Miksi jotkut tulevat jopa 15 minuuttia etuajassa töihin?
Siis sellaisessa paikassa josta niistä ei kerry mitään aikaa. Itse en viitsisi tehdä työajan ulkopuolella töitä.
Kommentit (169)
Itse menen joskus jopa 30 min ennen vuoron alkua töihin. Ihan siis duunaripaikka, leimaukset minuutilleen jne.
Haluan aloittaa päivän rauhassa, pukea työvaatteet lukea lehden jne. Sitten töihin. Ei niin että juosten vaatteet päälle ja heti töihin.
Vierailija kirjoitti:
Samat ihmiset kai maksavat laskunsa jopa kuukauden ennen eräpäivää. Ja valitsevat kaupoissa kaikkein pisimmän jonon.
Jep, täällä yksi. Maksan esim. luottokorttilaskuni summan aina kokonaisuudessaan ja heti, kun lasku tulee. Olen jo ottanut ostamani tavarat käyttöön, joten voin aivan hyvin maksaa laskun. Jos olen esim. tilannut jotain jostain nettikaupasta, maksanut luottokortilla, eikä tavara, palvelu tms. ole minulle vielä tullut, en maksa laskua etukäteen.
Kaupassa en sen kummemmin valitse jonoa vaan menen siihen, joka ensimmäiseksi kohdalle sattuu. Näin päälle nelikymppisenä on tullut sen verran usein jo kaupassa käytyä, että olen oppinut jonon valinnan olevan useimmiten turhaa. Lyhyessä jonossa onkin joku, joka maksaa isolla kasalla kolikoita, alkaa kyselemään tuotteesta, on unohtanut punnita, ei löydä lompakkoaan laukkuns pohjalta jne.
Mulla on liukuva työaika eli en voi mennä etuajassa töihin, mutta jos pitää olla tiettyyn kellonaikaan vaikkapa työpaikan järjestämässä koulutuksessa, niin olen kyllä yleensä vartin etuajassa. Vihaan myöhästymisen tunnetta, joka tulee siitä, että "pelkää" myöhästyvänsä esim. junan tai bussin takia. Lähden mielummin ajoissa ja käyn sitten paikan päällä rauhassa vessassa, juon kahvia tai vettä jne.
Minulla ei ole ikinä ollut mitään lainaa, olen aina asunut vuokralla, ei ole lapsia, eikä miestä. Tunnen olevani hyvin vapaa tekemään elämälläni ihan mitä haluan. Talous on tasapainossa ja mieli on tasapainossa.
Ite jouduin aikanaan valitseen: 10min etuajassa tai 10min myöhässä töistä. Ja usein jäin töitten jälkeen työpaikalle (etenkin talvella ja sateella) ootteleen. Bussin aikataulun ehdoilla.
Nykyäänkin (vaikka kuljenkin autolla) oon kyl töissä mielummin hyvissä ajoin. Keittelen kahvia ja luen lehtiä ennen töiden alotusta.
Edellisessä työpaikassani pomo sanoi, että kaikkien tulisi olla paikalla vähintään puoli tuntia ennen työn alkamista. Ilman palkkaa olisi pitänyt aloittaa suoraan työt tuosta.
Sanoimme että alkakaa maksaa siitä niin tullaan ajoissa. Siihen pomo sanoi että kyllä kaikille työpaikoille pitää tulla ajoissa, joo pitää, mutta tuo työ oli sellainen että hommat alkoi heti kun ovesta astui sisään. Ei siis olisi saanut sitä kahvikupillista juoda rauhassa. Ja yksityistunteja tuli joka viikko ainakin neljä ja puoli tuntia ja mitään ei maksettu. Mutta ei lapsia voi vain jättää ja lähteä kotiin kun työaika loppui.
Olen ihminen joka on aina ajoissa. Vähintään viisi minuuttia ajoissa aina. Parempi se kuin olla myöhässä.
Julkisten aikataulujen vuoksi? Itse lähden pyörällä aina samaan aikaan ja silti perilletuloaika vaihtelee, koska matkalla on kuudet liikennevalot ja paljon liikennettä. Saattaa olla jopa 10 minuutin ero sen mukaan, miten on liikennettä ja miten pääsee valoista. Ajoissa on lähdettävä ja joskus on etuajassa paikalla.
Itse tulen ajoissa siksi, että jäätävän huono arvioimaan matkoihin kuluvaa aikaa ja olen mieluummin 15 min etuajassa kuin myöhässä
Ajattele. Sitten on meitä, joilla ei ole edes työaikaa, vaan olemme ns. aina töissä. Kelaa.
Vierailija kirjoitti:
Ajattele. Sitten on meitä, joilla ei ole edes työaikaa, vaan olemme ns. aina töissä. Kelaa.
Valita siitä työnantajallesi. Tuo ei ole laillista. Jos taas olet yksityisyrittäjä tai joku maanviljelijä tai omaishoitaja, niin se on ihan eri juttu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Valita siitä työnantajallesi. Tuo ei ole laillista. Jos taas olet yksityisyrittäjä tai joku maanviljelijä tai omaishoitaja, niin se on ihan eri juttu.
On vaikka kuinka paljon ihmisiä ilman työaikaa. Ei minulla ole koskaan ollut. Opettajat, papit, johtavassa asemassa olevat virkamiehet.
