Maailman laiskin kesätyöntekijä
Voi luoja näiden nykyisten kesätyöntekijöiden tasoa. Viime kesänä otettiin kesätyöntekijä, hän alkoi valittaa heti ensimmäisenä päivänä, ettei jaksa tehdä töitä. 2 päivän laiskottelun ja vastuunpakoilun jälkeen hän ei enää ilmestynyt työpaikalle.
Tänä vuonna taas kesäksi nuori työntekijä. Joka on laiskoin ja vetelin vätys, jota maa päällään kantaa. Miksi nämä edes hakevat töihin mihinkään? Koko ajan vain täytyisi istua ja räpeltää puhelinta. Sitten ollaan väsyneitä koko ajan. Jumalauta eihän mua väsyttänyt 16-17 vuotiaana mikään!
Ei minkäänlaista oma-aloitteisuutta, ei edes esitetä, että työ kiinnostaisi. Joka päivä täytyisi päästä lähtemään ennen kuin tunnit on täynnä. On vaikeaa ja raskasta ja mää mää mää.
Yritä tässä antaa mahdollisuus nuorisolle, kun kokemukset alkaa olla vain ja ainoastaan tätä luokkaa.
Kommentit (148)
Vierailija kirjoitti:
Huomaa kyllä miten kesätyöasiat menee vaan huonompaan suuntaan. Olenko ainoa, joka kokee, että kesätöihin pääsee vain suhteilla?! Itselläni on suhteellisen paljon työkokemusta huolimatta nuoresta iästäni. Olen ollut yli vuoden töissä kaupassa, enkä tehnyt mitään hanttihommaa, vaan ihan täysin samaa työtä, mitä myymälän omistajakin tekee. Eli kokemusta löytyy runsaasti asiakaspalvelusta, myyntityöstä ja kaikesta kaupanalaan liittyvästä. Myös 15-vuotiaasta olen ollut töissä puutarhahommissa, joten kokemusta löytyy myös siitä. Nirso en töiden suhteen ole ikinä ollut ja kaatopaikallakin keräsin roskia paskanhajussa. Olen huomannut, että kesätyöpaikat menee automaattisesti jossain paikoissa työntekijöiden lapsille ilman minkäännäköistä vaivaa esim. työhakemuksen eteen. Mutta toisaalta ne vetelät suhteilla menijät ei välttämättä tulevaisuuden työelämässä kovin pitkälle pötki, jos isä ei ole hommaamassa työtä.
Tämä. Olen kotoisin Raumalta, jossa parhaat kesätyöpaikat olivat paperitehtaalla ja nehän menivät automaattisesti työntekijöiden lapsille. Syksyllä sitten sai kuunnella, kuinka mitään ei tarvinnut tehdä ja palkka juoksi. Itse sai kolme kertaa pienemmällä palkalla lakaista kouranpaskoja katujen reunoilta hiki hatussa.
Eikä se kesätöihin päättynyt, vakiduunaritkin valittiin pääasiassa samalla periaatteella. Vuorolistat olivat kuin sukuselvityksiä ja aivan käsittämättömiä lusmuja pääsi hyville palkoille. Eräänkin isän tytär pamahti paksuksi, niin äkkiä hommattiin vävykokelaalle vakityö tehtaalta. Huolimatta todella kovasta liksasta ja normiduuniin nähden vähistä vuoroista, saikkumäärät olivat legendaarisia. Lakkouhka jatkuva, jolleivat korotukset ja muut edut olleet messeviä.
Yhdelle tällaiselle sanoin, että kuinka kauan luulet tuon sikailun voivan jatkua. Vastasi, että ei täältä Suomesta tämä duuni lopu, vaikka mitä vaadittaisiin. Kuinka väärässä hän olikaan ja iso osa niistä lusmuista on saanut kenkää perseelle, myös Raumalla, vaikka koneet siellä yhä pyörivätkin. Työnantajan työsulun jälkeen on ollut myös vähän hiljaisempaa sen suhteen, mitä voi vaatia :)
Mutta ei siinä mitään. Itse opin tekemään kovaa duunia paskalla palkalla, arvostamaan työpaikkaa, kun sellaisen kovalla vaivalla sai ja arvostamaan opiskelua. Nykyisin tienaan enemmän, kuin paperiduunari ja työajat ovat oikein siedettävät.
