Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi jotkut tulevat jopa 15 minuuttia etuajassa töihin?

Vierailija
23.06.2017 |

Siis sellaisessa paikassa josta niistä ei kerry mitään aikaa. Itse en viitsisi tehdä työajan ulkopuolella töitä.

Kommentit (169)

Vierailija
81/169 |
23.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itsellä menee bussit sen verran tyhmästi, että olen joko 15 min ajoissa tai juuri silloin töissä kun pitäisi jo töitä tehdä. Itse olen mielummin ajoissa.

Olen töissä kahdessa eri paikassa ja joskus voi tulla viikonki tauko kun olen ollut viimeksi jommassakummassa paikassa joten silloin on tärkeää, että käytän ennen virallista työaikaa pari minuuttia katsomalla kylmiöt yms. läpi jolloin olen taas ajan tasalla. Sitten kun työaika alkaa virallisesti niin ei tarvitse olla ihan puulla lyöty vaan voi vaan aloittaa turhat. Olen siis kokki, joten tämä ei todellakaan päde kaikkiin.

Eikös nuo kuulu ihan työtehtäviin, joten ne voisi hoitaa työajallakin?

Jotenkin hassua, miten ihmiset laskevat työksi vain sen, kun he fyysisesti tekevät jotain. Kaikki valmistelevat tehtävät, kuten vahdinvaihto edellisen vuoron kanssa, työvälineitten kuntoonpano ja ohjelmien avaus tehdään omalla ajalla.Työvaatteiden vaihto ei tietenkään ole työaikaa useimmissa töissä, mutta näinkö vähän ihmiset arvostavat omaa aikaansa?

Vierailija
82/169 |
23.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuljen työmatkat bussilla ja tulen mieluiten sellaisella bussilla, joka on varmasti ajoissa perillä. Jos saavun liian aikaisin, voin lukaista netistä päivän lehdet tai vaikka vauvapalstailla, ennen kuin tartun hommiin. Ei se työnantajan näppis siinä niin paljon kulu että omatunto kolkuttaisi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/169 |
23.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö se ole normaaluaika olla työpaikalla?

Vierailija
84/169 |
23.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työmatka on aika pitkä, mennessä vien lapset hoitoon. Hoitoon viennissä on omat kuvionsa, joihin menee aikansa, välillä pidempään välillä selvitään nopeammin. Myös liikenteessä on omat hidasteensa. Kotoa on lähdettävä siis ajoissa, jos aikoo olla ajoissa töissä, myös niinä päivinä, kun päiväkodilla kestää ja liikenteessä on ruuhkaa tai "tientukkoja" liikenteessä. Tämä tarkoittaa sitä, että aika usein olen sitten työpaikalla n.20min ennen työajan alkua ja valmiina aloittamaan työt n.15min ennen työajan alkua. Yleensä menen kahvihuoneeseen hörppäämään kahvit ja seurustelemaan muiden ajoissa olevien työkavereiden kanssa tai somettamaan, mutta jos töissä on ruuhkaa niin usein aloitan työt jo ennen vuoron virallista alkua.

Meillä työpaikalla muutenkin noudatetaan aika joustavaa työajan käyttöä. Eli kiirepäivinä pidetään tuokatauot lyhyinä (pahimpina päivinä joku hakee pikaruokaa koko porukalla, ja syödään vuorotellen seisten ja kahvit hörpätään työn ohessa tai jätetään väliin )  vastaavasti hiljaiseen aikaan kukaan ei katso pahasti vaikka ruokatunti venähtäisi tai kahvitauolla kävisi hoitamassa pienet apteekki- tai kauppaostokset  ja kahvilla istutaan ihan niin pitkään kuin juoruja riittää.

Vierailija
85/169 |
23.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

En kyllä jaksais kyttää työkavereiden työhöntuloaikoja.

Vierailija
86/169 |
23.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Opettajana on kiva tulla 30 min etuajassa paikalle et ehtii ettii kaikki tunneilla tarvittavat välineet ja materiaalit, käydä vielä tuntisuunnitelmat läpi, tarkistaa mitä palavereja tai muita muistettavia oppilasasioita tms päivän aikana on. Ehtii katsoa Wilma-viestit, lukea päivän lehden ja jutella esimiehen kanssa tarvittaessa ennen kuin päivän härdelli alkaa kun oppilaat saapuu.

Miten voi tulla etuajassa, jos ei ole edes mitään työaikaa? Tuossahan juuri kerrottiin, ettei opettajilla ole työaikaa.

Jotkut opettajat oikeasti väittävät oppitunteja työajakseen, ja ovat suuria uhreja, kun tekevät 'ylitöitä' pahimmillaan kymmeniä tunteja viikossa. Oikeasti opettaja on urakkatyöläinen, jonka palkka on jyvitetty oppitunteihin, mutta ne muut työt ja valmistelut on laskettu mukaan sen oppitunnin palkkaan, ja ne saa tehdä milloin haluaa.

