Maailman laiskin kesätyöntekijä
Voi luoja näiden nykyisten kesätyöntekijöiden tasoa. Viime kesänä otettiin kesätyöntekijä, hän alkoi valittaa heti ensimmäisenä päivänä, ettei jaksa tehdä töitä. 2 päivän laiskottelun ja vastuunpakoilun jälkeen hän ei enää ilmestynyt työpaikalle.
Tänä vuonna taas kesäksi nuori työntekijä. Joka on laiskoin ja vetelin vätys, jota maa päällään kantaa. Miksi nämä edes hakevat töihin mihinkään? Koko ajan vain täytyisi istua ja räpeltää puhelinta. Sitten ollaan väsyneitä koko ajan. Jumalauta eihän mua väsyttänyt 16-17 vuotiaana mikään!
Ei minkäänlaista oma-aloitteisuutta, ei edes esitetä, että työ kiinnostaisi. Joka päivä täytyisi päästä lähtemään ennen kuin tunnit on täynnä. On vaikeaa ja raskasta ja mää mää mää.
Yritä tässä antaa mahdollisuus nuorisolle, kun kokemukset alkaa olla vain ja ainoastaan tätä luokkaa.
Kommentit (148)
Vierailija kirjoitti:
Työnantajan vika, hakijoita työhön kuin työhön on pilvin pimein mutta hyvännäköiset ja pilalle hemmotellut saavat paikat.
Juuri näin. Itse olen tunnollinen ja hiljainen puurtaja, joka on koko talven ja kevään ajan etsinyt kesätöitä tuloksetta. Parhaiten mieleen jäi työpaikkailmoitus KAUPAN KASSAN tehtävään, jossa hakemus piti lähettää videomuodossa ja samalla mainita kaikki käyttämänsä somet. "Oletko sinä etsimämme moderni multiosaaja ja arjen sankari?" Toivon niin, että tuokin firma on saanut työntekijöikseen kunnon lusmuja, joilla kaikki aika menee kännykän räpläämiseen ja somen päivittämiseen.
Vierailija kirjoitti:
Olen itse välttynyt rekrytointeja tekevänä pahimmilta virhepäätöksiltä sen takia, että minulla on tiettyjä merkkejä, joita tarkkailen ja jos yksikin niistä toteutuu en palkkaa.
1) Kättely: jos nuori ei halua kätellä tai kättelee, mutta kättely on kuin kuollutta lahnaa puristaisi, en palkkaa.
2) Itse haastattelu on hyvin lyhyt, mutta sitten lähdetään työpaikkakierrokselle. Esittelen työpaikkaa ja -tehtäviä. Katson kiinnostaako esittely nuorta. Jos ei kiinnosta, en palkkaa.
3) Jätän nuoren yksin käytävälle, jossa on yksi tuoli ja pyydän odottamaan, kun käyn hoitamassa yhden jutun. Jos nuori on sinä aikana lähtenyt itsestään haahuilemaan tai istunut, en palkkaa.
4) Kysyn, että miten hän suhtautuu asiakaspalveluun ja osaako hän teititellä asiakkaita. Jos suhtautuminen on negatiivista ja ilmoittaa, ettei ala ketään teititellä, en palkkaa.
5) Kysyn, että miten hän suhtautuu siihen, jos jossain välissä olisi työtehtävänä lattioiden moppausta. Jos hän suhtautuu negatiivisesti, en palkkaa.
Jos nuori on ok, kaikkien noiden viiden kohdan perusteella, palkkaan hänet. Meillä kesätyöntekijät tekevät erilaisia avustavia toimistohommia ja avustavat asiakaspalvelussa sekä kokousten järjestämisessä.
Muut mä ymmärrän, mut en tuota tuolijuttua. Kun olen haastattelussa niin odottaessa mä istuisin kyllä, koska ajattelen että esim seinällä olevien lappujen tutkiminen antaisi minusta uteliaan ja tunkeilevan kuvan. Ja istuisin ihan jo sen takia, etten seisomaan jäämällä antaisi kuvaa että minulla on kiire!!
Vierailija kirjoitti:
Mun työpaikalla kesäapulainen laittettin aakkostamaan papereita (niitäkin vielä on) ja aakkostaminen onnistui seuraavasti:
tarvitsi tietokoneen johon naputteli aakkostettavat, tietokone aakkosti ja sen mukaan kesäapulainen sitten osasi aakkostaa paperit.
Mulla ei suu jää ihan helposti auki, mutta nyt jäi.
