Pienet jutut joista huomaa että on saanut hyvän kasvatuksen?
Niin pieniä, että melkeinpä vain toinen yhtä hyvän kasvatuksen saanut sen tunnistaa. Moukilta ja rahvailta jää huomaamatta.
Mitä tulee mieleen?
Kommentit (238)
Herrasmies:
Ei räplää puhelintaa omaksi huvikseen
Päästää naisen aina ensimmäisenä
Käyttäytyy kohteliaasti kaikille
Kuuntelee mitä sinulla on sanottavana
Ei puhu koko ajan itsestään
Avaa ovia
Vierailija kirjoitti:
Tykkään, että miehet joskus harvoin Suomessakin päästävät naiset edellään esim bussiin. Aukaisevat oven. Teititellään ja kunnioitetaan ikäihmisiä. Kysytään kuulumisia ja vastataan kattavammin kuin vain "hyvää". Pipo ja lippis pois päästä ruokaillessa, otetaan aina muut ihmiset huomioon.
Mulla pariakin naispuoleista kaveria on somessa avautunut miten ovien avaaminen on naisten alistamista tms, osaavat he avata itsekin. Oon pohtinut uskaltaako kukaan kohta enää avata ovea naisille...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ladyna en ikinä hauku, tuomitse tai puhu ala-arvoisesti toisista. Rehellisyys, kohteliaisuus, toisten huomioonottamisen. WT porukka räyhää, haukkuu, tuomitsee, on jyrkkiä kannanotoissaan, ilkeily ja toisten haavoittaminen on alaluokkaista, asiat voi sano suorasti mutta fiksusti, ei räyhäävästi tai toista alentavasti, kyse on siitä, että kunnioittamalla itseä ei alennu ala-arvoiseen käytökseen. Herrasmiehet ja Ladyt erottaa juuri silloin kun on paineen alla; toiset räyhää mutta todelliset Ladyt/herrasmiehet pitävät käytöstavat ja hoitavat asiat tyylillä.
"Ladyna en ikinä hauku, tuomitse tai puhu ala-arvoisesti toisista". Etkö? Luepa mitä sitten kirjoitit.
Höpö höpö! Tuomitsen huonon käytöksen. Yrität selittää vain sen tuomitsemisen, haukkumisen. Kommenttisi perusteella sama logiikka kuin rikollista ei voi tuomita rikoksesta, vetoat samaan asiaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mies kävelee autotien puolella. Mies istuu ravintolassa niin, että naisella on näköala saliin, hänellä seinään tms. Nykyisin tuntuu tosin että myös ihan perusasiat kuten se, että odotetaan kaikkien saaneen ruokansa ennen syömisen aloittamista, tuntuu harvinaiselta.
Pieni reality check. Siellä missä tarjoiulu pelaa niin, että kaikkien on mahdollista saada ruoka eteensä samaan aikaan, on mahdollista aloittaa ruokailukin samaan aikaan. Siellä taas missä viimeisenä ruokansa saaneiden on mahdollista aloittaa ruokailu vasta 15-20 minuuttia ensin ruokansa saaneiden jälkeen, syödään kun ruoka on lämmintä.
Lämmin ruoka kuuluu keittiössä valmistaa niin että ne tarjoillaan samaan aikaan. Tällöin ruoka kuuluu (lämmin) aloittaa kun ruuan saa eteensä. Kun tarjottava ruoka on kylmää, etiketin mukaan odotetaan että jokaisella on ruoka edessään ennen kuin aloitetaan.
Kokki
Voin kertoa 6-vuotiaan poikani puolesta. Hän kertoi, että pikkuveljensä on huonosti kasvatettu, mutta onneksi itse on hyvin kasvatettu.
Haluan kertoa, että ei ole hyvää kasvatusta. Kotona ei opetettu eikä annettu elämän eväitä. Vähitellen ne on saanut itse hankkia ja opetella ihan omasta halusta. Nykyään itsestäänselviä asioita, jotka olen halunnut tietoo ja oppia, ei tosiaan kotona annettu. Ei mun lapsuudessa lapsia huomioitu, otettu mukaan keskusteluun tai kohdeltu edes oikeina ihmisinä. Piti olla hiljaa ja omassa huoneessa ja osallistua kotitöihin. Keskustelu ja käyttäytyminen on pitänyt oppia myöhemmin, kun luonnostaan osaan vain sen omassa huoneeessa olemisen. Olen nytkin.
t.akat. nainen perheellinen kohta 50 v.
