Maailman laiskin kesätyöntekijä
Voi luoja näiden nykyisten kesätyöntekijöiden tasoa. Viime kesänä otettiin kesätyöntekijä, hän alkoi valittaa heti ensimmäisenä päivänä, ettei jaksa tehdä töitä. 2 päivän laiskottelun ja vastuunpakoilun jälkeen hän ei enää ilmestynyt työpaikalle.
Tänä vuonna taas kesäksi nuori työntekijä. Joka on laiskoin ja vetelin vätys, jota maa päällään kantaa. Miksi nämä edes hakevat töihin mihinkään? Koko ajan vain täytyisi istua ja räpeltää puhelinta. Sitten ollaan väsyneitä koko ajan. Jumalauta eihän mua väsyttänyt 16-17 vuotiaana mikään!
Ei minkäänlaista oma-aloitteisuutta, ei edes esitetä, että työ kiinnostaisi. Joka päivä täytyisi päästä lähtemään ennen kuin tunnit on täynnä. On vaikeaa ja raskasta ja mää mää mää.
Yritä tässä antaa mahdollisuus nuorisolle, kun kokemukset alkaa olla vain ja ainoastaan tätä luokkaa.
Kommentit (148)
Vierailija kirjoitti:
Pääsikö töihin suhteilla vai hölöttikö haastattelussa ummet ja lammet ja joku hiljaisempi, motivoitunut, ahkera ja rahan tarpeessa ollut nuori jäi ilman kesätöitä?
Sama tuli mieleen. Jos firma jatkuvasti rekrytoi vain huonoja kesätyöntekijöitä, niin siinä on firmalla itsellään peiliin katsomisen paikka.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
3) Jätän nuoren yksin käytävälle, jossa on yksi tuoli ja pyydän odottamaan, kun käyn hoitamassa yhden jutun. Jos nuori on sinä aikana lähtenyt itsestään haahuilemaan tai istunut, en palkkaa
Siis mitä :D mitä tossa kuuluis tehä että kelpais
22 vuotta ikää, vastavalmistunut
44 vuotta työkokemusta
Suostuu nollatuntisopimuksiin
Suostuu tulemaan töihin 24/7 viiden minuutin viiveellä
Ei saa palkkaa, vaan tulee harjoittelijana
Olen rekrytoijana huomannut, että ne nuoret, jotka ovat haastattelussa vähän ujompia ja hermostuneempia, ovatkin monesti työntekijöinä tehokkaampia ja tunnollisempia ja myös pysyvät työssä pisimpään. Sellaiset räiskyvät ilopilleripersoonat ovat usein käytännössä laiskempia, viihtyvät enemmän puhelimessa kuin työn ääressä, inisevät kaikesta ja lopettavat työt kun tulee pienikin vastoinkäyminen tai työ on liian "raskasta" (mitä se ei meillä todellakaan ole). Tämä voi tietysti hankaloittaa rekrytointia, jos kyseessä on asiakaspalvelutyö tmv, jossa pitää olla sosiaalinen ja paljon esillä. Mutta kannattaa antaa niille ujommillekin mahdollisuus. :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pääsikö töihin suhteilla vai hölöttikö haastattelussa ummet ja lammet ja joku hiljaisempi, motivoitunut, ahkera ja rahan tarpeessa ollut nuori jäi ilman kesätöitä?
Äitini työpaikassa tuo jälkimmäinen. Oli ollut niin fiksu ja puhelias nuorimies. Mukana kaikenlaisissa järjestöissäkin. Mutta arkinen työ marketissa ei sitten maistunut ollenkaan.
Monessa firmassa hr tykkää puheliaista ja ulospäinsuuntautuneista henkilöistä. Tämä johtunee siitä että rekryt ovat usein itse ulospäinsuuntautuneita ja suhtautuvat ennakkoluuloisesti hiljaisempiin henkilöihin.
Äitini arvostelee jopa siivoojan sen mukaan kuinka puhelias hän on. Hiljainen on hidas ja laiska vaikka saisi siivottua nopeasti ja tekisi tarkkaa työtä.
Puhelias on ahkera ja tekee hyvää työtä vaikka jättäisi puolet tekemättä ja lopunkin tekisi vain vähän sinne päin. Jälkeenpäin saa kuitenkin kehut siitä kuinka oli ahkera ja mukava.
