Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi jotkut tulevat jopa 15 minuuttia etuajassa töihin?

Vierailija
23.06.2017 |

Siis sellaisessa paikassa josta niistä ei kerry mitään aikaa. Itse en viitsisi tehdä työajan ulkopuolella töitä.

Kommentit (169)

Vierailija
141/169 |
24.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joskus olin raksalla töissä, niin sinne tuli pari jamppaa puolen seiskan aikaan vaikka raksalla saakin viettää sen 8,5h päivästä muutenkin. Nykysin toimistossa töissä missä liukuvatyöaika ja kyllä oikeesti työt kuuluu mennäkkin näin. Heräät aamulla jossain 7-8 aikaan ja meet omaa tahtia töihin ja samantien kone auki ja siitä se päivä lähtee.

Vierailija
142/169 |
24.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on vielä yksi. Kun joskus joudun menemään autolla, haluan lähteä ennen kuin pahin ruuhka on. Siinä vähän vailla kahdeksan on se pahin ruuhka ja työpaikka on just keskustassa. Ei se ole niin justiinsa, jos joskus teen vartin enemmän. Samat työt on kuitenkin tehtävä. Mulla ei ole joustavaa työaikaa, vaikka työn luonne sen sallisi. Pomo on vain vanhanaikainen. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
143/169 |
24.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pska kirjoitti:

Itse olen aina paikalla 6:59 työvaatteet niskassa. Työni alkaa 7:00. En nauti kahvitteluhetkistä ja minulle on täysin ok, vaikka raskas työ alkaisi sekuntilleen silloin kun saavun paikalle :) 

Itellä oli vähän sama. En juonut kahvia, niin ärsyttänyt monessa työssä nuo turhat kahvitauot jota on pakko pitää ja päivä on 30min pitempi näiden takia. Nykysin saa onneks tehdä miten ite tykkää.

Vierailija
144/169 |
24.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oman mukavuutensa takia. Eivät nauti stressin ja kiireen tunnusta. Haluavat rauhoittua, tasata sykkeen ja rauhassa kusta/paskoa sekä vaihtaa vaatteet.

On myös aika haastavaa yrittää saada osumaan työpaikalle saapuminen siihen parin minuutin marginaaliin, ennen työn alkua, jos käyttää julkisia. Totta kai sitä valitsee sen aikaisemman bussin, kuin vaihtoehdon, jolla saat jännittää ehditkö töihin ajoissa vai et.

Monet kulkevat töihin useammalla bussilla/junalla/ratikalla/metrolla. Silloin voi käydä niin, että jos yksikin liikenneväline on vaikka kelin takia vähän myöhässä, niin koko setti on pilalla sen takia. Et ehdi seuraavaan liikennevälineeseen ajoissa.

Normaaliälyisestä ihmisestä on kivempaa olla ajoissa työpaikalla juomassa kahvia, kuin myöhässä kuuntelemassa räkättämistä ja keuhkoamista kun tulit myöhässä. Mikä tässä on ap. vaikeaa ymmärtää, mikä?

Vierailija
145/169 |
24.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse tykkään tulla ajoissa. 

Viime kesänä olin töissä tehtaalla, ja siella tuli työajan alkaessa olla kortti leimaamassa eli jo lähellä työpistettä. Tätä ennen tuli vaihtaa vaatteet työvaatteisiin (kerrastohousut, lämpimät päällyshousut, lämmin takki ja suojatakki, kengät, hiukset nutturalle ja suojalakki ja hanskat ja kuulonsuojaimet, hetki siinä menee kun kaikki takit, housut ja lakki pitää aina uuet hakeakin pesulan puolelta ja ettiä oman koon vaatteet...). Matka oli autolla 55 min suuntaansa ja usein ruuhkaa jossain kohtaa matkaa, joten kyllä tuli kotoa lähettyä niin että teoriassa saapuisi varttia ennen työajan alkua töihin.

Käytännössä joskus oli ruuhkattomia päiviä ja olin jopa 20min ajoissa, joskus taas ruuhkia ja jäi 5min aikaa  kiireellä ettiä työvaatteet niskaan ja juosta alakertaan leimauslaitteelle... Kyllä siinä mieluummin oli ajoissa.

Nyt on ihanaa kun on kahen tunnin liukuma nykyisessä työssä eli 7-9 välillä kun tulee niin hyvä. Yleensä tulen hieman ennen kello kaheksaa, vaihan työvaatteet (joita tässä työssä ei joka työvuoron päätteeksi pestä joten ei mene aikaa hakuun :) ) ja fiiliksen mukaan aloitan työt heti tai istun hetkeksi omiin oloihini ja aloitan kasilta, ihan sen mukaan miltä tuntuu. Mukava kun voi kiireettömästi aloittaa hommat.

Vierailija
146/169 |
24.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulle on ihan yks hailee, jos joku tulee töihin aikasemmin, mut en jaksa kuunnella sitä nillitystä, että itse tulen "myöhässä", kun en ole siellä varttia aiemmin juomassa kahvia, vaan silloin kun työaika alkaa. En todellakaan ole aamuihminen ja nukun niin kauan kuin mahollista enkä todellakaan uhraa sitä arvokasta aamu-uniaikaa työpaikalla paapoiluun. Sen sijaan työpäivän jälkeen jään usein laittamaan hiuksia yms., kun muut karkaavat nopeasti pois.

