Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Maailman laiskin kesätyöntekijä

Hermostunut
21.06.2017 |

Voi luoja näiden nykyisten kesätyöntekijöiden tasoa. Viime kesänä otettiin kesätyöntekijä, hän alkoi valittaa heti ensimmäisenä päivänä, ettei jaksa tehdä töitä. 2 päivän laiskottelun ja vastuunpakoilun jälkeen hän ei enää ilmestynyt työpaikalle.
Tänä vuonna taas kesäksi nuori työntekijä. Joka on laiskoin ja vetelin vätys, jota maa päällään kantaa. Miksi nämä edes hakevat töihin mihinkään? Koko ajan vain täytyisi istua ja räpeltää puhelinta. Sitten ollaan väsyneitä koko ajan. Jumalauta eihän mua väsyttänyt 16-17 vuotiaana mikään!
Ei minkäänlaista oma-aloitteisuutta, ei edes esitetä, että työ kiinnostaisi. Joka päivä täytyisi päästä lähtemään ennen kuin tunnit on täynnä. On vaikeaa ja raskasta ja mää mää mää.

Yritä tässä antaa mahdollisuus nuorisolle, kun kokemukset alkaa olla vain ja ainoastaan tätä luokkaa.

Kommentit (148)

Vierailija
61/148 |
21.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi alapeukut?

No esimekiksi ihan sen takia koska TOP:eissakin mennään usein jonkun tuttavan työpaikalle ja siitä saa sitten ihan laiskottelusta kiitettäviä arvosanoja

Vierailija
62/148 |
21.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun  työpaikalla kesäapulainen laittettin aakkostamaan papereita (niitäkin vielä on) ja aakkostaminen onnistui seuraavasti:

tarvitsi tietokoneen johon naputteli aakkostettavat, tietokone aakkosti ja sen mukaan kesäapulainen sitten osasi aakkostaa paperit.

Mulla ei suu jää ihan helposti auki, mutta nyt jäi.

Hah hah, toihan on itse asiassa ihan hyvä ajatus, jos papereita on tosi paljon. Mun mielestä tuossa pitää antaa kyllä jo kiitosta luovasta ongelman ratkaissusta eli kun ei osaa jotain, mutta keksii keinon miten saa homman hoidettua, on oikeasti kyllä jo ihan älykäs tyyppi vaikka ei aakkostaa osaisikaan ;D

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/148 |
21.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mieheni on palkannut kesätyöntekijöitä kohta 20-vuotta. Aina joka kesä pari työntekijää paljastuu tuollaiseksi lusmuksi.

Niin, itse ottaa ahneuksissaan työvoimaa mahdollisimman halvalla ja sitten poraa kun kaikkia ei kiinnostakaan tehdä hikissä hatussa hommia ahneen porvarin perseen leventämiseksi.

Vierailija
64/148 |
21.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Munkin kokemus on, että kesätyöntekijöiden tapaaminen etukäteen on turhaa. Joskus tapaamatta voi tulla ihmeellinen tyyppi, mutta yhtälailla siitä sujuvasanaisesta nuoresta paljastuu pinnari. Siksi otankin osan ihan sokkona. Sitten sen näkee, kun aloittavat töissä.

Sama koskee koko työelämää. Loppujen lopuksi yhtään huonompia valintoja ei tulisi katsomalla pelkkiä todistuksia kuin pyörittämällä haastattelurumbaa. Tulisi varmaan huteja, mutta niin niitä huteja tulee nykyäänkin.

Eräs tuttu sai suunsa auki tämmöisessä haastattelupelleilyssä. Hän haki yksinkertaista keikkatyötä, pitkä työhistoria takana ja jäi työttömäksi. Kyse oli 3kk:n keikasta, ajatteli, että aikansa kuluksi voisi tehdä sitä hetken. Ensin tulee kolme jonkun rekryfirman tärkeilevää konsulttia, jolle pitäisi purkaa jotain lapsuuden kokemuksia ja armeijamuistoja. Tämän höylän jälkeen sitten parhaimpia olisi testattu vielä ja lopputuloksena pääsisi kolmeksi kuukaudeksi rutiinityöhön. Tämä tuttu sai suunsa auki ja sanoi suoraan, että "hei, tää on pelleilyä, mä helvetti haen tohon keikkatyöhön kolmeksi kuukaudeksi  ja pitääkö mun nyt oikeasti teille kertoa ensimmäisestä koulupäivästä vuonna 0 ja 1..." Yllättäin ei saanut työtä. :) Olihan se ikävää, että joku sanoi ääneen  noille rekrykonsulteille totuuden niiden pelleilystä. Tehdään yksinkertaisesta asiasta jumalatonta rakettitiedettä.

rekrytointikonsultit tekee vain työtään oman palkkansa eteen. Ei se ole tyhmä joka pyytää vaan se joka maksaa. 3 kk keikkatyön eteen ei olisi kannattanut tota konsulttifirmaa ottaa ollenkaan mutta kun työnantajalla lienee sopimus kaikkien rekryjen pyörittämisestä tuota kautta niin...

