Maailman laiskin kesätyöntekijä
Voi luoja näiden nykyisten kesätyöntekijöiden tasoa. Viime kesänä otettiin kesätyöntekijä, hän alkoi valittaa heti ensimmäisenä päivänä, ettei jaksa tehdä töitä. 2 päivän laiskottelun ja vastuunpakoilun jälkeen hän ei enää ilmestynyt työpaikalle.
Tänä vuonna taas kesäksi nuori työntekijä. Joka on laiskoin ja vetelin vätys, jota maa päällään kantaa. Miksi nämä edes hakevat töihin mihinkään? Koko ajan vain täytyisi istua ja räpeltää puhelinta. Sitten ollaan väsyneitä koko ajan. Jumalauta eihän mua väsyttänyt 16-17 vuotiaana mikään!
Ei minkäänlaista oma-aloitteisuutta, ei edes esitetä, että työ kiinnostaisi. Joka päivä täytyisi päästä lähtemään ennen kuin tunnit on täynnä. On vaikeaa ja raskasta ja mää mää mää.
Yritä tässä antaa mahdollisuus nuorisolle, kun kokemukset alkaa olla vain ja ainoastaan tätä luokkaa.
Kommentit (148)
Palkatkaa niitä vähän hiljaisempia ja tavallisen naapurintytön/pojan näköisiä niiden missukoiden ja geelitukkien sijaan tai toisaalta niitä vanhempia hakijoita.
Minulla taas on jäänyt nuorena kesätyöntekijänä ihan erilaisia muistoja. Meitä oli kolme kesäksi palkattua nuorta. Ekasta päivästä alkaen nämä vanhemmat toitotti toisilleen ja kaikille muillekin, että jaahas, taas näitä kesätyöntekijöitä. Arvuuttelivat, koska eka meistä irtisanoutuu, kun ei kuulemma jaksa ja nykynuoriso on niin laiskaa. Se työhön perehdytys oli ihan juosten kustu ja jos jotain erehtyi kysymään, niin herranjestas sitä ruikutusta, että voi etkö sä nyt totakaan tiedä, on se kun kaikki pitää selittää.
Puhelimista sen verran, että nekin taisi olla suurempi ongelma heille kuin meille. Ei meistä kukaan räklännyt puhelimia töissä, mutta aina kun puhelimista tuli edes puhetta, niin alkoi tulla huutoa, että pistäkää ne puhelimet pois ja mäkätystä, miten puhelin ei kuulu työajalla lainkaan. Vaikkei kukaan ollut koskenutkaan puhelimeensa. Tosin heille näytti olevan ihan eri säännöt tässäkin asiassa.
Vierailija kirjoitti:
Miettikää tätä: kesätöissä oli 3 nuorta, jotka saivat siitä normaalia palkkaa ja sitten siellä oli 3 työkkärin pakottamaa aikuista (viiskymppisiä) 9 euroa per päivä.
Ne aikuiset tekivät ahkerasti ja korvaus yhteensäkin oli paljon vähemmän kuin kesätöissä normaalia palkkaa saavilla nuorilla, jotka eivät tehneet juuri mitään.
Olin itse tuolloin jo työnjohtajana. (Lisäksi kohteessa oli 3 kokenutta työnjohtajaa, eikä nekään saaneet noita kuriin)
Oon ketjun 9 ja jatkoin
Laittakaa tästä palautetta työkkäriin; eihän tuossa touhussa ole enää mitään järkeä.
Ennen nuoret opetettiin ns. nousemaan tyvestä puuhun mutta nyt pitäisi kaikki saada heti tekemättä mitän ja johtajatason palkka. Sitten aikuiset koulutetut ja työelämästä potkitut pistetään orjatöihin.
Asetelma on aivan vinksallaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miettikää tätä: kesätöissä oli 3 nuorta, jotka saivat siitä normaalia palkkaa ja sitten siellä oli 3 työkkärin pakottamaa aikuista (viiskymppisiä) 9 euroa per päivä.
