Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kesätyöntekijä ilmoitti poissaolosta tekstiviestillä

Vierailija
23.06.2017 |

Työt alkavat kahdeksalta. Oli koittanut soittaa joskus kuuden aikaan, mihin en vastannut koska olin nukkumassa. Oli lähettänyt tekstiviestin, jossa kertoi olevansa kuumeessa. Viesti oli ihan asiallinen ja lupasi toimittaa saikkutodistuksen huomenna + soittaa illemmalla pääseekö huomenna töihin. Ei siinä mitään, mutta olenko vanhanaikainen kun minusta nämä asiat kuuluu hoitaa soittamalla?

Kommentit (195)

Vierailija
21/195 |
23.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulle on monessa paikassa sanottu erikseen että tekstari ei riitä.

Ei riitä meilläkään. Silti esimiehenä olisin tyytyväinen kyseisen nuoren toimintatavasta. Puhelu oli tehty sekä tieto tavoitti. Soittaisin herättyäni, kysyisin voinnin ja alkaisin etsimään tuuraajaa. Tehokkain mahdollinen tapa sairastuneella toimia, olisin iloinen, että osasi soveltaa sääntöä.

Vierailija
22/195 |
23.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sä saat haluta sen ilmotuksen ihan miten haluat, mutta se pitää ohjeistaa selvästi. Ei voi olettaa että muut lukee ajatuksia.

Esim meillä pomo taas haluaa että hänelle laitetaan heti tekstari, vaikka keskellä yötä. Ja sitten aamulla soitto omaan toimipaikkaan jotta siellä ekana töihin tuleva saa tiedon myös.

Sulla on käsissäs tässä nyt työnjohdollinen ongelma, ei kesätyöntekijän moka.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/195 |
23.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan normaali toimintatapa meillä. Pomomme ohjeistanut että mielellään ennen kl 7 ilmoitettava mahdollisesta sairastumisesta ja nimenomaan tekstiviestillä.

Vierailija
24/195 |
23.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta ihan ok tapa, kun kerran et vastannut. Johtajasasemassa sinun tulee olla aina ja iankaikkisesti maailmanlaajuisesti tavoitettavissa. Kai sulla nyt sentään on vastaaja. Sinnehän se olisi voinut ladella ilmoituksen. Mutta tekstiviestikin on ihan ok tapa vanhojen jäärien kanssa.

Vierailija
25/195 |
23.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä mun työpaikoissa on ollu ok laittaa tekstari, jos ei oo saanu esimiestä kiinni soittamalla. Yleensä ite nukun sairaana eikä siin jaksa kokoajan yrittää soittaa. Sit taas päivällä koittanu soittaa, kun on ollu hereillä, päivittääkseen tilannetta.

Eli jos ei vastattu puheluun tekstari ok, jos ei selvästi sovittu yhdessä (= kerrottu) muusta käytännöstä.

Vierailija
26/195 |
23.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen itse esimiesasemassa. Lähtökohtaisesti luotan alaisiini. Yksi on poikkeus, ja hänen kohdallaan protokolla on tiukempi.

Olen muuten juuri nyt itse kovassa flunssassa. Flunssa ja juhannus ovat ihan mahdollinen kombo.

Vierailija
27/195 |
23.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä oletko vanhanaikainen vai et, mutta olen samoilla linjoilla. 

Outoa, että nuorella ihmisellä nousee työn estävä, korkea kuume noin yhtäkkiä, yöllä. Että vasta klo 06 huomaa, että voivoi, nyt ei voikaan mennä töihin. Epäilen "juhannuskuumetta". Ehdota kys. henkilölle, että seuraavan kerran vetoaa voimakkaaseen ripuliin, mahdolliseen ruokamyrkytykseen, se on uskottavampi valhe. 

Ihmiset on eronneet pitkistä parisuhteista tekstareilla. Se on niin kätevä: ei tarvitse olla itse läsnä, valehtelu ei kuulu äänestä, ei tarvitse kuunnella toisen vastaväitteitä ja vastata niihin. Ihmisellä on varmaan luontainen tarve päästää itsensä helpolla ja onneksi teknologia nykyään auttaa siinä. 

Vierailija
28/195 |
23.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, mitä mussutat täällä kun oma vikasi? Nuori toiminut täysin oikein, sinä et ole vastannut puhelimee.

Hän on kertonut tuovansa saikkutodistuksen, sen pitää riittää.

Toisekseen, kukaan ei jätä tahallaan ottamatta kolmen päivän pyhäpalkkaa, ja todistuksen kanssa saa normaalipalkan, ei pyhän tuplaa eli aina häviät itse.

Vierailija
29/195 |
23.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käyttäjä2079 kirjoitti:

En tiedä oletko vanhanaikainen vai et, mutta olen samoilla linjoilla. 

Outoa, että nuorella ihmisellä nousee työn estävä, korkea kuume noin yhtäkkiä, yöllä. Että vasta klo 06 huomaa, että voivoi, nyt ei voikaan mennä töihin. Epäilen "juhannuskuumetta". Ehdota kys. henkilölle, että seuraavan kerran vetoaa voimakkaaseen ripuliin, mahdolliseen ruokamyrkytykseen, se on uskottavampi valhe. 

Ihmiset on eronneet pitkistä parisuhteista tekstareilla. Se on niin kätevä: ei tarvitse olla itse läsnä, valehtelu ei kuulu äänestä, ei tarvitse kuunnella toisen vastaväitteitä ja vastata niihin. Ihmisellä on varmaan luontainen tarve päästää itsensä helpolla ja onneksi teknologia nykyään auttaa siinä. 