Ohis mutta kun haet vaikka sosiaalialan kouluun niin eniten pisteitä saa siitä ryhmäkeskustelusta. Jos olet hieman hiljainen ja ujo kuten minä, tyrit sen etkä pääse kouluun. Samaan aikaan olin työmarkkinatuella töissä vanhainkodissa ja olin pidetty työntekijä. Olisin halunnut lähihoitajan pätevyyden että olisin voinut työskennellä siellä palkalla koska pidin työstä. Pointti tässä siis oli että kannattaa antaa niille vähän hiljaisimmekin hakijoille mahdollisuus :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Äitini työpaikassa tuo jälkimmäinen. Oli ollut niin fiksu ja puhelias nuorimies. Mukana kaikenlaisissa järjestöissäkin. Mutta arkinen työ marketissa ei sitten maistunut ollenkaan.
Monessa firmassa hr tykkää puheliaista ja ulospäinsuuntautuneista henkilöistä. Tämä johtunee siitä että rekryt ovat usein itse ulospäinsuuntautuneita ja suhtautuvat ennakkoluuloisesti hiljaisempiin henkilöihin.
Äitini arvostelee jopa siivoojan sen mukaan kuinka puhelias hän on. Hiljainen on hidas ja laiska vaikka saisi siivottua nopeasti ja tekisi tarkkaa työtä.
Puhelias on ahkera ja tekee hyvää työtä vaikka jättäisi puolet tekemättä ja lopunkin tekisi vain vähän sinne päin. Jälkeenpäin saa kuitenkin kehut siitä kuinka oli ahkera ja mukava.
Riippuu työtehtävästä. Meille hakenut myyntitöihin ihmisiä, jotka ei saa sanaa suusta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
3) Jätän nuoren yksin käytävälle, jossa on yksi tuoli ja pyydän odottamaan, kun käyn hoitamassa yhden jutun. Jos nuori on sinä aikana lähtenyt itsestään haahuilemaan tai istunut, en palkkaa
Toi oli kyllä kumma. Olen ahkera työntekijä, mutta varmasti menisin tuolille istumaan tai katsomaan, jos seinillä jotain tauluja jne. Pitäisko siinä paikassa seistä päällään vai mitä...?
On se vaikeaa tämä työnhaku nykyään. Ennen kuka tahansa saattoi kävellä esim. rakennustyömaalle ja kysyä että saisko töitä. Sit joku iskee sulle kypärän päähän ja sanoo että alota hommasta X.
Mua vituttaa, ku haluaisin vaan saada kesätyön ja oon hakenu netin välityksellä, mutta ei ei ei. Monena vuonna olen hakenut 15-vuotiaasta lähtien, eikä onnistu. Ja sit tommoset saa paikan. Pari kertaa oon kysyny suoraan jne. mut on kyl niin kuumottavaa, et oon hakenu lähninnä netistä vaikka suorana kysymällä vois olla parempia chaansseja. Tiedän, että olisin perushyvä työntekijä, joka tekee sen, mitä pitää. En valittaisi tai laisktottelisi.
Inhoan myös työhakemusten kirjoittelua ja sitä ainaista itsensä korostaista ja mainostamista niissä sekä sen pohtimista, kuinka voisin erottautua hakemuksellani muista (mutta ei saa olla liiankaan erikoinen). Haluaisin vain tehdä niitä töitä perkele. Naurettavaa, kun jo 15-vuotiaasta joutunut kirjottelemaan jotain turhia CV:itä.
Hermostunut kirjoitti:
Hirvenä motivoituneita jaksetaan esittää haastattelussa, on opiskeltu vähän alaa ja on harrastuksia ym, jotka yleensä puhuvat sen puolesta, että tästä tulee jotain. Nyt toista vuotta peräkkäin täysiä floppeja nämä tyypit.
Mutta eikö näille edes kotona kerrota sen verran, että ottaa omat eväät jos ei ole varma ruokailupolitiikasta tai että kysyy mitä voisi tehdä ym? Tämä istuu heti, kun "ei tiedä" mitä olisi voinut seuraavaksi tehdä. Toistuu jokaisen pienimmänkin työtehtävän jälkeen ja kaivaa puhelinta esiin. Koko ajan saa olla paimentamassa ja siivoamassa sotkuja.
