Jos mielestäsi sadetakki lausutaan "sade-takki" eikä "sadet-takki", niin kerro mistä päin Suomea olet.
Kommentit (143)
Jos lausuu sade-takki, on virolainen!
Vierailija kirjoitti:
Sadet-takki, asun itä-Uusimaalla
Tuon alapeukuttaja varmaan lausuu kengänpohjankin ken-gänpohja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuon alapeukuttaja varmaan lausuu kengänpohjankin ken-gänpohja.
Minä taas ajattelin, että ap alapeukuttaa, koska pyysi kommentteja niiltä, jotka lausuvat toisin, ja eivätköhän kaikki urpot joilta ei kysytty riennä kommentoimaan :D
Eikö ne jossain porissa puhu tolla tavalla sade-takki, kääre-torttu eikä normaalisti sadet-takki, kääret-torttu
Oiskohan ne Turuust...tai sieltä päin, villi veikkaus.
Numero 2 jatkaa: Loppuhenkonen eli aspiraatio eli eli eli kuuluu nimenomaan suomen kieleen.
Virossa sitä ei tunneta.
Mulla on porilainen kaveri joka sanoo sade-takki.
Vierailija kirjoitti:
Oiskohan ne Turuust...tai sieltä päin, villi veikkaus.
Olen asunut koko elämäni Turussa eikä kukaan täällä puhu noin.
Vierailija kirjoitti:
Oulusta
No höh. Se on sa(j)etakki.
Keski-Suomi. Sade-takki. Miten ihmeessä se lausutaan sadet-takki? Sade ja takki.
Onpa hauska kysymys! Ehdottomasti sadet-takki. Asun Länsi-Uusimaalla.
Vierailija kirjoitti:
Keski-Suomi. Sade-takki. Miten ihmeessä se lausutaan sadet-takki? Sade ja takki.
Et huomaa mitään eroa, lausutaanko se "sadetakki" vai "sadettakki"?😀
Minusta tuntuu että ymmärrän noiden kirjoitusasujen lausumistavan nyt jotenkin eri tavalla kuin suurin osa, sillä en ole koskaan kuullutkaan että joku lausuisi sadet-takki, enkä myöskään osaa muodostaa sitä päässäni järkevän kuuloiseksi. Olen kotoisin Espoosta ja nykyään asun Kaakkois-Suomessa.
Olin ensin ihan varma että vastaan tähän sadetakki mutta sanaa hetken ääneen sanottuani tajusin että kyllä minäkin sen lausun sadettakki. Olen Helsingistä.
Vaikka paino on toisella tavulla, niin ei se t siellä ole. Haluaisin kuulla sadet-takki livenä. Itse yritän lausua sen sadet-takki, niin oudolta kuulostaa. Mielestäni ihmiset lausuvat sen sade-takki.
t.keski-suomalainen.