Maailman laiskin kesätyöntekijä
Voi luoja näiden nykyisten kesätyöntekijöiden tasoa. Viime kesänä otettiin kesätyöntekijä, hän alkoi valittaa heti ensimmäisenä päivänä, ettei jaksa tehdä töitä. 2 päivän laiskottelun ja vastuunpakoilun jälkeen hän ei enää ilmestynyt työpaikalle.
Tänä vuonna taas kesäksi nuori työntekijä. Joka on laiskoin ja vetelin vätys, jota maa päällään kantaa. Miksi nämä edes hakevat töihin mihinkään? Koko ajan vain täytyisi istua ja räpeltää puhelinta. Sitten ollaan väsyneitä koko ajan. Jumalauta eihän mua väsyttänyt 16-17 vuotiaana mikään!
Ei minkäänlaista oma-aloitteisuutta, ei edes esitetä, että työ kiinnostaisi. Joka päivä täytyisi päästä lähtemään ennen kuin tunnit on täynnä. On vaikeaa ja raskasta ja mää mää mää.
Yritä tässä antaa mahdollisuus nuorisolle, kun kokemukset alkaa olla vain ja ainoastaan tätä luokkaa.
Kommentit (148)
Miksi ap ette anna tuolle tekijälle varoitusta, ja jos se ei tepsi, irtisanominen? Jos ei ole kotona opetettu, niin työpaikan pitää opettaa että teoilla on seurauksensa.
Vierailija kirjoitti:
Mikä olikaan nimeltään se kirjainliuska sellainen jonka väleihin aakkostettiin?
Jakopaperi..??
Olisko ollut ihan Aakkostaja ?
Aakkostajaksi sitä minukin työpaikkalla sanottiin.
Eikö siellä työpaikalla kerrota pelisääntöjä töihin tullessa.Kännykkää saa käyttää tauoilla ,ei muuten.Nuorille pitää vääntää rautalangasta työpaikan säännöt.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miettikää tätä: kesätöissä oli 3 nuorta, jotka saivat siitä normaalia palkkaa ja sitten siellä oli 3 työkkärin pakottamaa aikuista (viiskymppisiä) 9 euroa per päivä.
Ne aikuiset tekivät ahkerasti ja korvaus yhteensäkin oli paljon vähemmän kuin kesätöissä normaalia palkkaa saavilla nuorilla, jotka eivät tehneet juuri mitään.
Olin itse tuolloin jo työnjohtajana. (Lisäksi kohteessa oli 3 kokenutta työnjohtajaa, eikä nekään saaneet noita kuriin)
Oon ketjun 9 ja jatkoin
Mutta miksi silti palkkaatte niitä nuoria lusmuja? Mun mies oli 9 Euron harjoittelussa koko kevään omalla alallaan. Ja oikeasti teki työnsä todella hyvin, sai huippulausunnot, lopussa teki täysin itsenäisesti jo töitä liikkuen firman ajoneuvoilla, suositukset tuli jne. Kun harjoittelu loppui, kysyi mies, että ottaisivatko kesäksi töihin. Riittää ihan sama palkka kuin kesätyöntekijöillä. Ei otettu, vaikka ensin luvattiin. Sinne marssi lauma nuoria sisään, joiden osaaminen ja tekeminen on murto-osa siitä, mitä mun mies osaa ja teki siellä. Mies oli itsenäinen ammattilainen, joka ei laskenut työtunteja ja hänet lähettiin yksinkin asiakkaalle, ja ne meni hienosti. Silti ei edes kesätyöntekijäksi kelvannut...
Mies perusti sittemmin firman ja pärjää taas hyvin. Vaistoan silti, että tapaus jollain tasolla haavotti tosi syvältä ja aiheutti epätoivoa. Ei puhu siitä enää ja se on hyvä. Elämä jatkuu, mutta joskus miettii, että onko ne valitsijat jotain psykopaatteja vai eikö ne osaa yhtään asettua toisen ihmisen asemaan.