Itselle kävi samoin parin viikon homman suhteen. Kielitestiä, haastattelua, CVtä, vanhoja työsopimuksia, suosittelijoita jne. Eikä tietenkään valittu, koska olen liian vanha. Edes parin viikon hommaan jonka olisin alan pitkän kokemukseni vuoksi osannut todennäköisesti paremmin kun se joka sitä päätyökseen tekee...

Vierailija
65/148 |
21.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerronpas rekrytoijan näkemyksen tähän.

Me emme ole selvännäkijöitä. Jos nuori on sanavalmis, esiintyy asiallisesti ja kertoo aiemmista työkuvioistaan, että teki sitä ja tätä - ja todistukset sen myötenkin antavat, tottakai kiinnostumme. Vetelyys voi paljastua vasta myöhemmin. Teeskentelijää on valitettavasti psykologian opintojenkin jälkeen vaikea tunnistaa. Jos hakija ei ole koskaan tehnyt mitään, ei saa sanaa suustaan ja näyttää selvästi toivovan olevansa muualla, me emme kiinnostu. Ei tuollaisia voi laittaa tehtävään, jossa pitää osata puhua ja tehdä.

Minä rekrytoijana ajattelen sitä, mitä tehtävä pitää sisällään ja mitä sen tekemiseen vaaditaan. Kenen kanssa nuori on tekemisissä, mitä täytyy saada päivässä tehtyä... yleensä rekrytoimme juurikin noita avoimia, reippaanoloisia nuoria. Harvoin on tullut hutia.  Toissavuonna yksi tyttö, jossa ei ollut sosiaalisesti ja ymmärryksessä mitään, hän ei vaan jaksanut herätä aamuseitsemäksi töihin. Tänä kesänä sitten nämä kaksi: Juurikin samanlaisista ajatuksista, että ehkä ne hissukatkin ovat loistavia työntekijöitä ja he ihmisiin tutustuttuaan ovat vähemmän hissukoita hellyin ja otin kaksi hissukkaa poikaa töihin ajatuksenani, että eipäs anneta ulkoisen habituksen päättää. Haastattelussa kättelivät veltosti eivätkä edes silmiin katsoneet - ja toinen oli niin hermostunut, että hiki ihan valui. Molemmat kuitenkin osasivat puhua, kertoivat ihan reippaasti mistä pitivät koulutuksessaan... ja vähän kävi säälittämään, kun vanhempi ei ollut saanut edellisenäkään kesänä edes harjoittelupaikkaa koulua varten. No, koska meillä nämä kesätyöntekijät ovat enemmänkin sellainen millä tehdään hyvää paikallisesti eikä osaavan työvoiman tarve, päätin, että kokeillaan kerran.

Perehdytys ihan perusasioille, kuten työmaalle, työkavereiden toimintaan kesti kaksi päivää (!!) jonka jälkeen kulkivat vielä kokeneempien työmiesten perässä kolme päivää. Ihan hyvin pärjäsivät ja tekivät, mitä käskettiin. Seuraavana maanantaina vasta "joutuivat" omatoimisiksi... eikä siitä tule yhtään mitään. Homma on purkaa autolasteja, kerätä lautoja, nauloja, käyttää harjaa, ojentaa katonrajassa tekijöille tarvittavia välineitä, huolehtia, että kahvitaukojen alussa on kahvi valmiina, käydä rautakaupassa - ei siis rakettitiedettä. Heille annetaan aamulla päivän tehtävät ja esimerkiksi ajoitettujen tehtävien välissä toimivat kokeneempien apumiehinä.

