Kesätyöntekijä ilmoitti poissaolosta tekstiviestillä
Työt alkavat kahdeksalta. Oli koittanut soittaa joskus kuuden aikaan, mihin en vastannut koska olin nukkumassa. Oli lähettänyt tekstiviestin, jossa kertoi olevansa kuumeessa. Viesti oli ihan asiallinen ja lupasi toimittaa saikkutodistuksen huomenna + soittaa illemmalla pääseekö huomenna töihin. Ei siinä mitään, mutta olenko vanhanaikainen kun minusta nämä asiat kuuluu hoitaa soittamalla?
Kommentit (195)
Luuletko olevasi niin erityinen ihminen, että sun puhelimeen vastaamistasi jaksaisi kipeänä ihan oikeasti odottaa koko päivä. Kukaan jaksa moneen kertaan pommittaa, että saako esimiehen kiinni puhelimella. Mua ainakin ärsyttää esimiehet, jotka eivät vastaa... Ihan oikein kesätyöntekijä toimi, kun laittoi soiton jälkeen tekstiviestin. Olisiko ollut parempi, että se raukka olisi soittanu 10 kertaa ja sä et olisi vastannut kuitenkaan. Oot tyhmä!
Riittää, kun oli kuitenkin ensin yrittänyt soittaa. Näin sinulla oli tieto asiasta heti, kun vain olit tavoitettavissa.
näinhänsemenee kirjoitti:
Luuletko olevasi niin erityinen ihminen, että sun puhelimeen vastaamistasi jaksaisi kipeänä ihan oikeasti odottaa koko päivä. Kukaan jaksa moneen kertaan pommittaa, että saako esimiehen kiinni puhelimella. Mua ainakin ärsyttää esimiehet, jotka eivät vastaa... Ihan oikein kesätyöntekijä toimi, kun laittoi soiton jälkeen tekstiviestin. Olisiko ollut parempi, että se raukka olisi soittanu 10 kertaa ja sä et olisi vastannut kuitenkaan. Oot tyhmä!
No ehkä niillä esimiehilläkin on oma elämä kenties? 😂 En minäkään välttämättä vastaa puhelimeen heti, jos joku työntekijä soittaa - saatan tosiaan nukkua tai olla tilanne, jossa ei puhelimeen voi vastata. Toki soitan takaisin heti kun on mahdollista.
Ei olisi maanantaina enää työpaikkaa meidän firmassa.
Kesätyöntekijä toimi hienosti. Oli yrittänyt soittaa mutta mitäs et vastannut. Laittoi viestin perään että saat tiedon mahdollisimman pian etkä sitten kun vaivaudut vastaamaan puhelimeen (hyvää paranemisaikaa menee hukkaa kun hän sinulle soittelee). Voit soittaa takaisin jos protokolla on tärkeää. Miten perehdytyksessä sanottiin ilmoittamisesta? Jos siellä on erikseen sanottu, että tekstiviesti ei riitä vaan pitää soittaa niin monta kertaa että saa kiinni, niin ok.
Älä kyykytä kesätyöntekijää. Hän on samanarvoinen kuin te muutkin. Älä kyykytä mallikelpoisesti toiminutta kesätyöntekijää, jonka joustavuudesta ja toimimisen sovittamisesta tilanteesen sinäkin voisit ottaa oppia.
Vierailija kirjoitti:
Työt alkavat kahdeksalta. Oli koittanut soittaa joskus kuuden aikaan, mihin en vastannut koska olin nukkumassa. Oli lähettänyt tekstiviestin, jossa kertoi olevansa kuumeessa. Viesti oli ihan asiallinen ja lupasi toimittaa saikkutodistuksen huomenna + soittaa illemmalla pääseekö huomenna töihin. Ei siinä mitään, mutta olenko vanhanaikainen kun minusta nämä asiat kuuluu hoitaa soittamalla?
No soita hyvä ihminen takaisin ! Ei kun Av-palstalle vinkumaan p
Olet vanhanaikainen. Eikö ollut parempi, että hän ei herättänyt sinua liian aikaisin soittamalla vaan lähetti tekstarin heti kun huomasi olevansa liian sairas töihin? Tai siis yrittihän hän soittaa, mutta sinä et vastannut. Se on selvä, että pelkkä tekstari ei riitä, mutta tämähän oli aikonut toimittaa myös todistuksen.
Kyllä se harmittaa työntekijääkin, kun joutuu olemaan sairaana juhannuksena.
Vierailija kirjoitti:
Minusta tuollainen työntekijä ansaitsee välittömästi monoa perseeseen.
Ei neuvottelua, eikä edes minkäänlaisten selitysten kuuntelua.
Ainoastaan kiitos ja näkemiin.
Vierailija kirjoitti:
No kukaan selväjärkinen tuollaiseen firmaan haluakaan töihin.
Vierailija kirjoitti:
Ja työntekijä saisi ilmaista rahaa laittomista potkuista.