Oli kyllä viimeinen kerta näitä nuoria.
Mäkin olin tollasessa työpaikassa, jossa oli paljon työtehtäviä, perehdytys puutteellista, ja parin päivän työssäolon jälkeen odotettiin että olisi pitänyt itse keksiä tehtävää. Samoin odotettiin, että olisin osannut ilman näyttämistä tehdä joitain asioita itsenäisesti ja nopeasti. Sitten taas jos yritin itse tehdä jotain, tuli huutoa että miksi et ole nyt tekemässä tätä toista asiaa. Vaikea uudessa työpaikassa tietää, mikä on se tärkein ykkösasia joka pitää ensisijaisesti tehdä, jos ei kukaan ole kertonut.
Huutoa seurasi tietysti joka asiasta. Esim: käsketään hakea varastosta joku asia. Kysyn että voiko joku tulla näyttämään mistä niitä löytyy. Ei nyt ehdi. Minuutin päästä huudetaan että mikset ole jo hakenut sitä asiaa? No kun en löytänyt sitä ja kukaan ei ole koskaan näyttänyt, mistä niitä löytyy. Jotenkin olettivat, että osaisin parin päivän jälkeen ja ilman ohjeita/näyttämistä tehdä kaiken yhtä hyvin kuin vanhat työntekijät, jotka olivat olleet samassa paikassa vuosia töissä.
Mutta joo, osaan kuvitella että tämäkin työnantaja itkee nettipalstoilla miten huonoja nuoret työntekijät on. Omassa toiminnassa tai perehdytyksen laadussa ei tietenkään nähdä mitään vikaa.
Vierailija kirjoitti:
Mun työpaikalla kesäapulainen laittettin aakkostamaan papereita (niitäkin vielä on) ja aakkostaminen onnistui seuraavasti:
tarvitsi tietokoneen johon naputteli aakkostettavat, tietokone aakkosti ja sen mukaan kesäapulainen sitten osasi aakkostaa paperit.
Mulla ei suu jää ihan helposti auki, mutta nyt jäi.
Olisin itsekkin tehnyt samoin. Kaikki ihmiset eivät ole aakkosten kanssa mitään taitajia ja itse kuulun tähän joukkoon. En ikinä ole oppinut luettelemaan aakkosia oikeinpäin tai väärinpäin olisin siis hukassa maassa missä poliisi todetaakseen rattijuopumuksen laittaa luettelemaan aakkoset takaperin.
Silti osaan kirjoitta, lukea ja löydän kirjastosta tai puhelinluettelosta sen mitä etsin. Tiedän kyllä suurinpiirtein missä mikin kirjain on.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun työpaikalla kesäapulainen laittettin aakkostamaan papereita (niitäkin vielä on) ja aakkostaminen onnistui seuraavasti:
tarvitsi tietokoneen johon naputteli aakkostettavat, tietokone aakkosti ja sen mukaan kesäapulainen sitten osasi aakkostaa paperit.
Mulla ei suu jää ihan helposti auki, mutta nyt jäi.
Mikä olikaan nimeltään se kirjainliuska sellainen jonka väleihin aakkostettiin?
En tiedä virallista nimeä, mutta riippareiksi niitä meille sanotaan. Sitä minäkin vielä käytän, kun pitää aakkostaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jäädä paikalleen seisomaan ja odottamaan. Myös seinällä olevaa taulua voi tutkailla. Se, että istuu röhnöttää ja kaivaa vaikkapa puhelimen esiin kertoo paljon. Tämä testaa siis sitä, kuinka hyvin hakija kestää hetkiä, jolloin ei ole mitään tekemistä (näitä tulee välillä asiakaspalvelussa) ilman, että tarvitsee kaivaa kännykkää tms. esiin. Lisäksi se testaa kykyä seistä. Jos ei pysty 2-4 minuuttia seisomaan paikallaan ilman istumista, puhelinta tms. kertoo se aika paljon.
Vierailija kirjoitti:
No pakkoko niitä teinejä on ottaa?