Vierailija
147/169 |
24.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tunnollinen ja sellainen joka haluaa nauttia rauhassaan kupin kahvia ennen härdelliä. Itse menen työpaikalle välillä tuplasti tai triplasti aikaisemmin. 😜

Puhun nyt oikeista töistä, joissa ei kahvikupillisiin ole aikaa vaan heti on alettava töihin.

Olen tehnyt oikeita töitä kohta 40 vuotta ja jos työaika alkaa klo 8.00, niin saan ihan varmasti tulla 7.45 ja niitä kahdeksalta alkavia töitä ei ole ikinä tarvinnut aloitaa ennen sitä kahdeksaa.

Tämä on voimassa useimmissa ihan oikeisssa työpaikoissa.

Vierailija
148/169 |
24.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

No sitten on näitä, jotka tulevat puoli tuntia ennen kuin työajanseuranta edes alkaa. Ei siinä mitään, oma valinta tietenkin mutta tarvitseeko sitten vinkua myöhemmin että ne puolet tunnit pitää ottaa saldoissa huomioon. Ylitöiksi nekin lasketaan eikä niitä tehdä omin luvin.

Huvittavinta tietenkin on se, että ko. ihmiset ottaa heti aamusta tämän 30 minuuttia takaisin istumalla kahvilla klo 7:00 - 7:30.

Vierailija
149/169 |
24.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen opettaja eikä minulla ole erityistä työaikaa. Tulen kouluun noin tuntia ennen oppituntien alkamista. Laitan luokan kuntoon, avaan laitteet (ne ovat hitaita, avautumiseen menee noin 20 min), varmistan materiaalin riittävyyden ja aiempin tuntien muistiinpanomonisteet poissaolleille, luen Wilman ja sähköpostin, hoidan heti aamulla tulleet yllättävät työtehtävät, juon kupillisen kahvia ja juttelen muiden vapaahetkeä viettävien kollegoiden kanssa.

Samoin oppituntien jälkeen olen koululla vielä 1-2 tuntia läppärin parissa ja korjailemassa pistokokeita, kokeita ja aineita, kirjoittamassa raportteja milloin millekin suunnalle (lisäksi tänä keväänä oli 7 pakollista nettitutkimusta koulujen henkilökunnalle, jokaiseen meni tunti), kirjaamassa jälki-istuntolappuja jne. Tarkistan esiin tulleita kysymyksiä, etsin materiaalia tuleville tunneille netistä, muokkaan muistiinpanoja ja tulevalle tunnille tarkoitettuja pistokokeita, katson huomisia tehtäviä kullekin luokalle sopivasti, teen heikoille omat tehtävät, kirjoitan ohjeet ja tuntisuunnitelmat ja tehtävien vastaukset pienryhmään siirtyneiden häirikköjen opettamista varten. Jos aika loppuu kesken ja on lähdettävä hakemaan lasta päiväkodista, jatkan näitä töitä seuraavana aamuna.

Vierailija
150/169 |
24.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu työpaikasta. Itselläni ei ole tapana tulla liian aikaisin töihin, ellei se ole välttämätöntä, mutta nyt on. Olen tällä hetkellä töissä ravintolassa, ja useimmiten olen tiskaaja. Toinen vuoroni on sellainen, että voisin tulla vaikka puoli tuntia myöhässä ja olisi yksi hailee, en tosin kehtaa. Mutta tiskivuoro... Joo, voisin toki tulla vasta tasan työajan alettua, mutta omapa olisi mokani. Jos tulen sen vartin ajoissa, ehdin siivota kaaoksen, ja työpäiväni alkaa sujua hyvin. Tai sitten tulen viime tingassa ja hoidan kaaoksen samalla kun hoidan uutta, tauotta tulevaa tiskiä, ja kaikki tuntuu leviävän käsiin. Kyseessä on paikka, jossa on TODELLAKIN kiire. Kerran, kun olin sairaana, ja jouduttiin ottamaan tuuraaja tilalleni, tämä oli kuulemma lähtenyt ovet paukkuen kesken päivän. Enkä edes ihmettele... Pitää kuitenkin sanoa, ettei kyseessä ole mikään hirviöpaikka, kyllä siellä saa käydä lounastauolla ja vessassa ihan silloin kun on tarve. Mutta aivan järjetön kiire siellä kyllä on, vaikka asiakkaita on yritetty ohjata myös läheisiin ravintoloihin, siltikin...

Vierailija
151/169 |
24.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulle on ihan yks hailee, jos joku tulee töihin aikasemmin, mut en jaksa kuunnella sitä nillitystä, että itse tulen "myöhässä", kun en ole siellä varttia aiemmin juomassa kahvia, vaan silloin kun työaika alkaa. En todellakaan ole aamuihminen ja nukun niin kauan kuin mahollista enkä todellakaan uhraa sitä arvokasta aamu-uniaikaa työpaikalla paapoiluun. Sen sijaan työpäivän jälkeen jään usein laittamaan hiuksia yms., kun muut karkaavat nopeasti pois.