Tämä on karu totuus työelämästä tänä päivänä. Mutts se ei ole valitsijoiden vika. Työnantajan ei yksinkertaisesti kannata palkata "harjoittelu"jakson jälkeen töihin sillä jonossa on aina lisää 9 euron päiväpalkalla tai sitten nuoria joiden työllistämiseen saa samanlaiset tuet.
Myös nämä nuoret oppivat ettei osaamisella, ahkeruudella tai motivaatiolla ole mitään väliä, koska työpaikka irtoaa vain joko suhteilla tai sitten yhteiskunnan tukemana.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miettikää tätä: kesätöissä oli 3 nuorta, jotka saivat siitä normaalia palkkaa ja sitten siellä oli 3 työkkärin pakottamaa aikuista (viiskymppisiä) 9 euroa per päivä.
Ne aikuiset tekivät ahkerasti ja korvaus yhteensäkin oli paljon vähemmän kuin kesätöissä normaalia palkkaa saavilla nuorilla, jotka eivät tehneet juuri mitään.
Olin itse tuolloin jo työnjohtajana. (Lisäksi kohteessa oli 3 kokenutta työnjohtajaa, eikä nekään saaneet noita kuriin)
Oon ketjun 9 ja jatkoin
Laittakaa tästä palautetta työkkäriin; eihän tuossa touhussa ole enää mitään järkeä.
Ennen nuoret opetettiin ns. nousemaan tyvestä puuhun mutta nyt pitäisi kaikki saada heti tekemättä mitän ja johtajatason palkka. Sitten aikuiset koulutetut ja työelämästä potkitut pistetään orjatöihin.
Asetelma on aivan vinksallaan.
Ei olisi auttanut palaute työkkäriin. Ne laiskat normipalkkaa saaneet kesätyöntekijänuoret olivat ison työnantajan vakityöntekijöiden lapsia.
Ne ahkerat aikuiset työllistetyt 9 euroa päivässä saaneet olivat sieltä työkkäristä. Ykskin oli varmaan kuusissakymmenissä jo.
Kysykää rekrytoijat niiden kesätyönhakijoiden top- ja muita harjoittelupapereita. Niistä näkee miten töissä on mennyt, oli ala mikä tahansa. Esimerkiks itselläni kaikki on aina ollut vaan kiitettävää. Olen aina pärjännyt hyvin ja ollut motivoitunut. Kesätyöni sain kuitenkin vain suhteilla, koska niin ne muutkin paikat meni. Eikä oikeastaan ketään kiinnosta miten ne työssäoppimiset menee, mutta ne kuitenkin kertoo aika paljon motivaatiosta ja jaksamisesta työelämässä yleisesti.
No onhan se nyt ihan saatanan tylsää ja pistää väsyttää, jos tungetaan johonki varastoon yksin mapittamaan 8h/päivässä? Käykää kutsumassa kahvihuoneeseen välillä jne. Pitäkää huolta hyvästä työilmapiiristä vaikka kyseessä olisikin teini-ikäinen kesätyöntekijä. :)
JA antakaa myös hyvää palautetta ja kehuja, en koskaan ole saanut kesätyönantajalta muuta kuin moitteita. Pelkkään negatiiviseen ja pelottavaan ilmapiiriin väsyy ja masentuu kyllä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
työnantajat johonkin 1-2/5. Sitä selitettiin sillä, että nuoret luulee sosiaalisuuden olevan hölöttämistä. Työnantajan näkökulmasta sosiaaliset taidot on vastuuta, oman osuutensa tekemistä, toisten huomiointia ryhmätyössä jne.
Aika huvittavia argumentteja, kun työnantajan kanta on se, että työntekijät ovat orjuutettavia lampaita joita saa ja pitää riistii mielin määrin.