Vierailija
87/169 |
23.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä Lidlissä saavutaan yleensä tuntia aikaisemmin ihan vaan jutustelemaan tauolla olevien työkavereiden kanssa ja fiilistelemään. Pieni porukka ja hyvä ryhmähenki luovat tiiviin kokonaisuuden, ikään kuin perhe jonka jaksamisesta haluaa huolehtia :)

Vierailija
88/169 |
23.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun on pakko tulla vähintään 15min ennen työajan alkua: tietokone ja muut laitteet pitää olla toimintavalmiudessa sillä hetkellä, kun työaika alkaa; myös tärkeät viestit on vilkaistava ennen työajan alkua. Olen opettaja. En voi käynnistellä koneita ja ohjelmia siinä vaiheessa, kun oppitunti on käynnissä. En ole koskaan edes laskenut, mitä tuosta vuositasolla tulee....

Vierailija
89/169 |
23.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Negis kirjoitti:

Siinä ehtii myös viestittelemään vaikka poikaystävälle, että työt alkavat nyt, palataan klo x.

Sääliksi käy poikaystävää. Tietysti sen pitää myös vastata noihin turhanpäiväisiin viesteihin, mielellään jollain pussaushymiöillä, tai muuten neiti saa kohtauksen. 

Vierailija
90/169 |
23.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minun on pakko tulla vähintään 15min ennen työajan alkua: tietokone ja muut laitteet pitää olla toimintavalmiudessa sillä hetkellä, kun työaika alkaa; myös tärkeät viestit on vilkaistava ennen työajan alkua. Olen opettaja. En voi käynnistellä koneita ja ohjelmia siinä vaiheessa, kun oppitunti on käynnissä. En ole koskaan edes laskenut, mitä tuosta vuositasolla tulee....

Minkä asteen opettajille on määritelty työaika? Montako tuntia viikossa se sinulla on? Vai oletko provo?

Vierailija
91/169 |
23.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehtii käydä rauhassa vessassa, kammata hiukset, ehkä sipsuttaa vähän puuteria nenänpäähän. Juoda kahvin rauhassa. Voi olla osalla että esim bussi on just silloin ja seuraava taas silloin kun työt alkaa. 

Vierailija
92/169 |
23.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

meillä myös tullaan etuajassa töihin paitsi minä.Joka kerta kun itse tulen töihin niin kyllä kaikki katsovat pitkään töihin tulemistani,ilmeisesti odottaisivat että alkaisin myös itse tulla etuajassa töihin,mutta en ole huomaavinanikaan näitä kysyviä katseita.Minä tulen töihin vasta sitten kun työaika alkaa,mitä sitä turhaan rupeaa työnantajan lompakkoa lihottamaan ei se sitä palkankorotusta kuitenkaan anna.

Vierailija
93/169 |
23.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä nämä työt ovat joissa työt alkavat "heti kun kävelee sisään työpaikalle"? Tai että miksi te alatte tekemään töitä heti kun kävelette sisään vaikka työaika ei olisi vielä alkanut? Kyllä munkin työpaikalla töitä riittäisi mutta kun kävelen sisään 15 min ennen työajan alkua niin en todellakaan tee töitä, vaihdan vaatteet, käyn vessassa, juon ehkä kahvia. Ei töitä tarvitse tehdä heti kun kävelee sisään jos ei ole töissä, se joka on töissä tekee töitä. Ellei nyt ole jonkun hengestä kyse ja apuasi tarvitaan.

Vierailija
94/169 |
23.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Just tämä erottaa esim etelä-eurooppalaiset suomalaisista. Verenmaku suussa tullaan töihin liian aikaisin ja lähdetään myöhään. Mistään ei nautita eikä mitään osata ottaa rennosti. Ja tämä on sitten sitä ihanaa elämää kaamoksessa ja loskassa 9 kk vuodesta

Niin, eihän se nyt oo niin justiinsa jos ambulanssi tulee 15 myöhemmin koska kuski nyt ottaa rennosti? Tai palokunta? Saati lääkäri?

Onhan se nyt paaaaljon kivempaa ottaa iisisti ja rennosti, ei oo väliä muilla ihmisillä, eihän?

Kauppakin voi aueta just silloin kun työntekijää huvittaa, samoin pankit yms, eiks niin? Kun on pajon mukavampaa vaan chillaa silleen rennosti...

Eihän tässä ole kyse myöhästelystä vaan siitä miksi joku tulee 15 minuuttia etuajassa, sen sijaan että olisi täsmällinen. Etuajassa oleminen on yhtä epätäsmällistä kuin myöhästelykin ja tyhmää antaa työnantajalle ilmaista työpanosta.

Vierailija
95/169 |
23.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kummallista etuaikaisuuden ihannointia. Jos työ alkaa klo 8:00. Se tarkoittaa klo 8:00, ei klo 7:45 tai 8:15. Ette te klo 7:45 aloittajat ole mitään parempia tunnollisia ihmisiä, vaan epätäsmällisiä. Onko ihan viisasta tehdä tällaista vapaaehtoistyötä kaupallisen firman eteen ja käänteisiä pekkaspäiviä?