Koko ajan täytyy osoittaa ja pyytää viemään lattialla lojuvat johdonpätkät keräykseen, hakemaan sitä, purkamaan tuo! Ja ei, ei riitä, että käskee mennä laiturille vastaanottamaan purettavaa lastia ja purkamaan sen varastoon. Ei, kun täytyy viikon perehdytyksen jälkeenkin vielä neuvoa: Mene laiturille ja odota, kunnes auto tulee, kuuntele kuskin ohjeita, apuvälineitä käyttäen kuljeta yksi kappale kerrallaan laiturille ja siitä edelleen varastoon, mene hakemaan lisää ja toista edelliset kaksi vaihetta, kunnes lasti on purettu. Ei, siis nämä neropatit jäävät yhden kuljetettuaan roikkumaan varastoon odottaakseen, että toinen tuo purettavan kollin varastoon, sitten kävelevät yhtä aikaa ja sama toistuu. Eivät varmasti ole niin tyhmiä, vain laiskoja. Kännykkä on heti kädessä, kun vähän silmä välttää. Se kyllä sujahtaa piiloonkin nopeasti.

Sällit ovat 19 ja 20 -vuotiaita alan opiskelijoita.

Tässä nyt mietitään pistetäänkö pojat pellolle. Oli muuten viimeinen kesä, kun harrastan hyväntekeväisyyttä rekryssä. Minun vastuullahan tämä valinta oli, joten ei varmaan tarvitse odottaa joulubonuksia...

Yhtään vanhempaa hakijaa ei ollut. Ehkä ensi kesänä otammekin aikuisia kesätyön hakijoita. Kunpa joku vaan hakisi.

Vierailija
66/148 |
21.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joku tekopyhä porvari taas valittamassa kun kaikkia ei kiinnostakaan painaa hommia hiki hatussa paksuntaakseen porvarin rahapussia.

Elätkö pyhällä hengellä vai?

Vierailija
67/148 |
21.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pääsikö töihin suhteilla vai hölöttikö haastattelussa ummet ja lammet ja joku hiljaisempi, motivoitunut, ahkera ja rahan tarpeessa ollut nuori jäi ilman kesätöitä?

Äitini työpaikassa tuo jälkimmäinen. Oli ollut niin fiksu ja puhelias nuorimies. Mukana kaikenlaisissa järjestöissäkin. Mutta arkinen työ marketissa ei sitten maistunut ollenkaan.

Miksi sen pitäisi alistua porvarin orjaksi suurpääoman palvelukseen?

Ei sitä väkisin sinne viety, ihan itse halusi tulla.

Vierailija
68/148 |
21.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi alapeukut?

No esimekiksi ihan sen takia koska TOP:eissakin mennään usein jonkun tuttavan työpaikalle ja siitä saa sitten ihan laiskottelusta kiitettäviä arvosanoja

No siihen aikaan kun itse olen ollut niin eipä menty tuttujen työpaikoille eikä varsinkaan tuttu kirjoittanut siitä todistusta. Mulla oli itsellä 16 vuotiaana kertynyt jo 5 paikan todistukset, tiimari, ala-aste, ip kerho, ja 2 päiväkotia. Riippuu tietty mitä nuori on tehnyt ja montako todistusta on, mutta mulla esim kaikki noi vaan kiitettävää. Mutta vaikka kuinka niitä yritti tyrkyttää ja näyttää että olen hyvä vaihtoehto kesätöihin niin ketään ei kiinnostanut katsoa. Mun mielestä niitä kannattaisi huomioida ja katsoa, koska kyllä nekin jotain kertoo.

Sen sijaan saatetaan katsoa koulutodistuksen numeroita, jotka ei kerro työelämästä mitään. Usein ihmiset on vahvempia jommassa kummassa, työssä tai opiskelussa.

Vierailija
69/148 |
21.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Osa nuorista on vielä kokemattomia, nuoria. Työtehtäviin kasvetaan, opitaan. Pitää opastaa työpaikalla paremmin, opettaa työntekoa. Nuorelta ei voi vaatia samankaltaista työpanosta kuin useita vuosia tehtävää hoitaneelta.

Armoa nuorille. Mekin olimme nuoria, velttoja, ajattelemattomia, kokemattomia. Voimat ja sinnikkyys, sitkeys ovat kasvaneet vuosien varrella.

On se näinkin. Itsekin tuli nuorena lusmuilluksi ihan siksi kun oli niin epävarma. Ei tiennyt, mitä tehdä, ja nolotti kysyä, koska olisi antanut itsestään osaamattoman kuvan. Nyt haistan työpaikallani tällaiset epävarmat lusmut jo kaukaa, joten yritän parhaani mukaan heitä ohjeistaa. Isällisellä otteella, eli ystävällisesti mutta jämptisti. Sitä he kaipaavat, jämäkkää opastusta.