Mitä? Siis työelämän näkökulmasta sosiaaliset taidot on sitä, että sopeutuu tilanteisiin, ei jätä työkavereita pulaan, tekee sovitut asiat, huomioi toisia ihmisiä, osaa työskennellä ryhmässä jne. Sellainen on sosiaalisesti kompetenttia käytöstä. Puheliaisuus ei liity asiaan mitenkään. Hiljainen voi olla sosiaalisesti taitava tai taitamaton. Hölöttäjä voi olla taitava tai taitamaton. Monet vaan kuvittelee erityisesti nuorena, että sosiaalisuus on suoraan verrannollinen puheen määrään. Esimerkiksi oma lapseni on erittäin taitava sosiaalisesti ja on jonkin verran hiljainen, mutta osaa toimia rakentavasti porukassa. Hän saa siitä kiitosta mm. koulusta. Itse olen varmaan siitä välistä, puhelias ja empaattinen, luotettavakin, mutta en kyllä aina tarpeeksi kuuntele toisia. Väitän, että lapseni on sosiaalisesti taitavampi kuin minä. Minä olen vähän semmoinen kovaa ja korkealta, jotkut jää jalkoihin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun työpaikalla kesäapulainen laittettin aakkostamaan papereita (niitäkin vielä on) ja aakkostaminen onnistui seuraavasti:
tarvitsi tietokoneen johon naputteli aakkostettavat, tietokone aakkosti ja sen mukaan kesäapulainen sitten osasi aakkostaa paperit.
Mulla ei suu jää ihan helposti auki, mutta nyt jäi.
Mikä olikaan nimeltään se kirjainliuska sellainen jonka väleihin aakkostettiin?
Jakopaperi..??
Ei, vaan aakkostaja/liuskaesijärjestin?
Suurimmalle osalle kesänuorista kaupunki maksaa kesätyöpalkkatukea eli työnantajan ei tarvitse omasta pussistaan paljon maksaa palkkaa heille. Siksi varmaan mielummin otetaan nuoria töihin, koska ovat puoli-ilmaisia työtekijöitä. Jos kesätyöpalkka on nuorelle noin 700€ niin kaupunki maksaa tästä n. 400€ palkkatukea.
Mieheni on palkannut kesätyöntekijöitä kohta 20-vuotta. Aina joka kesä pari työntekijää paljastuu tuollaiseksi lusmuksi. Harmittaa vain se, että vievät paikan joltain toiselta. Tosin lusmujen työsuhde päättyy aika pian.
Kannattaa myös muistaa, että uudesta työpaikasta usein soittavat ja kyselevät millainen työntekijä ollut. Rehellisesti tietysti kerrotaan.
Vierailija kirjoitti:
Kysykää rekrytoijat niiden kesätyönhakijoiden top- ja muita harjoittelupapereita. Niistä näkee miten töissä on mennyt, oli ala mikä tahansa. Esimerkiks itselläni kaikki on aina ollut vaan kiitettävää. Olen aina pärjännyt hyvin ja ollut motivoitunut. Kesätyöni sain kuitenkin vain suhteilla, koska niin ne muutkin paikat meni. Eikä oikeastaan ketään kiinnosta miten ne työssäoppimiset menee, mutta ne kuitenkin kertoo aika paljon motivaatiosta ja jaksamisesta työelämässä yleisesti.
Miksi alapeukut?
Vierailija kirjoitti:
Nuoret ovat oppineet asenteensa työntekoon vanhemmiltaan.
Juuri näin. Taitaa olla av-mammojen kullannuppuja. Asenne tällä palstalla on lähtökohtaisesti se, että työnantajat ovat paskoja riistäjiä. Työntekijöissä ei voi olla mitään vikaa. Kesätyöntekijällä on oikeus istua ja näplätä puhelinta jos väsyttää ja on tylsää.
Lukekaa ketju läpi ja katsokaa alapeukkujen määrä!
En tiedä, onko tämäkin kesätyöntekijä päässyt töihinsä suhteilla vai miten, mutta aika usein se tuntuu menevän niin, että suhteilla töihin pääsevät kaikkein veltoimmat tapaukset.
Itse hain noin 25 paikkaa, mutten päässyt edes haastatteluihin. Onneksi kunnalle pääsi kuitenkin nuoria, jotka ovat jatkuvasti älypuhelimessaan kiinni ja täysin aloitekyvyttömiä. :) Heillä onkin tiettyjä suhteita, joita minulla ei ole.