:DD
Kohta tulee markkinoille appsi, joka kertoo mikä tulee A:n jälkeen, miten tunnistaa B:n ja G:n, mikä on ähvä ja miksi C on olemassa kun se joskus ääntyy S.
Harmittaa kunnianhimoisten nuorten puolesta, jotka ovat valmiita tekemään mitä vain hyvällä asenteella tienatakseen lomalla omaa rahaa ja päästäkseen itsenäistymään. Velttoilijat tekevät työnsaannin kaikille nuorille taas vähän vaikeammaksi.
Kotoahan se on opittu, tämä, että aina pitää olla kivaa, mikään ei saa olla vaivalloista, mistään tylsästä ei voi edes yrittää tehdä itselleen kiinnostavaa, palkinnon on tultava heti ja mieluiten ilman vaivaa.
Käyttäjä5454 kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen itse välttynyt rekrytointeja tekevänä pahimmilta virhepäätöksiltä sen takia, että minulla on tiettyjä merkkejä, joita tarkkailen ja jos yksikin niistä toteutuu en palkkaa.
1) Kättely: jos nuori ei halua kätellä tai kättelee, mutta kättely on kuin kuollutta lahnaa puristaisi, en palkkaa.
2) Itse haastattelu on hyvin lyhyt, mutta sitten lähdetään työpaikkakierrokselle. Esittelen työpaikkaa ja -tehtäviä. Katson kiinnostaako esittely nuorta. Jos ei kiinnosta, en palkkaa.
3) Jätän nuoren yksin käytävälle, jossa on yksi tuoli ja pyydän odottamaan, kun käyn hoitamassa yhden jutun. Jos nuori on sinä aikana lähtenyt itsestään haahuilemaan tai istunut, en palkkaa.
4) Kysyn, että miten hän suhtautuu asiakaspalveluun ja osaako hän teititellä asiakkaita. Jos suhtautuminen on negatiivista ja ilmoittaa, ettei ala ketään teititellä, en palkkaa.
5) Kysyn, että miten hän suhtautuu siihen, jos jossain välissä olisi työtehtävänä lattioiden moppausta. Jos hän suhtautuu negatiivisesti, en palkkaa.Jos nuori on ok, kaikkien noiden viiden kohdan perusteella, palkkaan hänet. Meillä kesätyöntekijät tekevät erilaisia avustavia toimistohommia ja avustavat asiakaspalvelussa sekä kokousten järjestämisessä.
Muut mä ymmärrän, mut en tuota tuolijuttua. Kun olen haastattelussa niin odottaessa mä istuisin kyllä, koska ajattelen että esim seinällä olevien lappujen tutkiminen antaisi minusta uteliaan ja tunkeilevan kuvan. Ja istuisin ihan jo sen takia, etten seisomaan jäämällä antaisi kuvaa että minulla on kiire!!
En mäkään ymmärrä sitä, miksei saisi yksin odottaessaan istua. Sehän voisi olla hyvä testi, että jos paikalle sitten tulee vanhempi tai muu ihminen, joka on tuolin tarpeessa, tarjoaako nuori hänelle tuolia.
Tuolia parempi testi olisi se, millainen suhde hakijalla on puhelimeensa, kuinka pitkään pystyy olemaan siitä erossa. Ja ryhti keroo ihmisestä paljon, ruumiinkieli ylipäätään.
106
Ärsyttävää kun nuorille ei anneta mahdollisuutta yrittää. Työvaatimukset ovat vahvat eikä niihin nykyaikana painoteta tarpeeksi. Mielenterveysongelmat lisääntyy, paineet kasvaa. Vaikka nuori yrittääkin niin monesti tulee niin paljon paskaa niskaan, että nuori lannistuu. Löytyykö tähän ratkaisua mihinkään? Aina ei vanhemman tuki riitä, valitettavasti monilla huonot olosuhteet eikä kaupunki järjestä turhan paljon toimintaa jossa nuori voisi nimenomaan opiskella työelämän taitoja. Kuria ja suvaitsevuutta tarvitaan, mutta kultaisen keskitien myötä. Monille hankala ymmärtää. Itse oppinut kantapään kautta, mutta valitettavan monet tarvitsevat ymmärrystä ja kannustusta. Kaikille olisi tarpeen mahdollistaa ja motivoida työssäkäyntiin, mutta miten siihen kannustetaan?
Käyttäjä2079 kirjoitti:
Käyttäjä5454 kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
5) Kysyn, että miten hän suhtautuu siihen, jos jossain välissä olisi työtehtävänä lattioiden moppausta. Jos hän suhtautuu negatiivisesti, en palkkaa.