Ne aikuiset tekivät ahkerasti ja korvaus yhteensäkin oli paljon vähemmän kuin kesätöissä normaalia palkkaa saavilla nuorilla, jotka eivät tehneet juuri mitään.
Olin itse tuolloin jo työnjohtajana. (Lisäksi kohteessa oli 3 kokenutta työnjohtajaa, eikä nekään saaneet noita kuriin)
Oon ketjun 9 ja jatkoin
Mistä saa näitä työkkäriläisiä? Työkokeiluun kun ei saa, jos on ammatillinen koulutus tai pitkä työkokemus, joten kuka haluaa 50v työkokeilijan, joka ei ole koskaan ennen ollut töissä?
Itse pääsin työkokeiluun puoli vuotta valmistumisesta ja samalle alalle. Ongelmana kun oli tietyn ohjelman osaamisen puute, jolloin ei päässyt edes haastatteluun. 1,5 kk kokeilussa ja töitä jo kahdeksi vuodeksi. Eli kyllä sinne kokeiluun pääsee alallakin olevat, jos ei muuten työllisty.
Työhön perehdyttäminen on useimmiten heikkoa. Pelotellaan. Useat nuoret eivät uskalla tehdä juuri mitään, koska oma-aloitteisuudesta moititaan. Silti odetaan osaamista, vaikka kyseessä ensikertalainen!
Minun 17v. tyttöni sai kesätyöpaikan keittiöapulaisena. Minä, tytön äiti, olen pitkäaikaistyötön. Korkeastikoulutettu, mutta erittäin kokenut kotityön tekijä. Nuoruudessani itsekin tein keittiöhommia apulaisena. Monenlaista työtä, jota sain lukiolaisena, ylioppilaana, opiskelijana.
Sitten valmistuin hyvään ammattiin. En saa mitään työtä!
Nuori saa kesätyöpaikan kuukaudeksi, minä en. Olen työteliäs, ahkera, vastuullinen aikuinen. Minulla kelpaa mikä tahansa työ.
Toki on hyvä, että nuoret saavat töitä. Mutta jokin systeemissä on vikana, että työtön korkeakoulutettu ei saa edes sitä keittiöapulaisen paikkaa - kuitenkin työntekijän tarvetta on!
Ongelma on siinä, että työhönotossa suositaan tyhjiä kannuja. Ihmisiä, jotka osaavat esittää reipasta. Valitettavasti usein hurmaavimmat ja suurimpia puhuvat paljastuvat lusmuiksi, kun saavat työn ja ne ideoinnitkin läsähtää pakollisen tekemiseen. Eräs työhaastattelija käytti nimitystä "haastatteluhait".
Me palkattiin 17-vuotias töihin näkemättä tänäkin kesänä. Isänsä kysyi, kun on miehen tuttu edellisestä työpaikasta. Ekan kerran nähtiin ekana työpäivänä. Ei valittamista. Tässä se nähdään, että työnhausta ei kannata tehdä rakettitiedettä. Totuus näkyy sitten ekana työpäivänä, ensi vaikutelma voi todellakin hämätä. Poika on ihan reipas ja selvästi kotona sanottu, ettei saa räplätä kännykkää. Jos ei ole tekemistä, katselee, mutta puhelimeen ei koske. Hyvä senkin takia, että tällöin aistit pysyy terävänä. Huomaa itse, jos voi olla avuksi ja oppii työprosessista. Rasittavia on nämä, jotka ottaa sen luurin heti käteen ja sitten pitää erikseen aina pyytää avuksi. Toki puhelin vilahtaa heti taskuun ja tulevat apuun, mutta se pyytäminenkin alkaa rasittamaan ja oma-aloitteisuus ei kehity, kun eivät seuraa tekemistä ja itse opi reagoimaan.
Vierailija kirjoitti:
Olin itse kesät koulutukseeni liittyvissä harjoitteluissa (4 kesää). Huomasin, että suurin osa nuorista kesätyöntekijöistä (ei ammattiin liittyvistä, vaan lähinnä työntekijöiden sukulaisista) oli täysin motivoitumattomia ja laiskoja.