Meillä on aivan tunari kesäesa. Juuri alalle valmistunut 19-vuotias, joka on ollut meillä työharjoittelussakin. Silloin oli kovin avulias, nyt kun palkkaa maksetaan niin työtä tehdään ehkä pari minuuttia kerrallaan ja seuraavat 10 minuuttia räpelletään puhelinta. Sosiaaliset taidot ovat myös olemattomat ja nojaillaan käteen niin flegmaattisena että luulisi hänen tehneen oikein rankkaa duunia koko päivän. Tyyppi on tullut tänne tosiaan kesäavuksi ja tuuraajaksi, mutta apua hänestä ei ole ollut hitautensa vuoksi ja tuurauksesta tuskin tulee mitään kun ei ymmärrä briiffiä saati kysy jos ei ymmärrä tai osaa. Kaikki ovat yrittäneet ystävällisesti neuvoa, mutta ei auta. Tekisi mieli kaataa kesäduunarin päähän ämpärillinen jäävettä jos vähän tokenisi.
Meillä on kesällä kyllä huomattavasti hiljaisempaa, mutta jos meinaa alalla pysyä, niin ei onnistu tuo meininki kun paineen alla pitää tehdä nopeasti ja tarkasti töitä.
Vierailija kirjoitti:
Meillä on aivan tunari kesäesa. Juuri alalle valmistunut 19-vuotias, joka on ollut meillä työharjoittelussakin. Silloin oli kovin avulias, nyt kun palkkaa maksetaan niin työtä tehdään ehkä pari minuuttia kerrallaan ja seuraavat 10 minuuttia räpelletään puhelinta. Sosiaaliset taidot ovat myös olemattomat ja nojaillaan käteen niin flegmaattisena että luulisi hänen tehneen oikein rankkaa duunia koko päivän. Tyyppi on tullut tänne tosiaan kesäavuksi ja tuuraajaksi, mutta apua hänestä ei ole ollut hitautensa vuoksi ja tuurauksesta tuskin tulee mitään kun ei ymmärrä briiffiä saati kysy jos ei ymmärrä tai osaa. Kaikki ovat yrittäneet ystävällisesti neuvoa, mutta ei auta. Tekisi mieli kaataa kesäduunarin päähän ämpärillinen jäävettä jos vähän tokenisi.
Meillä on kesällä kyllä huomattavasti hiljaisempaa, mutta jos meinaa alalla pysyä, niin ei onnistu tuo meininki kun paineen alla pitää tehdä nopeasti ja tarkasti töitä.
Toivottavasti Esa on mahdollisimman paljon persenettoa ahneelle porvarille.
katsoja kirjoitti:
Kerronpas rekrytoijan näkemyksen tähän.
Me emme ole selvännäkijöitä. Jos nuori on sanavalmis, esiintyy asiallisesti ja kertoo aiemmista työkuvioistaan, että teki sitä ja tätä - ja todistukset sen myötenkin antavat, tottakai kiinnostumme. Vetelyys voi paljastua vasta myöhemmin. Teeskentelijää on valitettavasti psykologian opintojenkin jälkeen vaikea tunnistaa. Jos hakija ei ole koskaan tehnyt mitään, ei saa sanaa suustaan ja näyttää selvästi toivovan olevansa muualla, me emme kiinnostu. Ei tuollaisia voi laittaa tehtävään, jossa pitää osata puhua ja tehdä.