Jos nuori on ok, kaikkien noiden viiden kohdan perusteella, palkkaan hänet. Meillä kesätyöntekijät tekevät erilaisia avustavia toimistohommia ja avustavat asiakaspalvelussa sekä kokousten järjestämisessä.
En mäkään ymmärrä sitä, miksei saisi odottaessaan istua. Sehän voisi olla hyvä testi, että jos paikalle sitten tulee vanhempi tai muu ihminen, joka on tuolin tarpeessa, tarjoaako nuori hänelle tuolia. Parempi testi olisi se, millainen suhde hakijalla on puhelimeensa, kuinka pitkään pystyy olemaan siitä erossa. Ja ryhti keroo ihmisestä paljon, ruumiinkieli ylipäätään.
106
No tuo olisi hyvä testi, antaako tuolin vai ei.
Lisään vielä, mistä tiedän ihmisellä menevän 2 minuuttia jos käskee odottaa hetken? Mun mielestä kohteliasta on istua odottaessa, Vaikka mitä mielenkiintoista olisi ympärillä, "pakottaisin" itseni istumaan etten anna itsestäni huonoa/kiireistä/kärsimätöntä/liian uteliasta kuvaa.
Samalla logiikalla kahvitauolla pitää juoda kahvi ilmoitustaulun edessä seisten. Ja vissiin syödä kans seisten, ettei kuvitella laiskaksi?
Aika jännä lukea, että ehkä multa on joku työpaikka jäänyt samatta sen takia kun oon yrittänyt olla haastattelussa asiallinen ja kohtelias, kuitenkin oma itseni. Esim odottanut rauhassa vuoroani minulle osoitetussa paikassa.
Ap1234512345 kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Työnantajan vika, hakijoita työhön kuin työhön on pilvin pimein mutta hyvännäköiset ja pilalle hemmotellut saavat paikat.
Juuri näin. Itse olen tunnollinen ja hiljainen puurtaja, joka on koko talven ja kevään ajan etsinyt kesätöitä tuloksetta. Parhaiten mieleen jäi työpaikkailmoitus KAUPAN KASSAN tehtävään, jossa hakemus piti lähettää videomuodossa ja samalla mainita kaikki käyttämänsä somet. "Oletko sinä etsimämme moderni multiosaaja ja arjen sankari?" Toivon niin, että tuokin firma on saanut työntekijöikseen kunnon lusmuja, joilla kaikki aika menee kännykän räpläämiseen ja somen päivittämiseen.
Miks kaupan kassan paikkaa hakevalta kysytään tuollaista? Vai kysyykö ne sen takia, että käyvät katsomassa mitä sieltä somesta löytyy?
Käyttäjä5454 kirjoitti:
Käyttäjä2079 kirjoitti:
Käyttäjä5454 kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En mäkään ymmärrä sitä, miksei saisi odottaessaan istua. Sehän voisi olla hyvä testi, että jos paikalle sitten tulee vanhempi tai muu ihminen, joka on tuolin tarpeessa, tarjoaako nuori hänelle tuolia. Parempi testi olisi se, millainen suhde hakijalla on puhelimeensa, kuinka pitkään pystyy olemaan siitä erossa. Ja ryhti keroo ihmisestä paljon, ruumiinkieli ylipäätään.
106
No tuo olisi hyvä testi, antaako tuolin vai ei.
Lisään vielä, mistä tiedän ihmisellä menevän 2 minuuttia jos käskee odottaa hetken? Mun mielestä kohteliasta on istua odottaessa, Vaikka mitä mielenkiintoista olisi ympärillä, "pakottaisin" itseni istumaan etten anna itsestäni huonoa/kiireistä/kärsimätöntä/liian uteliasta kuvaa.
Samalla logiikalla kahvitauolla pitää juoda kahvi ilmoitustaulun edessä seisten. Ja vissiin syödä kans seisten, ettei kuvitella laiskaksi?
Mulla vähän särähti korvan eli silmään kun tuo istumista valintakriteerinä pitävä rekrytoija kirjoitti, että hakijan pitäisi seistä paikallaan ja odottaa. Ihminen ei ole koira.
Tuli mieleen vanha vitsi poliisikoulun pääsykokeista: "Miksi poliisikoulun pääsykokeet järjestetään aina sadepäivinä? No, kun hakijat seisovat rivissä pihalla sateessa, niin kouluun otetaan ne, jotka ekana älyävät mennä katoksen alle suojaan."
