Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Konflikti teinin kanssa - Ei suostu lähtemään juhannukseksi mökille!

Vierailija
20.06.2017 |

14-vuotias on päättänyt ettei aio mökille lähteä meidän kanssa! Sanoo, että aikoo hukuttautua järveen jos sinne joutuu. Haluaa olla kotona juhannuksen ja se tietenkin tarkoittaa kavereita kylään ja bileitä. En halua oikein että teini on yksin monta päivää koska jotain voi sattua, esim. tulee kutsumattomia vieraita tai tulipalo. Pitääkö minun vaikka maksaa teinille että lähtee? On tällä hetkellä huoneessaan ja aloittaa hullun raivoamisen jos sinne yritän mennä.

Kommentit (214)

Vierailija
41/214 |
20.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaahan se teini mukaan pakottaa. Tulee varmasti tosi hauska juhannus jos teini hajoilee mökillä ja tekee toivottavasti teidänkin elämästä helvettiä

Vierailija
42/214 |
20.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ottaa aika rankasti päähän, kun nykyään oikein julistetaan tuota murkkuikää ja murkkujen oikkujen ymmärrystä. Välittävät vanhemmat asettavat rajat 14-vuotiaalle, olkoon kuinka murkkuiässä tahansa. Hän on joka tapauksessa vielä lapsi. Jos hänet jätetään juhannukseksi yksin vailla valvontaa kotiin, niin ei tarvitse olla kummoinenkaan ennustajaeukko, kun sanoo, että huusholli on pyhien jälkeen sellaisessa kunnossa, että siellä ei ilman suursiivousta asu kukaan. Ja vielä toinenkin juttu: lapsi on jätetty heitteille eli joku tekee varmasti lasun.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/214 |
20.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykyajan nuoret kyllä hyvin vähän enää käyttävät alkoholia tmv. Omani on yhden kerran maistanut ja sekin oli jo noloa.

Mutta kai se on kaveripiiristä riippuvainen juttu. Voisiko teini mennä kaverilleen?

Vierailija
44/214 |
20.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puhut läkähdyksiin. rauhallisesti, rakastavasti selitätä, että liian nuori jäämään yksin ja vaihtoehdot ovat ne, että tulee mökille tai sitten koko perhe jää kaupunkiin. Miettikää myös tosissanne olisiko keinoa saada kaveri mukaan mökille. Teini-ikäisen kanssa kannattaa olla tiukkana, mutta ei tylynä. Asiat pitää perustella kunnes teini itse ymmärtää miten toimii omaksi parhaakseen ja miten ottaa huomioon muut.

Rasittavaa, kyllä, vaatii uhrautumista tai ainakin kompromisseja vaanhemmilta, mutta p+alkitaan jatkossa ruhtinaallisesti vastuuntuntoisena lapsena.

T. esikoista käskyttänyt, kuopuksen kanssa neuvotellut, esikoisen kanssa tehtyjä virheitä edelleenkin maksava vanhempi.

Vierailija
45/214 |
20.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei helkutti. Noinko paljon te pelkäätte niitö mukuloitanne?

Mä olisin todellaki järjestänyt bileet jos olisin saanut jäädä yksin, ja kaikki myn kaverit kanssa.

Joskus on tehtävä myös valintoja lasten kanssa, he eivät sitä välttämättä ymmärrä miksi on tärkeää, että heitä suojellaan. Voi vituttaa vielä 30, mutta joskus on pakko. Lian sinisilmäinen ei kannata olla, koska seuraukset voi olla kamalat. On ero asia jättää 16-vuotias kotiin (jos on luotettava) kuin 14-vuotias moneksi päiväksi yksin. 14-vuotias on aika pieni sit kuitenki vielä.

Sen verran järjestelisin, että jonku kaverin vois ottaa.

Vierailija
46/214 |
20.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse sain 14-vuotiaana jäädä yksin kotiin, kun porukat lähti mökille. Olin kiltti lapsi, en todellakaan järjestänyt mitään bileitä. Olin kavereiden kanssa, tietokoneella ja söin pakastepizzaa.