Vierailija
96/169 |
23.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nämä etukäteen töihin tulevat kuvittelevat yleensä olevansa korvaamattomia työpaikalle, vaikka kukaan ei ole pyytänyt heitä tulemaan liian aikaisin tai edes halua heitä sinne ennen työaikaa. Asiaan on vain vaikea puuttua, koska samat marttyyrit alkavat helposti osoittaa mieltään.

Vierailija
97/169 |
23.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Opettajana on kiva tulla 30 min etuajassa paikalle et ehtii ettii kaikki tunneilla tarvittavat välineet ja materiaalit, käydä vielä tuntisuunnitelmat läpi, tarkistaa mitä palavereja tai muita muistettavia oppilasasioita tms päivän aikana on. Ehtii katsoa Wilma-viestit, lukea päivän lehden ja jutella esimiehen kanssa tarvittaessa ennen kuin päivän härdelli alkaa kun oppilaat saapuu.

Miten voi tulla etuajassa, jos ei ole edes mitään työaikaa? Tuossahan juuri kerrottiin, ettei opettajilla ole työaikaa.

Jotkut opettajat oikeasti väittävät oppitunteja työajakseen, ja ovat suuria uhreja, kun tekevät 'ylitöitä' pahimmillaan kymmeniä tunteja viikossa. Oikeasti opettaja on urakkatyöläinen, jonka palkka on jyvitetty oppitunteihin, mutta ne muut työt ja valmistelut on laskettu mukaan sen oppitunnin palkkaan, ja ne saa tehdä milloin haluaa.

Mulla on opetustunteja 27. Olen koululla töissä yleensä 7.45- 16 välisen aja. Välttelen ilta- ja viikonlopputöitä. Yläkoulu.

Vierailija
98/169 |
23.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meilla yksi jo onneksi eläkkeelle jäänyt muumio ilmaisi mielipiteenään, että liukuvan työajan puitteissa klo 9:ksi työhöntulevat eivät haluakaan tulla töihin oikeastaan! Hän kun kaakatti kaikille kovaan ääneen olevansa aina hyvin aikaisin töissä. Ja se oli se AINOA oikea tapa toimia...Huh, onneksi ei sentään jäänyt roikkumaan toimistolle vielä muutamaksi vuodeksi vaan häipyi. Pakko myöntää, että häpeämätön omakehu tehosi hänen tapauksessaan. Esimiehetkin ovat vain ihmisiä.

Vierailija
99/169 |
23.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itsellä menee bussit sen verran tyhmästi, että olen joko 15 min ajoissa tai juuri silloin töissä kun pitäisi jo töitä tehdä. Itse olen mielummin ajoissa.

Olen töissä kahdessa eri paikassa ja joskus voi tulla viikonki tauko kun olen ollut viimeksi jommassakummassa paikassa joten silloin on tärkeää, että käytän ennen virallista työaikaa pari minuuttia katsomalla kylmiöt yms. läpi jolloin olen taas ajan tasalla. Sitten kun työaika alkaa virallisesti niin ei tarvitse olla ihan puulla lyöty vaan voi vaan aloittaa turhat. Olen siis kokki, joten tämä ei todellakaan päde kaikkiin.

Eikös nuo kuulu ihan työtehtäviin, joten ne voisi hoitaa työajallakin?

Jotenkin hassua, miten ihmiset laskevat työksi vain sen, kun he fyysisesti tekevät jotain. Kaikki valmistelevat tehtävät, kuten vahdinvaihto edellisen vuoron kanssa, työvälineitten kuntoonpano ja ohjelmien avaus tehdään omalla ajalla.Työvaatteiden vaihto ei tietenkään ole työaikaa useimmissa töissä, mutta näinkö vähän ihmiset arvostavat omaa aikaansa?

On olemassa työpaikkoja, joissa on työnantajan määräys, että tietokoneiden ja ohjelmien avaaminen tehdään ennen listaan merkittyä työvuoron alkua, samoin ohjelmat ja koneet saa sammuttaa vasta kun työvuoro on päättynyt. Olen ollut sellaisessa paikassa töissä ja työvuoro katsottiin aloitetuksi  kun kirjautui tunnuksellaan käytettävään ohjelmaan ja pystyi aloittamaan työt. Samoin vuoro katsottiin päättyneeksi kun kirjautui ohjelmasta ulos. Tauoille piti tietty myös kirjautua tauolle tai ulos. Jos serveri , työasema tai ohjelmat kaatuivat, piti kirjoittaa minuutilleen selvitys miksi ei voinut tehdä töitä. Näitä aikoja seurattiin ja vaikutti myös tulospalkkaukseen.

Vierailija
100/169 |
23.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä tullaan ihan siksi että ehtis työt tehdä..ja ei palkatta on nämä ajoissa minuutit tehtävä..ei mikään kiva juttu että ollaan noin äärimmilleen vedetty..

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kaksi kuusi