Vierailija kirjoitti:
Ei sano mitään ilkeästi/hyökkäävästi/tuomitsevasti.
Toi tuomitsevuus on yleistä esim. Sulla sattuu olemaan päällä mustaa ja alkaa marmatus, et miks kaikki suomalaiset pukeutuu aina vaan mustaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mies kävelee autotien puolella. Mies istuu ravintolassa niin, että naisella on näköala saliin, hänellä seinään tms. Nykyisin tuntuu tosin että myös ihan perusasiat kuten se, että odotetaan kaikkien saaneen ruokansa ennen syömisen aloittamista, tuntuu harvinaiselta.
Mä istun aina näköala saliinpäin. Jos sisään astelee vaikka terroristi niin näen suojella.
Ei Uros leijonakaan savannilla istu pusikossa piilossa.
Sinkkumies
Millaisia hirviöitä deittailet, jos sinun tarvitsee suojella terroristejä?
Ottaa skumppalasin käteen jalasta pidellen ja ei juo ennen kuin malja on nostettu. Ei aloita ruokailua ennen muita ja laittaa liinan syliin. Huomioi muut tarjoamalla muille ennen itseään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pieni reality check. Siellä missä tarjoiulu pelaa niin, että kaikkien on mahdollista saada ruoka eteensä samaan aikaan, on mahdollista aloittaa ruokailukin samaan aikaan. Siellä taas missä viimeisenä ruokansa saaneiden on mahdollista aloittaa ruokailu vasta 15-20 minuuttia ensin ruokansa saaneiden jälkeen, syödään kun ruoka on lämmintä.
Lämmin ruoka kuuluu keittiössä valmistaa niin että ne tarjoillaan samaan aikaan. Tällöin ruoka kuuluu (lämmin) aloittaa kun ruuan saa eteensä. Kun tarjottava ruoka on kylmää, etiketin mukaan odotetaan että jokaisella on ruoka edessään ennen kuin aloitetaan.
Kokki
No eipä näin ole. Raja on kahdeksan henkeä. Kukaan ei muutamkuin Nobel-illallisilla odota sadan ihmisen saavan lämmintä ruokaa koko salille samaan aikaan. Oma pöytä jos seurueen koko järjellinen, esim alle kymmenen henkeä. Silloin odotetaan.
Ja nämä on niitä huomaamattomia pikkujuttuja?
Vierailija kirjoitti:
Ladyna en ikinä hauku, tuomitse tai puhu ala-arvoisesti toisista. Rehellisyys, kohteliaisuus, toisten huomioonottamisen. WT porukka räyhää, haukkuu, tuomitsee, on jyrkkiä kannanotoissaan, ilkeily ja toisten haavoittaminen on alaluokkaista, asiat voi sano suorasti mutta fiksusti, ei räyhäävästi tai toista alentavasti, kyse on siitä, että kunnioittamalla itseä ei alennu ala-arvoiseen käytökseen. Herrasmiehet ja Ladyt erottaa juuri silloin kun on paineen alla; toiset räyhää mutta todelliset Ladyt/herrasmiehet pitävät käytöstavat ja hoitavat asiat tyylillä.
Ensin mainostat, että et hauku tai tuomitse ja sitten HETI SEURAAVASSA LAUSEESSA teet niin. Lady on nyt pudonnut jalustaltaan tänne lättiin meidän muiden kanssa...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näin ihminen ylentää itsensä ja mollaa muita. Tekee toisista itseään huonompia vaikka loukkaisi ja rikkoisi itse toisia, mutta koska osaa olla viileä ja hiljainen, olisi jotenkin ylempänä toista. Minusta tuo jos joku on vaan rumaa. Se kertoo miten ruma on sisältäpäin.