Terveisin teini 15v ?

Olipa mielenkiintoinen päätelmä iästäni. 

Terveisin aikuinen 22v.

Vierailija
47/214 |
20.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älkää antako 14-vuotiaan päättää. Ilmoittakaa teinille, että raivota saa kuinka paljon hyvänsä, mutta mökille hän tulee mukaan ja asia on loppuunkäsitelty. Mitään rahoja ei ole ansainnut käytöksellään. Voitte kertoa, että yksin kotiin jäämisestä keskustellaan seuraavan kerran, kun hän on esim 16-vuotias.

Miettikää kuitenkin vielä tuota, saisiko kaverin mukaan jollain konstilla.

Itse jäin 14-vuotiaasta saakka aina kotiin, kun vanhemmat lähtivät mökkeilemään. Olen päättänyt, että vastaavaa karhunpalvelusta en koskaan tee omille lapsilleni. Jouduin aikuistumaan aivan liian varhain, olisin tarvinnut yhä vanhempien huolenpitoa ja yhdessäoloa viikonloppuisin. Tein paljon tyhmyyksiä kesäviikonloppuisin ja etsin hyväksyntää esimerkiksi vanhemmilta miehiltä. Ehkäpä näin aikuisena koen, että vanhempani hylkäsivät minut: he valitsivat helpon tien eivätkä jaksaneet taistella kanssani. Heille oma rentoutuminen mökillä oli tärkeämpää.

Vierailija
48/214 |
20.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos ottaa aika rankasti päähän, kun nykyään oikein julistetaan tuota murkkuikää ja murkkujen oikkujen ymmärrystä. Välittävät vanhemmat asettavat rajat 14-vuotiaalle, olkoon kuinka murkkuiässä tahansa. Hän on joka tapauksessa vielä lapsi. Jos hänet jätetään juhannukseksi yksin vailla valvontaa kotiin, niin ei tarvitse olla kummoinenkaan ennustajaeukko, kun sanoo, että huusholli on pyhien jälkeen sellaisessa kunnossa, että siellä ei ilman suursiivousta asu kukaan. Ja vielä toinenkin juttu: lapsi on jätetty heitteille eli joku tekee varmasti lasun.

Aina tämmöisissä keskusteluissa, joissa joku kysyy että voiko sen ja sen ikäisen jättää yksin kotiin, on se joku joka tulee kertomaan miten naapurit tekee lasun kun lapsi on jätetty heitteille. Suomessa ei ole lakia siitä, minkä ikäisen voi jättää yksin kotiin. Lisäksi monet muuttavat omilleen kun aloittavat toisen asteen opiskelut, jos menevät toiseen kaupunkiin opiskelemaan. Toisen asteen opinnot aloittava voi olla 15-vuotias. Sun mielestä siis 14-vuotiaasta joka on pari yötä yksin kotona pitäisi tehdä lasu, kun samaan aikaan 15-vuotias voi jopa asua omillaan?

ps. Olin yksin kotona 14-vuotiaana. Siivosin kämpän ihan itse ennen kuin vanhemmat tulivat kotiin. Kannattaisi varmaan kasvattaa lapsensa paremmin, jos eivät 14-vuotiaana osaa omia jälkiään siivota.

Vierailija
49/214 |
20.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Älkää antako 14-vuotiaan päättää. Ilmoittakaa teinille, että raivota saa kuinka paljon hyvänsä, mutta mökille hän tulee mukaan ja asia on loppuunkäsitelty. Mitään rahoja ei ole ansainnut käytöksellään. Voitte kertoa, että yksin kotiin jäämisestä keskustellaan seuraavan kerran, kun hän on esim 16-vuotias.