Minä rekrytoijana ajattelen sitä, mitä tehtävä pitää sisällään ja mitä sen tekemiseen vaaditaan. Kenen kanssa nuori on tekemisissä, mitä täytyy saada päivässä tehtyä... yleensä rekrytoimme juurikin noita avoimia, reippaanoloisia nuoria. Harvoin on tullut hutia. Toissavuonna yksi tyttö, jossa ei ollut sosiaalisesti ja ymmärryksessä mitään, hän ei vaan jaksanut herätä aamuseitsemäksi töihin. Tänä kesänä sitten nämä kaksi: Juurikin samanlaisista ajatuksista, että ehkä ne hissukatkin ovat loistavia työntekijöitä ja he ihmisiin tutustuttuaan ovat vähemmän hissukoita hellyin ja otin kaksi hissukkaa poikaa töihin ajatuksenani, että eipäs anneta ulkoisen habituksen päättää. Haastattelussa kättelivät veltosti eivätkä edes silmiin katsoneet - ja toinen oli niin hermostunut, että hiki ihan valui. Molemmat kuitenkin osasivat puhua, kertoivat ihan reippaasti mistä pitivät koulutuksessaan... ja vähän kävi säälittämään, kun vanhempi ei ollut saanut edellisenäkään kesänä edes harjoittelupaikkaa koulua varten. No, koska meillä nämä kesätyöntekijät ovat enemmänkin sellainen millä tehdään hyvää paikallisesti eikä osaavan työvoiman tarve, päätin, että kokeillaan kerran.
Perehdytys ihan perusasioille, kuten työmaalle, työkavereiden toimintaan kesti kaksi päivää (!!) jonka jälkeen kulkivat vielä kokeneempien työmiesten perässä kolme päivää. Ihan hyvin pärjäsivät ja tekivät, mitä käskettiin. Seuraavana maanantaina vasta "joutuivat" omatoimisiksi... eikä siitä tule yhtään mitään. Homma on purkaa autolasteja, kerätä lautoja, nauloja, käyttää harjaa, ojentaa katonrajassa tekijöille tarvittavia välineitä, huolehtia, että kahvitaukojen alussa on kahvi valmiina, käydä rautakaupassa - ei siis rakettitiedettä. Heille annetaan aamulla päivän tehtävät ja esimerkiksi ajoitettujen tehtävien välissä toimivat kokeneempien apumiehinä.
Koko ajan täytyy osoittaa ja pyytää viemään lattialla lojuvat johdonpätkät keräykseen, hakemaan sitä, purkamaan tuo! Ja ei, ei riitä, että käskee mennä laiturille vastaanottamaan purettavaa lastia ja purkamaan sen varastoon. Ei, kun täytyy viikon perehdytyksen jälkeenkin vielä neuvoa: Mene laiturille ja odota, kunnes auto tulee, kuuntele kuskin ohjeita, apuvälineitä käyttäen kuljeta yksi kappale kerrallaan laiturille ja siitä edelleen varastoon, mene hakemaan lisää ja toista edelliset kaksi vaihetta, kunnes lasti on purettu. Ei, siis nämä neropatit jäävät yhden kuljetettuaan roikkumaan varastoon odottaakseen, että toinen tuo purettavan kollin varastoon, sitten kävelevät yhtä aikaa ja sama toistuu. Eivät varmasti ole niin tyhmiä, vain laiskoja. Kännykkä on heti kädessä, kun vähän silmä välttää. Se kyllä sujahtaa piiloonkin nopeasti.
Sällit ovat 19 ja 20 -vuotiaita alan opiskelijoita.
Tässä nyt mietitään pistetäänkö pojat pellolle. Oli muuten viimeinen kesä, kun harrastan hyväntekeväisyyttä rekryssä. Minun vastuullahan tämä valinta oli, joten ei varmaan tarvitse odottaa joulubonuksia...
Yhtään vanhempaa hakijaa ei ollut. Ehkä ensi kesänä otammekin aikuisia kesätyön hakijoita. Kunpa joku vaan hakisi.
Eipä tuo omakaan asenteesi ihan kunnossa ole. Onneksi omalla työpaikalla saa kysyä neuvoa ja apua, oli sitten juuri aloittanut tai jo pidempiaikainen duunari. Tuloskin se vaan kasvaa, kun hommat hoidetaan tehokkaalla yhteistyöllä, toisin kuin tuollaisissa paikoissa jossa lähinnä kytätään virheitä ja pyöritellään silmiä jos joku pyytää apua. Tai ainakin missä itse olen ollut, niin usein ovat kiikkuneet konkurssin partaalla. Harmi vain että huono ilmapiiri ei ainakaan missään parantanut työtehoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
3) Jätän nuoren yksin käytävälle, jossa on yksi tuoli ja pyydän odottamaan, kun käyn hoitamassa yhden jutun. Jos nuori on sinä aikana lähtenyt itsestään haahuilemaan tai istunut, en palkkaa
Siis mitä :D mitä tossa kuuluis tehä että kelpais
Jäädä paikalleen seisomaan ja odottamaan. Myös seinällä olevaa taulua voi tutkailla. Se, että istuu röhnöttää ja kaivaa vaikkapa puhelimen esiin kertoo paljon. Tämä testaa siis sitä, kuinka hyvin hakija kestää hetkiä, jolloin ei ole mitään tekemistä (näitä tulee välillä asiakaspalvelussa) ilman, että tarvitsee kaivaa kännykkää tms. esiin. Lisäksi se testaa kykyä seistä. Jos ei pysty 2-4 minuuttia seisomaan paikallaan ilman istumista, puhelinta tms. kertoo se aika paljon.