Mikä tuossa oli vaikeaa ymmärtää. Tänne kiirehtii kaikki AV:n ilkeilijät/tuomitsevat/negailijat heti kuorossa puolustamaan epäasiallista käytöstään:D luette kuin piru Raamattua viestiäni:D En ole missään väittänyt olevani ylempänä toisia, en vain hyväksy toisten alentamista. Se koira älähtää johon kalikkaa kalahtaa. Sanoin, että asiat voi sano rehellisesti mutta loukkaamatta toista, onko sitä niin vaikea hyväksyä?? Että sanoo asiat rehellisesti mutta nätisti, esim, en hyväksy että teet noin/ tekosi on mielestäni väärä jne kuin että alkaa haukkua oksettavaksi??
Hyvä kasvatus ei välttämättä takaa vielä paljoakaan, mutta se lapsi, joka saa hyvän ITSETUNNON kotoa lahjaksi, niin se on parasta evästä maailmaan, sosioekonomisesta taustasta huolimatta.
Ja terve itsetunto ei ole piloille lellitty tai nöyräksi alistettu, vaan reipas ja itsensä positiivisena näkevä nallikka.
Terv. Opettaja, sittemmin siirtynyt tutkijaksi tälle alalle
Vierailija kirjoitti:
Ladyna en ikinä hauku, tuomitse tai puhu ala-arvoisesti toisista. Rehellisyys, kohteliaisuus, toisten huomioonottamisen. WT porukka räyhää, haukkuu, tuomitsee, on jyrkkiä kannanotoissaan, ilkeily ja toisten haavoittaminen on alaluokkaista...
Ihanan ristiriitaista
Huomioi huomaamattaan (=tottumuksesta, kunnioituksesta) muita. Esim. jos kaataa itselleen pöydässä lisää maitoa, kaataa samalla vaivalla muillekin, keille yltää ja juoma on vähissä. Poikaystävä ei tätä hoksaa, saattaa kaataa vain itselleen lisää ja laittaa tölkin pois, vaikka mun lasi olisi tyhjänä ihan kiinni omassaan. Tosin nykyään on alkanut mun esimerkin mukaan kaataa/tarjota muillekin samalla. (En tietenkään tästä ole hänelle valittanut, eihän se hänen vikansa ole, kun ei ole tottunut huomaamaan muiden tarpeita. Kotonaan äitinsä hoitaa kaikki, mies ja aikuiset lapset vain pyydettäessä tekevät jonkun yhden askareen.)
Kaikki muukin "muillekin samalla vaivalla kun kerran itselleenkin" toiminta ja ylipäätään muiden huomioiminen. Sääntöjä ja etikettejä osaa se huonosti kasvatettu "kaikki mulle heti, v****"-tyyppikin tarvittaessa noudattaa, vaikkei kiinnostaisi (ajaa omaa etuaan, mielistelee pomoa tai välttää huonoja seurauksia). Mutta jos kohtelias huomioiminen on luonnollinen tapa selkärangasta, kotona on selvästi opittu hyvät tavat, toisten huomioiminen ja kunnioitus.
Vähän off topic:
Ranskassa asuessani olen huomannut, että "pardon" ja "merci" kyllä livautetaan joka väliin aivan kaikesta, mutta todella usein täysin tunteetta, ilman hymyä tai katsekontaktia. Pardonilla (=sori) kuitataan se töniminen ja tielläolo, joka syntyy, kun muista piittaamatta huolehditaan vain omasta navasta.
Portaissa, ovensuissa, liukuportaissa ja (kapealla) kadulla pysähdytään kaikkien eteen/keskelle, kun siltä tuntuu. Useammin kuin kerran olen nähnyt, kuinka junalaiturille alikulkutunnelista vievien portaiden yläpäähän jäädään seisomaan parin matkalaukun kanssa riviin ja kaivetaan esiin se junalippu ja tihrustetaan sitä, sitten junaa ja kylttejä ja ihmetellään, että mihinkäs suuntaan tästä lähtis. Eräs mummo tämän pysähdyksen aikana kaivoi lipun jälkeen myös kamman, kampasi muutamat harmaat hahtuvansa ja asetteli kamman takaisin oikeaan laukun lokeroon ennen kuin vihdoin keräsi kamansa ja lähti liikkeelle.