Itse jäin 14-vuotiaasta saakka aina kotiin, kun vanhemmat lähtivät mökkeilemään. Olen päättänyt, että vastaavaa karhunpalvelusta en koskaan tee omille lapsilleni. Jouduin aikuistumaan aivan liian varhain, olisin tarvinnut yhä vanhempien huolenpitoa ja yhdessäoloa viikonloppuisin. Tein paljon tyhmyyksiä kesäviikonloppuisin ja etsin hyväksyntää esimerkiksi vanhemmilta miehiltä. Ehkäpä näin aikuisena koen, että vanhempani hylkäsivät minut: he valitsivat helpon tien eivätkä jaksaneet taistella kanssani. Heille oma rentoutuminen mökillä oli tärkeämpää.

Jos et tykännyt olla yksin kotona, mikset sanonut että haluat mökille mukaan? Turha niputtaa kaikkia teinejä samaan pinoon, tuossa iässä kehityksessä on suuria eroja. Joku pärjää hyvin yksin kotona yön tai pari ja joku toinen, kuten sinä, ei pärjää. Turha syyttää vanhempiasi hylkäämisestä koska jättivät sinut usein yksin kotiin, itsehän sinä halusit jäädä kotiin.

Vierailija
50/214 |
20.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me oltiin juuri viikko Kreikassa, ja teini 13-v ilmoitti jo matkaa varatessa, että hän ei sitten tule mukaan (matkan aikaan oli 14-v. ). Vannotettiin, että bileitä ei tule sitten järjestää, eikä sitä sorttia olekaan. Hyvin meni viikko, lämmitteli itselleen ruokaa ja kävi kaupassa täydennystä hakemassa. Vei roskat, pesi tiskit, kasteli kukat. Jääkaapissa olleet kaksi kaljatölkkiäkin olivat koskemattomina, kun palasimme.

Vierailija
51/214 |
20.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanhemmat pakottivat minut mukaan kylpylämatkalle kun olin juuri peruskoulun päättänyt 15-vuotias. Muistan vain, kuinka kuuma silloin oli. En tehnyt tuolla matkalla mitään. Olin hyvin vihainen kun minuun ei luotettu edes sen vertaa, että olisin saanut jäädä yksin kotiin. Inhosin jo tuolloin kesäkuumaa ja se lisäsi tuskaa entisestään. En olisi myöskään halunnut jatkaa koulua peruskoulun jälkeen monesta eri syystä johtuen, mutta tuohonkin pakotettiin. En myöskään meinannut saada jäädä yksin kotiin 18-vuotiaana abina kun vanhemmat lähtivät matkoille sukulaisten kanssa. Lopulta sain jäädä kun vetosin, että Suomen lain mukaan tuon ikäinen on jo täysi-ikäinen ja että minulla samat oikeudet kuin vanhemmillani ja että  aloittaisin pian viimeisen vuoden lukiossa. En siis todellakaan tehnyt mitään typerää. Halusin vain omaa rauhaa. Mutta minuun ei ole oikeastaan koskaan luotettu.

Vierailija
52/214 |
20.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaako se mököttävä teini ottaa sinne mökille muiden tunnelmaa pilaamaan? Jos on edes kutakuinkin normaali teini niin kai sen nyt voisi kotiin jättää ja informoida vaikka naapureita että teini on yksin ja että heti jos näkevät että taloon alkaa lapata porukkaa tai musa soida niin tekevät jotain esim. soittavat teille tai 112. Ja jonkun sukulaisen tai kaverin voisi pyytää käymään välillä (esim. kerran päivässä) katsomassa että tytöllä on kaikki ok.

Vierailija
53/214 |
20.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis mikä helvetti siinä on että pitää mielivaltaisesti pakottaa jos ei halua? En ymmärrä mitä vanhemmuutta se on että omalle lapselle pitää olla mahdollisimman ikävä ja teinillä ei ole mitään päätäntävaltaa itsestään. Kaikki ei tykkää mökkeilystä, ja ei ole pakko tulla jos ei halua. Jos itse epäilisin että järkättäisiin ylläribileitä niin laittaisin jonkun tutun vahtimaan tai teini mummolaan, mutta kyllä keskiverto 14-vuotias pärjää oikein hyvin yksin pari päivää. Enemmän miettisin et miksi ihmeessä sun teini ei tiedä mitä tehdä jos syttyy tulipalo tai vastaavaa?