Mä teen seisomatyötä, tehnyt 20 vuotta, mun selkä ei ees kestäis istua 8h/pvä, mut jos mun käsketään odottaa, niin istun kyllä jos on tuoli. Eikö olis typerää seisoa tuolin vieressä? Eikä se parin minuutin seisominen kerro mitään, miten työnteko seisten 8 tuntia sujuu...
Pitäisin itse tuolin vieressä seisovaa tyyppiä vähän outona tai uteliaana jos olisi haastattelussa ja lukisi ilmoitustaulua. Eihän tyyppiä ole vielä palkattu, miksi lukea työntekijöille osoitettuja ilmoituksia.
Mites se työpaikan esittely hakijalle? Mä en oikein kommentoisi asioita, koska mua sitoo vaitiolovelvollisuus entisiä työnantajia kohtaan. Kommentit olisi tyyliin aha, okei, joo...
Mun mielestä työpaikan esittely hakijalle on vähän...hmmm... kun enhän tiedä saanko paikkaa, onko minun silti kiinnostuttava liioitellun kovasti laitteista/tehtävistä joita osaan käyttää/tehdä. Lisäksi jos olet rekrytoija, osaatko vastata kysymyksiini työn yksityiskohdista, ymmärrätkö ammattislangia? En halua esittää kysymyksiä joihin et osaa vastata, nolaisin siis sinut. Enkä saa salassapitovelvoitteen takia kommentoida asioita ja teillä olevia koneita/menetelmiä. Voi olla että teillä sitä ei ole, mutta muualla on. Että se siitä kiinnostuksen mittaamisesta esittelykierroksella. Ja kiinnostus ei vielä takaa että henkilö on ahkera tms
Vierailija kirjoitti:
Olin itse kesät koulutukseeni liittyvissä harjoitteluissa (4 kesää). Huomasin, että suurin osa nuorista kesätyöntekijöistä (ei ammattiin liittyvistä, vaan lähinnä työntekijöiden sukulaisista) oli täysin motivoitumattomia ja laiskoja.
Eivät tehneet juuri ollenkaan mitään. Vastavalmistuneena olin siellä vielä kesätöissä työnjohtajana. Kaskin yhdenkin pojan siivota rakennustyömaalla pienen kohteen. Ei vaan tullut mitään. Ei huvittanut. 3 kesäpojan porukka mursi ja varasti pakastimillisen jäätelöä sieltä. (Korjattavana oleva koulun keittiö.)
Minä olin joskus Helsingissä kesätöissä. Ei siellä kukaan osannut eikä halunnut tehdä mitään. Tein kesän enkä ole takaisin mennyt.
Vierailija kirjoitti:
Vastuu on kyllä teillä. Neuvokaa selkeämmin. Vai oletteko antaneet tuolle liian paljon tai liian vaikeita hommia? Siinä mielessä ei kannata alkaa ahnehtimaan, seuraa vain sotkuja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä taas oli ilmoitus että paikkoja auki hommiin a ja b. No, otettiin hakijat noihin ja perehdytys jne. Jostain kumman syystä nyt vingutaan että pitäisi saada tehdä hommaa x ja y sen määrätyn/ tarpeellisen a ja b sijaan! Siis mikä ihme siinä on että nykynuoret (yli 18v, koska ajokortti vaaditaan) ei kunnioita mitään. Mietin että eikö nuo osaa lukea vai miksi ne vinkuu toista hommaa kuin mihin MEILLÄ työnantajapuolella on tarvetta. MIKSI?? Ihan sekava teksti tuli mutta olen todella närkästynyt.
