Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi jotkut tulevat jopa 15 minuuttia etuajassa töihin?

Vierailija
23.06.2017 |

Siis sellaisessa paikassa josta niistä ei kerry mitään aikaa. Itse en viitsisi tehdä työajan ulkopuolella töitä.

Kommentit (169)

Vierailija
101/169 |
23.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen yleensä 10-15min etuajassa, koska sitten saan hyvin mielein istua ihan rauhassa työpaikalla ja valmistautua henkisesti että kohta alkaa. Paljon mukavempaa kun että tulee just kun kello lyö työajan alkamisajankohdan ja saat heti juosta paikasta toiseen

Vierailija
102/169 |
23.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä nämä työt ovat joissa työt alkavat "heti kun kävelee sisään työpaikalle"? Tai että miksi te alatte tekemään töitä heti kun kävelette sisään vaikka työaika ei olisi vielä alkanut? Kyllä munkin työpaikalla töitä riittäisi mutta kun kävelen sisään 15 min ennen työajan alkua niin en todellakaan tee töitä, vaihdan vaatteet, käyn vessassa, juon ehkä kahvia. Ei töitä tarvitse tehdä heti kun kävelee sisään jos ei ole töissä, se joka on töissä tekee töitä. Ellei nyt ole jonkun hengestä kyse ja apuasi tarvitaan.

On erilaisia töitä ja työpaikkoja. Olen ollut töissä, joissa työt alkoivat heti kun työpaikan oven avasi; töissä joissa oli 24/7 käytettävissä. Nyt olen töissä, joissa tulen työpaikalle 15-30 min ennen työvuoron alkua bussiaikataulujen takia, mutta töiden tekemistä en aloita ennen kuin vuoro alkaa. Samoin työn tekemisen lopetan kun työvuoro loppuu. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/169 |
23.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä nämä työt ovat joissa työt alkavat "heti kun kävelee sisään työpaikalle"? Tai että miksi te alatte tekemään töitä heti kun kävelette sisään vaikka työaika ei olisi vielä alkanut? Kyllä munkin työpaikalla töitä riittäisi mutta kun kävelen sisään 15 min ennen työajan alkua niin en todellakaan tee töitä, vaihdan vaatteet, käyn vessassa, juon ehkä kahvia. Ei töitä tarvitse tehdä heti kun kävelee sisään jos ei ole töissä, se joka on töissä tekee töitä. Ellei nyt ole jonkun hengestä kyse ja apuasi tarvitaan.

Ilmottaudun, kun aamulla alkaa kauhealla höökillä painamaan töitä, se on pois iltapäivästä. Olen siis kokki ja pääsen nopeammin valmistelemaan seuraavaa päivää mitä nopeammin tilaukset on tehty. Kukaan muu ei ole työtäni tekemässä joten se on pakko hoitaa, vaikka sitten ylitöillä iltapäivästä. Hajottavaa työtä, myönnän. Työvuorolista tuntuu olevan vain suositus, en oikeasti tiedä aina varmasti koska pääsen pois töistä.

Vierailija
104/169 |
23.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pakko aamukokkina tulla vähän liian ajoissa, koska aamupuuro ei muuten oikeasti valmistu ajoissa. Ja on valitettu on, mutta ei ole vaikutusta.

Vierailija
105/169 |
23.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

No silloin voi käydä vaikka rauhassa huussissa.

Vierailija
106/169 |
23.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

kahdeksalta alkaa työt niin se tarkoittaa että silloin todella alkaa työt. Nyt pitää pitää työpaikasta kiinni. Esimies panee kyllä lusmuilijat merkille. 

Vierailija
107/169 |
23.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Työaika alkaa 9 ja kauppa aukeaa ysiltä. Pakko olla siis töissä 5-10min ennen että ehtii avata koneet ja kassan.

Vai arvostaisitko asiakkaana, kun tulet heti klo 9 kauppaan hakeen yhtä tavaraa ja myyjä tulee samaan aikaan ja toteaa, että venaas ny hetki, kun hoidan avaamistoimenpiteet.

Mä oon myös myyjä ja aloitan työt just kun mun listaan merkitty työaika alkaa. Olen työpaikalla juuri sen verran ajoissa että ehdin vaihtamaan vaatteet ja sitten duuniin. Työtehtävät suoritetaan työnantajan listaan merkitsemänä aikana 😉 Ei se sun ongelma oo jos sun aika menee avaamistöihin, sanot asiakkaalle että laitapa palautetta esimiehelle että myyjän pitäisi ehtiä tekemään avaamistyöt ennen avaamista.