Takana odottaa painavat laukut käsissä portaissa unohdettu ilmiö: muut ihmiset, kas kun juna-asema ei olekaan tämän sunnuntai-ihmettelijän yksityinen...
En ole Suomessa törmännyt samaan. Lapsetkin oppii pienestä, että tarkistetaan, ollaanko muiden tiellä ja mennään vähän sivummalle pysähtymään, ihmettelemään ja vaihtamaan kuulumisia tutun vastaantulijan kanssa.
Suomessa ei ehkä olla sanallisesti yhtä etikettiä noudattavia, teititteleviä ja kohteliaita, mutta täällä niillä korvataan tilannetaju ja huomioiminen. Suomessa käydessä on helpottavaa, kun ihmiset väistävät/antavat tilaa/varovat tönimästä pyytämättä, kun huomaavat tilanteen. Suomalaisittain ujosti ei tarvita katsekontaktia tai sanoja (tai luoja paratkoon, fyysistä kontaktia olkapään kosketuksella tai kyynärpäätaktiikalla), kunhan soljutaan sujuvasti toistemme ohi katse omissa varpaissa tai horisontissa vastaantulijan takana :D
Tästä hyvänä esimerkkinä: Jään usein marketeissa johonkin hyllynväliin vertailemaan tuotteita ja lukemaan pakkausselosteita tai jopa googlaamaan käyttökokemuksia. Jos siihen lähistölle tulee joku toinen asiakas ja aistin, että hän haluaisi ottaa jotain siitä mun kohdalta (toisena suomalaisena hän ei sitä tietenkään sano vaan esittää katselevansa jotain siinä metrin päässä, ehkä vähän kiertää kuin kissa kuumaa puuroa), esitän olevani valmis ja siirryn katsomaan jotain muuta. Toisen mentyä, palaan vertailemaan.
Täällä yritin samaa hyörimistä, mutta ei sitä kukaan hoksaa. Itse edelleen väistän, jos joku tarvii jotain samalta hyllyltä ja saan erittäin yllättyneitä hymyjä ja kiitoksia. Varmaan luulevat ajatustenlukijaksi. "Mistä toi tiesi mennä pois tieltä, just kun meinasin tylysti töksäyttää "pardon.." silmiä pyöräyttäen??"
Ai niin, ja Pariisissa bussiin mennessä ei todellakaan noudateta edes suunnilleen sitä järjestystä, jossa pysäkille on saavuttu. Ihan sama, vaikka minä (lasten/matkatavaroiden kanssa tai ilman) olen seissyt siinä bussin oven pysähtymiskohdalla 10 minuuttia. Kun bussi saapuu, kuka vaan voi jostain takavasemmalta rynniä eteen ja luikahtaa pienestä välistä ensin sisään. Kyllähän se bussi odottaisi hänetkin kyytiin ja kaikki sen saman kortin mennessään leimaa.
Kohtelee tarjoilijoita, asiakaspalvelijoita ja ns. palvelualan väkeä hyvin. Jos on oikeasti jotain valittamisen aihetta, puhuu näille silti asiallisesti eikä hyökkäävästi.
Moikkaa bussikuskeja ja lähikaupan myyjää.
Ei kommentoi muiden ihmisten ulkonäköä epä-asiallisesti - erityisesti silloin, kun ei kysytä. ("Onpas tuolla ruma takki." "Olet laihtunut sitten viime näkemän.")
Ymmärtää sanojen anteeksi ja kiitos merkityksen. Joillekin "anteeksi" on vain vapaalippu perseilyyn.
Näin ihminen ylentää itsensä ja mollaa muita. Tekee toisista itseään huonompia vaikka loukkaisi ja rikkoisi itse toisia, mutta koska osaa olla viileä ja hiljainen, olisi jotenkin ylempänä toista. Minusta tuo jos joku on vaan rumaa. Se kertoo miten ruma on sisältäpäin.