Vaikutat ihan hermorauniolta. =o
Vinkki: kannattaisiko kysyä kenties?
...ilman hermoiluja, ihminen ihmiseltä?Ihan yleistä työpaikoilla. Palkataan kesätyöläinen "hanttihommiin" ja jo haastattelussa luetellaan tehtävät. Hakijalle sopii. Työn alkaessa ne hommat ei kiinnosta, kun pitäisi saada niitä "mukavampia" hommia. Mikä järki opettaa jotain monimutkaista jos tyyppi on kuukauden-kaksi? Ammattilainen tekisi hanttihommat ja uusi opettelisi muuta parin viikon takia? Työntekijät kun tekee niitä hanttihommia muutenkin, niin miksi ei niitä tekemään palkattu niitä voi tehdä, kesälomien aikaan kun tuppaa muutenkin olemaan kiire, kun toiset on lomalla. Opeta siinä vielä kesätyöntekijää niitä muita hommia tekemään, kun sillä ei ole aikomustakaan olla kun se kuukausi-kaksi.
Kyllä on taas ahneella porvarilla vaikeaa kun ei saanutkaan ketään typerpää pelleä puoli-ilmaisiksi paskahommiin.
Tuota...mä teen hommia välillä myös vuokrafirman kautta ja jos mut palkataan kahdeksi viikoksi, ehkä kuukaudeksi, hanttihommiin, mä teen ne työt mitä sovittiin, mikä järki mun on alkaa opetella jotain monimutkaista jos tiedän pestin kestävän max kuukauden?
Sitten kun mut palkataan tekemään työtä pidemmäksi aikaa, työtä jota osaan, miksi en sitä tekisi, vaan kiireessä opettaisin sen kesätyöntekijälle, joka on kuukaudeksi palkattu, varmistaisin koko ajan että sillä hommat sujuu ja vielä sen kesätyöntekijän hanttihommat tekisin siihen päälle? Vähän epäloogiselta kuulostaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vastuu on kyllä teillä. Neuvokaa selkeämmin. Vai oletteko antaneet tuolle liian paljon tai liian vaikeita hommia? Siinä mielessä ei kannata alkaa ahnehtimaan, seuraa vain sotkuja.
Hankala on ketään pakottaa kysymään jos ei ymmärrä, eikä kahden tunnin puhetta voi joka päivä pitää joka asiasta. Motivaatiota on vaikea toiselle "opettaa" itsestä se on löydyttävä.
-eri
Käyttäjä5454 kirjoitti:
Ap1234512345 kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Työnantajan vika, hakijoita työhön kuin työhön on pilvin pimein mutta hyvännäköiset ja pilalle hemmotellut saavat paikat.
Juuri näin. Itse olen tunnollinen ja hiljainen puurtaja, joka on koko talven ja kevään ajan etsinyt kesätöitä tuloksetta. Parhaiten mieleen jäi työpaikkailmoitus KAUPAN KASSAN tehtävään, jossa hakemus piti lähettää videomuodossa ja samalla mainita kaikki käyttämänsä somet. "Oletko sinä etsimämme moderni multiosaaja ja arjen sankari?" Toivon niin, että tuokin firma on saanut työntekijöikseen kunnon lusmuja, joilla kaikki aika menee kännykän räpläämiseen ja somen päivittämiseen.
Miks kaupan kassan paikkaa hakevalta kysytään tuollaista? Vai kysyykö ne sen takia, että käyvät katsomassa mitä sieltä somesta löytyy?
Voihan tuokin olla yksi syy, mutta ilmoituksessa sitä perusteltiin sillä, että mitä enemmän someprofiilejasi linkkaat, sitä paremmin jäät rekrytoijan mieleen. Joka tapauksessa itselläni tuon hakemuksen tekeminen kosahti siihen, etten todellakaan alkanut väsätä mitään vlogia, jotta hyvin pienellä todennäköisyydellä olisin päässyt pariksi kuukaudeksi kassalle ja saanut siten vuokrat maksettua. Naurettavaa, kerta kaikkiaan.
