta mahdollisuutta osoittaa sitä?
Olen katkera että pääsette noin helpolla. Meillä joi pullon siideriä ja jäi kiinni, jouduttiin lastensuojeluun.
Paremmin te sinne kuuluisitte, meillä vielä teini illat sekä yöt kotona, teki tekonsa päivällä.
Ls-ilmoitus olisi teinille se oikea rankaisu sekä sinä olet todella lepsu, saa mennä miten haluaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oikeastiko täällä on ihmiset sitä mieltä, ettei mitään rangaistuksia siitä, että alaikäisenä juo itsensä sammumispisteeseen? Olen ollut niin "natsi", että kun kertoi juoneensa päättäreinä kolme kaljaa, en nostanut asiasta minkäänlaista meteliä. Ehkä ois sitten kannattanut kuitenkin olla vielä natsimpi, niin viimeöinen ois saattanut jäädä väliin.
Juomiseen on joku syy ja nuorilla se on usein ryhmäpaine. En itsekään hyväksy nuorten juomista, mutta ei sitä rangaistuksilla kitketä pois vaan valitsemalla seura oikein ja miettimällä esim. sitä, mitä tapahtuu, jos sammuu ulos ja kaverit hylkäävät.
No enpä tiedä tuosta ryhmäpaineesta. Itse juuri päätin ysiluokan ja olin kännäämässä päättäjäispäivänä kavereideni kanssa ihan vain siksi, koska se oli hauskaa. Tulen hyvästä perheestä ja niin tulevat kaverinikin.
Ton ikäisenä olin jo itsekin juomassa, päättärit oli hyvä syy. Erona toki se, että äiti tiesi, että olen juomassa, ja missä olen juomassa (olimme kaverin luona). Ehtona myös se, että ulos ei mennä örveltämään.
Äidin mielestä oli parempi, että tiesi missä menen, ja uskalsin niistä kertoakin, kun rangaistuksia en saanut (darrassa oli jo tarpeeksi). Olen/olin myös vastuuntuntoinen, ja alkoholin vaaroista oli kotona juteltu, joten överikänneiltä vältyin 17-vuotiaaksi saakka.
N23
No voi kauhee. Toi on ihan normaalia. Jos mä oisin saanut tossa tilanteessa jonkun hirveen rangaistuksen, niin olisin vieläkin katkera vanhemmilleni. Toki kunnon keskustelu on paikallaan eikä yökyläilyjä. Kerrot, että kotiin pitää aina tulla. Eli käytännössä lapsi ei voi hirveitä kännejä vetää.
Olen siis 42v. ja juon tosi harvoin.
Itselläkin ensimmäiset alkoholikokeilut oli tuon ikäisenä. En saanut mitään "fyysistä"rangaistusta (esim. arestia) vaan puhuttelun, mikä oli tarpeeksi iso peloite minulle, olin aina ollut ns kiltti tyttö eikä vanhempien sen kummemmin ollut tarvinnut saarnata. Kavereista eristäminen olisi ollut pahinta mitä vanhemmat voi tehdä, sitä en kyllä suosittelisi.
Vierailija kirjoitti:
Minun mielestäni pitää rankaista kunnolla. Tarkoittaen, että koko kesänä ei saa yhtään käyttörahaa, ja viikkoon ei mene edes postilaatikolla käymään. Älylaitteiden takavarikointi kuukaudeksi. Kotityöt tekee kaikki koko kesän ajan ja kotiintuloaika klo 9:00, ei minuuttiakaan myöhemmin.
Teini valehteli, ja luottamuksen rikkomisesta seuraa asiaan kuuluva rangaistus. Luottamus pitää ansaita takaisin. Mitään mökkireissuja ei enää tule ennen sitä. Oppiipahan valehtelun ja juopottelun seuraukset.
Siis kotiintuloaika klo 9 aamulla? Suomessahan yleisesti noudatetaan 24 tunnin kelloa.