Vierailija
108/169 |
23.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varaan työmatkaan varalta enemmän aikaa kuin mitä siihen yleensä kuluu. Liikenteestä kun ei koskaan tiedä. En myöskään tykkää hötkyillä aamulla ja inhoan kiireen tunnetta.

Joskus en keksi mitään tekemistä ennen töiden aloittamista, joten saatan aloittaa työt 5-10min aikaisemmin. En minä siitä kenellekkään edes mainitse. Työni on myös ihan mieluisaa ja olen palkkaani tyytyväinen, joten ei tuo 5min tunnu missään. Huonommin palkatussa ja epämieluisassa työssä olin hyvinkin tarkka että töitä tein vain työajalla.

Vierailija
109/169 |
23.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juon kahvin kotona, syön aamupalan kotona, luen lehdet ym. kotona, käyn vessassa kotona... joten mitä tekisin siellä työpaikalla 15 min aikaisemmin. Muiden mielestä olen kamala lusmuilija kun tulen 5 min aikaisemmin, vaihdan vaatteet ja alan töihin... en koskaan ehdi nukkumaan tarpeeksi niin mielelläni käytän kaikki mahdolliset minuutit nukkumiseen.

110/169 |
23.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Välillä olen jopa 30min aikaisemmin, mutta usein juuri varttia ennen virallista työaikaa. Välillä siksi, että olen herännyt hirmu aikaisin eikä kotona ole mitään tekemistä ja välillä huonon kelin vuoksi tulee lähdettyä varuilta aikaisemmin. Yleensä kuitenkin ihan vain siksi, että kun pienessä pukuhuoneessa on viisi muuta naista, jotka vaihtelee työvaatteittaan ja odottavat vessavuoroaan, niin itse oon kaikki hommat hoitanut valmiiksi työkentälle eikä tarvitse odotella enää kuin työkavereita :) Sitten keittiö.. viisi neliötä, jossa kaikki minuuttia ennen työajan alkua tulevat muut kymmenen työntekijää yrittävät päästä yhtä aikaa jääkaapille eväitään tuomaan. Minun eväät on tietysti jo siellä, eikä minun tarvitse enää keittiöön ängetä soppaan mukaan.

Ja totta puhuen, tykkään työstäni todella paljon - on mukava hiljaisuudessa miettiä hetki päivän työjärjestystä ja kerätä energiaa päivään!

Eniten mua ärsyttää ne, jotka on jatkuvasti myöhässä sen vartin ja jäävät aina siten aamulla kerrotusta työnjaosta pois - ja me muut sitten saadaan aina kertoa, että miten tänään edetään. Puhumattakaan niistä myöhästelijöistä, joista ei tiedä onko ne poissa vai ihan vain myöhässä. Se tarkoittaa taas uutta työnjakoa jotta hommat tulee tehtyä.

yritys alkanut 4/21
plussa 1/22 — kkm 4/22
plussa 10/22 — kkm 12/22

N96 — taipumus toistuviin keskenmenoihin

Vierailija
111/169 |
23.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä nämä työt ovat joissa työt alkavat "heti kun kävelee sisään työpaikalle"? 

Mulla ainakin on liukuva työaika. Työaika alkaa juosta heti kun leimaan itseni avainkortilla sisään. 

Vierailija
112/169 |
23.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miljoonakaupungissa asuvana ei koskaan voi tietaa minuutilleen kauanko tyomatka kestaa joten varaan siihen n20 minuuttia ekstraa, joskus olen toissa hyvissa ajoin, toisinaan myohastyn. Jos olen ajoissa istun juon rauhassa kahvia vaihdan kuulumisia tyokavereiden kanssa ja silmailen nopeasti yon aikana tulleet sahkopostit. Musta on kiva aloittaa paiva rauhassa. 

Vierailija
113/169 |
23.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä menen aina joka paikkaan n. 15 minuuttia etuajassa, oli se sitten työ, lääkärin vastaanotto tai ystävän tapaaminen. Aina on hyvä ehtiä vähän hengähtää, ettei juokse suoraan hikimärkänä sorvin ääreen jostain bussipysäkiltä tai autosta. Saati sitten lääkärin tuolille hengästyneenä, hikisenä ja naama punaisena, kun meni taas "vähän viime tippaan tämä lähteminen".

Vierailija
114/169 |
23.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä nukun usein työpaikalla. Silloin on aikaa aamulla juoda sumpit rauhassa .

Kotielämä on usein yliarvostettua. Pyörittelen papereita ja suunnittelen palaverejä mielummin.

Vierailija
115/169 |
23.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen sellaisessa työpaikassa, jossa aamu- ja iltavuoro on aina tunnin vielä yhtäaikaa töissä. Itse kun olen aamussa niin iltavuoroon tuleva tulee jopa 40 min etuajassa töihin. Omaa työtä ei saa tehdä rauhassa, kun toinen hössöttää vieressä kokoajan. Olenko tehnyt sen ja sen ym saisipa rauhassa tehdä oman työnsä.