Vierailija
70/148 |
21.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Palkatkaa niitä vähän hiljaisempia ja tavallisen naapurintytön/pojan näköisiä niiden missukoiden ja geelitukkien sijaan tai toisaalta niitä vanhempia hakijoita.

Uskaltaako joku palkata rumaa työntekijää?

Vierailija
71/148 |
21.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saatana mua ärsyttää lukea näitä. Mua ei kukaan ota kesätöihin tai muihin töihin, kun oon jo vähän vanhempi ku "nuori", loppui työt, olisin ahkera ja oma-aloitteinen ja kaikin puolin hyvä työntekijä, mutta AINA otetaan joku nuori tai muu jota ei kiinnosta pätkääkään. Sit valitetaan ja niitten kans tapellaan työpaikoilla, kun täällä olisi ihmisiä (tai ainakin yksi ihminen) joka tekis mielellään jos vaan joku palkkais. Ja oon hakenut töihin, mut aina joku esim nuori otetaan.

Vierailija
72/148 |
21.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mun  työpaikalla kesäapulainen laittettin aakkostamaan papereita (niitäkin vielä on) ja aakkostaminen onnistui seuraavasti:

tarvitsi tietokoneen johon naputteli aakkostettavat, tietokone aakkosti ja sen mukaan kesäapulainen sitten osasi aakkostaa paperit.

Mulla ei suu jää ihan helposti auki, mutta nyt jäi.

Hänhän teki pyydetyn työn. Miksi olet hämmentynyt, kun hän ei tehnyt sitä samalla tavalla kuin sinä sen tekisit? Itseasiassa joillekin on vaikeaa mieltää mihin järjestykseen laitat aakkostettuna vaikka nimet Raivonen ja Raiskiosuo, eli tihrustat niitä nimen neljänsiä kirjaimia ja mietit onko v aakkosissa ennen vai jälkeen s-kirjainta.  

Uh, palasi omat aakkostamis-kesätyömuistot kertaheitolla mieleen.. koko huone täynnä lattioita myöten jumalattoman kokoisia paperipinkkoja kun levittelin ne aakkosittain ensin raakapinkkoihin ja sitten lähdin tihrustamaan just noita jokaisen pinkan sisäisiä aakkosjärjestyksiä :( Mutta hemmetti, olin ahkerin ja nopein aakkostaja siinä puljussa! Tein koko kuukauden hommat puolessatoista viikossa kauhealla raivolla :D

Vierailija
73/148 |
21.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ruma voi olla ahkera. kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Palkatkaa niitä vähän hiljaisempia ja tavallisen naapurintytön/pojan näköisiä niiden missukoiden ja geelitukkien sijaan tai toisaalta niitä vanhempia hakijoita.

Uskaltaako joku palkata rumaa työntekijää?

Ei. Työpaikat menee aina näteille, kalliisiin vaatteisiin pukeutuville. Mä oon ihan "tavallisen" näköinen, enkä osta mitään hurjan kalliita ns merkkivaatteita. (Adidakset ja guessit ja Levikset on mun mielestä ihan "tavallisia" eikä kalliita merkkivaatteita). Mut ihan asiallisesti pukeudun. No, enhän mä töitä saa vaik olis kokemustakin ja en edes hae asiakaspalvelutyöhön, niin ei liene väliä siellä varastossa kuinka "ruma" mä oon. Lisäksi ei hakemissani töissä olla omissa vaatteissa, vaan työnantaja antaa työvaatteet.

Vierailija
74/148 |
21.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pääsikö töihin suhteilla vai hölöttikö haastattelussa ummet ja lammet ja joku hiljaisempi, motivoitunut, ahkera ja rahan tarpeessa ollut nuori jäi ilman kesätöitä?

Äitini työpaikassa tuo jälkimmäinen. Oli ollut niin fiksu ja puhelias nuorimies. Mukana kaikenlaisissa järjestöissäkin. Mutta arkinen työ marketissa ei sitten maistunut ollenkaan.

Kummasti kuitenkin sitten näitä haisevia kommarianarkistihippihipsterilusmuilijoita kiinnostavat ne suurpääomayritysten tuotteet. Pitäähän se uusin iphone tai samsung nyt olla taskussa sillävälin kun sipsuttelevat soijafrappea starpucksissa ja räpläävät macbookia.