Eivät tehneet juuri ollenkaan mitään. Vastavalmistuneena olin siellä vielä kesätöissä työnjohtajana. Kaskin yhdenkin pojan siivota rakennustyömaalla pienen kohteen. Ei vaan tullut mitään. Ei huvittanut. 3 kesäpojan porukka mursi ja varasti pakastimillisen jäätelöä sieltä. (Korjattavana oleva koulun keittiö.)
Poliisille ei tietenkään ilmoitettu vaan asia hoidettiin kaikessa hiljaisuudessa eikä työntekijöiden tarvinnut ottaa minkäänlaista vastuuta töppäilyistään?
Joku tekopyhä porvari taas valittamassa kun kaikkia ei kiinnostakaan painaa hommia hiki hatussa paksuntaakseen porvarin rahapussia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pääsikö töihin suhteilla vai hölöttikö haastattelussa ummet ja lammet ja joku hiljaisempi, motivoitunut, ahkera ja rahan tarpeessa ollut nuori jäi ilman kesätöitä?
Äitini työpaikassa tuo jälkimmäinen. Oli ollut niin fiksu ja puhelias nuorimies. Mukana kaikenlaisissa järjestöissäkin. Mutta arkinen työ marketissa ei sitten maistunut ollenkaan.
Miksi sen pitäisi alistua porvarin orjaksi suurpääoman palvelukseen?
Kyllä tämäkin oli ihan tavallisen näköinen nuori ihminen. Ei mikään supliikkineiti, vaan vaatimattoman ja ahkeran oloinen.
Nyt on monta viikkoa perehdytetty yksinkertaisiin työtehtäviin, jotka aloitetaan aina samassa järjestyksessä. Kun tämä nuori tulee töihin, mitä hän tekee? Istuu niin kauan, että jälleen kehoitan aloittamaan. Kun hän saa pienen osan tehtyä, hän istuu taas. Kehoitan jatkamaan. Hän tekee taas pienen osan, istuu. Valittaa, kun väsyttää. Valittaa, kun pitää olla niin pitkään töissä. Istuu ja pyydetään jatkamaan, istuu ja pyydetään jatkamaan, istuu ja pyydetään jatkamaan...
Tätä vielä kesän loppuun niin hulluksihan tässä tulee! Ruokatauko venyy tunnin mittaiseksi ellei erikseen haeta ruokalasta takaisin työpisteelle. Nämä asiat on käyty moneen kertaan läpi. Ihan normaali nuori ihminen muuten, mutta työelämä on yhtä p**kaa. Ja näin on tosiaan viety joltain motivoituneelta kaverilta työpaikka.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun työpaikalla kesäapulainen laittettin aakkostamaan papereita (niitäkin vielä on) ja aakkostaminen onnistui seuraavasti:
tarvitsi tietokoneen johon naputteli aakkostettavat, tietokone aakkosti ja sen mukaan kesäapulainen sitten osasi aakkostaa paperit.
Mulla ei suu jää ihan helposti auki, mutta nyt jäi.
Mikä olikaan nimeltään se kirjainliuska sellainen jonka väleihin aakkostettiin?
Jakopaperi..??
Vierailija kirjoitti:
Oon ketjun 9 ja jatkoin
Mutta miksi silti palkkaatte niitä nuoria lusmuja? Mun mies oli 9 Euron harjoittelussa koko kevään omalla alallaan. Ja oikeasti teki työnsä todella hyvin, sai huippulausunnot, lopussa teki täysin itsenäisesti jo töitä liikkuen firman ajoneuvoilla, suositukset tuli jne. Kun harjoittelu loppui, kysyi mies, että ottaisivatko kesäksi töihin. Riittää ihan sama palkka kuin kesätyöntekijöillä. Ei otettu, vaikka ensin luvattiin. Sinne marssi lauma nuoria sisään, joiden osaaminen ja tekeminen on murto-osa siitä, mitä mun mies osaa ja teki siellä. Mies oli itsenäinen ammattilainen, joka ei laskenut työtunteja ja hänet lähettiin yksinkin asiakkaalle, ja ne meni hienosti. Silti ei edes kesätyöntekijäksi kelvannut...