Se kännykkätesti voisi mennä vaikka sillä lailla, että tutustumiskierroksen ajaksi pyydetään hakijaa jättämään puhelin pois. Palatessa katsotaan miten pian hakijan käsi hamuaa "turvakahvaa" eli puhelinta. Ja onko niskassa luutumassa oleva kännykkämutka, se on kyllä no-no. :)
106
Vierailija kirjoitti:
Minä kyllä istuutuisin alas, jos sellainen tilanne tulee työhaastattelun aikana, joskaan puhelinta en kaivaisi esiin.
Jos sen takia jäisin palkkaamatta, niin se olisi menetys työnantajalle. Aina olen kiitosta saanut, että tehtävät on omaksuttu nopeasti ja tehty huolellisesti.
Esimerkiksi täällä meillä Espanjassa on nyt +38 astetta, joten kuka tahansa kulkija väsähtää siinä, oli sitten työssä tai hakemassa sitä. Jo tällaisesta esimerkistä näet, kuinka eri vinkkelistä asiaa voi katsoa. Mutta tuskinpa arvon rekrytoija pääsee yksisilmäisyydestään eroon (ja tiedän hyvin, ettei Suomessa tuollaisia asteita juurikaan näe, mutta se toimii esimerkkinä).
Mäkin istuisin mutta en röhnöttäisi ja jos olisin rekry, katsoisin kuinka ihminen istuu enkä sitä istuuko vai eikö.
Vierailija kirjoitti:
Meillä taas oli ilmoitus että paikkoja auki hommiin a ja b. No, otettiin hakijat noihin ja perehdytys jne. Jostain kumman syystä nyt vingutaan että pitäisi saada tehdä hommaa x ja y sen määrätyn/ tarpeellisen a ja b sijaan! Siis mikä ihme siinä on että nykynuoret (yli 18v, koska ajokortti vaaditaan) ei kunnioita mitään. Mietin että eikö nuo osaa lukea vai miksi ne vinkuu toista hommaa kuin mihin MEILLÄ työnantajapuolella on tarvetta. MIKSI?? Ihan sekava teksti tuli mutta olen todella närkästynyt.
Vaikutat ihan hermorauniolta. =o
Vinkki: kannattaisiko kysyä kenties?
...ilman hermoiluja, ihminen ihmiseltä?
Vierailija kirjoitti:
5) Kysyn, että miten hän suhtautuu siihen, jos jossain välissä olisi työtehtävänä lattioiden moppausta. Jos hän suhtautuu negatiivisesti, en palkkaa.Jos nuori on ok, kaikkien noiden viiden kohdan perusteella, palkkaan hänet. Meillä kesätyöntekijät tekevät erilaisia avustavia toimistohommia ja avustavat asiakaspalvelussa sekä kokousten järjestämisessä.
Miksi ei saa istua penkillä ? Jos on tyhjä ja muitakaan ei ole tulossa siihen istumaan.
Itse olen ollut tilanteessa, jossa haastattelun jälkeen minua pyydettiin odottamaan ulkopuolella. Siellä oli ilmoitustaulu ja penkki.
Ilmoitustaulu oli täynnä henkilökunnalle tiedotteita, joten niiden lukeminen olisi ollut minusta töykeää.
Lisäksi äitinä haluan katsoa välillä mitä lapsille kuuluu. Jos tulee hiljainen hetki, otan puhelimen, klik klik, kaikki hyvin ja puhelin pois.
Hyvä ystäväni aloitti virkkaamaan päiväpeittoa.
Oli sitten työpaikkahaastattelussa ja siinä kysyttiin harrastuksista. Kertoi on joutunut työttömänä luopumaan nyt monesta, mutta löysi kotoa vanhoja lankoja ja on aloittanut virkkaamaan . Haastattelijat sitten kiinnostuivat ja näytti mitä laukussa on. Oli mennyt sivuun hetkeksi ja ottanut kutimen esille.
Onko se nyt hyvä vai huono juttu
Kerroppa nyt ihmeessä, että mitä se ryhti kertoo työntekijästä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä taas oli ilmoitus että paikkoja auki hommiin a ja b. No, otettiin hakijat noihin ja perehdytys jne. Jostain kumman syystä nyt vingutaan että pitäisi saada tehdä hommaa x ja y sen määrätyn/ tarpeellisen a ja b sijaan! Siis mikä ihme siinä on että nykynuoret (yli 18v, koska ajokortti vaaditaan) ei kunnioita mitään. Mietin että eikö nuo osaa lukea vai miksi ne vinkuu toista hommaa kuin mihin MEILLÄ työnantajapuolella on tarvetta. MIKSI?? Ihan sekava teksti tuli mutta olen todella närkästynyt.
Vaikutat ihan hermorauniolta. =o
Vinkki: kannattaisiko kysyä kenties?
