3000-4000e/kk tienaava, koetko itsesi hyväosaiseksi?
Vai ihan keskiverroksi? Mitä sellaista haluaisit elämääsi, jonka voisit toteuttaa jos tulosi olisivat tonnin pari kuussa enemmä
Kommentit (55)
Vierailija kirjoitti:
Brutto 4 400 €. Tiedän, että palkkani on parempi kuin useimilla, mutta kolmen lapsen yh:na (jonka ex maksaa minimielarit) en koe olevani erityisen hyvätuloinen. Jos mulla olisi puoliso lyhentämässä lainaa osaltaan ja osallistumassa kuluihin, olisi tilanne tietysti ihan eri.
Mikä on minimielari? Siis onko jokin tavallinen mielari? Mikä ihmeen mielari? Jokin lasten harrastus?
Tienaan 4000, mutta olen yh jonka exä maksaa mininielarit.
Ei meiltä mitään puutu, en sitä sano. Mutta jos tienaisin vähän enemmän, söisimme paremmin ja pääsisimme lomamatkalle kerran vuodessa, eikä tarvitsisi ostaa halvimpia vaatteita lapsille, ja itsellekin voisin ostaa vaatteita ja käydä kampaajalla.
Vierailija kirjoitti:
Tienaan 3050e/kk ja mies hieman enemmän. Keskituloisia ollaan, mutta koen että pärjätään taloudellisesti paremmin kuin moni parempi tuloinen.
Kiinnostavaa - miksi koette näin?
Riippuu ihan keneen vertaa. Totta kai olen useimpiin maailman ihmisiin verrattuna hyväosainen. Jos saisin enemmän palkkaa, olisi mahdollista ottaa siivooja (siivoaminen aihettaa kipuja), hankkia uudet silmälasit ja vaikkapa käydä tapaamassa veljen perhettä. Ehkä joskus pääsisi ulkomaillekin. Joudun edelleen laskemaan joka pennin aivan kuten 30 vuotta sitten opiskeluaikana, koska panen kaikki rahani siihen, että saisin kotini maksetuksi ennen eläkeikää. Taustalla avioero ja pari tilannetta, joissa oli pakko myydä asunto alihintaan, jotta pääsisi muuttamaan. Kaikki ei ole elämässä mennyt kuten Strömsössä, ja se maksaa.
Vierailija kirjoitti:
Jos keskipalkka on noin 3600e, niin miten noilla tuloilla voisi luokitella itsensä hyväosaiseksi?
Iha o köyhällistöö, eihä kuka noi vähä tienaa.
Brutto 3500, koulutukseen nähden olen matalapalkka-alalla. Perheen tulot ovat kuitenkin jotain 11 000 kuussa bruttona, ja meillä on myös muuta varallisuutta, joten kokonaisuutena varmaan olen hyväosainen.
Brutto 3500 -3700 kk. Ei tunnu rikkaalta tai hyvätuloiselta, mutta mukavasti pärjään. Shoppailen aika vähän, silloinkin todella harkiten. Suu säkkiä myöden.
Vierailija kirjoitti:
Jos keskipalkka on noin 3600e, niin miten noilla tuloilla voisi luokitella itsensä hyväosaiseksi?
Eikös suomalainen mediaanipalkka ole n. 3000 euroa? Ei 3600.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Keskipalkka on keskimääräinen palkka, mediaani on 'keskimmäinen' palkka. Eri asioita.
Jos Pekka, Tiina ja Saara saavat palkkaa 1,2 ja 9 euroa, mediaani on 2 euroa, ja keskipalkka on 4 euroa.
En. En saa mitää tukia vaikka olen 2 lapsen yh. Rahat riittää just pakolliseen.
Sori kun kuokin ilman kutsua, mutta tienaan 2300e bruttona eli jonkun 1700e nettona kuussa. Koen olevani tosi hyväosainen, koska menot ovat niin pienet että jää rahaa ulkona syömiseen, shoppailuunki yms.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Keskipalkka on keskimääräinen palkka, mediaani on 'keskimmäinen' palkka. Eri asioita.
Jos Pekka, Tiina ja Saara saavat palkkaa 1,2 ja 9 euroa, mediaani on 2 euroa, ja keskipalkka on 4 euroa.
Tuo tuntuu olevan vaikea asia, vaikka se opetetaan lukion matikan kurssilla. Sitä ei osaa edes Hesarin pääkirjoitustoimittaja, vaikka väitti suuttuneena opiskelleensa tilastotiedettä yliopistossa.
Vai olisiko sittenkin asenteellisuutta?
Palkka 3000e, käteen jää se vähän päälle 2000e. Ihan hyvin pärjään, koska vanhemmilta saatu asunto ei maksa minulle mitään, mutta muuten kuluja kyllä riittää.
Tienaan osa-aikatyöstä (80%) noin 3500 €, täysipäiväisen työajan palkka olisi kai noin 4300 €. Teen osa-aikaista omasta aloitteestani, joten on mahdollisuus tienata enemmän. Arvostan kuitenkin vapaa-aikaa enemmän, ja progressiivinen verotushan syö tuosta sitten suuren osan. Omistuskaksio Helsingissä, josta tosin velkaa 90 000 vielä jäljellä.
Kyllä koen itseni hyväosaiseksi, mitään ei puutu.
Tienaan 4000 euroa kuussa ja kyllä koen, mutta se johtuu paljolti siitä ettei minua ole kiinnostanut esim. hankkia omistusasuntoa koskaan. Eikä perhettä. Kyllä näin asumisoikeusasunnossa asuvana sinkkuna aika hyvin tällä elää Helsingissäkin. Asun 75 neliön kaksikerroksisessa rivariasunnossa yksin, ostin juuri pari kk sitten uuden 32 000 euroa maksaneen auton, ruokakaupoissa ei tarvi katsoa hintoja. Toisaalta esim. matkustelu ei kiinnosta yhtään joten sellaiseen ei mene rahaa, eikä vaatteetkaan juuri, ne Prismasta ja Ellokselta halvalla kun ei vaan kiinnosta.