Harmittaa suunnattomasti, koska olen oikeasti omatoiminen ja ahkera nuori, joka ei kavahda raskastakaan työtä. Saisipa sen jotenkin ilmaistua työhakemuksissakin...
Munkin kokemus on, että kesätyöntekijöiden tapaaminen etukäteen on turhaa. Joskus tapaamatta voi tulla ihmeellinen tyyppi, mutta yhtälailla siitä sujuvasanaisesta nuoresta paljastuu pinnari. Siksi otankin osan ihan sokkona. Sitten sen näkee, kun aloittavat töissä.
Sama koskee koko työelämää. Loppujen lopuksi yhtään huonompia valintoja ei tulisi katsomalla pelkkiä todistuksia kuin pyörittämällä haastattelurumbaa. Tulisi varmaan huteja, mutta niin niitä huteja tulee nykyäänkin.
Eräs tuttu sai suunsa auki tämmöisessä haastattelupelleilyssä. Hän haki yksinkertaista keikkatyötä, pitkä työhistoria takana ja jäi työttömäksi. Kyse oli 3kk:n keikasta, ajatteli, että aikansa kuluksi voisi tehdä sitä hetken. Ensin tulee kolme jonkun rekryfirman tärkeilevää konsulttia, jolle pitäisi purkaa jotain lapsuuden kokemuksia ja armeijamuistoja. Tämän höylän jälkeen sitten parhaimpia olisi testattu vielä ja lopputuloksena pääsisi kolmeksi kuukaudeksi rutiinityöhön. Tämä tuttu sai suunsa auki ja sanoi suoraan, että "hei, tää on pelleilyä, mä helvetti haen tohon keikkatyöhön kolmeksi kuukaudeksi ja pitääkö mun nyt oikeasti teille kertoa ensimmäisestä koulupäivästä vuonna 0 ja 1..." Yllättäin ei saanut työtä. :) Olihan se ikävää, että joku sanoi ääneen noille rekrykonsulteille totuuden niiden pelleilystä. Tehdään yksinkertaisesta asiasta jumalatonta rakettitiedettä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Asenne tällä palstalla on lähtökohtaisesti se, että työnantajat ovat paskoja riistäjiä.
Niinhän ne ovatkin.
No pakkoko niitä teinejä on ottaa? Kesätöihin pyrkii myös täysi-ikäisiä, jotka todennäköisesti asuvat omillaan ja tietävät jo vuokranmaksunkin takia työn tärkeyden.
Vierailija kirjoitti:
Mun työpaikalla kesäapulainen laittettin aakkostamaan papereita (niitäkin vielä on) ja aakkostaminen onnistui seuraavasti:
tarvitsi tietokoneen johon naputteli aakkostettavat, tietokone aakkosti ja sen mukaan kesäapulainen sitten osasi aakkostaa paperit.
Mulla ei suu jää ihan helposti auki, mutta nyt jäi.
Hänhän teki pyydetyn työn. Miksi olet hämmentynyt, kun hän ei tehnyt sitä samalla tavalla kuin sinä sen tekisit? Itseasiassa joillekin on vaikeaa mieltää mihin järjestykseen laitat aakkostettuna vaikka nimet Raivonen ja Raiskiosuo, eli tihrustat niitä nimen neljänsiä kirjaimia ja mietit onko v aakkosissa ennen vai jälkeen s-kirjainta.
Suurinosa työpaikkojen ongelmista johtuu yksinkertaisesti siitä että suomalaiset eivät osaa johtaa,
vuoroesimiehet ja vuoropäälliköt yleensä ovat täysiä tunareita,ei mitään aukroriteettiä,
kohtelevat työntekijöitä kuin rottia,
työnperehdyttäjiksi laitetaan henkilöitä jotka ovat täysin epäpäteviä siihen
Aika huvittavia argumentteja, kun työnantajan kanta on se, että työntekijät ovat orjuutettavia lampaita joita saa ja pitää riistii mielin määrin.