Vierailija
54/214 |
20.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onpas tylsiä mökkejä porukalla. Meillä on mökillä teineillä mökkikaverit ja paljon tekemistä.

Vierailija
55/214 |
20.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Antakaa jäädä kotiin. Samalla näette, onko luottamuksen arvoinen. Jos järkkää bileet, niin seuraavalla kerralla mökille on tultava mukaan ja toista tilaisuutta jäädä yksin kotiin ei tule pitkään aikaan. Toisaalta minusta kannattaa myös selvittää mahdollisuus saada se kaveri mukaan, vaikka niin että haette lähimmästä paikasta mihin bussi tulee. Tai sitten voisiko mennä jonkun kaverin luo juhannukseksi?

Mitä teini on sanonut syyksi, ettei halua lähteä mökille? Mitä hän aikoo tehdä, jos saisi jäädä yksin kotiin?

Heh, mä olin varmaan maan ainoa teini joka rakasti mökillä oloa. Sisko oli tyypillisempi teini ja hänellä tuli railakkaampi menovaihe yläasteiässä kuin mulla. Siskoa ei saanut mökille kuin ihan pariksi päiväksi kerrallaan ja muistan että olin hänelle silloin tosi katkera siitä. Oli kurjaa, kun ei ollut seuraa, vaikka muuten viihdyinkin erinomaisesti. Onneksi sain aina välillä jonkun kaverin mukaan sinne. Kyllä teini kaipaa toisen teinin seuraa, tuossa iässä nyt vaan oman perheen seura ei niin kiinnosta, kaverit on ykkösenä.

Vierailija
56/214 |
20.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos et tykännyt olla yksin kotona, mikset sanonut että haluat mökille mukaan? Turha niputtaa kaikkia teinejä samaan pinoon, tuossa iässä kehityksessä on suuria eroja. Joku pärjää hyvin yksin kotona yön tai pari ja joku toinen, kuten sinä, ei pärjää. Turha syyttää vanhempiasi hylkäämisestä koska jättivät sinut usein yksin kotiin, itsehän sinä halusit jäädä kotiin.

Niinppä,ei saa pakottaa mukaan eikä hylätä yksin kotiin.Mikähän olisi hyvä?

Vierailija
57/214 |
20.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä lapset ovat esiteinejä. Ja niinhän se näyttää menevän, että lapset suunnittelevat ketä pyytävät meille juhannukseksi. Ja pyytävät myös. Olisihan se meille helppoa, jos oltaisi vain perheen kesken. Mutta ketä varten täällä sitten eletään, jos ei omia lapsia varten.

Vierailija
58/214 |
20.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla taas vähän päinvastainen juttu. Lapsi olisi vaikka aina mökillä, luonto kiinnostaa enemmän kuin mikään muu. Pashempi juttu, ettei meillä ole mökkiä, eikä tule. Vuokramökit useimmiten jossain ihan helvetissä.

Vastaavasti taas lomakohteet ovat out. Väkkärillä mennään ja huudetaan lomasta suurin osa.

Vierailija
59/214 |
20.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noh, ymmärrän teiniäsi, koska itse olen mennyt omia menojani tuon ikäisenä. Kai se nyt ketuttaa teininä, jos kaikki kaverit jäämässä kaupunkiin tehden yhteisiä suunnitelmia ja hänet raahataan mökille. Tuleeko teille kiva juhannus, jos teini pakotetaan mukaan sähisemään ja nakkelemaan niskojaan? Ei oo helppoa olla teini eikä teinin mamma.

Vierailija
60/214 |
20.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Off topic, mikä pakko sinne mökille on änkeä joka juhannus? En tarkoita, että 14-vuotias saisi välttämättä tahtonsa läpi, mutta eikö tuosta voisi koko perhe neuvotella keskenään ja tehdä jonkun kompromissin? Juhannusta voi viettää kotonakin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi neljä kaksi