Vierailija
75/148 |
21.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huomaa kyllä miten kesätyöasiat menee vaan huonompaan suuntaan. Olenko ainoa, joka kokee, että kesätöihin pääsee vain suhteilla?! Itselläni on suhteellisen paljon työkokemusta huolimatta nuoresta iästäni. Olen ollut yli vuoden töissä kaupassa, enkä tehnyt mitään hanttihommaa, vaan ihan täysin samaa työtä, mitä myymälän omistajakin tekee. Eli kokemusta löytyy runsaasti asiakaspalvelusta, myyntityöstä ja kaikesta kaupanalaan liittyvästä. Myös 15-vuotiaasta olen ollut töissä puutarhahommissa, joten kokemusta löytyy myös siitä. Nirso en töiden suhteen ole ikinä ollut ja kaatopaikallakin keräsin roskia paskanhajussa. Olen huomannut, että kesätyöpaikat menee automaattisesti jossain paikoissa työntekijöiden lapsille ilman minkäännäköistä vaivaa esim. työhakemuksen eteen. Mutta toisaalta ne vetelät suhteilla menijät ei välttämättä tulevaisuuden työelämässä kovin pitkälle pötki, jos isä ei ole hommaamassa työtä.

Vierailija
76/148 |
21.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei sitä väkisin sinne viety, ihan itse halusi tulla.

Kyllä se vapaaehtoisuus on hyvin näennäistä käytännön tasolla. Monet menevät sinne työkkärin ja sossun ukaasien pakottamana ja siitäkin tulee karenssi jos sen ääneen sanoo, eli pitää käytännössä valehdella. Sitten ahneet porvarit ihmettelee, kun kaikki työntekijät eivät ole niin typeriä, että paiskivat persereikä putkella hommia vaikka 50% teholla saa itse saman. 100% teho tarkoittaa lisää rahaa vain ahneelle porvarille, mutta itse siitä ei kyllä saa sen enempää kuin 50% työtehosta.

Vierailija
77/148 |
21.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen itse välttynyt rekrytointeja tekevänä pahimmilta virhepäätöksiltä sen takia, että minulla on tiettyjä merkkejä, joita tarkkailen ja jos yksikin niistä toteutuu en palkkaa.

1) Kättely: jos nuori ei halua kätellä tai kättelee, mutta kättely on kuin kuollutta lahnaa puristaisi, en palkkaa.

2) Itse haastattelu on hyvin lyhyt, mutta sitten lähdetään työpaikkakierrokselle. Esittelen työpaikkaa ja -tehtäviä. Katson kiinnostaako esittely nuorta. Jos ei kiinnosta, en palkkaa.

3) Jätän nuoren yksin käytävälle, jossa on yksi tuoli ja pyydän odottamaan, kun käyn hoitamassa yhden jutun. Jos nuori on sinä aikana lähtenyt itsestään haahuilemaan tai istunut, en palkkaa.

4) Kysyn, että miten hän suhtautuu asiakaspalveluun ja osaako hän teititellä asiakkaita. Jos suhtautuminen on negatiivista ja ilmoittaa, ettei ala ketään teititellä, en palkkaa.

5) Kysyn, että miten hän suhtautuu siihen, jos jossain välissä olisi työtehtävänä lattioiden moppausta. Jos hän suhtautuu negatiivisesti, en palkkaa.

Jos nuori on ok, kaikkien noiden viiden kohdan perusteella, palkkaan hänet. Meillä kesätyöntekijät tekevät erilaisia avustavia toimistohommia ja avustavat asiakaspalvelussa sekä kokousten järjestämisessä.

Vierailija
78/148 |
21.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yleensä nämä kesätyöpaikat menee tuttujen lapsille jne. Että sitä pomoa voit vain syyttää.

Vierailija
79/148 |
21.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen perehdyttäjän roolissa meillä töissä ja uusia nuoria tulee töihin noin 20 hlöä pitkin vuotta. Hakemuksien ja haastatteluiden perusteella, ei suhteilla. Huomaa kyllä kuinka vaikeaa on löytää motivoitunut, positiivinen ja asenne kohdillaan oleva nuori työntekijä. Mutta ne jotka ovat innoissaan työpaikastaan ja oppivat asiat, erottuvat edukseen joukosta. Heitä on vain valitettavasti vähemmistö.

Vierailija
80/148 |
21.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

3) Jätän nuoren yksin käytävälle, jossa on yksi tuoli ja pyydän odottamaan, kun käyn hoitamassa yhden jutun. Jos nuori on sinä aikana lähtenyt itsestään haahuilemaan tai istunut, en palkkaa

Siis mitä :D mitä tossa kuuluis tehä että kelpais