Vierailija
116/169 |
23.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Menen aina työpaikalle juomaan aamukahvin, koska se on ilmaista ja parempaa kuin kotona. Istun työpöytäni ääreen ja nautiskellen siemailen kahvia ja lataudun, eikä kukaan häiritse.

Vierailija
117/169 |
23.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itsellä menee bussit sen verran tyhmästi, että olen joko 15 min ajoissa tai juuri silloin töissä kun pitäisi jo töitä tehdä. Itse olen mielummin ajoissa.

Olen töissä kahdessa eri paikassa ja joskus voi tulla viikonki tauko kun olen ollut viimeksi jommassakummassa paikassa joten silloin on tärkeää, että käytän ennen virallista työaikaa pari minuuttia katsomalla kylmiöt yms. läpi jolloin olen taas ajan tasalla. Sitten kun työaika alkaa virallisesti niin ei tarvitse olla ihan puulla lyöty vaan voi vaan aloittaa turhat. Olen siis kokki, joten tämä ei todellakaan päde kaikkiin.

Eikös nuo kuulu ihan työtehtäviin, joten ne voisi hoitaa työajallakin?

Jotenkin hassua, miten ihmiset laskevat työksi vain sen, kun he fyysisesti tekevät jotain. Kaikki valmistelevat tehtävät, kuten vahdinvaihto edellisen vuoron kanssa, työvälineitten kuntoonpano ja ohjelmien avaus tehdään omalla ajalla.Työvaatteiden vaihto ei tietenkään ole työaikaa useimmissa töissä, mutta näinkö vähän ihmiset arvostavat omaa aikaansa?

On olemassa työpaikkoja, joissa on työnantajan määräys, että tietokoneiden ja ohjelmien avaaminen tehdään ennen listaan merkittyä työvuoron alkua, samoin ohjelmat ja koneet saa sammuttaa vasta kun työvuoro on päättynyt. Olen ollut sellaisessa paikassa töissä ja työvuoro katsottiin aloitetuksi  kun kirjautui tunnuksellaan käytettävään ohjelmaan ja pystyi aloittamaan työt. Samoin vuoro katsottiin päättyneeksi kun kirjautui ohjelmasta ulos. Tauoille piti tietty myös kirjautua tauolle tai ulos. Jos serveri , työasema tai ohjelmat kaatuivat, piti kirjoittaa minuutilleen selvitys miksi ei voinut tehdä töitä. Näitä aikoja seurattiin ja vaikutti myös tulospalkkaukseen.

Kuulostaa siltä, että tuossa firmassa ei luotettu firman kykyyn rekrytoida motivoituneita ja itseohjautuvia ihmisiä. Minä teen reilusti ylitöitä palkatta, ihan vaan koska pidän työstäni, mutta jos työskentelisin tuollaisen kyttäyksen alla en kyllä panisi tikkuakaan ristiin minimivaatimustasoa enempää!

Vierailija
118/169 |
23.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siis sellaisessa paikassa josta niistä ei kerry mitään aikaa. Itse en viitsisi tehdä työajan ulkopuolella töitä.

Ihan vaan vittuilakseni tulen.

Vierailija
119/169 |
23.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oon kampaaja. Mun työaika alkaa teoriassa kun eka asiakas saapuu, mut tuun usein 30 min ennen. Tykkään juoda rauhassa kupin kahvia, katsoa päivän varaukset, lukea lehteä, hengähtää hetki ja käydä asiakaskortista läpi mitä viimeksi on tehty. Ja valmisteln jo mielessäni mitä tehdään tällä kertaa. Ja monesti asiakkaat tulee aikaisemmin, on noloa juosta hikihatussa tekemään töitä kun asiakas odottaa jo vuoroaan.

Vierailija
120/169 |
23.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aamuvuoroon menen yleensä niin että 5min ennen töiden alkua ovesta sisään, nopea vaatteiden vaihtoa ja aloitan työt tasalta. Iltavuoroon tulen pikkuisen aiemmin, jotta ehdin vaihtaa muutaman sanan aamuvuoron työntekijän kanssa. Siltikään en tee kuin maksimissaan 5min ilmaista työtä.

Se, että joutuu paikalle availemaan tietokoneita ja muita ennen työajan alkamista on suurta kusetusta, miettikää kuinka monta tuntia vuodessa kertyy ilmaista työtä. Toivottavasti ainakin palkkaus on noissa hommissa kohdillaan niin, että ei tunnu riistolta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän yksi kuusi