Täällä ihminen joka ei jaksa vaivautua puhelinta kaivamaan esiin aina edes tauoilla, olen oma-aloitteinen, en taatusti jää istumaan ja odottamaan jne,en tee niitä asioita mistä kaikesta täällä on valitettu. Ja mun on tosi,tosi vaikea saada töitä. Välillä onnistuu, mut haen aktiivisesti paikkoja ja ei mua yleensä kukaan ota. Työkokemustakin on. Onko se syy kun en haastatteluissa valehtele osaavani vaikka ydinfysiikkaa ja en höpötä turhia, koetan pysyä asiassa kun ajattelen ettei rekrytoijalla ole koko päivää aikaa rupatella, vaan on muitakin töitä. En kiirehdi pois haastattelusta, mutta en ala selostaa millaisen kakan koira teki aamulla ja missä asti käytiin kävelyllä ja millainen sää oli???
Kertokaa rekrytoijat vinkkejä siitä mitä odotatte, mulla on taas pari haastattelua tulossa.
Ap1234512345 kirjoitti:
Käyttäjä5454 kirjoitti:
Ap1234512345 kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Työnantajan vika, hakijoita työhön kuin työhön on pilvin pimein mutta hyvännäköiset ja pilalle hemmotellut saavat paikat.
Juuri näin. Itse olen tunnollinen ja hiljainen puurtaja, joka on koko talven ja kevään ajan etsinyt kesätöitä tuloksetta. Parhaiten mieleen jäi työpaikkailmoitus KAUPAN KASSAN tehtävään, jossa hakemus piti lähettää videomuodossa ja samalla mainita kaikki käyttämänsä somet. "Oletko sinä etsimämme moderni multiosaaja ja arjen sankari?" Toivon niin, että tuokin firma on saanut työntekijöikseen kunnon lusmuja, joilla kaikki aika menee kännykän räpläämiseen ja somen päivittämiseen.
Miks kaupan kassan paikkaa hakevalta kysytään tuollaista? Vai kysyykö ne sen takia, että käyvät katsomassa mitä sieltä somesta löytyy?
Voihan tuokin olla yksi syy, mutta ilmoituksessa sitä perusteltiin sillä, että mitä enemmän someprofiilejasi linkkaat, sitä paremmin jäät rekrytoijan mieleen. Joka tapauksessa itselläni tuon hakemuksen tekeminen kosahti siihen, etten todellakaan alkanut väsätä mitään vlogia, jotta hyvin pienellä todennäköisyydellä olisin päässyt pariksi kuukaudeksi kassalle ja saanut siten vuokrat maksettua. Naurettavaa, kerta kaikkiaan.
No naurettavaa on. Jos sillä rekrytoijalla on lukihäiriö, sai paikan kun oli niin "ulospäinsuuntautunut ja puhelias"
Pitäisköhän alkaa jotain feikki juttuja alkaa tekemään someen, niin vois sit olla parempi mahdollisuus saada työ kaupan kassalta tai tavaroiden hyllyttäjänä. Pitääpä ihan alkaa miettiä :) tai...ehkä ei kuitenkaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä taas oli ilmoitus että paikkoja auki hommiin a ja b. No, otettiin hakijat noihin ja perehdytys jne. Jostain kumman syystä nyt vingutaan että pitäisi saada tehdä hommaa x ja y sen määrätyn/ tarpeellisen a ja b sijaan! Siis mikä ihme siinä on että nykynuoret (yli 18v, koska ajokortti vaaditaan) ei kunnioita mitään. Mietin että eikö nuo osaa lukea vai miksi ne vinkuu toista hommaa kuin mihin MEILLÄ työnantajapuolella on tarvetta. MIKSI?? Ihan sekava teksti tuli mutta olen todella närkästynyt.
...ilman hermoiluja, ihminen ihmiseltä?Ihan yleistä työpaikoilla. Palkataan kesätyöläinen "hanttihommiin" ja jo haastattelussa luetellaan tehtävät. Hakijalle sopii. Työn alkaessa ne hommat ei kiinnosta, kun pitäisi saada niitä "mukavampia" hommia. Mikä järki opettaa jotain monimutkaista jos tyyppi on kuukauden-kaksi? Ammattilainen tekisi hanttihommat ja uusi opettelisi muuta parin viikon takia? Työntekijät kun tekee niitä hanttihommia muutenkin, niin miksi ei niitä tekemään palkattu niitä voi tehdä, kesälomien aikaan kun tuppaa muutenkin olemaan kiire, kun toiset on lomalla. Opeta siinä vielä kesätyöntekijää niitä muita hommia tekemään, kun sillä ei ole aikomustakaan olla kun se kuukausi-kaksi.