Vaihdan vaatteet ja kyn paskalla
Jos meillä tulee töihin etuajassa, ei siellä mitään kahvia saa istua ryystämässä ennen vuoron varsinaista alkua. Työkavereilla on heti jotain asioita, mitkä pitää ratkaista tai tehdä, kun kerran oon paikalla. Tai asiakkaita jonottaa odottamassa ja pomo viisoo, että mee nyt purkamaan tuota jonoa. Oletetus on, että kun olet paikalla, olet käytettävissä. Toimisto-asiakaspalveluyö useammassa vuorossa kyseessä. Siksi menen max 5 min ennen vuoron alkua paikalle, laitan eväät taukohuoneen jääkaappiin ja istun työpöytäni ääreen aloittaen heti työt. Olen myös menneisyydessä vetänyt itseni nuorena hölmönä piippuun töissä, kun halusin olla joustava ja mukava ja tehokas, uhrasin ilman korvausta vapaa-aikaani töille - miksi? Enpä ole siitä mitään hyötynyt sittemmin. Hyvä kun kiitoksen on joskus saanut.
Mä tykkään aloittaa työpäivän rauhassa. Aamulla on aina hulinaa lasten kanssa, joten se mun aamun rauhallinen hetki on töissä. Juon kahvin ja luen lehden, juttelen työkavereiden kanssa, joissa on pari muuta jotka myös tykkäävät aamun hiljaisesta hetkestä. Töistä lähden kyllä heti kun työaika loppuu:)
Koska voin myös lähteä 15 minuuttia aikasemmin iltapäivästä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun mies on sellainen. Työaika alkaa seitsemältä ja töihin lähtee 6.10, työmatka kestää 10min, siihen lisäksi työmaalle kävely/pyöräily ja haalarit päälle, mutta siihen menee max 15min. Hän kuulemma haluaa rauhassa juoda kahvit ja suunnitella päivän työt (on siis työnjohtaja), eli tekee siis töitä palkattomana. Kai hän sitten nauttii siitä, itse en vaan ymmärrä. Ja siis ei ole ainoa kuulemma, siellä on muutama muukin äijä, jotka tulevat ajoissa juomaan kahvia ja lukemaan lehden.
Pitäiskö hänen sitten juoda ne kahvit ja lukea lehti kotona ihan sun mieliksi?
Eikä työkavereiden kanssa saa ees jutella, eihän?
Tämä on niitä naisia, jotka on ovat varmoja, ettei mies petä heitä, kun on koko ajan heidän kanssaan, paitsi sen ajan, kun on töissä. Onhan se uhka, jos mies menee aikaisemmin töihin miesvaltaiselle alalle. Sitä ei voi kytätä koko aikaa. Saattaa tehdä jotain mukavaakin. Vaikka juoda ne kahvit rauhassa vaimon mäkättämättä ja kyttäämättä, että eihän mies varmasti pidä yhteyttä kehenkään naiseen.
Aloitan työt klo 7. Joskus tulen töihin vartti ennen, jos olen herännyt aikaisin enkä jaksa odotella kotona. Napsautan tietokoneen päälle. Availen tietokonetta ja systeemejä (ei kuulu työaikaan), saattaa mennä joskus useampi minuutti sitä odotellessa, että pääsee etenemään seuraavaan vaiheeseen ja kirjaamaan itsensä työssä olevaksi. Sitä odotellessa käyn tekemässä pikakahvia. Menen vessaan. Talviaikana rukoilen myös aamurukouksen juuri ennen työvuoroa, koska kotona en ehdi. Päivän paras hetki, kun yleensä työpaikalla ei ole vielä muita ja voi hengittää rauhassa kenenkään hapanta naamaa katsomatta.
Vaatteiden vaihto ja hiusten laitto uudestaan ojennukseen pissalla käynnin lisäksi vie sen 5-10 min. Pyörällä kun tulee, on myös mukava vähän huuhtaista kainaloita ja odottaa sykkeen tasaantumista, juoda vettä ja syödä vaikka banaani. Siinäpä se 15 min vierähtikin.
Vierailija kirjoitti:
Aloitan työt klo 7. Joskus tulen töihin vartti ennen, jos olen herännyt aikaisin enkä jaksa odotella kotona. Napsautan tietokoneen päälle. Availen tietokonetta ja systeemejä (ei kuulu työaikaan), saattaa mennä joskus useampi minuutti sitä odotellessa, että pääsee etenemään seuraavaan vaiheeseen ja kirjaamaan itsensä työssä olevaksi. Sitä odotellessa käyn tekemässä pikakahvia. Menen vessaan. Talviaikana rukoilen myös aamurukouksen juuri ennen työvuoroa, koska kotona en ehdi. Päivän paras hetki, kun yleensä työpaikalla ei ole vielä muita ja voi hengittää rauhassa kenenkään hapanta naamaa katsomatta.
Hui, on niin tarkkaa että jopa tietokoneohjelmien on oltava auki tasan klo 7 mennessä?
Onneksi olen työssä jossa päivän voi aloittaa 30min kahvitauolla :).
Tulen autolla ja joskus pääsee nopeammin perille jos ei ole ruuhkaa tai töpeksijöitä edessä ajamassa. Riippuu siis yleensä liikenteestä. Tulee joskus lähdettyäkin aikaisemmin kun ei jaksa kotona istua sitä viittä minuuttia kelloa kytäten. Onhan se mukava myös kun saa juoda kahvit rauhassa ennen työvuoron alkua ja kerkeää jutella työkavereiden kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On vaikka kuinka paljon ihmisiä ilman työaikaa. Ei minulla ole koskaan ollut. Opettajat, papit, johtavassa asemassa olevat virkamiehet.
Jep, kuulun näistä yhteen kategoriaan ja näin on.
Siksi, että koneet ja ohjelmat on saatava auki kun työvuoro alkaa. Se on minuuttipeliä nääs.