Tämäpä se pointti on myöskin. Ette ole etukäteen tulijat sen parempia ihmisiä, jos ette saa aikaan mitään sillä aikaa kuitenkaan. Jotkut taas ovat sanoneet, että tulevat aikaisemmin, koska on niin kiire töissä, ettei ehdi työaikana tekemään kaikkea. Siinä otetaan jo kunnolla vastuuta töiden sujuvuudesta, eikä mitään turhaa kunniaa.

Vierailija
152/169 |
24.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ymmärrän pointin. Itse joudun valitettavasti tulemaan joihinkin vuoroihin liian aikaisin, koska on oikeasti pakko, mutta meillä on myös niitä marttyyrejä, jotka tulevat tuntia liian aikasin, koska ovat vaan niin hienoja ihmisiä.

Vierailija
153/169 |
24.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pointti on mun mielestä siinä, että aloittaako työt etuajassa vai hengaako muuten sen vartin tai minkä verran aikaisemmin nyt tuleekaan. Jos tekee joka päivä vaikkapa vartin ylimääräistä, tulee tehneeksi viikossa jo 1 h 15 min työnantajalle ilmaista työtä. Ja mitäs järkeä siinä nyt on?

Oikeesti kannattais tulla just sen verran aiemmin, että ehtii vaatteet riisua/ vaihtaa ja saapua työpisteelle tasan siihen aikaan kun työaika alkaa. Sama poislähtiessä, mutta aika moni (varsinkin nainen) tekee ilmaista ylityötä vain siksi, että yrittää olla kiltti, reilu ja lojaali tai pönkittääkseen omaa asemaansa työkavereiden/ pomon silmissä. Oikeasti tehdystä työajasta pitäisi saada palkka, ja jos työaika ei riitä tehtävien tekoon, se on pomon ongelma, ja se pitää ratkaista.

Vierailija
154/169 |
24.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap on vissiin se ihminen joka tulee duuniin aina muutaman minuutin myöhässä ja hösää kaikkea muuta kuin duunia, joten oikeasti hän aloittaa duunit vähintään yhtä myöhässä kuin mitä se työkaveri on ollut ajoissa eli 15-30min... Rasittava ihminen...

Tämä. Ap:ta ja hänen peesaajiaan kiukuttaa se, kun heidän oma huono työmoraalinsa vain korostuu sen ansiosta, etteivät kaikki muut hoida asioitaan yhtä ylimalkaisesti kuin he. 

Vierailija
155/169 |
24.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin firmassa töissä missä oli myös kannuste palkkaus,johto päätti kiristää tehokkuutta 20%,no osa porukasta rupesi tulemaan tuntia aikaisemmin töihin että sai tehot täyteen,

eli kuukaudessa tekivät 20 ilmaista tuntia firmalle että saivat saman liksan kuin ennenkin

Vierailija
156/169 |
24.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis mitkä opettajan laitteet nykypäivänä kestävät 20 minuuttia aueta? Täällä on nyt parikin opettajaa nyt sanonut näin.

Vierailija
157/169 |
24.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moni kommentoija ei nyt lainkaan ota huomioon, että työpaikkoja on erilaisia. Jokaisessa on omat käytäntönsä ja periaatteensa. Jossain ehtii juoda kahvia aamulla ja se on ok, jossain taas ei ehdi tai se ei ole tapana. Turha syyllistää täällä, tuntematta muiden työpaikkoja, ärsyttävän aikaisin tulemisesta, tai toisaalta lusmuilusta jos tulee täsmällisesti ajallaan.

Vierailija
158/169 |
24.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä väliä koska laskut maksaa? Maksettava ne kuitenkin on.

Vierailija
159/169 |
24.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen töissä mielenterveyspotilaiden parissa ja menen aina n.15min aiemmin töihin, koska haluan ennättää lukea raportit, että mitä on tapahtunut edellisen vuoroni jälkeen.

Raportit meillä kyllä pidetään, mutta paremman käsityksen saa kun lukee koneelta ja varsinkin jos on vaikka viikonlopun vapaalla niin koneelta helppo lukea mihin suuntaan kenenkin tilanne on kehittynyt jne.

Kannataa ottaa käyttöön ns. hiljainen raportointi eli juuri se mitä nyt teet omalla ajallasi.Ei suullista raportointia ollenkaan.Toiminut esim. omalla akuutilla kir. osastolla jo muutaman vuoden.

Vierailija
160/169 |
24.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska seuraavalla olisin töissä vasta 2 tai 3 minuuttia ennen vuoron alkua ja jos olis vaikka tiellä joku onnettomuus niin myöhästyisin. Olen työssä jossa tarvitsee lähettää aloitusviesti ennen vuoron alkua koska jos viestiä ei tule, voidaan lähettää joku tuuraaja tilalle. Kerkeän muutenkin laittaa hiukset sitten ennen vuoron alkua, viedä eväät jne.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kolme kaksi