3000-4000e/kk tienaava, koetko itsesi hyväosaiseksi?
Vai ihan keskiverroksi? Mitä sellaista haluaisit elämääsi, jonka voisit toteuttaa jos tulosi olisivat tonnin pari kuussa enemmä
Kommentit (55)
Brutto hieman yli 4000, tunnen keskiverroksi - ei tällä liksalla osteta kuin kaksio täältä helsingistä ja sitäkin saa maksaa parikymmentä vuotta. Joutuu miettimään miten lyhennyksen jälkeen käteen jäävää käyttää, ei tässä mitään uusia autoja tms ostella.
Minulla oli bruttopalkka lähes 3000 e/kk. Nyt tajuan, että olin hyväosainen. Silloin en sitä ajatellut. Nyt hyppisin ilosta, jos saisin kyseisen palkan ja työtä. Pienempikin palkka kelpaisi. Te kolmen tai neljän tonnin tienaajat, säästäkää pahan päivän varalle.
Hyväosainen olen ollut tuloista riippumatta. Jo opintotuella sai kaiken mitä tuolloin tarvitsi ja varsinkin sitten ekan työpaikan 3500 e/kk ja nykyisillä 5500e/kk.
Vierailija kirjoitti:
Palkka on hiukan vajaa 5000. Ihan perusarjen ongelmien kanssa tässä painitaan ja laskuja pähkitään. En koe olevani hyväosainen.
Hiukan yli 5000 täällä ja ihan sama tilanne. Naurettava progressio tekee sen että ainoa joka hyötyy palkan noususta on valtio. Jos saan satasen palkan korotuksen, minulle jää käteen 50 €, firma menettää 200 ja valtio saa 150, noin suunnillee. Ja jotku sosdemit vielä vaatisi entistä enemmän rahaa jotta sitä voisi yhä enemmän syytää surutta ympäriinsä. Kyllä on viimevuosina veronmaksuhalut viety kokonaan ja mietinkin että miten voisin vähentää verorasitusta ja suunnitelmiakin. Laillisesti toki.
Joo, on mulla asiat hyvin ja yh:Na pärjään hyvin, saanhan vielä verottomana elarit ja lapsilisät ja kun on vaan yksinlapsi niin me elellään kivasti...
mun bruttopalkka on 5100 e/ kk. En koe olevani hyvätuloinen, saatika hyväosainen. Asun vanhassa ok-talossa pk-seudulla. Mieheni tienaa about 7000 e/kk. En osta mitään luksusta itselleni tai lapsille. Käyn kyllä ulkona päivittäin syömässä lounasta, ja rahaa jää säästöönkin, mutta esim hulppeaan asuntoon tms ei ole varaa törsätä, joten koe olevani tavis-tuloinen.
Brutto 3750 €/kk, en ole hyvätuloinen (vaan keskituloinen) mutta hyväoasinen kyllä sillä pystyn maksamaan laskuni, maksamaan omistusasuntoa ja vähän matkustelemaankin. Jos saisin enemmän palkkaa, säästäisin ja sijoittaisin.
Vierailija kirjoitti:
Vai ihan keskiverroksi? Mitä sellaista haluaisit elämääsi, jonka voisit toteuttaa jos tulosi olisivat tonnin pari kuussa enemmä
Minä olen hyvin tyytyväinen 4000€:n palkkaani. Olin tyytyväinen edelliseen 3500€:n palkkaan ja jos pitäisin paljon työstäni, olisin onnellinen 3000€:n palkkaankin.
Riippuu varmaan vähän siitä missä asuu, minkä kokoinen perhe, miten elää ja mihin rahaa käyttää.
Vierailija kirjoitti:
mun bruttopalkka on 5100 e/ kk. En koe olevani hyvätuloinen, saatika hyväosainen. Asun vanhassa ok-talossa pk-seudulla. Mieheni tienaa about 7000 e/kk. En osta mitään luksusta itselleni tai lapsille. Käyn kyllä ulkona päivittäin syömässä lounasta, ja rahaa jää säästöönkin, mutta esim hulppeaan asuntoon tms ei ole varaa törsätä, joten koe olevani tavis-tuloinen.
Jos noilla liksoilla ei ole varaa hienompaan asuntoon niin silloin rahanne valuvat kyllä johonkin aivan muualle koska periaatteessa noilla tuloilla on jo helposti varaa.
Meillä on okt ja yhteensä tulot bruttona ovat 4500 €/kk eli vähemmän kuin yksinään sinulla.
Merikatu 16 kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Palkka 10k ja nyt vasta tunnen itseni hyvätuloiseksi. Voin esimerkkina sinkkuna ostaa keskustakaksion. Valmistumisen jälkeinen 4k palkka oli kiva mutta eipä paljon ostella kaksioita keskustasta.