No kun niitä saa halvemmalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jäädä paikalleen seisomaan ja odottamaan. Myös seinällä olevaa taulua voi tutkailla. Se, että istuu röhnöttää ja kaivaa vaikkapa puhelimen esiin kertoo paljon. Tämä testaa siis sitä, kuinka hyvin hakija kestää hetkiä, jolloin ei ole mitään tekemistä (näitä tulee välillä asiakaspalvelussa) ilman, että tarvitsee kaivaa kännykkää tms. esiin. Lisäksi se testaa kykyä seistä. Jos ei pysty 2-4 minuuttia seisomaan paikallaan ilman istumista, puhelinta tms. kertoo se aika paljon.
Ok. Itse ajattelen että passiivinen ei-minkään tekeminen on negatiivinen asia. Ja se ettei istu odottamaan vapaalle tuolille vaikka mitään estettä ei ole on osoitus tyhmyydestä, ei siinä röhnöttää tarvitse. (tehtäviin perehdytettäessä voi sitten tarpeen mukaan mainita että oman puhelimen selailu asiakaspalvelutehtävissä ei ole asianmukaista.)
Mutta ehkä teillä tarvitaan työntekijöitä jotka eivät ajattele itse tai ole oma-aloitteisia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Noniin, tässä on tulos kun rekrynä valitettavasti tuppaa tänä päivänä olemaan jumalakompleksisia ihmisiä, jotka täysin päästään keksivät palkkaukseen kriteereitä. Kun työvoimaa on liikaa suhteessa aukinaisiin palkkoihin niin sitten kehitellään täysin absurdeja "testejä" hakijoille ja katsellaan hyppiikö työnhakija juuri tämän rekryn toiveitten mukaisella tavalla...
Hulluksi on maailmamme mennyt.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Noniin, tässä on tulos kun rekrynä valitettavasti tuppaa tänä päivänä olemaan jumalakompleksisia ihmisiä, jotka täysin päästään keksivät palkkaukseen kriteereitä. Kun työvoimaa on liikaa suhteessa aukinaisiin palkkoihin niin sitten kehitellään täysin absurdeja "testejä" hakijoille ja katsellaan hyppiikö työnhakija juuri tämän rekryn toiveitten mukaisella tavalla...
No on todella. Huvittavaa myös, kuinka jossai henkilöstöfirman rekrytointilomakkeessa kysytään jotain "Miksi kiinnostuit yrityksestämme?" jne. :D NO EN OO KIINNOSTUNU, HALUAN VAIN SEN TYÖN JA OLEN KUULIAINEN TYÖNTEKIJÄ. Mut silti pitää ettiä jostain kyseisen firman sivuilta jotain historiikkia ja kirjotta jtn tekopyhää "X on kotimainen pitkänlinjan yritys, mikä herätti luottamukseni."
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ymmärräthän että moni näkee maailman eri tavoin kuin juuri sinä?
Se rekryttäväsi voi mieltää nimenomaan ympärilleen katselunsa osoitukseksi että kiinnostaa työ ja on itsenäinen. Tietää olevansa pari minuuttia yksin, joten vilkaisee mitä ympärillä on kun tuli aikaa.
Toinen rekryttävä taas voi olla juossut koko päivän ennen haastattelua paikasta toiseen ja tuo olla hänen ensimmäinen mahdollisuutensa istuutua alas koko päivänä. Hän tietää olevansa itsekseen pari minuuttia, joten katsoo että nyt on hyvää joutoaikaa hetki huokaista kun penkkikin on saatavilla.
Maailmaa katsotaan kovin monesta eri näkökulmasta, ja on tosi kapeakatseista tuomita istuutuminen laiskaksi röhnöttämiseksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jep, uskomatonta. Ja "testaa kykyä seistä" voin kertoa asiakaspalvelutyössä olleena, että kyllä se kyky seistä kehittyy hyvin nopeasti työn alettua. Jaksaa vaivatta seistä vaikka 8 tuntia putkeen. Nyt en taas jaksaisi kun olen huonokuntoinen, parinkin tunnin kävely tuottaa tuskaa. :D Että kyllä varmasti istuisin siihen tuolille hetkeksi.
Muuten tuntuivat hyviltä mutta tuota istuutumista en ymmärrä. Miksi pitää odottaa seisten jossain käytävässä jos siellä on vapaa tuoli?