...ilman hermoiluja, ihminen ihmiseltä?
Ihan yleistä työpaikoilla. Palkataan kesätyöläinen "hanttihommiin" ja jo haastattelussa luetellaan tehtävät. Hakijalle sopii. Työn alkaessa ne hommat ei kiinnosta, kun pitäisi saada niitä "mukavampia" hommia. Mikä järki opettaa jotain monimutkaista jos tyyppi on kuukauden-kaksi? Ammattilainen tekisi hanttihommat ja uusi opettelisi muuta parin viikon takia? Työntekijät kun tekee niitä hanttihommia muutenkin, niin miksi ei niitä tekemään palkattu niitä voi tehdä, kesälomien aikaan kun tuppaa muutenkin olemaan kiire, kun toiset on lomalla. Opeta siinä vielä kesätyöntekijää niitä muita hommia tekemään, kun sillä ei ole aikomustakaan olla kun se kuukausi-kaksi.
Vierailija kirjoitti:
Mun työpaikalla kesäapulainen laittettin aakkostamaan papereita (niitäkin vielä on) ja aakkostaminen onnistui seuraavasti:
tarvitsi tietokoneen johon naputteli aakkostettavat, tietokone aakkosti ja sen mukaan kesäapulainen sitten osasi aakkostaa paperit.
Mulla ei suu jää ihan helposti auki, mutta nyt jäi.
Meillä oli aikoinaan nimeltämainitsemattoman tavaratalon musaosastolla kesäkäsi, joka pistettiin käymään CD:t läpi ja tarkistamaan, että kaikki on oikeitten aakkosten alla. Puolen päivän jälkeen tuli sanomaan, että nyt on ongelma, kun T:n kohdalle ei mahdu enää.
Oli sitten aakkostanut kaikki "The" -artikkelin sisältävät bändit (The Doors, The Beatles jne) T:n alle. Kumma kun tila loppui :D
Oon kesätyöntekijänä, siivoon koulua missä kesätoimintaa.
Työaika on 6h, ja teen ensimmäiset 5 h töitä kauheella vauhdilla ja puhdilla, sitten vikan tunnin pesen pyykkiä ja vien roskia löntystellen, koska jalkoihini sattuu.
Kuulokkeet on kokoajan päässä ja puhelinta räplään välillä kun vaihan biisiä.
Enkai oo laiska :(
T: vakavasti masentunut, vastuuta pakoileva henkilö. En hakenut kesätöitä sillonki tiesin että ei kiinnosta. Kai joitain sitten vanhemmat pakottaa kotioloissa tai kela pakottaa hakemaan, ku muuten ei maksa koko kesää.
Hermostunut kirjoitti:
Hirvenä motivoituneita jaksetaan esittää haastattelussa, on opiskeltu vähän alaa ja on harrastuksia ym, jotka yleensä puhuvat sen puolesta, että tästä tulee jotain. Nyt toista vuotta peräkkäin täysiä floppeja nämä tyypit.
Mutta eikö näille edes kotona kerrota sen verran, että ottaa omat eväät jos ei ole varma ruokailupolitiikasta tai että kysyy mitä voisi tehdä ym? Tämä istuu heti, kun "ei tiedä" mitä olisi voinut seuraavaksi tehdä. Toistuu jokaisen pienimmänkin työtehtävän jälkeen ja kaivaa puhelinta esiin. Koko ajan saa olla paimentamassa ja siivoamassa sotkuja.
Oli kyllä viimeinen kerta näitä nuoria.
Teillä on perehdytys ja työpaikan politiikat perseellään jos kuvittelette että se olisi kesätyöntekijän vastuulla huolehtia että hänellä riittää töitä.
Minä kyllä istuutuisin alas, jos sellainen tilanne tulee työhaastattelun aikana, joskaan puhelinta en kaivaisi esiin.
Jos sen takia jäisin palkkaamatta, niin se olisi menetys työnantajalle. Aina olen kiitosta saanut, että tehtävät on omaksuttu nopeasti ja tehty huolellisesti.
Esimerkiksi täällä meillä Espanjassa on nyt +38 astetta, joten kuka tahansa kulkija väsähtää siinä, oli sitten työssä tai hakemassa sitä. Jo tällaisesta esimerkistä näet, kuinka eri vinkkelistä asiaa voi katsoa. Mutta tuskinpa arvon rekrytoija pääsee yksisilmäisyydestään eroon (ja tiedän hyvin, ettei Suomessa tuollaisia asteita juurikaan näe, mutta se toimii esimerkkinä).