Urpo

Vierailija
30/195 |
23.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

No en jaksa uskoa että feikkaisi sairastumisensa, varsinkin kun on menossa hakemaan todistuksen. Monta asiaa on helppo feikata, mutta kuumetta ei, ainakaan silloin kun hoitaja/lääkäri mittaa.

Vierailija
31/195 |
23.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

No meillä töissä tekstari on toivottu, jotta pomo saa tiedon heti kun avaa puhelimen. Soittaa takaisin jos kysyttävää mut yleensä vastaa Ok .

Vierailija
32/195 |
23.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulle on monessa paikassa sanottu erikseen että tekstari ei riitä.

Joo, sinulle esimies on kertonut yrityksen pelisäännöt, ettei tekstari riitä.

Ap. ei sanallakaan mainitse, miten hän on opastanut toimimaan nuorta kesätyöntekijää, jos hän sairastuu, joilta ei voi edes odottaa täydellistä ammattitaitoa ja osaamista, kuin vakituöntekijöiltä, joille maksetaan aivan erilaistaa palkkaa työsuorituksesta.

Aloituksesta huokuu pahansuopaisuus ja tuskin tuossa yrityksessä voi olla hyvä henki tai, että kaikkia työntekijöitä arvostetaan.

Omasta, vuosikymmenien kokemuksesta tiedän, monen alimman esimiestason ja työntekijöiden alentuman käyttämään arvovaltaansa, juuri töihin tulleeseen sijaiseen tai koeajalla olevaan työntekijän mustamaalaamiseen.

Ihmettelen, mitä ihmeen mielihyvää joku voi saada mustamaalaamisesta ja panettelu aloituksista, kun ap. voisi yhtä hyvin ystävällisesti soittaa kesätyöntekijälle, kuin parjata häntä.

Eikä kesätyöntekijöiden tai uuden työntekijän mustamaalaaminen ja panettelu ole mikään uusi ilmiö, vaan selkään puukottajia on aina löytynyt, todennäköisesti myös silloin kun ap. oli nuori kesäharjoittelija.

Vierailija
33/195 |
23.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sä saat haluta sen ilmotuksen ihan miten haluat, mutta se pitää ohjeistaa selvästi. Ei voi olettaa että muut lukee ajatuksia.

Esim meillä pomo taas haluaa että hänelle laitetaan heti tekstari, vaikka keskellä yötä. Ja sitten aamulla soitto omaan toimipaikkaan jotta siellä ekana töihin tuleva saa tiedon myös.

Sulla on käsissäs tässä nyt työnjohdollinen ongelma, ei kesätyöntekijän moka.

Ei työnantaja voi haluta mitä haluaa... tai voi tietysti jos on typerys, mutta kohtuuttomista vaatimuksista ei tarvi välittää.

Vierailija
34/195 |
23.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi juhannuksena ei voisi olla kuumetta. Minulle nousi jouluaattoiltana kuume ja angiina ja oli yöksi töihin meno. Mutta kun olen vanhanajan kunnollisia naisia, menin töihin kipeänä, kun ajattelin, ettei kenenkään muun tarvitse jouluaattoaan pilata. Jälkitautina sydänlihastulehdus.

Vierailija
35/195 |
23.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun näyttöni tykkää pomosta ja pomoni näytti tykkää perseestä.

Vierailija
36/195 |
23.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

38+ asteen kuumeessa minulta menee voimat niin että vesilasikin voi tippua kädestä. Enkä tahdo pysyä hereillä. Tekisin juuri ap:n lailla ja ilmoittamisen jälkeen nukkuisin.

Vierailija
37/195 |
23.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä sairastumiset ilmoitetaan pelkästään tekstarilla. Ja sairastumisia on vähän, koska viihdymme työssämme. Ja me viihdymme, koska esimies on reilu.

Vierailija
38/195 |
23.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

AP tietenkin toivoo, että kesätyöntekijä tulisi sairaana työpaikalle ja tartuttaisi mahdollisen tautinsa kaikkiin muihinkin työntekijöihin. On paljon jännempää tehdä ja päivystää koko Juhannus arpoen mistähän sitä tuuraajat löytäs kun on vakkarit ja kesätyöntekijätkin niin sairaana ettei töihin voi tulla. Tällä tavoin vastuullinen johtaja pitää koko Suomen työllistettynä.

Vierailija
39/195 |
23.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nuorihan on ajatellut todella fiksusti! Ei ole saanut esimiestä kiinni, joten on laittanut viestin, jonka esimies näkee herrättyään (ja kenties soittaa takaisin).

Lisäksi kesähessu ei varmaankaan ole ollut monessakaan työpaikassa vielä ja on nuorikin, joten ei tiedä/muista, että usein sairaslomista ilmoitetaan soittamalla.

Lisäksi, on voinut olla jo eilisiltana kuumeinen, mutta ajatellut, että nukkuu yön, jos vaikka tauti lähtisi (mulle käy joskus noin).

Vierailija
40/195 |
23.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No meillä töissä tekstari on toivottu, jotta pomo saa tiedon heti kun avaa puhelimen. Soittaa takaisin jos kysyttävää mut yleensä vastaa Ok .

Eiköhän tuo olen ihan yleinen käytäntö,sillä pomotkin haluavat säilyttää yksityiselämänsä ja kotirauhan.

Jos on aihetta, soittaa sitten myöhemmin työntekijälle, kun on sopiva aika.