Mies perusti sittemmin firman ja pärjää taas hyvin. Vaistoan silti, että tapaus jollain tasolla haavotti tosi syvältä ja aiheutti epätoivoa. Ei puhu siitä enää ja se on hyvä. Elämä jatkuu, mutta joskus miettii, että onko ne valitsijat jotain psykopaatteja vai eikö ne osaa yhtään asettua toisen ihmisen asemaan.
Perehdytys taitaa olla aika onnetonta jos oikeasti täysjärkinen ihminen ei vielä viikkojen jälkeen suoriudu rutiinihommista.
Vierailija kirjoitti:
Perehdytys taitaa olla aika onnetonta jos oikeasti täysjärkinen ihminen ei vielä viikkojen jälkeen suoriudu rutiinihommista.
Tai ehkä se vaan, että ymmärtää, että on typerää painaa hommia hiki hatussa koska hyödyn siitä saa ainoastaan porvari. Saman hyödyn saa itse 50% työpainoksellakin, joten sen enempää ei kannata edes tehdä.
Mikä olikaan nimeltään se kirjainliuska sellainen jonka väleihin aakkostettiin?[/quote]
Jakopaperi..??
Olisko ollut ihan Aakkostaja ?
Itse ottaisin taas ilomielin paikan kuin paikan vastaan. Tänä kesänä ei työnhaussa napannut, vaikka olen äärettömän tunnollinen työntekijä. Kai sitten haastatteluja jännitin liikaa ja puhuin aivan liikaa. Kaupan kassalle hain, siivoojaksi ja muita duunarihommia, eikä niistäkään napannut. Inhottaa kyllä kuunnella sitten kun on tuollaisia työntekijöitä.
Vierailija kirjoitti:
Joku tekopyhä porvari taas valittamassa kun kaikkia ei kiinnostakaan painaa hommia hiki hatussa paksuntaakseen porvarin rahapussia.
Mites sää niinku ajattelit, että rahat sinne firmaan tulee, jos ei töitä tehdä? Että jostain vaan tulee ja porukalla lusmutaan? Jonkun pitää sitä työtä tehdä, jotta rahaa tulee palkkoihin. Jos joku lusmuaa, pitää toisten tuottaa senkin edestä. Aikamoista itsekkyyttä ajatella, että töissä voisi lusmuilla. Ei voi.
Muutama vuosi sitten oli tehty tutkimus nuorten käsityksistä itsestään työntekijöinä ja vastaavasti pomojen/työnantajien käsitykset nuorista. Hyvin ne myötäili toisiaan. Ainoa ero oli sosiaalisissa taidoissa. Nuoret arvio omat sosiaaliset taitonsa hyviksi, työnantajat johonkin 1-2/5. Sitä selitettiin sillä, että nuoret luulee sosiaalisuuden olevan hölöttämistä. Työnantajan näkökulmasta sosiaaliset taidot on vastuuta, oman osuutensa tekemistä, toisten huomiointia ryhmätyössä jne.
Meillä taas oli ilmoitus että paikkoja auki hommiin a ja b. No, otettiin hakijat noihin ja perehdytys jne. Jostain kumman syystä nyt vingutaan että pitäisi saada tehdä hommaa x ja y sen määrätyn/ tarpeellisen a ja b sijaan! Siis mikä ihme siinä on että nykynuoret (yli 18v, koska ajokortti vaaditaan) ei kunnioita mitään. Mietin että eikö nuo osaa lukea vai miksi ne vinkuu toista hommaa kuin mihin MEILLÄ työnantajapuolella on tarvetta. MIKSI?? Ihan sekava teksti tuli mutta olen todella närkästynyt.
Tottakai työkokeilijoita saa, kunhan työkokemus on eri alalta, tai sitten muutetaan ammattinimikettä hiukan.