Kyllä on taas ahneella porvarilla vaikeaa kun ei saanutkaan ketään typerpää pelleä puoli-ilmaisiksi paskahommiin.
Tuota...mä teen hommia välillä myös vuokrafirman kautta ja jos mut palkataan kahdeksi viikoksi, ehkä kuukaudeksi, hanttihommiin, mä teen ne työt mitä sovittiin, mikä järki mun on alkaa opetella jotain monimutkaista jos tiedän pestin kestävän max kuukauden?
Sitten kun mut palkataan tekemään työtä pidemmäksi aikaa, työtä jota osaan, miksi en sitä tekisi, vaan kiireessä opettaisin sen kesätyöntekijälle, joka on kuukaudeksi palkattu, varmistaisin koko ajan että sillä hommat sujuu ja vielä sen kesätyöntekijän hanttihommat tekisin siihen päälle? Vähän epäloogiselta kuulostaa.
Kiva jos pidät minua porvarina, kun itse olen välillä juuri se "typerä, puoli-ilmaiseksi paskahommia tekevä pelle"
Kun ei riitä täysiä tunteja siinä "porvarityössä" mulle, niin on tehtävä noita "paskahommiakin" välillä, enkä itse näe asiassa ongelmaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toki mielelläni opettelen työpaikoilla eri tehtäviä, ei siitä siis ole kyse.
Sellaista se on, jos pelkästään naama-värkki ratkaisee. On kyllä tullut nähtyä useita vakkari-työntekijöitäkin, jotka vaan sosialisoi keskenään, räplää puhelinta, juoruilevat ym, kun ne sijaiset istuu kiltisti työpisteellään ja tekevät hommansa tunnollisesti.
Vierailija kirjoitti:
Sellaista se on, jos pelkästään naama-värkki ratkaisee. On kyllä tullut nähtyä useita vakkari-työntekijöitäkin, jotka vaan sosialisoi keskenään, räplää puhelinta, juoruilevat ym, kun ne sijaiset istuu kiltisti työpisteellään ja tekevät hommansa tunnollisesti.
Tämäkin on niin totta.
Ja juoruilevat siitä miten kesätyöntekijät on sitä ja tätä.
Vierailija kirjoitti:
Mun työpaikalla kesäapulainen laittettin aakkostamaan papereita (niitäkin vielä on) ja aakkostaminen onnistui seuraavasti:
tarvitsi tietokoneen johon naputteli aakkostettavat, tietokone aakkosti ja sen mukaan kesäapulainen sitten osasi aakkostaa paperit.
Mulla ei suu jää ihan helposti auki, mutta nyt jäi.
Ainakin kesäapulaisenne keksi, miten homman saa hoidettua. Eikö se riitä?
Hermostunut kirjoitti:
Mutta eikö näille edes kotona kerrota sen verran, että ottaa omat eväät jos ei ole varma ruokailupolitiikasta tai että kysyy mitä voisi tehdä ym? Tämä istuu heti, kun "ei tiedä" mitä olisi voinut seuraavaksi tehdä.
Mulle aikanaan ei kotona kerrottu mitään tuollaista. Tapahtui 70 - 80 -lukujen vaihteessa. Vanhemmat oli ihan normaaleja töissäkäyviä ihmisiä. En siis tiennyt, että itse voisin kysellä, mitä teen seuraavaksi. Motivaation puutteesta ei ollut kysymys vaan ihan tiedon. Muistan vieläkin häpeän tuntein sen, kuinka yksi vakituinen työntekijä sitten kiukkuisena osoitti sormellaan työpöydällään olevaa piikkiä (siihen aikaan siinä duunissa työpyynnöt tulivat puhelimella, hän kirjasi ne paperilapulle ja lävisti piikkiin). Ei sanonut mitään, mutta oivalsin, että siitä voin poimia sopivan seuraavan tehtävän.