Sullahan on rahaa ihan vitusti. Mitä teet työksesi ? Kelpaisiko sinua rikkaampi playboy?
Olen KTM ja toimin liike-elämässä. Olen myös mies ja naisiin päin kallellaan.
Koen olevani hyväosainen koska saan n. 4000 € osa-aikaisesta sairauseläkkestä ja tekemällä 20 h töitä viikossa. Vuosilomaa 38 pv, lauantaita ei lasketa mukaan.
Palkka bruttona 4000 e/kk. Lapaan jää jotain 2800 e/kk. Siitä kun maksat parin teinin, työttömän miehen ja itseni elämisen, olemisen ja asumisen, ei tolla rahalla kauheesti hurrata.
No joo 4000 tuloilla maksaa juuri ja juuri asunnon ja auton ja säästämällä voi matkustella. Mutta eipä valittamista. Mihinkään luxukseen ei ole varaa. Vaateostot yms.harkiten.
Noi eipä ole alle neljän tonnin brutto vielä mitään hyväosaisuutta, patsi tietty sitten jos tuollaisen palkan saa suoraan koululusta valmistuessa ilman työkokemusta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos noilla liksoilla ei ole varaa hienompaan asuntoon niin silloin rahanne valuvat kyllä johonkin aivan muualle koska periaatteessa noilla tuloilla on jo helposti varaa.
Meillä on okt ja yhteensä tulot bruttona ovat 4500 €/kk eli vähemmän kuin yksinään sinulla.
Riippuu missä se omakotitalo on. Helsingissä on eri hintataso kuin Halsualla.
Vierailija kirjoitti:
Kovasti on kommenttisi saanut alapeukkua, johtuu varmaan siitä ettei vähemmän tienaavat oikeasti tajua kuinka ankara veroprogressio Suomessa on. Sinun ja miehesi brutot kuulostavat suurilta, mutta ei teidän nettopalkat mitkään valtavat ole.
T: brutto 6300€/kk
Mulla palkka bruttona 3500 e/kk, miehellä 4000 e, mutta hän on nyt lomautettuna. Kun molemmat tienasi, niin oltiin todellakin hyvätuloisia, rahaa jäi säästöönkin ja oli varaa esim. matkustella koko perheenä. Meillä on kolme teini-ikäistä lasta, joihin kyllä rahaa saa uppoamaan. Nyt kun toisen palkka on pienempi (ansiosidonnaista saa) niin huomaa kuinka sitä rahaa tuli tuhlailtua. Nyt katsotaan tarkemmin mitä ostetaan ja matkustelu jätettiin pois. Onneksi teineistä kaksi on jo kesätöissä ja saa sitä kautta omaa rahaa puhelimiin ym. Ollaan kyllä mun mielestä edelleen hyvätuloisia, mutta ei voi enää samalla tavalla miettimättä ostella.
Muistissa on kuitenkin vielä hyvin opiskeluajat, jolloin joka penni piti tarkkaan laskea. Joten kyllä nautin tuosta ajasta kun kaupassa ei tarvinnut hintoja pahemmin katsella.
Tienaan n. 3200-3500 bruttona, käteen jää noin 2200-2400 euroa. Koen olevani keskituloinen, mutta ehdottomasti olen hyväosainen. Mieheni tienaa tonnin enemmän kuussa, joten meillä on perheenä käytössämme joka kuukausi n. 5000 euroa nettotuloa. Opiskeluaikoina tienasin vuodessa ehkä kymppitonnin!
Omakotitalosta maksamme asuntolainaa yhteensä 1250 e/kk. Sähkö, vesi, jäte, netti, puhelimet, vakuutukset, auto ym. maksavat myös, mutta meille jää kuitenkin varaa myös matkustella, eikä ruokakaupassa tarvitse miettiä, mihin on varaa. Pystymme hankkimaan yli tonnin pihakalusteet silmää räpäyttämättä. Auton hajoaminen ei ole katastrofi, on varaa maksaa huolto. Voin ostaa melko arvokkaita vaatteita ja kenkkä, kun en jatkuvasti shoppaile. Olen käynyt vuoden sisään 8 kertaa ulkomailla, näistä yksi oli kahden viikon kaukomatka, muut Eurooppaan kohdistuvia reissuja 7-2 päivän reissuja.
Olen elänyt niin paljon vaatimattomammin aikoinaan, etten todellakaan valita. Suomalainen keskituloinen elää maailman mittapuussa erittäin hyvin. Tai ainakin hänellä on siihen varaa, jos on taitoa ja ymmärrystä.
Sullahan on rahaa ihan vitusti. Mitä teet työksesi ? Kelpaisiko sinua rikkaampi playboy?