Olen aiemmin ollut vuosia työelämässä ja tiedän, että sairaslomasta ei tulisi ilmoittaa tekstarilla. Välillä niin on ollut kuitenkin pakko tehdä juuri siksi, että kukaan ei välttämättä vastaa puhelimeen vaikka soittaisi useaan eri numeroon. Olen siis soittanut monta kertaa ja lopulta päätynyt laittamaan viestin, että olen sairas ja menossa lääkäriin hakemaan todistusta. Joissakin tapauksissa pomo on sitten soittanut takaisin, kun on huomannut puheluni ja viestini tai olen itse soittanut myöhemmin ja sitten on vastattu. Ei se ole työntekijän vika, jos kukaan ei ole puhelimeen vastaamassa. Itselläkin suurin ongelma oli se, että työt alkoivat ja kuudelta, ja pomo lähti usein hommiin vasta kahdeksaksi.
Käyttäjä2079 kirjoitti:
En tiedä oletko vanhanaikainen vai et, mutta olen samoilla linjoilla.
Outoa, että nuorella ihmisellä nousee työn estävä, korkea kuume noin yhtäkkiä, yöllä. Että vasta klo 06 huomaa, että voivoi, nyt ei voikaan mennä töihin. Epäilen "juhannuskuumetta". Ehdota kys. henkilölle, että seuraavan kerran vetoaa voimakkaaseen ripuliin, mahdolliseen ruokamyrkytykseen, se on uskottavampi valhe.
Ihmiset on eronneet pitkistä parisuhteista tekstareilla. Se on niin kätevä: ei tarvitse olla itse läsnä, valehtelu ei kuulu äänestä, ei tarvitse kuunnella toisen vastaväitteitä ja vastata niihin. Ihmisellä on varmaan luontainen tarve päästää itsensä helpolla ja onneksi teknologia nykyään auttaa siinä.
No kyllä ite oon heränny aamulla ja todennu etten oo työkuntonen. Illalla ei välttämättä oo ollu kuin pientä nuhaa, mutta yöllä noussu lämpö.
Vierailija kirjoitti:
Olet vanhanaikainen. Eikö ollut parempi, että hän ei herättänyt sinua liian aikaisin soittamalla vaan lähetti tekstarin heti kun huomasi olevansa liian sairas töihin? Tai siis yrittihän hän soittaa, mutta sinä et vastannut. Se on selvä, että pelkkä tekstari ei riitä, mutta tämähän oli aikonut toimittaa myös todistuksen.
Kyllä se harmittaa työntekijääkin, kun joutuu olemaan sairaana juhannuksena.
Vaikeahan se on herättää, kun työnantajalla on puhelin kiinni. Kyllä minun järkeni ainakin sanoo, että jos herättyäni huomaan, että minulla on kuumetta ja työnantaja ei vastaa puhelimeen, laitan tekstiviestin ilmoitukseksi, miksi soitin ja etten pysty tulemaan ja olen menossa lääkäriin. Olisiko parempi se, että soittaa ja kun ei vastaa, niin ei sitten ilmoita mitään.
En ymmärrä, mitä kesätyöntekijä teki väärin. Näinhän toimii vakituisetkin työntekijät.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ainoastaan kiitos ja näkemiin.
Sinusta näin, mutta ammattiliitot, AVI:n työsuojeluviranomaiset ja oikeus ovat toista mieltä. On jouduttu maksamaan korvausta laittomasta työsuhteen purkamisesta, kun työntekijä oli teillä tietymättömillä ilmoittamatta mitään - mutta toimitti lääkärintodistuksen.
Kesätyöntekijä on soittanut heti, kun on herännyt ja huomannut, että on kuumetta. Laittanut tekstiviestin, kun ei vastattu. Tällä hetkellä istuu päivystyksen jonossa, missä ei voi muutaman minuutin välein kokeilla soittaa, joko pomo olisi sattunut heräämään. Aikoi soittaa illemmalla, kun on todistuksen saanut.
Mikä ongelma?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ainoastaan kiitos ja näkemiin.Sinusta näin, mutta ammattiliitot, AVI:n työsuojeluviranomaiset ja oikeus ovat toista mieltä. On jouduttu maksamaan korvausta laittomasta työsuhteen purkamisesta, kun työntekijä oli teillä tietymättömillä ilmoittamatta mitään - mutta toimitti lääkärintodistuksen.
Eivätpä ole, jos työnantaja ottaa kesätyöntekijän väliaikaisella toistaiseksi voimassa olevalla työsopimuksella, mihin on merkitty työnantajalla olevan oikeus irtisanoa työntekijä halutessaan välittömästi.
Näin se meillä tehdään.
Vierailija kirjoitti:
Ai siksi, että yrittää saada sinua kiinni, mutta et vastaa ja sitten ilmoittaa tekstiviestillä, että on kipeä ja menee lääkäriin ja soittaa sen jälkeen.
Ap, miten olet ohjeistanut poissaolojen ilmoittamisesta? Minusta kesätyöntekijä on toiminut fiksusti ja ilmoittanut poissaolosta heti kun mahdollista. Niin ja luvannut vielä soittaa uudestaan.
Meidän työpaikalla on käytäntö, että ensimmäisestä sairauspäivästä ilmoitetaan soittamalla, sen jälkeen riittää tekstari.
Meillä on just tuollainen hitleri pomo. Työpaikalle pitää ilmoittaa heti kun on sairastunut soittamalla vaikka keskellä yötä. Pomolle pitää soittaa heti klo 7. Jos ei vastaa, tekstiviesti ei riitä ilmoitukseksi vaan pitää soittaa ja soittaa kunnes ruustiina vastaa. Olen melko varma että pitää puhelintaan äänettömällä ihan piruuttaan.