Mietippäs milloin ite vedit ekat kännit. Ite olin samanikäinen ja se kuuluu ikään. En saanut rangaistusta ja jos olisin ei se olis estäny jatkamasta. Enemmän kielletyn hedelmän maku siinä olis ollut silloin. Toisinsanoen, rangaistuksista ei ikävä kyllä ole tässä asiassa apua. Nuoriso on kännännyt aina.
Itse olin nuorena pienestäkin rikkeestä koko ajan arestissa. Ne vähät kerrat kun johonkin pääsin niin kaikki pahat tein. Kännissä ekan kerran 14 v. Omilleni huomattavasti lepsumpi, kun tiedän että parempi niin. Joivat hieman pöättäjäisviikonloppuna ja myös nyt perjantaina, mutta maltilla. Tyttö täyttää 15v loppuvuodesta ja poika 17v ens kuussa.
En suosittele mitään älyttömiä rangaistuksia. Sen verran on omasta kaveriporukasta kokemusta, että nämä tyypit joilla oli jäätävä kuri ja rangaistukset luokkaa Pohjois-Korea olivat niitä, jotka 18 vuotta täytettyään haistattivat vanhemmilleen paskat ja alkoi samantien kunnon ryyppäys ja biletysputki. He olivat niitä, jotka oksentivat baarin vessat tukkoon ja lensivät ulos baarista. Jäätävässä humalassa toikkarointi johti väärien ihmisten luokse pilkun jälkeen jne.
Itse vedin parit överit alaikäisenä n. 14-15 vuotiaana ja opin jo silloin miten alkoholia ei pidä käyttää. Ei ole tarvinnut täysikäisenä örveltää itseään nolaamassa.
Ite muistan teiniajoilta, että ne kaverit, joilla oli natseimmat vanhemmat ja pahimmat rangaistukset, kapinoi kaikkein pahiten sääntöjä vastaan. Mun vanhemmat aina kuvitteli, että olin täydellinen pikku enkeli eikä varsinaisia kotiintuloaikoja ees ollu. Aina piti ilmottaa, missä olin ja kenen kanssa ja että pääsen turvallisesti kotiin, mutta se riitti. En mitään kauheen tyhmää ees koskaan tehny. Alkoholikokeiluja oli vähän, mutta vähemmän ku monilla muilla. Tykättiin hillua ympäri kyliä kavereiden kanssa tekemättä mitään järkevää ja se riitti. Kumman vähään sitä sillon tyyty.
Ihan fiksuja kavereita, kun soittivat. Kaikki ei niin tekisi.
Mun mielestä juuri sopiva rangaistus!
En jättäisi rankaisematta ja pitäisi vain puhuttelua, koska rangaistus auttaa ehkäisemään jatkossa noita överikännejä, koska tietää että pitää olla jossain kunnossa kun kotiin pääsee.
Kotiaresti kertoo että touhu ei ole ok, ja mielestäni kotiintuloaika 23 on juuri sopiva että saa hengailla kavereiden kanssa, mutta jää ne idiotismit tekemättä.
p.s. aika sinisilmäinen äiti olet, jos päästät 15v kavereiden kanssa mökille ja luulet sen pysyvän jossain kuosissa. Kannattaisiko odottaa ainakin 2v vielä ennen noita "kaverimökkiviikonloppuja", ne on tunnetusti niitä pahimpia. Kohta se on jo 18v ja voi rällätä niin paljon kun maksa kestää.
Mä olen antanut teinin juoda kotona. Parempi sekin kuin örveltää ulkona.
Laillistahan se ei ole mutta kunnon amerikkalaisesta paskaviskistä hankittu överihumala ja sitä seuraavat pari päivää todennäköisimmin pitää nuoren erossa alkoholista, kun jokainen kahvikupillinen, jopa pelkkä vesi, saa sen viskin paskan maun tulemaan kurkulle ja mielesi tekee oksentaa vielä monta päivää krapulankin jälkeen.